Bukefalos 28 år!

Grannars inställning till utomhuskatter på landet.

Men då är det ju en katt som inte har ett bra hem? Sådana har jag hjälpt. Satt upp lappar, letat ägare och i det fall där ägare fanns kommit överens om hur katten ska ha det. Har en sådan katt boende här.
Jo, jag tycker man kan ge tusan i att släppa in andras katter och mata utan att ta reda på om det är en övergiven katt. Jag tycker också att det är ett otyg att ställa ut mjukmat.

Han hade inget hem alls när han kom.
Nu har han ett hem här, i stallet. Men ska jag mata honom inomhus så får han ingen mat, eftersom han inte är inomhus och inte törs vara det än. Kanske aldrig kommer vilja det. Så han får mat i stallet. Dit kan andra katter komma. Serverar främst mjukmat men även torrfoder. Oftast äter han ju upp sin portion ganska direkt. Men han lämnar lite ibland, och ibland så är han inte där när jag ger mat. Dvs annan katt kan komma och äta. Kan även (har hänt) komma och mota bort honom och ta hans mat framför ögonen på honom.

Släppa in eller medvetet mata (dvs locka och ge mat på trappen tex, riktat till den främmande katten) anser jag INTE man gör med mindre än att katten tydligt är på avvägar och svälter.

Men som sagt att ställa ut mat till sin katt och att andras katter kommer och äter - det är en helt annan sak. Och jag anser man kan kräva att folk ger fan i att medvetet mata, men inte kräva folk ska mata sina katter bara inomhus eller bara med en viss mat.
 
Det hjälper ju inte att prata med grannen som tar in honom så en bricka lär ju knappast göra skillnad. Och grannen som har kattlucka...njä inte där heller.

Prova prata hälsoaspekter. Att katten är sjuk och måste äta speciellt foder och kan bli jättedålig etc om hen fortsätter mata den. Jag skulle inte dra mig för att tycka att "då betalar du veterinärräkningarna då?" om hen inte lyssnar.

OBS gäller enbart den som tar in och matar. Inte den med kattlucka!!
 
Det hjälper ju inte att prata med grannen som tar in honom så en bricka lär ju knappast göra skillnad. Och grannen som har kattlucka...njä inte där heller.
Ditt problem verksar onekligen svårt att lösa ... Du måste kanske välja mellan att låta din katt vara utekatt och vara fet eller att bli innekatt och vara smal...
Personligen skulle jag välja en tjock och nöjd utekatt! Min egen katt är ute så mkt han vill, äter bara inne ( förutom möss mm)får dietmat, matas inte av grannar vad jag vet ... och är nog i rundaste laget ... Men jag gillar 'buttiga' katter!
 
Tycker det är helt fel av folk som tar in andras katter och matar dom. Eller folk som så fort de ser en ny katt tror att den är hemlös, väldigt konstigt att anta det på katter som ser fullt friska ut.
Däremot tycker jag att man ska kunna ha kattmat framme i en ladugård eller ha kattlucka om man har utekatter. Vill man inte riskera att ens katt går och äter hos grannar, får man ha innekatt.

En okastrerad katt tycker jag inte att man släpper ut en enda minut, väldigt oansvarigt.

Vi hade en utekatt för 25 år sedan och han flyttade till granngården för där fick de varm mjölk varje morgon, inget vi kunde göra något åt så han fick flytta (han hade nog inte mått bra av att bli innekatt). Därefter har vi bara haft innekatter, runt stallet håller grannkatten koll ibland. :up: Jag har aldrig ens tänkt tanken att mata någon annans katt.
 
Har en bondgård som granne. Han vill ha kattungar. Varför vet jag inte men så är det. För några år sedan så skaffade han en långhårig hanne för att få in lite friskt blod.
Kisse knatade omkring till grannarna och kollade läget, han var här också men här fanns vare sig käk eller tjejer så det var inte ofta. Granne "tyckte synd" om kisse och snodde honom. Urfräckt.
 
Jag skulle aldrig mata andras katter, det är ju ett big no-no. Men å andra sidan har min katt lucka in i uterummet och där finns det alltid torrfoder, så där kan vilken annan katt som helst komma in och käka. Dessutom har han kattlucka från uterummet och in i huset, men så långt tror jag inte att en främmande katt hade gått in.

Vi har dock vad vi i området tror är en vildkatt och den har jag försökt mata in innan jag skaffade egen, men det gick inte för den är alldeles för skygg. Men när det kniper för den katten äter den torrfodret som står i grannens stall....och dänger grannens katter.
 
Alltså, katter jagar och äter annat än grannars foder och det har man inte koll på när katten går ute. Den kan äta precis vad som helst. Finns det inte torrfoder så tar den väl en mus eller en fågel. Nu är det förvisso alldeles strålande mat för en katt och knappast något den blir fet av. Oavsett så går det inte ha koll om katten är ute själv.
Jag får tydligen upprepa mig eftersom du inte förstod eller inte läste innan du svarade.
Väldigt onödigt iaf att släppa in någon annans katt och ge den mat inomhus, tycker du inte det? :confused:
 
Du har ju accepterat alla andra faror med att ha din katt som utekatt. Det är bara att acceptera att släpper du ut din katt utan att ha den under uppsikt så kommer folk ha möjlighet att ge den mat och ta in den. Det enda du kan göra i det läget är att förklara att katten har ett hem och att du inte vill att de gör det de gör. Struntar de i det då kan du bara välja att acceptera det eller hålla katten under uppsikt.

Var glad så länge de inte är medvetet elaka mot katten! Det finns det tyvärr alldeles för många katter som råkat ut för.
 
Jag bor på gård och ställer ibland ut mat till våra katter (mer sällan nu) våra katter är nästan alltid ute dagtid och får då leta "färskföda" ;)) - ställer vi ut mat så gör vi det ofta i något utrymme som förråd eller stallet för att inte locka dit "vilddjur eller annat". men skulle aldrig släppa in andra katter utan tvärtom brukar "jaga" bort katter från våra katters "revir". Nu har vi inte så nära så katterna i området brukar inte korsa varandras revir. I alla studier och forskningar så visar det att katter som bor i bostadsområden har revir och stråk som omfattar flera hus och att de gärna går och äter på flera ställen. jag tror tyvärr att det är något du får leva med om du har utekatt. Kanske det underlättar att ge någon bra bantningsmat som mättar länge och som är väldigt smaklig. jag skulle kunna tro att katter ärsåpass smarta att de söker sig till ställen där de tycker de hittar "godast" mat ;)
 
Har en bondgård som granne. Han vill ha kattungar. Varför vet jag inte men så är det. För några år sedan så skaffade han en långhårig hanne för att få in lite friskt blod.
Kisse knatade omkring till grannarna och kollade läget, han var här också men här fanns vare sig käk eller tjejer så det var inte ofta. Granne "tyckte synd" om kisse och snodde honom. Urfräckt.

En långhårig utekatt som inte regelbundet ses till är det synd om. Pälsen tovar sig och den får stora knutar som i värsta fall kan växa in i huden och i varje fall gör fruktansvärt ont. Den behöver regelbunden borstning och koll på pälsen. Så jag tycker nog att det var bra om grannarna tog hand om katten, gav den pälsvård och förhoppningsvis kastrerade den också.

Det är möjligt att bonden ville ha kattungar, men har han någon aning om hur många kattungar en okastrerad hankatt genererar på ett år. Eller ville han, inte för att vara misstänksam, sälja långhåringar eftersom de är så populära just nu?
 
Bortsett från folk som plockar in katten och kastrationsfrågan så har jag svårt att se problemet. Det är din katt, du valde själv att släppa ut den, katten är ditt ansvar och inte grannarnas.
Ang kastrering så here's a thought, kastrera innan katten släpps ut alls :idea:

Jag tycker också att det är ett otyg att ställa ut mjukmat.
O_o
Här hemma serveras enbart blötmat, jag anser att det är bättre för katterna och har därtill en katt som inte tål torrfoder. Nu har jag innekatter men hade de gått ute och skulle ha mat ute (eller om jag för den delen matat igelkottar...) så inte sjutton hade jag bytt foder åt de för att du inte har koll på din katt. Att ställa krav på vilket foder andra ställer ut åt sina djur för att du frivilligt släppt ut din katt utom din kontroll är helt orimligt, det måste du väl ändå förstå själv.
 
Ditt problem verksar onekligen svårt att lösa ... Du måste kanske välja mellan att låta din katt vara utekatt och vara fet eller att bli innekatt och vara smal...
Personligen skulle jag välja en tjock och nöjd utekatt! Min egen katt är ute så mkt han vill, äter bara inne ( förutom möss mm)får dietmat, matas inte av grannar vad jag vet ... och är nog i rundaste laget ... Men jag gillar 'buttiga' katter!
En "buttig" katt kommer troligen inte leva lika länge som en smal och likaså är det större belastning på leder med risk för artros som följd. Så bara för att du tycker om runda katter så är det inte hälsosamt för den!
 
Bortsett från folk som plockar in katten och kastrationsfrågan så har jag svårt att se problemet. Det är din katt, du valde själv att släppa ut den, katten är ditt ansvar och inte grannarnas.
Ang kastrering så here's a thought, kastrera innan katten släpps ut alls :idea:


O_o
Här hemma serveras enbart blötmat, jag anser att det är bättre för katterna och har därtill en katt som inte tål torrfoder. Nu har jag innekatter men hade de gått ute och skulle ha mat ute (eller om jag för den delen matat igelkottar...) så inte sjutton hade jag bytt foder åt de för att du inte har koll på din katt. Att ställa krav på vilket foder andra ställer ut åt sina djur för att du frivilligt släppt ut din katt utom din kontroll är helt orimligt, det måste du väl ändå förstå själv.
Nä, det förstår jag inte. Du tycker en sak. Jag en annan.
Det kommer förbi en katt som helt uppenbart får mat hemma hos sig. Du tar in den och matar den?
Du ställer ut mat till din katt som någon annan katt äter upp - meningslöst för din katt som dessutom får en jobbig katt till sitt revir (oavsett kön o kastration)?
Kastrationen var liksom inte huvudsaken. Mina kastrerade katter har uppenbarligen också matats.
 
Nä, det förstår jag inte. Du tycker en sak. Jag en annan.
Det kommer förbi en katt som helt uppenbart får mat hemma hos sig. Du tar in den och matar den?
Du ställer ut mat till din katt som någon annan katt äter upp - meningslöst för din katt som dessutom får en jobbig katt till sitt revir (oavsett kön o kastration)?
Kastrationen var liksom inte huvudsaken. Mina kastrerade katter har uppenbarligen också matats.
Men @gul_zebra skrev ju att det är ett problem att ta in katten.
 
Nä, det förstår jag inte. Du tycker en sak. Jag en annan.
Det kommer förbi en katt som helt uppenbart får mat hemma hos sig. Du tar in den och matar den?
Du ställer ut mat till din katt som någon annan katt äter upp - meningslöst för din katt som dessutom får en jobbig katt till sitt revir (oavsett kön o kastration)?
Kastrationen var liksom inte huvudsaken. Mina kastrerade katter har uppenbarligen också matats.
Vad du eller andra på Buke tycker är oväsentligt, däremot kan du lätt hindra dina grannar att mata katten, håll den hemma och instängd. Är det inget alternativ får du finna dig att dina grannar gör precis som de vill hemma hos sig.
 
Senast ändrad:
Vad du eller andra på Buke tycker är oväsentligt, däremot kan du lätt hindra dina grannar att mata katten, håll den hemma och instängd. Är det inget alternativ får du finna dig att dina grannar gör precis som de vill hemma hos sig.
Det tycker du. Jag håller inte med.
 
Kastrationen var liksom inte huvudsaken. Mina kastrerade katter har uppenbarligen också matats.

Fast du skrev med det och då får du räkna med att folk reagerar på det, det händer liksom hela tiden att folk svarar på annat än det trådstartaren själv tyckte var viktigast.
 

Liknande trådar

E
Övr. Katt Skaffade lilla Ärtan i början av december. Hon var väldigt liten som kattunge och därför har vi hittills inte släppt ut henne. I...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: Heulwen
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
913
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp