Bukefalos 28 år!

Fånga drömmen??

n33Lu

Trådstartare
Nu har en möjlighet dykt upp, från ingenstans!
Jag ser en bit av drömmen man alltid drömt :love:

Så nu vill jag fråga om era erfarenheter av detta samt lite moralkaka om hurvida man ska VÅGA "hoppa" eller inte..

Har ganska nyligen bytt stall, men precis innan dess så dök som sagt denna möjlighet upp, en bonde som hyr ut stall alt svinstall att bygga stall i..:) Han är billig och VILL dessutom HJÄLPA TILL :love: Är ju precis vad jag behöver speciellt med morgonfodringarna :D Dock så är jag då inne på att bygga nytt då det redan finns några som gjort det på gården i ett utav svinstallarna och det blev ju jätte bra, även om dem gjort på sitt vis :p Detta som ni förstår kommer ju ta sin tid, skalet finns och allt är ju kanonisolerat osv..Men de befintliga grisstallet måste blåsas ut och det ska gjutas lite, men i övrigt så är det allt invändigt som ska in, bara :angel:

Så nu vill jag höra era åsikter!! Jag och fodervärden till min häst (som praktiskt taget delar på allt numera ;) ) Ska åka dit igen snart för att diskutera mer ingående kostnader osv, han ska stå för alla materialkostnader så där behöver jag inte oroa mig.

VÅGAR MAN :confused: Det kommer vara 6-7boxar varav en ska jag/vi nyttja då, kanske så att den sjunde boxen framöver blir en shettisbox så säg att det är fem uthyrningsboxar. Det är ju en DRÖM! Då måste man väl uppfylla den??

En liiten skiss som en kompis hjälp mig med, förstår mig inte på sketch up :devil: så hjälp mig med tips och åsikter!!

 
Sv: Fånga drömmen??

Haha kanske bäst jag förklarar min skiss också :p de röda är dörrar sett ifrån kortsidans dörr sett så är det fyra boxar sen gång ut till nästa dörr sen kommer två boxar till en i var hörn, mitt emellan har jag tänkt utrymme för grepar osv...

Åter igen precis innanför dörren på kortsidan så kommer foder/strö utrymme (har problem med att veta hur mkt utrymme som behövs här) sen kommer uppställningsplatser, spolspilta samt sadelkammare!

Hoppas ni hänger med :D
 
Sv: Fånga drömmen??

Hej! Kan inte hjälpa dig med skissen men ge dig ett peppande ord om att uppfylla sina drömmar :)

Jag ska om två månader flytta 35 mil bort till Småland. Har fått nytt jobb och köpt mig en gård :bump:

Folk tycker överlag jag är galen då jag inte har någon koppling dit men jag känner bara att måste jag flytta så långt bort för att ha råd att ha hästen hemma på gården så får det bli så :love:

Följ dina drömmar! Blir det fel så är det en lärdom du behöver och så blir det rätt nästa gång ;) (Blev lite flummig där, sorry :o )
 
Sv: Fånga drömmen??

Dubbelkolla takhöjden är det första rådet jag har. Sedan måste stallet förprövas hos länsstyrelsen innan ni börjar bygga. Den tredje saken är att ni måste tänka på att svinstall normalt är mycket täta och att ni därför troligtvis alltid måste ha den mekaniska ventilationen igång vilket inte är så billigt. Det är en hel del mer saker man måste tänka på när man bygger stall än hur man vill placera boxar och spolspiltor.
 
Sv: Fånga drömmen??

WOW :love: tycker du gör helt rätt!!

Smålänning som man är in i själen (även om jag ej bor där nu) så säger jag då det, skulle jag så hade jag haft gård där..LYCKA TILL!! :laugh:

Och tack för orden :D
 
Sv: Fånga drömmen??

Tack för tipsen!! Är ju helt klart mer att göra än man tänker på, ventilationen tror jag redan finns, sen är det möjligt att den inte är fullgod för stall, men det ska självklart kollas, satt och lusläste jordbruksverkets regler och bestämmelser igår och som sagt mer än vad första anblicken säger som ska göras..Men kan man fixa det själv? är det möjligt, förutom el och såna saker självklart, men elektriker bodde på gården :bump:

Skissen gjordes för att mer kunna förverkliga drömmen en aning ;)
 
Sv: Fånga drömmen??

Ni kan säkert göra mycket själva. Vi har också ett svinhus som var 240 cm i takhöjd, men så har vi en häst som är 170 cm och då räckte inte takhöjden. Så vi fick bila bort betong-golvet och gjuta nytt. Sen var det en massa bärande stolpar som man fick anpassa boxarna till. Min man gjorde alla boxar själv av plank som vi se målade. Det blev jättebra och inte alltför dyrt. Vi gjöt en kant för varje box så inte träet ska ruttna längst ner. Det fanns utsugsfläkt men den var så stort dimensionerad så det blev att byta ut till mindre.
 
Sv: Fånga drömmen??

Jaha var t.o.m. fläkten för stor :p intressant! Vet inte vad takhöjden är, men tror den räcker, men som du säger så är det ju ett väldigt tjockt golv så är ju lättare att "ta" av det så att säga :) Hur var det med isolering osv? och hur gammalt är svinhuset? Hur lång tid tog det er att få allt i ordning och hur många boxar har ni? Och vart tog ni hjälp av hantverkare?
 
Sv: Fånga drömmen??

Vi ska dit igen på lördag!! :D För att diskutera lite mer genomgående kostnader och vem som gör vad osv...om det faller oss i smaken så kommer det bli slag i saken :banana: :bump:
 
Sv: Fånga drömmen??

Svinhuset ser ur som en maskinhall i plåt, typ, innerväggarna och tak var av plåt. Innerväggarna var isolerade med glasfiberull. Vi tog bort plåten på väggarna och ersatte med spontade brädor. Takplåten fick vara kvar. Vi tog inte bort golvet där gödselrännorna varit för där var det ju redan lägre. Och under urinplåten lade vi plaströr till avlopp som går ut till gödselbrunnen, himla smidigt. Eftersom det är höskulle uppepå så finns det massor av bärande stolpar som vi fick ta hänsyn till, när vi byggde boxarna. Vi har gjort stallet i två avdelningar med sadelkammare emellan. sju boxar i en del och tre i den andra. Stallet är gjort i början på 70-talet. det vi hade hjälp med var maskinen som hackade bort golvet och så fick vi ju köpa rätt mycket färdig betong. Och så elektriker förstås. Länsstyrelsen var och kollade och efter några smärre ändringar fick vi godkänt. Vi skickade först ritningen dit, innan vi började ändra om.
 
Sv: Fånga drömmen??

Okej :) Ja detta svinstallet är ju "nybyggt" dvs ngn gång under 2000 talet vet inte exakt när så är ju betongväggar, eller liknande, betong golv med ränna i mitten, det jag är sugen på är att kunna "återvinna" rännan, men bonden var lite osäker om den klarade annat än urin...

I övrigt var det enligt bonde rejält isolerat så det finns nog ingen oro för, ska kolla hur det är med ventilationen nu på lördag samt takhöjden..Hade önskat att det skulle varit 1m brett till, men man kan ju inte få allt :p
 
Sv: Fånga drömmen??

NÅGON?? som vet vad det är för storleks behov vad gäller bredd på uppställningsplats? hittar inga såna mått på jordbruksverkets hemsida, men vad kan vara lämpligt? 2m?

Samt hur står utrymme kan tänkas behöva för att förvara spån och hösilage för en månad till 6 hästar räkna med 4balar spån/mån/häst. Vad säger ni som har ett sånt utrymme idag??
 
Sv: Fånga drömmen??

2 meter är nog för kort avstånd
hittade detta som man kanske kan ha som riktmått även om det är stallgångar som avses i DFS 2007:6 Allmänna råd till 3 kap. 7 §
Stallgångar bör ha minst följande bredd:
mellan två boxrader eller boxrad och vägg 2,5 m
mellan två boxrader när anspänning sker i stallgången 3,5 m

Alla mått kollas vid förprövningen när byggnadskonsulenterna granskar ritningen som skickas in samt även vid slutbesiktningen så att man har byggt som man angett i ritningen.
 
Sv: Fånga drömmen??

Vet att när vi ritade stall i gymnasiet så gjorde jag uppställningsplatserna ungefär lika breda som gången var bred.
Bör ju vara smidigt att vända hästen osv.

Utrymme på foderrum har jag ingen aning om, när jag ska skaffa stall i framtiden vill jag ha det i en separat byggnad pga brandrisken. Men har aldrig tänkt på storlek.
Men räkna ungefär på hur många kvadrat du behöver själv till ditt foder för en månad och gånga med 6 :)
 
Sv: Fånga drömmen??

NÅGON?? som vet vad det är för storleks behov vad gäller bredd på uppställningsplats? hittar inga såna mått på jordbruksverkets hemsida, men vad kan vara lämpligt? 2m?

Samt hur står utrymme kan tänkas behöva för att förvara spån och hösilage för en månad till 6 hästar räkna med 4balar spån/mån/häst. Vad säger ni som har ett sånt utrymme idag??
För att lätt kunna vända hästen så är 2,5 meter eller mer att rekommendera eller om du ska använda den som hovslagarplats.
när det gäller grovfoder och strö så får du förvara max 10 kubikmeter brännbart material i stallet vilket inte kräver så jättemycket utrymme.
 
Sv: Fånga drömmen??

Delvis knapp

Ok ja det var ju bra att veta med max 10kubikmeter, men som sagt hur mycket går åt på en månad? Min häst äter ca 15kg hösilage om dan självklart beroende på kvalitet osv..Men jag har tänkt att ha fri tillgång ute så möjligt att det i slutänden blir lite mindre när de äter inne på fri tillgång med. Får räkna lite, går ju bra med mitt mattehuvud :p

Som ni säger så är det ju egentligen självklart med 2,5m är ju minimum måttet på gången och det går ju vända i men knappt det ibland känns det som, men då gör jag istället en spolspilta och en uppställningsplats bredvid så blir dem betydligt bredare. :)

När vi åker dit på lördag så ska jag undersöka möjligheten med att ha strö och foder någon annanstans men har räknat med det i stallet bara för att veta att allt får plats. Är det Skillnad på strö/foder att förvara? Dvs om jag har ett litet hörn med spån i är det samma brandregler som gäller då? :confused:

Tack! för alla svar och tips!! :D
 
Sv: Fånga drömmen??

Kul:) Och bara för att jag gillar stallritningar (och symmetri) har jag lekt med ett förslag:
d.png


Alla boxar blir 11 kvadrat. Foder/sadelkammare något mindre.
Två uppbindningsplatser/spolutrymme 2,5 m breda
Gång 2,5 m

Ytterdörrar på båda kortsidorna.
 
Sv: Fånga drömmen??

Ååå vad roligt :D Kanon ritning det enda egentligt stora problemet är att jag kan inte ha dörr i andra änden, då den väggen ligger emot en ny byggnad ;) Man vill ju på ngt sätt trolla fram så mycket yta som möjligt utav det som finns, inte lätt inte :p Tanken var att boxarna som jag satt i hörnen ska få dörrar på hörnet så att säga, hänger du med haha..Vore jätte kul om du kunde göra enligt min ritning men ta bort en uppställningsplats och göra bara en + spolspilta och sen ordentligt med dörrar och så fint som du gjort :D
 
Sv: Fånga drömmen??

Nu ser jag att du fick ju faktiskt in en box till ;) Bra jobbat..tror dock att om det blir en box till så blir det en shettisbox, eller ja åtminstone mindre...:)
 
Sv: Fånga drömmen??

Okej - en ritning med dörren på långsidan istället då:) Boxar och gångar håller samma mått som föregående, men den ensamma boxen är lite större (12 kvm). 2 extra rum som kan fungera som sadelkammare/foderkammare. Alltid bättre att göra en stor box som kan fungera som foderutrymme (hö) än att sätta upp massa extraväggar för att göra en shettisbox.
s.png


Här kan du ju välja att göra en shettisbox av det lilla extra rummet och ha 2 rum på 12kvm till sadelkammare och foderkammare istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Ja som rubriken säger, vad längtar du till eller efter? Någon dröm som kanske är svår att uppnå som du ändå verkligen önskar eller saker...
2
Svar
37
· Visningar
2 685
Senast: Qelina
·
Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 288
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Vi har i dagarna äntligen köpt oss en egen hästgård :love: Vi flyttar in i mitten av december. Idag finns det ett "tillfälligt" stall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
20 515
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp