Gottebord till Jul

Jag ska just ställa mig och göra samma enkla, snabba chokladkola som jag gör varje jul. Blir nog några vanliga, några med havssalt och några med mandelspån i i år.

Imorgon ska jag och pappa baka pepparkakor, och så funderade jag lite på att göra pepparkaksbollar av de köpta pepparkakor vi har kvar hemma. Inte sådana pepparkaksbollar som nämnts här innan, utan såna där man blandar krossade pepparkakor med cream cheese och doppar i vit choklad. Någon som har testat att göra sådana och kan meddela om det är gott eller ej? :D
 
Idag har jag gjort:

- Mintkyssar (blev inte många pga dåligt recept, fick trixa lite för att få ut åtminstone ett tiotal stycken)
- Kola med kokosmjölk, apelsinskal och vanilj. De flesta chokladdoppades som Riesenkolor, några toppades med kanderad ingefära och några rullades i lakritspulver.

Hade helt glömt bort hur lång tid det tar... På min plan stod även rocky road, cornflakes i choklad/rice crispies samt mozartkulor, men nu är jag helt slut. Kolaklet och choklad överallt. Måste ju orka laga kvällsmat också. :D

Allt veganskt förstås!

Gör du kolan till rockyroaden själv? Jag är i lite huvudbry över julgodiset med en mjölkallergiker till son. :cautious: Det kommer inte bli några mängder, vi är rätt få den här julen, men lite tänkte jag hinna göra i morgon. Jag tänkte prova att göra kola på mandelgrädde i morgon. :D
 
Gör du kolan till rockyroaden själv? Jag är i lite huvudbry över julgodiset med en mjölkallergiker till son. :cautious: Det kommer inte bli några mängder, vi är rätt få den här julen, men lite tänkte jag hinna göra i morgon. Jag tänkte prova att göra kola på mandelgrädde i morgon. :D

Förlåt att jag hoppar in och stör. Men som mjölkproteinallergiker så har jag testat en del och har alldeles nyss kokat knäck och chokladkola på havregrädde. Det funkar utmärkt! Jag hade inte överlevt en jul utan knäck, så jag experimenterade massor första året jag visste om allergin 😊
 
Jag gör lakritsknäck. Smeten är nu 114 grader. När den är 124 grader ska jag försöka hälla den i knäckformar. Om det blir för jobbigt häller jag den i en typ låda i stället.

Tips: doseringstratt! Min bästa investering för julbaket. Jag köpte den i en större matvarubutik för några år sedan och har inte svurit en enda gång över knäcken sedan dess. 😄 Har t o m gått över till att göra kola i knäckformar, för det går så mycket snabbare och smidigare att bara hälla allt i tratten istället för att klippa och greja...
 
Gör du kolan till rockyroaden själv? Jag är i lite huvudbry över julgodiset med en mjölkallergiker till son. :cautious: Det kommer inte bli några mängder, vi är rätt få den här julen, men lite tänkte jag hinna göra i morgon. Jag tänkte prova att göra kola på mandelgrädde i morgon. :D

Nu har jag inte gjort rocky road än men kolan gjorde jag på kokosgrädde.
 
Nu har jag kommit igång och förutom knäckbräck har det blivit ischoklad med apelsinkrokant (testade att göra på kokosolja istället för kokosfett) och brigadeiro.
Nu har jag bakat hela helgen. Älskar desserter, godis och jul. Det har blivit förutom det som tidigare tillverkas::
chokladsalami med pepparkaka och mandel, bakad cheesecake med lingonswirl, creme brulé med apelsin, chokladkoppar med chokladmousse, shrikand, vaniljpannacotta med havtornscoulis, brända mandlar och Saltrostade mandlar och till sist biskvirutor eftersom jag var för lat att göra biskvier. Jag ser framemot en GOD jul :D och jag lär gå upp minst 5 kg eftersom det finns fler familjemedlemmar som bakat och tillverkat godis :angel::)
 
Jag har bakat saffransbiscotti idag. Samt gjort pepparkakshus. Innan vi började frågade jag min son om vi ska göra Hogwarts nästa år. Han blev grymt imponerad av förslaget. Nu två brännblåsor och en pepparkaksruin senare undrar jag om det var en bra idé. 😂

Min man och jag råkade handla marsipanbröd parallellt, så nu får det räcka mey sötsaker...
 
Jag har gjort pepparkaksbollar, lade till lite rostad flagad mandel i smeten och jag ska doppa dom i lite mörk choklad med fast bara botten. Sedan har jag gjord hasselnötsbräck på enklas möjliga vis, smälte sockerfri mjölkchoklad och lite mörk choklad i micron sen tippade jag i en påse färdigrostade hasselnötter och bredde ut på ett smörpapper. Jag har en stollenaktig det på jäsning med. Jag hade ingen rom eller liknande sprit till frukten så de fick ligga i pressad apelsin istället och sedan hade jag heller inte suckat utan det fick bli tranbär istället istället för marsipan blir det mandelmassa. Så lite improviserat, jag har aldrig gjort stollen förr och egentligen ska den väll vila rätt länge och så, men det fick bli så här då svärmor inte hittade julbröd som hon kallar det i affären. Förhoppnings vis ok ändå trots alla brott mot ursprungsreceptet.
 
Jag kör på chokladkola (som varje år) och så tror jag att det blir en saffranssockerkaka.

Pendlar mellan att vilja baka massor till att redan vara över allt som heter jul. :wtf:

Min syster brukar göra mörk och vit tryffel.
 
Kommer ha lite olika sorters choklad och turkish delight, vill väldigt gärna ha marmeladgodisar med, men har inte hittat sådant av bra kvalité här i uk, så får se hur det blir med det...
 
Å vilken härlig tråd!

På godis/gottebordet här är planen att följande kommer att finnas:
- Lussekatter (står inte framme hela tiden dock)
- chokladkola
- knäck
- chokladtryffel
- Små chokladkakor
- Små nötkakor
- pepparkakor
- Turrón av minst två olika slag (spanskt "godis")
- torkade fikon,
- färsk frukt i en stor skål
- valnötter och hasselnötter
- Plockgodis (eventuellt).

Av ovan har hittills endast lussekatterna bakats, resten återstår att baka/laga :D. Jaa, alltså turròn samt sakerna därefter köps ju dock. Chokladkakorna och nötkakorna görs efter gammalt recept från min mormor men för resten brukar jag testa lite olika recept.
Ska även sätta ihop ett pepparkakshus men den får nog inte stå på godisbordet.

Får se om det blir något mer än ovan.
 
Åh, polkamaränger måste jag testa! Kommer att ha äggvitor över efter att ha gjort vaniljkräm till kakor så det blir perfekt :)
Annars ska vi ha en Aladdinask, lussekatter, spettekaka, brigadeiros (brasilianska chokladtryfflar) och så har alla i familjen fått välja varsitt godisrecept att laga. Ser ut som det blir skumtomtefudge, chokladtryfflar och mjölkchoklad hälld över marshmallows och cornflakes.
 
Jag ska göra krokofanter och vill ha en ljus choklad. Den jag hade förra året skulle vara ljus men den smaka verkligen inte ljus. Nån som har nått bra förslag?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp