Bukefalos 28 år!

Gnager sönder stolparna!!!!

B

blissare

-Måste få hjälp och tips av er här!
Vi har några hästar som fullkomligt äter upp stolparna i hagen, några av dem går i hagarna bredvid varandra och någon i hage en bit ifrån.
Hästarna är avmaskade och får en bra foderstat, så jag tror inte det handlar om någon brist, alla rids även regelbundet.
Problemet är att de äter upp stolparna , det äts både nere, mellan och uppe på stolpen, det är 2 eltrådar, stolparna ignoddna med Antibit medel, men inte hjälps det,,,,så jobbigt:cry:, hagen går sönder titt som tätt oxå och nu börjar det bli jobbigt, går ju inte att sätta ned mer stolp pga tjälen.
Men vad ska vi göra???? Vill inte använda några giftiga preparat, utan som som verkligen smakar illa!!!!!!
 
Sv: Gnager sönder stolparna!!!!

Kan ni inte slänga in lite grenar och ris så de har lite annat att hitta på ?
 
Sv: Gnager sönder stolparna!!!!

Enda jag vet som faktiskt fungerar är att tjära in stolparna, det är ju inte direkt snyggt men kanske bättre än att dom går sönder. Tycker aldrig dom här antibitmedlen har fungerat särskillt bra.
 
Sv: Gnager sönder stolparna!!!!

Jag har ett tips som ni kan göra till våren.

Köp sån där dräneringsslang i plast med en diameter som överensstämmer med stolparna (lite större),kapa dem i den längden som är mellan marken och din nedersta tråd och trä stolpen igenom slangen.Då får stolpen ett "plastöverdrag" som hästen inte gnager på.
 
Sv: Gnager sönder stolparna!!!!

Vad tror du utlöser beteendet? Är de hungriga? Uttråkade?
Fri tillgång till grovfoder i hagen kanske är det som behövs?
 
Sv: Gnager sönder stolparna!!!!

Utöver det de andra skrivit så kan jag tipsa om att dra eltråd längst ned stolpen. Fungerar hos oss. Kan ta en bild om du vill se.
 
Sv: Gnager sönder stolparna!!!!

testa med antibitmedel, några hästar i mitt stall gnager i taket och så, men nu har de slutat. Släng in lite granris så har de något att göra också :)
 
Sv: Gnager sönder stolparna!!!!

Som skrivet, släng in sly, gärna exempelvis Asp, om du kan få tag på det, o mycket grovfoder, vill/kan man inte ge fri tillgång på hö/ensilage, så in med en halmbal ! Dom verkar ha tråkigt.
 
Sv: Gnager sönder stolparna!!!!

Vi har fått snurra eltråden runt stolparna för att komma åt detta problem. Glöm inte att koppla så strömmen går fram
 
Sv: Gnager sönder stolparna!!!!

Vi har satt hönstråd på alla trästolpar. Inte en häst har velat tugga på metall :devil:
 
Sv: Gnager sönder stolparna!!!!

vi har samma problem..

de har halmbal i hagen, men stolpar är ju jäääätteeekul.
har plast i nederkant, men över översta tråden gnags det (krubbits av den ena å gnags av den andra).

Funderar på att sätta grisöron på ovansidan och dra tråden så...
blir galen.

alt 2: munkorg
 
Sv: Gnager sönder stolparna!!!!

De kanske slutar bita om du lägger in kvistar/grenar alt. en stor stock i hagen så att de har något annat att pyssla med. Annars funkar hovtjära bra har jag hört.
 
Sv: Gnager sönder stolparna!!!!

Min gubbe fick tokrycket när den nya hästen började gnaga på nya boxen, vilket smittade av sig till de andra två. En kväll kom han in och sa att han sprutat jodopax på bitställena, och jag blev lite orolig för hur det skulle sluta. De gick över till att bita på andra ställen, men när vi efter några kvällar sprutat runt lite överallt så slutade alla tre, bara pang bom. Och de finns icke sprutade ställen de skulle kunna gnaga på om de ville.

Borde funka på stolpar också :laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Inget nytt fenomen, jag vet, men mina hästar gör mig olycklig just nu för de fullständigt maler ner allt i sin omgivning och jag undrar...
Svar
1
· Visningar
977
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 982
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Någon som har kommit över något bra medel som man kan ha på stolp toppen så man slipper att hästarna tuggar sönder dem?? Får en...
Svar
18
· Visningar
1 949
Senast: Jeanette
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 889
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp