Bukefalos 28 år!

Giftiga växter - Nålad tråd.

Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

nu har jag tagit ett foto på stånds ur min flora, som även visar blad, men nu funkar inte photobucket:mad:

NU gick det... Första bilden så är det blad 39 som är stånds

012-1.jpg

010.jpg
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

kl

Jag HATAR stånds! Jag hatar dom, hatar dom!!! Inte nog med att dom (efter att jag läst denna förskrckliga tråd) växer precis överallt, man får dessutom händerna fulla med myror och ryggen full med ryggskott när dom ska upp. Idag, när vi gick en sista runda för att verkligen kolla att alla var borta, såg jag 1) en som var tuggad på (men det måste ju ha varit en hare...) och 2) såna där bladrosetter.

Läste i en engelsk artikel att får var ett bra sätt att bekämpa eländet. Får gillar stånds och är inte det minsta känsliga. Funderar nu på att starta farm... I samma artikel stod det att det bästa var att gräva upp plantan men att det gick bra att dra upp dem med lite rot också. Så det har vi gjort.

Ska fö kolla hästarnas levervärden nästa vecka när jag börjar jobba, bara för säkerhets skull. Har de minsta förhöjning blir det banne mig boxarrest på vatten och bröd. Livslångt.

Tänk när man ska köpa hö eller hösilage, då? Hur ska man kunna veta att det inte finns stånds i bondens vall?

Hippokondrin är ett faktum... Hjälp!
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Hur är det med lupiner, läste på en sida (engelsk) att de var giftiga? Och kamomill som någon i tråden frågat om tidigare? Där jag bor har det regnat i två dagar efter tidigare torka under i stort sett hela sommaren. Tog hem hästarna från betet idag - det lär explodera i hagarna nu! Kanske fång är ett ännu större hot än enstaka ogräs?
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Jag vet egentligen inte om lupiner är giftiga, men jag har i alla fall fått för mig att dom var den utlösande orsaken till att min förra häst fick fång. Helt ovetenskapligt och inte på något sätt belagt, men min magkänsla.... Det var så att några ungar kastat en massa lupiner i min hästs vattentunna på betet. Jag upptäckte det inte förrän på kvällen och då var nästan allt vatten urdrucket... Två dagar senare fick hästen fång. Det här är några år sen men det har gjort att jag är väldigt misstänksam på lupiner....
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Tack!
Det är den som jag har sett.

tant Ester.

du vet väl att hästar ska stå på box- menar då "riktiga hästar":D 23 h/ dygn:angel:

Inte nog med att man lider av fångest, man ska bli nervös för växtfloran oxå.

nysådd vall eller maskrosbete är ta mig tusan bäst för nattsömnen:banana:
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

*KL*
Om Korsört var värt pengar, skulle jag vara RIK:mad:
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Jag blev grymt nojjig av den här tråden så nu har jag gått ett varv runt hagen och inspekterat. Jag TROR inte vi har något giftigt, såvida inga av nedanstående blommor är giftiga.
Är det någon som vet vad det är för blommor? Jag var livrädd att de gula var stånds, men bladen stämmer inte och jag är verkligen urkass på blommor:crazy:

Dom vissnade lite på vägen hem:D, men det kankse syns ändå.

Blomma 1:

22579929.jpg


22579928.jpg


22579930.jpg


Blomma 2:

22579931.jpg


22579932.jpg
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Dem där har jag också, ska bara komma på vad de heter men om jag har rätt för mig är dem inte giftiga.

Har själv nämligen inventerat mina hagar 1000 gånger och hittade idag både Stånds och Johannesört, så känsliga hästen åkte hem BUMS!
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Det vore snällt om du kom på vad de heter:bow::laugh:

Uschia, Stånds verkar vanligt:crazy:.
Det växer i åkerkanterna några km från stallet, men tack och lov har jag inte hittat några i hästhagarna.

Som TantEster skrev - hur sjutton ska man veta att grovfodret man köper innehåller nåt giftigt? Nu har jag fått riktigt med myror i huvudet, har aldrig förr funderat ens på att det kan innehålla giftigheter:crazy:
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Blomma 1: en fibbla Blomma 2: röllika
Lugna puckar:)
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Jag har en odlad buske i hagen, vet någon om den är giftig?
blomma.jpg
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Phu, tack så mycket!:bow: Då kan jag sova lugnt sen och fortsätta dricka mitt semestervin istället för att åka ut och röja blommor i hagen:banana:
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Det är en spirea. Finns många olika, mest vita. Jag vet inte om de är giftiga - fra inte för hästar. de äter ju rubbet, blommor blad ö grenar om de kommer åt...
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Spirea borde inte vara giftig då den ofta används som parkväxt och i olika anläggningar, typ skolor.
Men det finns ju som sagt många olika varianter, men jag har aldrig stött på nån som är giftig.

Vill för övrigt uppmärksamma om att Ginst, Gullregn, Järnek, Tibast och Ättörne är giftigt, minns inte om det har nämnts innan i tråden, är ganska vanliga parkväxter.
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Och Syrén oxå har jag för mig
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Har idag gått och dragit upp alla gula blommor som skulle kunna vara Stånds, några är det, några var jag osäker på om de var släktingar eller vanliga fibblor, så de åkte upp de också :angel:

Kan ju uppmärksamma folk på att Johannesört blommar nu och är därför lätt att upptäcka, gick i måndags och sanerade en hage från det:D
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

kl

Jag HATAR stånds! Jag hatar dom, hatar dom!!! Inte nog med att dom (efter att jag läst denna förskrckliga tråd) växer precis överallt, man får dessutom händerna fulla med myror och ryggen full med ryggskott när dom ska upp. Idag, när vi gick en sista runda för att verkligen kolla att alla var borta, såg jag 1) en som var tuggad på (men det måste ju ha varit en hare...) och 2) såna där bladrosetter.

Läste i en engelsk artikel att får var ett bra sätt att bekämpa eländet. Får gillar stånds och är inte det minsta känsliga. Funderar nu på att starta farm... I samma artikel stod det att det bästa var att gräva upp plantan men att det gick bra att dra upp dem med lite rot också. Så det har vi gjort.

Ska fö kolla hästarnas levervärden nästa vecka när jag börjar jobba, bara för säkerhets skull. Har de minsta förhöjning blir det banne mig boxarrest på vatten och bröd. Livslångt.

Tänk när man ska köpa hö eller hösilage, då? Hur ska man kunna veta att det inte finns stånds i bondens vall?

Hippokondrin är ett faktum... Hjälp!

Jag har kommit på lösningen.. Man tar helt enkelt och asfalterar hagarna! :banana:

PS. har någon en bild på johannesört? Du som nämnde att den blommar nu kanske kan få med dig kameran ut och fota nån? :)

/ Fredrik
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Det är enkelt att ta reda på om det är Johannesört eller inte, det är ju en gul, relativt vanlig blomma.
Bara gnid den mot något (typ din arm), om det blir röd/brunt så är det Johannesört.

Googla;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 778
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 114
Senast: Rugge
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 378
Senast: JennyLz
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 827
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp