Bukefalos 28 år!

Fånga drömmen??

Sv: Fånga drömmen??

Bra lösning, :) är gången 2,5 här eller? Är såååå spänd inför imorgon!! :bump:
Kommer ju behöva mycket buke hjälp om drömmen blir verklighet ;) Anledningen till en ensam box är också att det mest troligt kommer stå en hingst hos oss om detta nu blir av, så det är ju kanon att den blir lite mer avskärmad nu, å andra sidan hade jag tänkt ha hingsten och min egen i hörnet då dem går ihop bra, men som sagt kanonbra lösning :D
 
Sv: Fånga drömmen??

gången är 2,5 meter
de 6 boxarna är 2,75x4 meter (11 kvadrat)
den ensamma boxen är 3x4 meter
rummet brevid 3x4 meter
skötselplatser/spolspilta är 2,5 bred och 2,75 lång
Extrarummet vet jag inte riktigt.

I den här lösningen hade jag:
Haft sadelkammare i det stora rummet
Kraftfoder/grepar/spadar i det lilla rummet
Hö/silage i en tombox (en 12 kvadratsbox är tillräckligt stor för att förvara hö för en dryg månad för 6 hästar efter erfarenhet) sen om det är småbal/packade silagebalar kan du förvara mkt. mer/längre.

Då har man alltid möjligheten att ta in en extra häst om det blir akut (och då förvara grovfoder utanför stallet).
 
Sv: Fånga drömmen??

Kanon! Har dock för mig att det stog ngt om att om foder/Strö ska förvaras i stallet så ska det ha en egen brandcell dvs då skulle man inte kunna få förvara det i en box så, men kan ha kommit ihåg fel också, ska läsa på om det en gång till. Men jätte bra planlösning i övrigt. Bara lite rädd att det ska kännas så trångt med två boxrader paralellt sådär, man önskar man hade 2m i bredd till :p
 
Sv: Fånga drömmen??

Nu är jag/vi helt utom mig/oss :D

Har idag spenderat två timmar på "gården" och planerat och diskuterat pris och bygge...:d Vi är ALLA överens :love:
Så nu ska jag räkna, skissa och planera under hela natten (jobbar natt) Blir lite ändring i skissen då dörrhålet på kortsidan redan är gjort och dörren är på G hem så blir det lite smalare åt andra hållet vilket gör att jag inte kan ha boxar exakt som tänkt. Men vad gör det, är ju VÄRLDENS LYCKLIGASTE!! :love::bump:

Nu vill jag ha flera tips speciellt från er som har eget stall idag, tips på regler och saker och ting ni kommit på längs med vägen att ni saknar eller liknande. Nu kommer detta inte bli något jätte TIPTOP utan ett traditionellt stall så inga Spa:n osv men allt annat som kan tänkas ;)

Kan inte beskriva hur glad jag är, och tack till er alla som tar er tid att hjälpa till med skisser och idéer :idea::bow:
 
Sv: Fånga drömmen??

Här kommer en Barn skiss :grin: Datorn på jobbet är från -1800 talet eller liknande :p

Så det blir en barn skiss i paint, men ni får stå ut :rofl: Hoppas ngn tar sig tiden och orken att rita upp den snyggt åt mig ;)



Nu är det som sagt lite mått som blivit ändrade för de måtten som ej står med på ritningen så är uppställningsplatsen/spolspiltan 2,5 bred 2m lång. Sadelkammaren är 5,5bred och 2,5 djup. Och foderutrymmet som numera blir öppet (ska endast ha rundbal där) är resterande utrymme. Vill helst ha två meter mellan ensamboxen i hörnet och spolspiltan, men går ev att kompromissa en aning.

Nu är jag ivrig på att se era åsikter om "planlösningen" och eventuella andra tips :D
 
Sv: Fånga drömmen??

Har läst avsnittet om ventilation.

tror de att kallstallar är gjorda i plåt- varav de menar att kondens bildas när det är kallt?

De skador man kan se av fukt på obehandlat trä är bra mkt värre på träytor utomhus. tänker på de fuktiga vintrarna 3 o 4 år sen.
När det är kallt bildas möjligen is.

I varmstallar där mkt mer varm fukt avges kan man däremot ofta se mögel i taket- oavsett hyfsad ventilation.
 
Sv: Fånga drömmen??

Kondens i ett stall, oavsett om det är i frusen form eller ej är ett tecken på att ventilationen inte är i balans. Detsamma gäller mögel (som då förstås beror på hög luftfuktighet) Fukt kan ventileras bort till en viss gräns med hjälp av naturlig ventilation, men för att kunna få kondensfritt krävs i de allra flesta fall tillskottsvärme (för att sänka luftfuktigheten) och/eller mekanisk ventilation (fuktstyrd). Båda alternativen är dyra lösningar.

många förknippar kallstall med stall som inte har någon tilläggsvärme, men som kan stängas till och därmed ändå hålla temperaturen över nollan även om det är t ex.10 minusgrader ute. Ett kallstall ska ha samma temperatur som utomhus (+-ca 5 grader) alltid, vilket i stort sett bara åstadkoms med hälp av glespanel eller en rejäl öppning i takfoten som inte går att stänga längs med hela stallet.

När man pratar om kondens i kallstall misstänker jag att man främst tänker på dropp från kondensvatten. Då tänker man på att taket är av oisolerad plåt. Den glatta ytan som plåten har medför att kondensvattnet lättare rinner ner på bädd och djur. Trä isolerar bättre än plåt och har man trätak så ligger det garanterat plåt eller taktegel ovanpå det = mindre risk för kondens. Kan väl också tillägga att kondensskyddad plåt ofta funkar hyggligt från vatten som rinner ner på djuren/bäddarna, men inte alltid.
 
Senast ändrad:
Sv: Fånga drömmen??

Vad roligt för dig:) Låter som det blir verklighet av din dröm. Och bara för jag är sketchupnörd och har ovanligt långtråkigt i helgen har jag gjort en modell av ditt stall, med tillhörande hästar och höbal. Verkar funka riktigt bra. Smart att ha foderförvaring närmast dörren. La in garderober i sadelkammaren (standardmått), och det får plats 9 st. på längden = gott om utrymme för sadelhängare och dylikt på andra sidan mao.
Ritningen är efter dina mått, men tror du skrev fel ang. längden på uppställningsplatserna? De blir 2,5x2,5 m.
Stora stallgången 2,5 m
Lilla brevid hingstboxen 2 m

stall1.png

stall2.png

stall3.png
 
Sv: Fånga drömmen??

a1agnlju Jag har läst allt vad jag kunnat komma över ;) Även denna, Nu är det så att bonden förprövar det och ordnar allt sånt :D funderade dock på hur det blir med tillståndet för att utfodra fler än 4 hästar, antar att det ändå är jag som ska söka det och inte han?? eller ? :confused: ska maila länsstyrelsen och fråga det, också :p Ventilation finns redan med både fläkt och "självdrag" Detta är nämligen det andra svinstallet som byggs om på gården och det första är godkänt av länsstyrelsen enligt all standard så känns konstigt om inte detta skulle gå igenom :)

Är det något annat som du har på lut som du tycker saknar i min ritning, eller som du har som tips att tänka på..??
 
Sv: Fånga drömmen??

Jag blir LÖJLIGT glad för din hjälp :D :love: :bow:

TACK TACK TACK!! ;) sååå kul att kunna se resultatet :D
Hur blev måtten i sadelkammaren, och hur breda är garderoberna du satt in?
Det enda som är sådant minus i mina ögon är att tyvärr är det endast fönster på väggen som sadelkammaren är emot, samt på kortsidan vid huvudentrén..:( Men går inte påverka nu när han slagit ut dörren redan, får ju tyvärr inte plats med boxraden på den sidan. Men det blir samtidigt enklare att få in fem lika stora boxar då längs med en vägg...

Tror du/ni att det blir tråkigt att fönstrena är på andra sidan?? Det andra stallet har likadant dvs boxarna mot väggen som ej har fönster.
 
Sv: Fånga drömmen??

Du behöver 16 § tillstånd om du förvarar/utfodrar fyra eller fler hästar och/eller från första hästen om du har yrkesmässig hästhållning. Det finns även en dom i kammarrätten (Kammarrätten i Göteborg dom 2008-04-28, mål nr 12-08)där det uttalas att en stallägare som regel har ett stort inflytande på verksamheten och hyresgästen måste vanligen ha hyresvärdens medgivande till åtgärder avseende stallet. Stallägaren är därför tillståndspliktig för förvaring av fyra eller fler hästar och/eller om yrkesmässig hästverksamhet bedrivs i stallet. Tillstånden ska sökas innan verksamheten påbörjas.
 
Sv: Fånga drömmen??

Ok ska försöka se om jag hänger med, det är stallägarens uppgift att handha detta tillståndet?? Det betyder alltså i detta fallet att det är bonden, då jag endast hyr av honom, eller? Trots att han indirekt inte har något med hästarna att göra? :confused:

Domen, syftar den till att hyresgästen gjort saker utan att hyresvärden godkänt dem? Ska definitivt kolla in domen!

Tack för informationen :)
 
Sv: Fånga drömmen??

Jo, ventilationskapaciteten i ditt stall kommer troligtvis inte vara något problem om den är rengjord och fungerar. Jag svarade på Axels inlägg främst. Ditt stall är ju isolerat dessutom så kondensproblematiken bör inte uppstå där om ventilationen resp. tillskottsvärmen (om den behövs)regleras rätt.
 
Sv: Fånga drömmen??

Problemet med kallstall som jag ser det är att det är avhängigt av yttertemp o då även luftfuktigheten. Det kan man inte göra så mkt åt. Sällan avger hästarna så mkt då det är kallt eller om det är oisolerat.

varmstall med många hstar gör ju att avdunstning från både häst o bädd för att inte tala om spolplatser blir mkt mkt större.

Här försöker inspektörerna att oisolerade eller o isolerade uteboxar ska ha en massa konstant öppen vent. o samtidigt inte får vara utan överluckor. förklara det resonemanget. Jo hästarna fryser om man har öppet, men samtidigt får man inte stänga till när det är svinkallt.

I nästa veva godkänner man lösdrifter med ligghall med bara 3 väggar- :confused:

Kl
Sorry för en aning OT, men just vent. kan bli ett stort aber när inspektörerna anser sig vara byggnadsingenörer, men bara läser innantill.
 
Sv: Fånga drömmen??

Ja, där har vissa fått en del om bakfoten. Lämpligast i uteboxar är naturligtvis som du nämner öppet i bakkant och ingen överdörr. Många boxleverantörer levererar ju också med överdörr (eller de flesta) och då blir det ju också tokigt, eftersom de allra flesta litar på att boxleverantören har koll. De säljer dock det som folk vill ha, och inte alltid det som stämmer med gällande lagstiftning eller med vetskapen om hur man uppnår lämplig ventilation etc. i djurstall.
 
Sv: Fånga drömmen??

Ja, där har vissa fått en del om bakfoten. Lämpligast i uteboxar är naturligtvis som du nämner öppet i bakkant och ingen överdörr. Många boxleverantörer levererar ju också med överdörr (eller de flesta) och då blir det ju också tokigt, eftersom de allra flesta litar på att boxleverantören har koll. De säljer dock det som folk vill ha, och inte alltid det som stämmer med gällande lagstiftning eller med vetskapen om hur man uppnår lämplig ventilation etc. i djurstall.
Menar du att det inte skulle räcka att inte ha överluckan öppen i ett oisolerat? Å andra sidan vill vissa att man ska kunna stänga å i nästa stund så får man inte reglera själv....
läget på stallet kan göra att vissa aldrig behöver stänga eller att man har ett utskjutande yttertak.

I såna fall undrar jag hur du tror att luften cirkulerar eller hur illa folk mockar- om de nu gör det alls. Det bästa är att ha luftintag lågt ner- som nu många stallbyggnationer faktiskt har. Galler längs hela nederkanten och boxgallerdörrar.

Det räcker inte med att bara släppa ut varm dålig luft. Är det kallare blir inte luften så pass varm att den stiger o därmed går ut, men å andra sidan bildas inte så mkt gaser.
Varm fuktig luft kan man ju åtgärda, men kall- som uteluften:rofl:

inga boxleverantörer har plåt som innertak. taket du pratar om har man i ridhus- där hästar avger ovanligt mkt fukt. Möjligen av hemmasnickare- varav kommentaren att trä är bättre...

jag anser nog att de är betydligt mer kunniga i o m att de vill ha den bästa produkten. arkitekter o byggnadsingenjörer:bow:

Hästarna ligger som bekant o där ska luften mätas. en del permanentbäddar är rent utav vidriga.

Nja ventilation är avhängigt av så mkt mer. Luftfuktighet o vindstyrka mm.

Man ska kunna reglera icke mekanisk vent. annars skulle man inte behöva ha termostat o fläkthastighet på mekaniska.

det enda vettiga är att mäta o inte bara tro o uppskatta.
Det är högst troligt att mänskliga sinnet inte alltid är rätt o personliga bedömningar kan bli hur fel som helst.

Jag förutsätter att man inte har hästarna inne i sommarvärmen. eller jo förresten. jag har dem inne för flygfäna o sätter nät istället för luckor. Å andra sidan så har jag inget strö som dammar o virvlar, samt mockar hela tiden.

Damm är mkt värre för hästar än fukt.

Där finns inga regler.
Ventilation är en hel vetenskap o man får nog använda sunt förnuft o då gäller det att beslutsfattarna kan sin sak- vilket verkar variera väldeligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Fånga drömmen??

Ja precis, himla skönt att det är så, som sagt rengöras ska det göras. :) Men i övrigt ok, men jag känenr igen det du pratar om så hade vi nu i förra stallet för att ägaren bestämde sig för att stänga igen ALLT vad ventilation heter för att stallet inte skulle frysa :devil: Och hela stallet var tokfuktigt..inget bra klimat där inte..

Men som sagt skönt att man nu kommer få det på sitt vis, Vet ni ngt om ventilation (självdrag) med guld(ngt) som sitter i taket? Tydligen vanligt för gris, måste läsa på om detta.
 
Sv: Fånga drömmen??

Menar du att det inte skulle räcka att inte ha överluckan öppen i ett oisolerat? Å andra sidan vill vissa att man ska kunna stänga å i nästa stund så får man inte reglera själv.... Om du tänker på hur mycket bättre luftväxling man får i ett hus om man öppnar två fönster en bit från varandra istället för ett så förstår du också vad jag menar med att man bör ha en öppning i bakkant utöver den i framkant. De regler som styr kraven för luftväxling i stall (Svensk standard ) kräver ett luftflöde på ca 300 kubikmeter i timmen för en stor häst. Som jämförelse kan man ta de tallriksventiler man har i bostäder som gen ett luftflöde på ca 20 kubik i timmen. För att få till detta luftflöde i ett stall med naturlig ventilation krävs ganska stora öppningar. Något man kan ha i åtanke är att kraven för maxventilation (alltså de där 300 kubikmetrarna) ska kunna uppnås sommartid = skillnaden i temperatur och Rh mellan ute och inneluft är förhållandevis liten.
läget på stallet kan göra att vissa aldrig behöver stänga eller att man har ett utskjutande yttertak. Sant, och något man bör sträva efter när man väljer plats för sina uteboxar
I såna fall undrar jag hur du tror att luften cirkulerar eller hur illa folk mockar- om de nu gör det alls. Det bästa är att ha luftintag lågt ner- som nu många stallbyggnationer faktiskt har. Galler längs hela nederkanten och boxgallerdörrar. Risken med att ha tilluftsdonen i golvhöjd är att det kan röra upp mer damm än om man t ex tar in luft i takfoten/genom överdörren. Jag har godkänt den typen av ventilation, men har vid fler än ett tillfälle fått in nya ansökningar där stallägaren vill ändra ventilationssystem då de inte tycker att golvvarianten fungerar tillfredsställande.
Det räcker inte med att bara släppa ut varm dålig luft. Är det kallare blir inte luften så pass varm att den stiger o därmed går ut, men å andra sidan bildas inte så mkt gaser.
Varm fuktig luft kan man ju åtgärda, men kall- som uteluften:rofl: Det är då man får lita till vädrets makter, och då behövs ordentligt med öppningar.
inga boxleverantörer har plåt som innertak. taket du pratar om har man i ridhus- där hästar avger ovanligt mkt fukt. Möjligen av hemmasnickare- varav kommentaren att trä är bättre... Det finns många uteboxleverantörer som har både plast och plåttak som alternativ. Blir en härlig värme i dem på sommaren om inte taket är isolerat och om man inte har fler öppningar än framdörren.
jag anser nog att de är betydligt mer kunniga i o m att de vill ha den bästa produkten. arkitekter o byggnadsingenjörer:bow: De vill ha den produkt som säljer bäst. det betyder inte alltid att det är den bästa produkten för hästen. Jag har haft kontakt med flertalet uteboxleverantörer, och i vissa fall har de inte känt till vad Svensk standard är ens, och då är det konstruktören jag talat med och inte försäljaren. Så, nej, jag kan inte hålla med dig på den punkten.
Hästarna ligger som bekant o där ska luften mätas. en del permanentbäddar är rent utav vidriga.

Nja ventilation är avhängigt av så mkt mer. Luftfuktighet o vindstyrka mm.

Man ska kunna reglera icke mekanisk vent. annars skulle man inte behöva ha termostat o fläkthastighet på mekaniska. Jag förstår hur du tänker och håller delvis med. Dock endast i de fall då det rör sig om ett isolerat stall med naturlig ventilation. Ett kallstall ska ha samma temperatur och luftfuktighet som utomhusluften och då behövs ingen möjlighet till reglering.

det enda vettiga är att mäta o inte bara tro o uppskatta. Förutsättningarna för god ventilation måste ju finnas, och skulle i så fall mätas när väderförhållandena är som sämst med avseende på möjligheterna till god ventilation. Tanken med tillräcklig ventilation är ju trots allt att den ska fungera tillfredsställande även under de sämsta förhållandena vädermässigt.

Det är högst troligt att mänskliga sinnet inte alltid är rätt o personliga bedömningar kan bli hur fel som helst. Sant, därför krävs mätutrustning vid kontroller då man misstänker otillräcklig ventilation.

Jag förutsätter att man inte har hästarna inne i sommarvärmen. eller jo förresten. jag har dem inne för flygfäna o sätter nät istället för luckor. Å andra sidan så har jag inget strö som dammar o virvlar, samt mockar hela tiden.

Damm är mkt värre för hästar än fukt.

Där finns inga regler.
Ventilation är en hel vetenskap o man får nog använda sunt förnuft o då gäller det att beslutsfattarna kan sin sak- vilket verkar variera väldeligt. Håller fullständigt med och hoppas att fler intresserar sig för ventilation i djurstall så att de kan göra en rimlig bedömning. Gäller alla som har med djur att göra, inte bara de som ska kontrollera saken

Tiiiooooooo
 
Sv: Fånga drömmen??

Ja precis, himla skönt att det är så, som sagt rengöras ska det göras. :) Men i övrigt ok, men jag känenr igen det du pratar om så hade vi nu i förra stallet för att ägaren bestämde sig för att stänga igen ALLT vad ventilation heter för att stallet inte skulle frysa :devil: Och hela stallet var tokfuktigt..inget bra klimat där inte..

Men som sagt skönt att man nu kommer få det på sitt vis, Vet ni ngt om ventilation (självdrag) med guld(ngt) som sitter i taket? Tydligen vanligt för gris, måste läsa på om detta.
Jag misstänker att det kan vara tilluftstak du menar. De fungerar dock inte utan att fläkten är på, men fungerar utmärkt annars (om filtren byts ut/rengörs med jämna mellanrum) även för häst. Sommartid kan ni komplettera/ byta ut ventilationssystemet genom att plocka ur fönstren alternativt ha fönstren helt öppna, så sparar ni lite el.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Ja som rubriken säger, vad längtar du till eller efter? Någon dröm som kanske är svår att uppnå som du ändå verkligen önskar eller saker...
2
Svar
37
· Visningar
2 685
Senast: Qelina
·
Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 288
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Vi har i dagarna äntligen köpt oss en egen hästgård :love: Vi flyttar in i mitten av december. Idag finns det ett "tillfälligt" stall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
20 516
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp