Bukefalos 28 år!

Grannar med högljudda fester...

Lena Furberg

Trådstartare
Jag vet att om man bor i lägenhet och grannarnas högljudda fester går till överdrift, kan man ringa störningsjouren. Men hur gör man om man bor i villa? Och har grannar som ofta arrangerar stora fester med öronbedövande musik som dånar halva natten, är det något man vackert får leva med om man vill bo i villaområde?

Vi har påpekat både artigt och med kraft, men nån vecka senare är det fest igen. Både av de halvvuxna sönerna och föräldrarna. Men det hjälper inte.

Vi vill ju inte vara urtråkiga och självklart ska folk få vara glada och ha partaj, men....... När klockan är 2 och hela huset skakar och ingen i familjen kunnat sova, och det upprepas gång på gång..... Eller när Partyförberedelserna börjar mitt i veckan och stereon testkörs så det dånar.....

Vi får kanske leta fram tältet och sticka till skogs. Eller kan man klaga någonstans?
 
Sv: Grannar med högljudda fester...

Är det akut på det sättet så får man väl ringa polisen?
 
Sv: Grannar med högljudda fester...

Ring polisen. Det är dit man hänvisas om ens hyresrätt inte är ansluten till någon störningsjour.
 
Sv: Grannar med högljudda fester...

Aha! Tack :-) (Men dom har väl inte "öppet" mitt i natten...??)

Nej såklart inte, men det kan nog vara en bra idé att börja ringa dem under kontorstid och fråga hur de tycker att du bör gå tillväga framöver.
 
Sv: Grannar med högljudda fester...

Man tar reda på när de jobbar och så för man själv lika mycket väsen en tre fyra timmar innan de ska upp på jobbet....

Följt av en lapp i brevlådan.

" Om ni fortsätter med era fester som håller på halva natten när VI måste sova för att komma upp till våra jobb, så kommer VI föra väsen när ni måste sova under exakt lika lång tid och exakt lika många gånger som ni stör oss"

Hammurabis lag- öga för öga - tand för tand!
 
Sv: Grannar med högljudda fester...

Någonstans vill man ju att grannsämjan ska vara bra också. Jag tror verkligen inte på att lägga arga lappar i brevlådan, men jag tror på att ge igen med samma mynt. Ut och klipp gräset så tidigt dagen eftersom ni mäktar med. Ha barnkalas (låna in barn!!) tidigt på förmiddagen varje helg ett tag framöver.

Däremot är jag lite nyfiken på vad de säger när ni klagar till dem? Låtsas de som att det regnar, lovar de att bättra sig, försöker de förklara varför?
 
Sv: Grannar med högljudda fester...

Svarar alla.

Det är ju inte fest varje natt, men när det festas är ljudnivån så hög så man baxnar. Kring huset, trädgården, ute på gatan. Vi har sagt till, artigt men tydligt ;) och då dras ljudet ner, men då är det redan mitt i natten och ingen har sovit en blund. Så kommer nästa fest och samma visa igen.

Samtidigt - det är sommar, folk är glada, man vill ju inte sitta där som en sur glädjedödare. Det är svårt att veta vad som gäller, vad man kan begära egentligen. En annan bekant fick nyss böta 2 800:- för att ha spelat för högt på sitt party - i en lägenhet. Men i villa har man ingen störningsjour att ringa till.

Vi har tänkt nu att vi ska stå ut till efter midnatt, sen kommer vi att säga till.

Samtidigt undrar jag - varför blir partyt så mycket roligare (?) för att stereon är uppskruvad till absolut supermaxat? Ingen kan ju höra ett ord av vad nån säger, men det behövs kanske inte? Är väl därför alla samtidigt måste skrika för full hals.....

Lena, tråkmåns med sömnbehov.
 
Sv: Grannar med högljudda fester...

Jag har haft samma problem tidigare.
Grannen drabbades av "vild och skild-syndromet" ovanligt kraftigt och länge. Det var som att bo granne med en folkpark, varannan helg var det fylleslag fred och lörd, fyllekörning på vägen m.m. Vi ringde polisen ang. bilkörningen men dom hade inte tid att komma ut, vi bor långt ut på landet. Droppen kom när hennes festdeltagare roade sig med att gå in och fortsätta festandet i hagen bland våra hästar, vi tror att dom försökt rida en av dem men har ju inga bevis på detta. Tomburkarna i hagen talar däremot sitt tydliga språk. Då bröt helvetet lös på riktigt. Grannen kunde inte ta ansvar för vad andra gjorde sa hon, för hon hade redan däckat när detta hände. Jag tappade humöret fullständigt och sedan dess har det inte varit fler fester och detta är flera år sedan. Vår relation till grannen är mycket stel, och det är lite jobbigt eftersom våra barn går i samma klass och leker en del på fritiden.
Så min erfarenhet är att det blir ingen bättring innan man blir tvärförbannad. Men om man måste välja på lugn och ro eller vänskap med grannen väljer jag lugn och ro.
 
Sv: Grannar med högljudda fester...

Ja, så är det nog..... (Det är redan lite kylslaget här sedan en tidigare oväsen-incident då locket flög av..... ;-) )
 
Sv: Grannar med högljudda fester...

Öronproppar? Lugn musik. Är de annars trevliga kanske du kan vara med på festen?

När man ringer polisen är det nummer 112 då?
 
Sv: Grannar med högljudda fester...

Nja, jag tror inte vi är inbjudna ;)

Öronproppar hjälper inte (vi har provat) mot den ljudnivån. Den är liksom mer på fysisk nivå, känns genom hela kroppen.

Menmen. Som sagt, det är sommar och examen och alla ska givetvis vara glada och släppa loss. Jag är bara osäker på hur mycket släppaloss och dåna som är schysst mot övriga människor i ens närhet. När man egentligen har "rätt" att klaga utan att för den skull förstöra folks glädje.
 
Sv: Grannar med högljudda fester...

Har oxå varit med om ölburkar i hagen på ett annat ställe. Men då var det stallägaren som efter varje fest bara la dem i en korg och sen blåste de in i hagarna. Jättekul att städa efter andra... Suck ingen ordning.

Kan tillägga att det hände frekvent även vardagar.
 
Senast ändrad:
Sv: Grannar med högljudda fester...

Men är det såpass att även ert hus skakar då är det ju nått fel. Lite hänsyn hur svårt ska de va :crazy:? Nej ring polisen nästa gång.
 
Sv: Grannar med högljudda fester...

Fast det är väl ändå så att efter 22.00 ska man visa hänsyn till sina grannar om man bor i villaområde? Dvs samma som lägenheter?

Det är ju sin sak om man fyller 50 och har en stor fest en gång, men var och varannan helg blir ju fort störigt.
 
Sv: Grannar med högljudda fester...

Eller drivor med glassplitter utanför ens grind...... Inte kul för varesej människor eller hundar att trampa i när man ska ut och in.
 
Sv: Grannar med högljudda fester...

22.00 ? Det låter "tidigt" men gäller kanske lägenhetsboende? Vi brukar tänka midnatt.

Jag vill inte vara en gnällspik, men vill inte drivas till vansinne heller.....
 

Liknande trådar

Äldre Har bott i min lägenhet i tre år snart, och det är generellt ett lugnt område jag bor i. Aldrig haft problem med att grannarna i mitt...
Svar
8
· Visningar
5 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp