lil-sis

Trådstartare
Mitt barn har länge önskat sig en hamster men vi har ju haft katt så det har känts som en rätt dålig idé.

Nu bor vi i lägenhet och katterna bor kvar i huset.

Så då har frågan om hamster väckts igen MEN jag har velat ha gerbiler halva min uppväxt så jag tänkte kompromissa (eftersom ansvaret är mitt) och förgylla lägenheten med två gerbiler.

Men vilken bur?
Vilka saker?
Vad ska jag undvika?
Var köper jag gerbilerna?
 
Mitt barn har länge önskat sig en hamster men vi har ju haft katt så det har känts som en rätt dålig idé.

Nu bor vi i lägenhet och katterna bor kvar i huset.

Så då har frågan om hamster väckts igen MEN jag har velat ha gerbiler halva min uppväxt så jag tänkte kompromissa (eftersom ansvaret är mitt) och förgylla lägenheten med två gerbiler.

Men vilken bur?
Vilka saker?
Vad ska jag undvika?
Var köper jag gerbilerna?

Eftersom det alltid cirkulerar felaktig information om olika typer av djurhållning så rekommenderar jag att kika på deras förening med information och uppfödare. Vet inte om det är okej att länka men gör det ändå eftersom det är till en offentlig förening som vill att rätt information sprids.

https://www.hamsterforeningen.se/gerbil

Uppdateringar då det verkar finnas flera föreningar

https://www.hamstersallskapet.se/
 
Senast ändrad:
Gerbiler är jätteroliga djur!

Gällande bur skulle jag välja större än minimi-kravet. Viktigt att de får mycket plats att gräva.

Saker brukar jag köra på i naturmaterial (korktunnlar, rötter etc), trä (men en varning, många smådjurshus och saker innehåller vassa spikar som kommer fram när de gnager på dem. Jag brukar ta isär allting, ta bort spikarna och sätta ihop dem igen med träplugg/giftfritt limm). Jag använder också saker i glas och keramik.

Undvik allt som är i plast, tyg eller snöre som kan vara farligt att gnaga på. Jag skulle undvika burar med galler också som är frestande att gnaga på.

Jag föredrar att köpa djur av uppfödare och inte av djuraffärer, eller av djuraffärer som köper in djur uppfödda i hemmiljö och inte från grossister. Men det är ju en smaksak.

Slänger med en bild på mina burar. Den övre är 160x105x40cm (tänkt till fyra gerbiler) och den nedre 120x100x40cm (tänkt till två gerbiler).

GridArt_20240210_134822898.jpg
 
@Mumfie skrivit riktigt bra. Jag har haft gerbiler och katt samtidigt, tipsar om buren rymingsäker både in och ut. Båda djuren kan va ritkigt smarta ibland :laugh:. Men blir himla kul katt TV! Dom verkar sällan störas av katterna upplevde jag.
Finns gerbilgrupp på fb, som säkert kan tipsa om uppfödare.

Gammal bild på 2st av alla jag hade, saknar ha getbiler - nått jag fundera på ha igen nån dag :heart
1707578630214.jpeg
 
Det blir en Skyline Nagarium Marrakesh-bur, 120. Galet mycket pengar men jag orkar inte leta mer och den vita passar in med de andra möblerna.

Dröjer väl någon vecka innan den kommer.

Än så länge har jag inte hittar ungar på rimligt avstånd (även för deras skull) men det är ju ingen brådska 😊
 
Är silver nutmeg ena? :love1:

Svarta riktig fin, påminner av en av alla jag haft, som var svart med fler småfläckar över ryggen.
 
Haha, inte lätt ha koll. För mig stämmer inte helt med nutmeg och inte helt med augoti i mina ögon, så gissar på det. Roligt om man har rätt.

Oh :love1:
 
Blir de lika tama som råttor/ roliga? Hade när jag var väldigt liten och de är ju verkligen söta. :love:
 
Bytte vattenskål och den är ren även efter natten 🥳

IMG_0018.jpeg


Jag hoppas att butiken återbetalar det mesta av vad buren kostade så kan jag beställa en glasskiva av lokala glasmästaren = minsta möjliga svinn och inga onödiga transporter.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 543
Senast: KesoNeso
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
699
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 701
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 871
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp