Bukefalos 28 år!

Giftiga växter - Nålad tråd.

Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Jag tänkte på den här tråden igår när jag åkte förbi ett vetefält där man såg enstaka växter sticka upp en bra bit över veten. Såg ut som stånds. Men jag har även för mig att det finns en släkting (?)som är lik stånds men som inte är giftig.
Har jag fel?


Man blir måttligt nojig när man har nålat en sån här tråd kan jag tala om. :crazy: Speciellt när man är så pass osäker på hur en växt egentligen ser ut...
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Blir så trött när bilden på Stånds på din länk inte visar rätt bladverk.
Det ser ju ut som de stora bladen tillhör växten o då kan misstas.
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Jag blir också lite nojjig när jag läst den här tråden:crazy:. Har precis flyttat till eget stall och vi ska släppa ut hästarna på lösdriften idag där de finns MASSOR av käk men också en del sorters blommor. Tror att det finns sprängört så dom får jag väl försöka dra upp (har att göra ett tag mao:D), sen är det lite andra blommor bla några gula, hoppas det inte är stånds:crazy:, får väl plocka en av varje och ta med hem och kolla vad det kan vara.
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

I ett tidigare inlägg, står det mkt om sprängört, bla att den växer i vatten, och inte på beten, så den har du nog inte;)
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Man får ändå vara observant då det finns mer än 10 olika ståndsar (Senecio) varav Senecio jacobaea L. anses som den giftigaste. Den fanns inte med på nämnda länk.Här är en enkel skiss på den, men det framgår hur bladen ser ut:

Jacobea


Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Det första man bör göra kanske om man är intresserad är att skaffa sig en bra flora och lära sig identifiera växter, så att man inte blir livrädd för de mycket vanliga fibblorna t ex som skulle kunna misstas för stånds om man inte tittar efter ordentligt. Annars har man sommarsysslor resten av livet att försöka rensa beteshagar från allt som blommar;-)

Sen undrar jag fortfarande hur stor mängd dessa döda hästar hade satt i sig av ståndsen och under hur lång tid.

När ett gift lagras i kroppen heter det att det anrikas.

Selen kan bidra till att ta med sig anrikade gifter ur kroppen...kanske en ide för den oroliga.
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Skriv gärna "Knapplån" när du svarar allmänt, för nu är svaret riktat till mig;)

* Jag har en flora, och en nyckel oxå för den delen
* vet att det heter anrikas

har ett gäng högskolepoäng i biologi och kemi
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Skriv gärna "Knapplån" när du svarar allmänt, för nu är svaret riktat till mig;)

* Jag har en flora, och en nyckel oxå för den delen
* vet att det heter anrikas

har ett gäng högskolepoäng i biologi och kemi

Är det därför jag ser folk skriva knapplån överallt? Jag trodde det var när någon annan lånade datorn och skrev med någon annans konto haha.. :p
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Du ser! Man lär sig alltid något nytt varje dag!:D
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Jag har endel olika korsörter som är släkt med stånds på min tomt, den är vanlig, lite giftig men vet inte huruvida den klarar att växa på ett sått fält.
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Precis hästkastanjen är det jag menar.

Jag skulle vilja utöka en hage här hemma, men det skulle innebära att 2 stora hästkastanjeträd hamnade där i.... hmm...

Jag antar att det är själva "frukten" som är det giftiga, så då går det inte... suck...
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Din förra länk.

Denna bild ger ju inte bladverket rättvisa heller.:crazy:

Har äntligen hittat en bild på en ung planta- innan blomning.
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Det betyder ju inte att den är giftig för hästar. Man kanske kan ringa SLU och fråga?:idea:
 
Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

nu har jag tagit ett foto på stånds ur min flora, som även visar blad, men nu funkar inte photobucket:mad:
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 779
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 114
Senast: Rugge
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 378
Senast: JennyLz
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 828
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp