Gilla julen igen?

Angua

Trådstartare
Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt!
Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska har blivit söndermosad. Jag vill fira i lugn och ro med familjen och njuta av mat och godsaker och hembakat, men den familjen jag gift in mig i jar inte samma synsätt. Julen är för mig ett inferno, ingen lugn och ro, ingavtraditioner och min svåger blir full.. Ungarna är.överspeedade och vetbonte vem de fått julklapparna av, för det är mest skit vinner. Allt det går stick i stäv med vad jag är van vid och har älskat.

Har testat skita i julen, men jag saknar det jag uppskattade. Frågan är hur jag kanske inte hittar tillbaka, men hittar ny glädje kring jul?
Går det?
 
Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt!
Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska har blivit söndermosad. Jag vill fira i lugn och ro med familjen och njuta av mat och godsaker och hembakat, men den familjen jag gift in mig i jar inte samma synsätt. Julen är för mig ett inferno, ingen lugn och ro, ingavtraditioner och min svåger blir full.. Ungarna är.överspeedade och vetbonte vem de fått julklapparna av, för det är mest skit vinner. Allt det går stick i stäv med vad jag är van vid och har älskat.

Har testat skita i julen, men jag saknar det jag uppskattade. Frågan är hur jag kanske inte hittar tillbaka, men hittar ny glädje kring jul?
Går det?

Din äkta hälft skulle inte kunna gå med på att fira just julafton med bara dig och barnen då? :) Sen kanske hen själv kan hälsa på släkt om det vills dagarna runtom.
 
I min familj är vi ganska duktiga på att ta ett steg tillbaka på julen. Inga presenter utöver till barnen, och eftersom de får så mycket så föredrar en del att köpa kläder som de behöver eller upplevelser. Mormor vill inte resa hit, hon tycker det är för mycket att åka tåg med hundarna kring jul och hon börjar bli gammal. Så hon skippar jul helt enkelt och kommer upp i januari när det är lite födelsedagar i stället. Mamma har bestämt sig för att hon fått nog av julstressen så hon vägrar stå för julfirande. Hon äter gärna middag på restaurang någon vecka innan för att det är "mysigt att ses kring jul".

Själv älskar jag julen, men uppmuntrar att vi firar lågmält. Så länge jag får ha min julgran och mitt pynt, dricka glögg i december och träffa familjen kring jul på olika sätt så är jag nöjd. Jag tänker att man kan uppskatta den, till och med älska den, men ändå vantrivas med shoppinghysterin och alla krystade familjesammankomster.
 
Senast ändrad:
Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt!
Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska har blivit söndermosad. Jag vill fira i lugn och ro med familjen och njuta av mat och godsaker och hembakat, men den familjen jag gift in mig i jar inte samma synsätt. Julen är för mig ett inferno, ingen lugn och ro, ingavtraditioner och min svåger blir full.. Ungarna är.överspeedade och vetbonte vem de fått julklapparna av, för det är mest skit vinner. Allt det går stick i stäv med vad jag är van vid och har älskat.

Har testat skita i julen, men jag saknar det jag uppskattade. Frågan är hur jag kanske inte hittar tillbaka, men hittar ny glädje kring jul?
Går det?

Du skulle ju kunna diskutera med din partner.
Om partnern och du är överens om hur ni vill ha julen - i lugn och ro - så kan ni ju skapa era egna traditioner.

Om partnern tycker annorlunda så behöver du nog fortfarande diskutera med din partner, så ni når något slags samsyn.
 
Vi har julafton för oss själva, jag, maken, barn. Bara en hel mysdag med mat, promenader och Kalle Anka, barn öppnar julklappar i lugn och ro hemma tillsammans med oss. Ingen stress - bara mys i den takt VI vill. Julpyjamas hela dagen om man känner för det :o:D

Vi firade tidigare med "halva släkten" samlad, men insåg att vi bara blev stressade och irriterade... det blev en hajpad stämning i "nu ska vi alla vara glada och umgås ordentligt, spela spel där alla ska vara med - även ni som inte tål varandra ska vara snälla mot varandra för det är ju jul" :meh: Våran släkt är inte riktigt kompatibel...

Så nä, vi tog steget och träffar släkten i små portioner under andra dagar (vissa träffar vi inte alls längre) fika räcker långt i vissa fall :up:
 
Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt!
Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska har blivit söndermosad. Jag vill fira i lugn och ro med familjen och njuta av mat och godsaker och hembakat, men den familjen jag gift in mig i jar inte samma synsätt. Julen är för mig ett inferno, ingen lugn och ro, ingavtraditioner och min svåger blir full.. Ungarna är.överspeedade och vetbonte vem de fått julklapparna av, för det är mest skit vinner. Allt det går stick i stäv med vad jag är van vid och har älskat.

Har testat skita i julen, men jag saknar det jag uppskattade. Frågan är hur jag kanske inte hittar tillbaka, men hittar ny glädje kring jul?
Går det?

Jag trivs med julen sedan jag själv bestämmer vad jag gör... och det inkluderar inte att umgås med min släkt :wtf: Jag gör den julmat jag gillar, tar det lugnt hela dagen, åker och hälsar på pappa i minneslunden (han ÄLSKADE jul :love:) och chillar i soffan framför TV:n på kvällen med katten. Helt perfekt :up:
 
Jag har lite samma dilemma. Jag har försökt intala mig själv att jag gillar att fira jul ensam då jag gjort det några år, men nä, det gör jag inte. Och nu blir jag påmind lite extra om totalhaveriet med familjen vid julen. Förra året åkte jag till en herrgård i närheten och åt julmat men det fanns liksom ingen att prata med där för alla andra var där med sina anhöriga och jag var bara helt själv, så det var inte bara att börja prata med folk även om jag växlande några ord med dem. Hur jag ska lösa det här vet jag inte.
 
Jag strejkade första julen med barn. Veckor i förväg kom meddelanden till mig "var ska ni vara på jul?" Och jag insåg att om jag ska göra alla nöjda ska jag fira var tredje jul med min släkt. Därför strejkade jag. Jag är hemma julafton med make och barn. Tänkte ordna någon slags strumpor att lägga något litet paket till barnen eller nåt, dra på en korvgrillning eller liknande runt lunch, bara någon timme eller så, och sen dra hem och laga mat vi tycker om. Absolut inget extra "bara för att". Jag personligen har bestämt mig för att strejka julfiranden med presenthets pga jag avskyr julklappsutdelningen. Själva middagsdelen gillar jag så gott som alltid, om det är familjemedlemmar jag gillar, men jag kan inte med julklappar i mängder och det verkar som om det inte går att undvika så då får make och barn åka själva :)
 
Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt!
Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska har blivit söndermosad. Jag vill fira i lugn och ro med familjen och njuta av mat och godsaker och hembakat, men den familjen jag gift in mig i jar inte samma synsätt. Julen är för mig ett inferno, ingen lugn och ro, ingavtraditioner och min svåger blir full.. Ungarna är.överspeedade och vetbonte vem de fått julklapparna av, för det är mest skit vinner. Allt det går stick i stäv med vad jag är van vid och har älskat.

Har testat skita i julen, men jag saknar det jag uppskattade. Frågan är hur jag kanske inte hittar tillbaka, men hittar ny glädje kring jul?
Går det?
Hur är julen där? Vad är det som gör att det blir så stressig stämning?
 
Hur är julen där? Vad är det som gör att det blir så stressig stämning?
Alla skriker, svärmor är svärmor (dvs speciell.. ) kvinnor och män kan inte umgås uppblandat och jag har ingen förståelse för det. Jag älskar julmat och gör gärna mycket hemlagat men den dissas med att "färdigköpt duger gott åt oss", inferno när julklapparna ska öppnas, stök hela dan.
Allt en jul inte ska vara enligt mig.
Och alkohol.... Jag tar gärna en snaps men att dricka sig berusad är så Inte Ok. Svågern blir full.. inför barnen....

Ska prata med mina föräldrar som också bor på gården om vad de planerar. Tänkte man kan äta jullunch hos svåger (bor också på gården) och sen gå hem till oss.
 
Alla skriker, svärmor är svärmor (dvs speciell.. ) kvinnor och män kan inte umgås uppblandat och jag har ingen förståelse för det. Jag älskar julmat och gör gärna mycket hemlagat men den dissas med att "färdigköpt duger gott åt oss", inferno när julklapparna ska öppnas, stök hela dan.
Allt en jul inte ska vara enligt mig.
Och alkohol.... Jag tar gärna en snaps men att dricka sig berusad är så Inte Ok. Svågern blir full.. inför barnen....

Ska prata med mina föräldrar som också bor på gården om vad de planerar. Tänkte man kan äta jullunch hos svåger (bor också på gården) och sen gå hem till oss.

Jag hade vägrat. En anledning till att jag inte varit så förtjust i julen är just överdriven alkoholförtäring... jag vill ha en nubbe till sillen och en god öl till skinkan (enda gången om året jag dricker öl...) och lite glögg på kvällen. Betoningen ligger på "en" och "lite", jag är inte ens i närheten av berusad (och det var inte mina föräldrar heller). Tyvärr ligger inte alla mina släktingar på den nivån... det ska vara kastrullfull annars är det inte värt det :meh:
 
Alla skriker, svärmor är svärmor (dvs speciell.. ) kvinnor och män kan inte umgås uppblandat och jag har ingen förståelse för det. Jag älskar julmat och gör gärna mycket hemlagat men den dissas med att "färdigköpt duger gott åt oss", inferno när julklapparna ska öppnas, stök hela dan.
Allt en jul inte ska vara enligt mig.
Och alkohol.... Jag tar gärna en snaps men att dricka sig berusad är så Inte Ok. Svågern blir full.. inför barnen....

Ska prata med mina föräldrar som också bor på gården om vad de planerar. Tänkte man kan äta jullunch hos svåger (bor också på gården) och sen gå hem till oss.
Det där lät faktiskt inte som nån höjdarjul precis.
Men måste ni fira med dem? Jag hade aldrig gjort det mer än en jul max.
Julen är lite vad man gör den till. Hoppas du hittar tillbaka till din jul 🎄
 
Jag stämmer in i kören som undrar om ni måste fira med dem? Jag vet inte om ni har egna barn, men det låter inte som något höjdarfirande för dem heller med fylla och trist stämning. Kan ni inte fira julafton med din familj eller bara ni, och sedan exempelvis luncha någon senare dag hos svärföräldrarna? Eller hitta en helt egen tradition för julfirande med god hemlagad mat, någon mysig aktivitet och klappöppning? :)

Hoppas att det löser sig och att du får en härlig jul!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 454
Kropp & Själ Jag har alltid förut sett fram emot julen, tyckt att den har varit helmysig med allt vad det innebär. Har älskat att julpynta, handla...
Svar
13
· Visningar
1 711
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp