Gottebord till Jul

Bifogade filer

  • Screenshot_20201217-195235_Google.jpg
    Screenshot_20201217-195235_Google.jpg
    193,1 KB · Visningar: 54
Jag ska göra krokofanter och vill ha en ljus choklad. Den jag hade förra året skulle vara ljus men den smaka verkligen inte ljus. Nån som har nått bra förslag?
Ljus som inte så kraftig mörk choklad eller ljus som i mjölkchoklad?

Om det första skulle jag kolla efter någon choklad som liggee lägre i kakaohalt för att inte få så kraftig smak (typ 35-45%). Om det senare och du gillar marabou skulle jag ta deras mjölkchoklad. Sen finns det så klart callebaut, valhrona mfl, men de brukar kosta en del och är lite knepigare att få tag.
 
Kunde inte hålla mig längre från att provsmaka skumtomtekola från Gränna 😄😋. Blir dessa I jul istället för skumtomtefudge, goda och inte hysteriskt söta ☺.
 
Ljus som inte så kraftig mörk choklad eller ljus som i mjölkchoklad?

Om det första skulle jag kolla efter någon choklad som liggee lägre i kakaohalt för att inte få så kraftig smak (typ 35-45%). Om det senare och du gillar marabou skulle jag ta deras mjölkchoklad. Sen finns det så klart callebaut, valhrona mfl, men de brukar kosta en del och är lite knepigare att få tag.
Så nära mjölkchoklad det går. I värsta fall så får det bli mjölkchoklad. Är lite rädd att det blir för sött bara om jag kör på marabou. Den ljusa jag använde sist smakade väldigt mycket tyckte jag. Men jag ska kolla på lägre kakaohalt.
 
Så nära mjölkchoklad det går. I värsta fall så får det bli mjölkchoklad. Är lite rädd att det blir för sött bara om jag kör på marabou. Den ljusa jag använde sist smakade väldigt mycket tyckte jag. Men jag ska kolla på lägre kakaohalt.
Marabou har en sort som heter Dark milk, jag som inte alls uppskattar choklad med hög kakaohalt men tycker Marabous vanliga mjölkchoklad blir för söt gillar Dark milk jättemycket.
 
Igår blev det vegansk vaniljfudge med hallonbåtar. Ny för mig, receptet var inte veg från början så det återstår att se om det blev bra 😱

Idag ska vi göra Rocky road och 5-minuters fudge med barnen. 😁
 
Jag har gjort lussekatter, pepparkakor och saffransbiscotti. Min man har köpt Stollen och Speculatius, tyska julkakor som han gillar bäst.

I godisväg har jag bara gjort brända mandlar. Vi är inte så mycket för julgods, men köper marsipangods i olika former och så choklad förstås.
 
Jag tänkte göra kola som enligt recept ska slås in i smörpapper, som jag inte har. Kan jag göra något med bakplåtspapper istället? Lägga i låda med bakplåtspapper mellan lagren?
 
Nu har jag gjort två satser med marshmallows och jag har fått slänga båda. Fattar inte vad som är fel. Jag har gjort som jag alltid har gjort. Det stelnar inte tillräckligt så att det släpper från pappret. Det bara kletar. Gelatinet hade bytt utseende på burken men jag antar att det är detsamma för det är samma märke och något annat finns inte om man inte ska göra med blad. Äggen är samma storlek som jag brukar köpa. M-L. Men jag kanske skulle prova L. Känner mig väldigt frustrerad.

Men min Pollychokladkola blev perfekt i alla fall. Fick dock slänga hela första satsen för det kokade över så det stod härliga till. Fick sätta på jättelåg värme för att det skulle hålla sig i kastrullen och i stället för att det skulle ta 20-30min så tog det nästan en timme.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp