gissa raser (bilder)

Sv: gissa raser (bilder)

det var färgen och hårlaget som gjorde det hela förvirrande. pälsen ser ut som på en otrimmad vetefärgad cairn, men öronen hade en annan färg och pälstyp. hur känns den? boderterrier tänkte jag lite på men de har ju jättelånga ben. det har pudlar också. men taxanlagen kanske kortar ner benen så mkt ändå?
 
Sv: gissa raser (bilder)

cillamuffins skrev:
det var färgen och hårlaget som gjorde det hela förvirrande. pälsen ser ut som på en otrimmad vetefärgad cairn, men öronen hade en annan färg och pälstyp. hur känns den? boderterrier tänkte jag lite på men de har ju jättelånga ben. det har pudlar också. men taxanlagen kanske kortar ner benen så mkt ändå?


Ja, öronen på vår hund är liksom silverfärgade, gråaktiga. Jag har sett samma färger på gula strävhåriga taxar förr.

Vad gäller benen så har han fått dem från sin mamma! :love: Nu var hon extremt liten, säkert mindre än 25 cm i mankhöjd. Men av alla korsningar jag sett där det funnits 50 procent tax så har de varit kortbenta. Är inte dvärgväxten dominant? Jag tänker närmast på de hundar jag sett med labradorkroppar och huvuden och korta taxben. Renrasiga hundar med korta ben sägs härstamma från någon slags mutation där dvärganlaget går vidare i varje generation. Jag tänker då på raser som tex tax, västgötaspetsen, Wesh Corgi etc.

En sak till, vår hund har en del svarta sträva hår på ryggen och sidorna. Jag har börjat att trimma honom lite och det verkar som om de sträva håren kommer mer nu när jag kammar lite av hans underull. I övrigt fäller han inte och pälsen är mjuk, ungefär som på en bearded collie.

Jag har funderat på om det kan vara cairn, men eftersom pappan har hängade "pudelöron" (dvs ganska långa) så undrar jag. Hade de inte varit lite mer mittimellan då? Pappan hade dessutom långa ben. han var vad jag skulle kalla högställd.


Någon tyckte att han hade border terrier färger, men de kan ju variera lite också. Jag har klippt ned honom nu, men sparat lite skägg. Runt ögonen har han långa strån som går i ljustgult och topparna är mera mörkgula (vetefärg). Tittar man på stråna så påminner de lite om hur peppar och saltfärgen ser ut på schnauzern. Det blir en rätt fin effekt då det mörkare gula ser ut att hänga fritt i luften.

I övrigt är han som synes en ganska så ful hund, men han har en härlig personlighet. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: gissa raser (bilder)

näää jag tycker han var söt. jag har en liten förkärlek till kortbenta jyckar och speciellt taxar. någon gång ska jag ha en släthårig tax, det är då säkert. nu när du säger det så blir ju även stövar/tax-korsningar taxlika i kroppen. vi har en sån här på området, och jag känner en med en sån valp (lolo19). de ser ut som gigantiska taxar helt enkelt. har du inte foto på pappan också?
 
Sv: gissa raser (bilder)

haha oj jag såg inte att det va två sidor :P men oj då var det verkligen inte någon av mina gissningar :P
 
Sv: gissa raser (bilder)

nästan! Han är schäfer/dobbermann! Men man ser tydligt att det är dobbermann, han går som en också!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 909
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 437
L
Hundavel & Ras Hej! Jag vet egentligen vilken ras som jag skulle ha om jag skulle ha en egen hund och det är golden retriever. Men tycker ändå att det...
Svar
19
· Visningar
1 799
Senast: yamyam
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 103
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp