Bukefalos 28 år!

Grannars inställning till utomhuskatter på landet.

Luff

Trådstartare
På landet har man ofta katt. För oss så är det nödvändigt för att hålla mössen nere och dessutom så gillar jag katter och kan erbjuda ett suberbt kattliv. Ett varmt hem, bra käk och frihet att vara katt.
Men något är inte som förr;
Folk matar andras katter. Ok förr kunde någon ladugård tillhandahålla lite extrakäk men då en bunt lagårdskatter är rejält revirhävdande så var det nog inte något tillgängligt mathak för andra katter.
Övriga kattägare tog in sina egna katter och gav dom mat. Ingen möjlighet för andras katter att få käk där. På landet har det alltid varit ett stort NONO för att katter just är så lätta att få att byta hushåll om dom får godare käk någon annanstans. Och vår katt får god mat. Men inte mjölk/grädde och nötfärs.
Sen i höstas har jag upptäckt att vår katt är hos minst 4 andra hushåll och äter.
En granne ställer ut mat till sin katt när dom åker till stan några timmar!??
En annan har kattlucka till pannrummet där det finns fri tillgång på torrfoder.
Ännu en släpper in honom och ger honom mjölk - han tycker det är gott och knackar på rutan för att bli insläppt är anledningen!
Ännu en matar alla katter som kommer förbi. Hon har ingen egen katt.
När jag väl upptäckte detta så har jag bett dom sluta mata. Några av dom har då sagt; -Vi visste inte vems den var?? Nähä, så om det då kommer en tjock fin kisse som uppenbarligen är omskött med fästingmedel och rena öron så utgår man ifrån att den behöver stödmatas?!?
Igår blev vår katt kastrerad sent om sider. Det är nämligen så att det har varit ett problem att beställa tid då jag aldrig vetat om han skulle komma hem då han ju var på matrundor någon annanstans. Där fick jag tillsägelse om att jag fick passa honom nu så att han inte blev tjockare då han redan var på gränsen. HUR FASEN SKA DET GÅ TILL? Då kan jag ju inte mata honom alls vilket innebär att han aldrig kommer att komma hem. SLUTA MATA ANDRAS KATTER!
 
Kastrerade hankatter är oftast mycket mera stationära än okastrerade så det kanske löser sig.
 
Har inga bra tips på hur du ska få grannarna att sluta mata, men jag måste få tycka att det är oansvarigt att ha haft en fertil hankatt gå lös ute utan uppsikt. Vem vet hur många okastrerade honor han träffat på? (Jo, jag tycker honor som går ute också ska kastreras). Att skylla på att man inte kan boka tid för att man inte vet om han är inne...det är väl bara att stänga in honom kvällen innan?
 
En granne ställer ut mat till sin katt när dom åker till stan några timmar!??
En annan har kattlucka till pannrummet där det finns fri tillgång på torrfoder.

Jag har ALLTID mat tillgänglig till min katt. Nu när det är kallt ute håller han mest till i ett uppvärmt rum i stallet, och då kan ingen annan komma in, men när han är ute står det torrfoder i en skål i stallet. Är det konstigt, menar du? Jag gör det inte för andra katters skull, utan för min egen. Min bor inte inne i vårt hus, så att släppa in någon annans katt är inte aktuellt. Men om någon annan katt kommer förbi stallet och äter, det kan jag faktiskt inte hålla koll på.
 
Rent krasst kan du inte göra nåt åt det förutom att ha din katt under uppsikt. Att grannar tycker att det är mysigt att mata katter kan du inte göra nåt åt. Du kan heller inte förbjuda någon från att ha kattmat stående framme till deras egen katt.

Jag har motsatt problem. Jag bor i ett område där folk bor tätt inpå varandra och en granne har en utekatt (snart 1 år gammal) som försöker smita in till vilken granne som helst även oss. Vi vill inte ha hit nån katt, har inte matat den, inte klappat den och bara ignorerat den. Ändå sitter den i vårt fönster (på markplan) och knackar på och jamar och vill bli insläppt. Den har även försökt smita in när vi har ytterdörren öppen. Ägaren har dörren till uterummet lite öppen så att katten kan få skydd från väder och vind även när de inte är hemma men den vill in till oss och andra grannar och det finns säkert grannar som släpper in den för den verkar väldigt trevlig, social och uppmärksamhetskrävande. Den tigger verkligen om uppmärksamhet!

Andra utekatter på området håller sig för sig själva och undviker en när man är ute och går och öppnar dörren och sköter sitt på ett helt annat sätt än den där ynglingen.
 
Den Röda Galenpannan försvinner emellanåt om somrarna. Det händer att han kommer hem och doftar av någon sorts främmande parfym eller sköljmedel. Han har lärt sig sånt som att tigga vid kylskåpet också..... Fast han ALDRIG fått något direkt ur kylskåpet här hemma och aldrig förr tiggt där.

jag ser det inte som något stort bekymmer. Han håller sig ju hemma majoriteten av tiden.
Han vandrade in hos mig som ett par år gammal och blev omedelbart kastrerad (ägarna hade flyttat och han var hemlös).

Jag tror bekymret försvinner när kastrationen gjort verkan.
 
Fast det är ju något alla vetat i urminnes tider. Man matar inte andras katter för då får man dom på halsen. På landet funkar det ju inte så att katterna går att "hålla reda på". Oerhört konstigt sagt.
Man matar sin katt inne. Lagårds/stallkatter brukar hävda sitt revir så pass att det inte är ett problem. Men jag har alltså folk som INTE har egna katter som tar in min och matar honom.
 
Har inga bra tips på hur du ska få grannarna att sluta mata, men jag måste få tycka att det är oansvarigt att ha haft en fertil hankatt gå lös ute utan uppsikt. Vem vet hur många okastrerade honor han träffat på? (Jo, jag tycker honor som går ute också ska kastreras). Att skylla på att man inte kan boka tid för att man inte vet om han är inne...det är väl bara att stänga in honom kvällen innan?
Jag jobbar på mina grannar. Men vill bara upplysa om problemet. Om det dyker upp en främmande katt så hör man med sina grannar innan man matar dom. Det finns några fertila hannar runt om men inte tusan matar jag dom så dom börjar hänga här.
Angående tidsbokningen så; Om han vore inne kvällen innan så javisst. Eller kvällen innan det. Den sista veckan har han varit inne lördag, måndag och tisdag. Sen inte ett spår. Ringde runt torsdag kväll till alla jag visste han hälsar på. Ingen hade sett honom. Han var tvungen att fasta efter 20.00.
20.05 står han utanför dörren. Pust. Nu är han kastrerad. Och förbaskad för att han inte får gå ut och har nära lyckats smita ut några gånger.
 
Där fick jag tillsägelse om att jag fick passa honom nu så att han inte blev tjockare då han redan var på gränsen. HUR FASEN SKA DET GÅ TILL? Då kan jag ju inte mata honom alls vilket innebär att han aldrig kommer att komma hem. SLUTA MATA ANDRAS KATTER!

Du skulle kunna berätta för dem som matar honom att han varit hos veterinären och fått behandling för skabb :)
 
Fast det är ju något alla vetat i urminnes tider. Man matar inte andras katter för då får man dom på halsen. På landet funkar det ju inte så att katterna går att "hålla reda på". Oerhört konstigt sagt.
Man matar sin katt inne. Lagårds/stallkatter brukar hävda sitt revir så pass att det inte är ett problem. Men jag har alltså folk som INTE har egna katter som tar in min och matar honom.

Fast de som matar andras katter vill ju "ha dem på halsen". Problemet är att folk inte ser katter som vilka husdjur som helst. D.v.s. kattägare släpper ut dem utan att hålla dem under uppsikt "för att de är katter och ska ha sin frihet" och folk som tycker om katter men inte vill ha egna matar dem för att "det är katter och ska ha sin frihet". Två sidor av samma mynt.
 
Fast det är ju något alla vetat i urminnes tider. Man matar inte andras katter för då får man dom på halsen. På landet funkar det ju inte så att katterna går att "hålla reda på". Oerhört konstigt sagt.
Man matar sin katt inne. Lagårds/stallkatter brukar hävda sitt revir så pass att det inte är ett problem. Men jag har alltså folk som INTE har egna katter som tar in min och matar honom.
Jag har bott på landet i snart 30 år. Stall- och ladugårdskatterna har alltid haft maten lättillgängligt antingen i stallet/ladugården eller uppe vid huset.

De katter som har kommit för att äta har fått mat.
 
Född och uppvuxen på landet. Bor på landet nu. Det finns fritt torrfoder hos ena grannen (i ladugården men dit kan mina katter gå med). Samma sak hos den andra grannen när de hade katt. Där serverades det även spenvarm mjölk varje morgon till katterna. Mina brukade troget stå i mjölk-kön ;)

Ingen av mina har dock gett sig iväg flera dagar i sträck. Så vad serverar du för mat hemma?
(Jag har grannens ena här rätt ofta. Han har fri mat hemma men har snappat upp att det är bättre mat här. Vad ska jag göra, kasta sten på honom? Tvinga grannen köpa bättre mat?)

Endera accepterar man att katten kan matfria. Eller så har man inte utekatt.
Eller så får man servera bäst mat hemma.

Att ha en kastrat gåendes och skylla på andra för att man inte kastrerat känns sådär dock. Men nu är han ju kastrerad och om du erbjuder godare mat hemma så tror jag han slutar matfria. Om inte så tja endera får du leva med det eller försöka göra innekatt av honom.
 
Han får god mat hemma. Har jag fel mat äter han inte. Då biter han mig i tårna.
Men Sheba eller grädde/mjölk blir det inte...
Jag tycker jag har rätt. Min katt blir lidande. Han blir fet. Inte av min mat.
Det är ju inte bara min katt som går runt och äter. Även andras uppenbarligen. Och att ta in andras katter för att mata dom är ju på gränsen till crazycatlady.
 
Född och uppvuxen på landet. Bor på landet nu. Det finns fritt torrfoder hos ena grannen (i ladugården men dit kan mina katter gå med). Samma sak hos den andra grannen när de hade katt. Där serverades det även spenvarm mjölk varje morgon till katterna. Mina brukade troget stå i mjölk-kön ;)

Ingen av mina har dock gett sig iväg flera dagar i sträck. Så vad serverar du för mat hemma?
(Jag har grannens ena här rätt ofta. Han har fri mat hemma men har snappat upp att det är bättre mat här. Vad ska jag göra, kasta sten på honom? Tvinga grannen köpa bättre mat?)

Endera accepterar man att katten kan matfria. Eller så har man inte utekatt.
Eller så får man servera bäst mat hemma.

Att ha en kastrat gåendes och skylla på andra för att man inte kastrerat känns sådär dock. Men nu är han ju kastrerad och om du erbjuder godare mat hemma så tror jag han slutar matfria. Om inte så tja endera får du leva med det eller försöka göra innekatt av honom.
Jag har sagt till ena grannen där han också knackar på fönstret men där dom inte vill ha honom att spruta vatten på honom. Oavsett katt så är det ofta så att främmande katter slåss med de bofasta, varför man då matar den främmande katten övergår mitt förstånd.
 
Att hindra katter från att äta mat spm står ute är nog i stort omöjligt, men att ta in och mata tycker jag är fel, i synnerhet som katten inte kan antas vara övergiven som i det här fallet.
Jo, och lite torrfoder i ett stall tror jag inte lockar någon normalfuntad katt att flytta. Men varför ställa ut mjukmat på trappen när man åker till staden i några timmar?
 
När jag läser tråden så kommer jag att tänka på forskarna i England som satte sändare och kameror på katterna i en by för att dokumentera katternas hemliga liv! Programmet har gått på TV. Där var det flera katter som smet in i olika hus och åt grannkatternas mat! Ett rätt normalt kattbeteende med andra ord!
 
Ja och att dom kunde göra det beror ju på kattluckor. Och i en by är det troligare att katterna har gemensamma revir.
 
Tycker dina grannar verkar vara rätt knäppa, to be honest.
Okej om man har en matskål utställd i någon ladugårdsbyggnad, det kan jag köpa. Men släppa in, och mata grannens inte alls övergivna katt, med mjölk?! Nej!
Jag hade sagt åt de på skarpen.
 

Liknande trådar

E
Övr. Katt Skaffade lilla Ärtan i början av december. Hon var väldigt liten som kattunge och därför har vi hittills inte släppt ut henne. I...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: Heulwen
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp