Gottebord till Jul

Vi satsar på ett palmoljefritt gottebord i år. Lät så bra. Men gillar man choklad och framförallt praliner visade det sig vara lättare sagt än gjort.

Så tyvärr går Alladin, Paradis, Geisha och de andra bort som vi annars brukar ha, bort. :´(
Någon kanske har ett tips? Det är ju inte så att vi absolut måste ha en chokladask, men det hör ju liksom till.

Kanske inte chokladask då, men malmö chokladfabriks choklad är vad jag vet utan palmolja (och nötter!) - gör egna praliner av deras chokladkakor kanske?
 
Hade en kompis över igår så brysselkex, ischoklad med russin, vit ischoklad med pepparkakskrydda samt vit tryffel med saffran och apelsin avklarades.

Idag har jag gjort saffransmandlar (sååå enkelt, tog max min) och håller på med hallontryffeln. Återstår att se om det blir något mer idag.
 
Skulle ha bakat igår men det blev inte av. Ska se om jag tar tag i det ikväll istället.
Jag kommer inte ihåg om jag skrivit det innan, men Roy Fares saffransbullar, kladdkaka med saffran och chokladkolor ska jag stå för. Min syster ska göra tryfflar till jul.
Funderar på om jag ska göra saltade mandlar, tycker det kan vara gott med något salt som bryter av.
@TeamLundVer hur gjorde du mandlarna med saffran?
 
Idag har jag gjort:

- Mintkyssar (blev inte många pga dåligt recept, fick trixa lite för att få ut åtminstone ett tiotal stycken)
- Kola med kokosmjölk, apelsinskal och vanilj. De flesta chokladdoppades som Riesenkolor, några toppades med kanderad ingefära och några rullades i lakritspulver.

Hade helt glömt bort hur lång tid det tar... På min plan stod även rocky road, cornflakes i choklad/rice crispies samt mozartkulor, men nu är jag helt slut. Kolaklet och choklad överallt. Måste ju orka laga kvällsmat också. :D

Allt veganskt förstås!
 
Idag har jag gjort hallongodis och en snabb fusk-fudge (med dulce de leche, vit choklad och mandel) Lite trixigt med receptet som var på amerikanska med cups och ounzes, sen ville jag inte göra så stor sats heller. Fick nog ihop det på slutet...
 
Jag har börjat äta godiset nu istället för att laga det. Kanske lite dumt, för då är det väl inte lika gott på julafton. Fast kanske ska göra knäck med krossad turkisk peppar till dess då?
 
Skulle ha bakat igår men det blev inte av. Ska se om jag tar tag i det ikväll istället.
Jag kommer inte ihåg om jag skrivit det innan, men Roy Fares saffransbullar, kladdkaka med saffran och chokladkolor ska jag stå för. Min syster ska göra tryfflar till jul.
Funderar på om jag ska göra saltade mandlar, tycker det kan vara gott med något salt som bryter av.
@TeamLundVer hur gjorde du mandlarna med saffran?
1pkt saffran, 3dl socker och 0,5dl vatten som fick koka under omrörning tills sockret löst sig.
Stängde av plattan och hällde i 650gr skållade mandlar.
Rörde runt tills alla hade socker på sig.
Hällde ut på bakplåtspapper och lät torka.
Fick dela några när jag lade dem i burkar
 
Tyckte jag hörde att lindts choklad ska innehålla palmolja men hittar inte på förpackningen just det ordet. Nån som vet?


Om man söker på palmolja på deras hemsida får man upp 48 produkter. Jag kan naturligtvis inte garantera att listan är korrekt och fullständig, men i alla fall:

https://www.chocolate.lindt.com/shop/catalogsearch/result/?q=palm+oil

Edit: På den sidan hittar jag ingen blåbärschoklad alls, så detta var nog ett jättedåligt tips...
 
Om man söker på palmolja på deras hemsida får man upp 48 produkter. Jag kan naturligtvis inte garantera att listan är korrekt och fullständig, men i alla fall:

https://www.chocolate.lindt.com/shop/catalogsearch/result/?q=palm+oil

Edit: På den sidan hittar jag ingen blåbärschoklad alls, så detta var nog ett jättedåligt tips...
Inte jag heller men sea salt kommer två ggr.
2C232259-CE31-473D-B08E-399AE5416662.jpeg
 
Bakade Roy Fares lussebullar med mandelmassa och vanilj igår. Mitt i natten som vanligt. Tyckte faktiskt de blev så där? Goda men inget wow- direkt.
Ska göra saffranskladdkakan idag hade jag tänkt mig och koka kolan.
 
Jag gör lakritsknäck. Smeten är nu 114 grader. När den är 124 grader ska jag försöka hälla den i knäckformar. Om det blir för jobbigt häller jag den i en typ låda i stället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp