Bukefalos 28 år!

Goldendoodle & hundköps frågor!

A

Anna981

Jag har hittat en hund jag vill köpa! :) En korsning mellan Golden och storpudel, en sk Goldendoodle! Det är en 10 månaders tik.

Någon som har erfarenhet från den korsningen? Kan man anta att den har egenskaper från både Golden och Pudel eller kan den få helt andra egenskaper?

Kan man be att få ha hunden på prov ett tag eller få "öppet köp" när man köper av privatperson? Hur kan man annars skydda sig mot ev beteende störningar och inlärningsfelaktigheter? Är det en risk man får ta? :crazy:

Hunden i fråga har en ovana att gnaga på skor och dyl som ligger framme. Är det svårt att stävja en sådan ovana? Hon är ju bara liten ju...
Min tanke är att aktivera henne ordentligt och se om hon slutar "av sig själv", gör hon inte det tar man ifrån henne det förbjudna och ger henne något tillåtet att gnaga på. Bra eller dålig metod? Finna det bättre metoder?

Hon är veterinärbes., vaccinerad och chipmärkt. Något mer man skall tänka på förutom att skriva ett ordentligt köpeavtal?

Hoppas någon orkar svara på allt det här! :D
 
Sv: Goldendoodle & hundköps frågor!

Anna981 skrev:
Någon som har erfarenhet från den korsningen? Kan man anta att den har egenskaper från både Golden och Pudel eller kan den få helt andra egenskaper?


= Ja den får nog inga egenskaper från Rottweiler :smirk: men den kan bli precis hur som helst inom radien Pudel-Golden

Kan man be att få ha hunden på prov ett tag eller få "öppet köp" när man köper av privatperson? Hur kan man annars skydda sig mot ev beteende störningar och inlärningsfelaktigheter? Är det en risk man får ta? :crazy:

= Iomed att du köper en blandras kan du inte räkna med att ha så speciellt stor koll på vad som ev. kan bli fel. Chansen till öppet köp tror jag är lika med noll. Finns ju iofs Dolda-fel försäkran, men det e en annan sak.
Därför det hade vart lättsammare att köpa en renrasig Pudel eller Golden, du kan lättare räkna ut ungefär hur hunden kommer bli.
"inlärningsfelaktigheter"... om du köper en valp är det du som står för dem :crazy: ... och det är f.ö. inte omöjligt att rätta till (beroende på vad det är förståss).

Hunden i fråga har en ovana att gnaga på skor och dyl som ligger framme. Är det svårt att stävja en sådan ovana? Hon är ju bara liten ju...

= Valpsanera. Ge andra tuggsaker som är tillåtna. Tänderna kliar.

(tio jäkla tecken)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Goldendoodle & hundköps frågor!

Att den inte kommer att få samma egenskaper som Rottweiler kunde jag räkna ut själv... :smirk:
Vad jag menade var om man kan ta förgivet att den kommer att uppföra sig som en Golden/Pudel likaväl som att man tar för givet att en Golden uppför sig som en Golden, Jack Russel som en Jack Russel och St Bernhard som en St Bernhard.
Äh, jag förklarar som en kratta! Förstår inte längre själv vad jag menar! :D
 
Sv: Goldendoodle & hundköps frågor!

Jag vet faktiskt inte hur den kommer bete sej... jag kan säja så här att det förmodligen kommer gilla att bada och ha saker i truten och är förhoppningsvis väldigt lättlärd :smirk: ;) :D
 
Sv: Goldendoodle & hundköps frågor!

Men det låter ju toppen bra! :) Det är ju två vänliga raser i korsningen och det är väl det som är viktigast för mig!
 
Sv: Goldendoodle & hundköps frågor!

sök på goldendoodle på goggle så finns det en hel del att läsa där...
 
Sv: Goldendoodle & hundköps frågor!

Ja chansen är ju liten att du får en hund som skällande springer efter cyklar och bilar och när de stannar inte vet vad den ska göra utan står bara och gafflar ännu mer :cool:
 

Liknande trådar

Övr. Hund För 2 år sen köpte jag en söt liten valp. Enligt uppgift skulle denna söta valp vara en pudel/papillon korsning. Pudel finns det helt...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
26 645
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 398
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det känns bara så himla hopplöst! Jag grubblar hela tiden på vår lilla vovve och allt som inte fungerar mellan oss, och det gör mig så...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 350
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp