Bukefalos 28 år!

Giftiga växter - Nålad tråd.

Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Axel

Var det inte någon av dina hästar som drabbades så förfärligt av alsikeklöver i kombination med solljus förra sommaren? Hur gick det sen?
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

*kl*

Är det bara blommorna på johannesörten som innehåller hypericin (det är väl det som kan ge fotosensibilitet?), eller är det hela växten?
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

läste lite på klippet från ridsport och där står det om hästen får krustor? är det samma sak små svullnader på kroppen? min har fått det för ett tag sedan? mycket under sadelgjorden och sedan bakåt mer upp på sidan utav magen bara på ena sidan, gillar när man kliar henna där (rider inte nu) hon hade samma sak förra året. kanske ska kolla upp detta med vet ändå?
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Vad lustigt, min fick oxå 4-5 små svullnader på ena sidan i sadlegjordeläget, jag trodde det var något bett
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Okej min har typ 20-25st mest vid sadelgjordsläget, hur länge har din ahft det? det som är konstigt är att hon fick det förra året oxå och på samma sida bara (likadant förra året med, samma sida)
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Axel

Var det inte någon av dina hästar som drabbades så förfärligt av alsikeklöver i kombination med solljus förra sommaren? Hur gick det sen?
Val. har tyvärr förblivit ganska hårlös i karleden, men i år har de inte haft ngt hudproblem alls:banana:- ännu:eek:

Den andra får svår mugg o rasp varje år- inte nödvändigtvis sommartid, men jag har kopplat ihop det med hagbyte. i år har det varit lite klöver troligen pga torkan:bow:

Har ryckt konstiga växter o klippt fläckar med gräsklipparen:o
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Val. har tyvärr förblivit ganska hårlös i karleden, men i år har de inte haft ngt hudproblem alls:banana:- ännu:eek:

Inte min heller *peppar peppar* Har iofs gått med eksemtäcke och jag har plockat hur många skottkärror johannesört som helst.
Dock fick hon något konstigt på ryggen i början på sommaren, men det var nog solljus i kombination med svetten efter sadeln...
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Tänk när man ska köpa hö eller hösilage, då? Hur ska man kunna veta att det inte finns stånds i bondens vall?

Jag har de senaste dagarna träffat på två olika vallodlare som säljer hö respektive hösilage till häst. Ingen av dessa visste vad stånds var - och ingen av dem hade en aning om att det var giftigt för häst.

Jag tycker det är dags för en ordentligt upplysningskampanj både från Lantbrukarnas Riksförbund och från kommunernas (numera Länsstyrelsens?) djurinspektörer att upplysa alla vallodlare om vilka växter de inte ska ha i sin vall - åtminstone inte när de ska sälja till hästfoder. Och vi hästägare får väl hjälpa till så gott vi kan med att bara köpa hö/hösilage från vallodlare vi kan lita på.
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Skulle gissa på hela växten, MEN blommorna är ju lite speciella. Jag drar iaf upp hela växten.
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Okej det var små hårda knutor först sen blev det sårskorpor på, hon gillar när man kliar henne där.
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Hej, snälla någon som kan ge råd?!

Vi är två stycken i stallet som har häst. Den ena var och tog ett blodprov här om dagen och fick resultat om för högt värde + en anmärkning på levern. Veterinärerna sa att vi skulle kolla över hagen, speciellt för Stånds. Men vi har inga i hagen alltså, är ju bara lera nu :/. Däremot har vi ekar men ekollon säsongen är ju slut. Sen sa de att se upp med höet! Men om det är giftiga växter i höet som gården har så hjälper väl inte en analys för att ta reda på det? Hur ska jag gå till väga? Kan det vara ekollonen och det är på bättringsvägar nu?
Jag blir så orolig för min pålle. Ska jag ta ett blodprov bara för att, på honom också eller? Han är fullt frisk i övrigt, men man vill ju inte att han plötsligt får problem med levern eller ännu värre dör akut pga giftiga växter i höet.

Hur vet man om höet? Vad ska jag göra:( blev så orolig
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 780
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 114
Senast: Rugge
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 378
Senast: JennyLz
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 828
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp