Bukefalos 28 år!

Gödselhanteringen, tips?

H

Havregryn

Vill få lite tips om hur jag kan lösa gödselbiten på bästa sätt, flyttar snart till eget stall med mina hästar. Finns en befintlig gödelstack där idag, men ingen jag kan använda mig utav då de finns ett till stall på gården som använder den och rent praktiskt går de ej för mig att gå ihop där. Mitt första val var att hyra en conteiner och köra på den biten, men så har jag en gidvän som kör lastbil som kan en gång i månaden tömma gödslet åt mig gratis och även dumpningen av gödlset är gratis, men han kan inte röra på en stor conteiner och jag behöver ett mindre alternativ som han bara kan lyfta upp i lastbilen och ta bort gödlset åt mig. Använder mig av torv, endast 4 hästar och bädd. så blir inte så mkt men ändå en hel del varje månad.

Vad kan jag införskaffa för något att lägga gödslet i?
 
Sv: Gödselhanteringen, tips?

hur ska han lyfta upp det på lastbilen??har han lyft??innan vi skaffade container så hade vi en släpkärra som vi lassade på och sen bara satte bakom bilen för att tömma..funkade för oss tillfälligt:)
 
Sv: Gödselhanteringen, tips?

Japp de har han, så där ligger inte problemet.
 
Sv: Gödselhanteringen, tips?

funderat själv på de, men då nästa fråga vart hittar man en sån? letat på annonssidor men ingen lycka
 
Sv: Gödselhanteringen, tips?

du får nog prata med länsstyrelsen om hur du ska göra.. det finns bestämmelser och det krävs godkännanden? åtminstone för gödselplattor.
 
Sv: Gödselhanteringen, tips?

som jag skrev innan, att använda gödelplatta är inget alternativ.

Lovisaleonora: får ta tag i de, lättast så i alla fall
 
Sv: Gödselhanteringen, tips?

Vi har ju containerlösningen själva, men vi hyr (växlarflak) och betalar samma firma för hämtning och tipp.
 
Sv: Gödselhanteringen, tips?

jag skrev inte att du skulle ha gödselplatta, jag skrev att det krävs länsstyrelsen godkännande vid val av gödselplatta med hänvisning till dagvatten mm, och att det samma borde gälla en kontainerlösning?
 
Sv: Gödselhanteringen, tips?

Torv kan du lägga på stuka i skogen..det blir till blomjord. Sen kan nån bonde komma och hämta det för att köra ut på åkern.
 
Sv: Gödselhanteringen, tips?

Svårt att hitta skog i den här landsänden... Dessutom behöver du på de flesta ställen tillstånd för att lägga stuka, du ska ha tillräckligt med mark för att täcka gödseln från djurenheterna, du ska ha ett bra ställe att lägga stukan för att få godkänt. Och du ska köra ut det till stuka, d v s förvara det innan.

Tomten: containern ska vara tät, alt. godkänd för platsen.
 
Sv: Gödselhanteringen, tips?

Torv kan du lägga på stuka i skogen..det blir till blomjord. Sen kan nån bonde komma och hämta det för att köra ut på åkern.
Nej det får man inte. En stuka ska placeras på den åker där den sedan ska spridas. Sedan är det kommunens mijökontor som handlägger gödselärenden i första hand.

Ts: det finns ju det som kallas "containerskopa" som rymmer ungefär 3 kubik. Det kan kanske vara något? Har funnits till salu på blocket vid flera tillfällen har jag sett. Jag har också sett ett stall där man hade en begagnad mjölktank som man tagit av överdelen på. verkar också fungera bra :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Tänkte kolla om någon har något tips på ett smart/smidigt sätt att ha gödselhantering i container istf på gjuten platta? Hyr man...
Svar
5
· Visningar
1 483
Senast: a1agnlju
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 895
Senast: bollen__
·
H
Hästmänniskan Tjosan! Jag har tidigare haft en ridtravare på foder, men nu efter en häst-break på några år så är jag sugen på att starta igång igen...
Svar
5
· Visningar
1 589
Senast: Hepzheba
·
Anläggning Nu har en möjlighet dykt upp, från ingenstans! Jag ser en bit av drömmen man alltid drömt :love: Så nu vill jag fråga om era...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
12 888
Senast: n33Lu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp