Gödsel i hagar

E

emmath

Jag skulle behöva hjälp angående lagar och regler för gödselhantering. Jag har försökt läsa mig till vad som gäller men är inte säker på exakt hur det fungerar.

En bekant har hästverksamhet med tillstånd för 15 hästar samt ridskoleverksamhet. Hon har även en del unghästar. Det brukar gå ungefär 25 hästar i hagarna på dagtid. Stallet är för ca 6 hästar och resten av hästarna går ute året runt. Hagmarken är på max 5 hektar. Hagarna mockas inte. Under de senaste åren har gödseln plöjts ner 1 gång. Det finns ingen gödselplatta för gödseln från stallet.

Marken ligger inom skyddsområde för vattentäkt. Är det tillåtet att ha det på det här viset?

Eftersom jag inte tror det undrar jag vart jag ska vända mig för att anmäla den här överträdelsen – är det kommunen, länsstyrelsen eller någon annan instans?
 
Sv: Gödsel i hagar

Det låter inte godkänt på din beskrivning.
När det gäller hästhållningen så är det Länsstyrelsen som det ska anmälas till. När det gäller gödselhanteringen och avsaknaden av platta så tar säker Länsstyrelsen i det också men det är Kommunen som stallet ligger i som har hand om det. Så du kan anmäla den biten till kommunens miljökontor.
 
Sv: Gödsel i hagar

Tack

När det gäller hästhållningen är jag inte säker på om det skulle ge någon effekt att anmäla det. Jag kan ju se att hästarna inte lider (även om de säkert kunde må bättre ...) och jag kan inte hitta regler om att man måste ha en viss yta per häst i lösdrift.

Men gödselhanteringen är under all kritik, både för miljön och för kringboende.
 
Sv: Gödsel i hagar

När det gäller hästhållningen är jag inte säker på om det skulle ge någon effekt att anmäla det.

Du skrev ju att vissa hästar gick ute året runt, på delar av vintern måste de ju ha tillgång till vindskydd så har de inte det så kan du anmäla.
 
Sv: Gödsel i hagar

De måste ha mer än vindskydd, de måste ha tillgång till en torr och skyddad liggplats.
Men även det faktum att det tydligen finns ett tillstånd för 15 hästar och det finns 25 är ett fall för Länsstyrelsen.
 
Sv: Gödsel i hagar

Då man har 10 hästar eller fler så är det särskilda krav på dynghanteringen, så förutom platta m.m. måste hon ha antingen spridningsareal för dyngan (dvs åkrar som brukas) eller ha skriftligt kontrakt med någon som kan ta emot dyngan.

Självklart så sprider man inte dynga då det är tjäle eller ligger snö på marken, så plattan måste vara tillräckligt stor för att rymma dyngan under den tid man inte får sprida den på åkern.

Minsta spridningsareal för 25 hästar borde hamna på drygt 8 hektar, men jag kan minnas fel på minsta spridningsareal per häst så ta inte den uppgiften som 100%-igt sann.

Det låter som att vederbörande är en miljöbov, går aldeles utmärkt att tala med miljönissarna på kommunen alternativt anmäla till polisen för misstänkt miljöbrott.
 
Sv: Gödsel i hagar

Tillståndet är för 15 hästar över 24 mån och alla hästarna är inte äldre än två år. Några är i gränslandet men jag kan inte bedöma om det är ett regelbrott eller inte.

Det finns vindskydd och ligghall. Hur det ser ut i dem vet jag inte, men hästarna verkar tycka att det är bäst utanför.
 
Sv: Gödsel i hagar

Ja då lutar det åt att det bara är gödselhanteringen som inte fungerar och då är det kommunen och miljökontoret som har hand om det.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en bekant vars häst jag rider ibland. Hon står uppstallad hos en ridinstrukör som hur ut stallplatser. Brukar själv ta in hästen...
2
Svar
36
· Visningar
4 996
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 438
Senast: a1agnlju
·
A
Ekonomi & Juridik Jag har brottats med ett dilemma sedan förra veckan. Ska försöka korta ned det hela så det slipper bli en roman. Jag flyttade till...
2
Svar
32
· Visningar
4 568
Senast: Luleå
·
K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 456
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Ni som flyttat långt..
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp