going kronos!!!

Sv: going kronos!!!

*kl*

Har ni sett Going Kronos lillasyster Lantern Kronos, 2:

syster.stalltz.se.jpg
 
Sv: going kronos!!!

*knapplån*

Jag kanske kan göra någon lite avundsjuk om jag berättar att jag stod utanför Goings hage i förrgår och klappade på honom :p Han vet att han är stjärnan. Vilken underbar häst.
 
Sv: going kronos!!!

Ja jisses så lika de var!!!

Och visst blir jag avis, vill oxå klappa!!!!:cry:

Men får ju se honom live på tis, hoppas att ahn då visar vart skåpet skall stå, för kapaciteten finns ju där!!
 
Sv: going kronos!!!

Going Kronos var ju veeerkligen duktig igår. HAHA
(Jag var hästvakt på jägersro igår)

Men det var ju självklart Luddes fel att det blev galopp nästan direkt. Är inte så stort fan av honom, men jag gillar däremot hästen, och tycker att det är väldigt tråkigt att Going Kronos inte fick chansen att ta hem segern.
 
Sv: going kronos!!!

*kl*

Om SHJ hade haft Going i träning så hade denna häst haft 20 raka.
Gamle Sir Henry hade matchat denna häst på ett sånt sätt att han kunna hävdat sig i världseliten tills han blivit 11-12 år.
 
Sv: going kronos!!!

Det bär mig så emot att hålla med dig..eller spekulera med dig rättare sagt!;)

För jag gillar verkligen Ludde...
 
Sv: going kronos!!!

SHJ hade ALDRIG tagit ut Going i den äldre eliten, innan han va just ÄLDRE.
Ludde ska ju "alltid" ut och gasa om han har en talang.
 
Sv: going kronos!!!

Men varför skulle man vilja tävla med Going tills han blev 11-12 år och lika skadad och sliten som t ex Victory Tilly? Han ska ju bli avelshingst.
 
Sv: going kronos!!!

Hehe, visst, vinna Jämtlands Stora Pris som 11 åring om du är sliten?
 
Sv: going kronos!!!

Hehe, visst, vinna Jämtlands Stora Pris som 11 åring om du är sliten?

Klart han var sliten, han hade ju problem med skador de sista åren. Det är inget konstigt med det. En häst som gjort så många starter på den nivån och gjort sitt yttersta nästan varje gång blir sliten.

Med sitt löphuvud kunde han ju nästan slagit det gänget på 3 ben...
 
Sv: going kronos!!!

Tycker egentligen inte om att spekulera om det jag (vi) inte är så insatta i..;)

Men för det första så har väl Ludde själv flera gånger påtalat att Going ska dom tävla länge med!?
Så länge som hästen själv vill.

För det andra så är väl Going Kronos fertilitet inte den bästa.(?)

För det tredje så har han ju redan Viking Kronos.

Som sagt, det bär mig emot då jag gillar Ludde skarpt som en välbehövlig färgklick inom travet!
Men när jag nu ser att han återigen tar ut "underbarnet" mot den äldre eliten i jubileumspokalen så förstår jag inte riktigt tanken bakom hans matchning..

Hittills har den ju inte lyckats..

(Är han nu så bra så ska han ju faktiskt ta ner det gänget han ställs mot på lördag)

Det gör ju att det till slut kan bli en värdeminskning på Going som avelshingst om man ser till vinstprocenten osv..:angel:


Som staketkusk tycker jag att även Stefan Melander gjorde flera misstag med Scarlet Night.
Det finns vissa likheter mellan honom/Scarlett och Ludde/Going.

Det skulle gasas och "glänsas" och länsas undan för att visa hur överlägsen hästen är..
Motiveringen från båda tränarna är att "han får själv välja tempo".

(Glömmer aldrig ett lopp som Scarlet gjorde på Åby. Tarzan lät honom ENSAM och helt omotiverat gå i 3-4:e spår nästan hela loppet. Scarlett vann och i den efterföljande intervjuen så menade Tarzan på att han var tvungen att köra Scarlet på det sättet för att han skulle tävla på samma villkor som motståndarna. Annars tyckte hästen inte att det var roligt..:smirk:)

Jag tror att man till slut tar bort löpglädjen för hästarna och då kommer försvarsgaloppen som ett brev på posten.

Men det är lätt för mig att ha ovanstående synpunkter som aldrig ens har kommit i närheten av dessa hästars kapacitet..:rofl:


Ang. att vi ska sträva efter den amerikanska modellen där unghästar går till avel skulle vara förödande för en redan sargad svensk travsport!
Vi behöver profiler och hållbara individer som tävlar länge och gör travsporten till mer än bara siffror i tidningstryck.

Tack o lov att Jan-Olof Persson inte satte Järvsöfaxen i avelsboxen på heltid för ett par år sedan..
Detsamma måste man väl säga om Gidde..
(även om jag inte är spec förtjust i den sistnämnda)
 
Sv: going kronos!!!

Men det var ju självklart Luddes fel att det blev galopp nästan direkt.QUOTE]

Av mina "källor" så har jag fått höra att Going galopperade för att han var överladdad i starten. Han var tydligen så laddad den dagen att han slog i första värmingen...

I övrigt så tycker jag gott Ludde hade kunnat vänta ett tag tills hästen får möta eliten. Intressantare om han tagit över hästen till USA och låtit honom tävla mot jämnåriga där istället!
 
Sv: going kronos!!!

Håler med att matchningen kanske inte varit den bästa, kunde kanske tagit det lite lugnare efter elitloppet.
Men sen tror jag säkert att hästen har kap, att plocka ner såväl fransmän som svenska elithästar.

Fast det har bara inte velat sig så.

Och Ludde ville nog lite väl mycket i H Åbergs, det syntes ju.

Tycker samtigigt att SH modell att träna och starta, får hästarna att bli lite tråkiga, (Usch nu är det väl många som spyr galla över mig) men ta tex Citation, Victory Tilly mm för mig är det inga hästar som fångat mitt hjärta. Trots enorma prestationer och rekord.

Men det är ju BARA VAD JAG TYCKER!!!:crazy::crazy:

Going däremot har fångat mitt, och på lödag hoppas jag att det bara är en häst på upploppet!!
 
Sv: going kronos!!!

sådär kan du ju inte säga om Victory Tilly :eek::love::love::angel:

tillbaka till going, jag håller med raggaren också faktist, även om jag är ett fan av Ludde. tror inte längre att going kommer bli så stor som man en gång trodde att han skulle bli.. men kapacitet har han, ingen tvekan om saken.

jag menar, man brukar snacka om att många hästar kan ha problem som 5-åringar att växa in i den äldre eliten, inte konstigt att det inte gått bra för Going.
 
Sv: going kronos!!!

sådär kan du ju inte säga om Victory Tilly :eek::love::love::angel:

tillbaka till going, jag håller med raggaren också faktist, även om jag är ett fan av Ludde. tror inte längre att going kommer bli så stor som man en gång trodde att han skulle bli.. men kapacitet har han, ingen tvekan om saken.

jag menar, man brukar snacka om att många hästar kan ha problem som 5-åringar att växa in i den äldre eliten, inte konstigt att det inte gått bra för Going.

Han ÄR redan stor. Hans 12.2 fullväg och 10.4 milen som 3-åring på 1000m bana är bara helt fantastisk, finns inte ord. Och hans 10.2 & 10.5 iår är inte direkt dåligt det heller...?

Tycker ändå Ludde ska ha lite credit för sin matchning. Jag menar det skulle bli samma snack om han valt att bolla med sina jämnåriga istället, att han är feg osv. Det är alltid lätt att vara efterklok.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 044
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 151
Senast: Pratsch
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 546
Senast: Crossline
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 442
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp