Bukefalos 28 år!

Grannars inställning till utomhuskatter på landet.

Jag blir bara upprörd för att DU tycker att ANDRA ska anpassa sig för att DU valt att ha djur. Och för att du inte inser att du inte kan bestämma över vad som händer med katten när du släpper ut den. Det är liksom en del i att ha utekatt.

Jag är absolut mot utekatter. Både för att katter kan fara väldigt illa av det, för att folk inte har vett att kastrera katterna INNAN första gången de släpper ut dem och för att det faktiskt finns katter som går in till grannar som inte är det minsta intresserade av katterna (som alltså varken matar eller klappar eller nåt annat). Jag känner kattallergiker som inte kunnat ha sin altandörr öppen för att då gick grannens utekatt in och la sig i soffan. Jag är emot utekattsägare som anser att deras katts frihet går före allt annat och att alla andra ska anpassa sig för att de valt att ha utekatt.
Jo, jag har förstått det. Mycket känslor i detta ämne.
Jag tänker som så att katter som är vana att bara få mat hemma inte knallar in i andras hus så lätt.
Och jag håller med om kastrationen. Där har jag dåligt samvete.
Angående altanen så är det krångligt. Jag har haft räv på altanen, småfåglar som skiter ner dynorna. Katter har också velat sova där och någon kattherre på förbimarsch kissade ner någon dyna. Lösningen fick bli att ha dynorna uppfällda så det inte var bekvämt.
Småfåglarna är värre. Dom skiter på ryggstöden. Inte kul att fika i eventuell salmonellasmitta. Men så är det.
 
Det är ju så att kastrerade katter inte går lika långt hemifrån. Så om du hade kastrerat honom innan du släppte ut honom hade han kanske aldrig vandrat iväg så långt att han hade upptäckt grannarna med den goda maten (eller iaf inte lika många grannar med god mat) men nu när han vant sig vid reviret och hittat bra matställen finns det nog en stor risk att kastreringen inte begränsar hans område lika mycket som det annars kunde ha gjort.

Katterna som gått in och lagt sig i allergikers soffor har ju inte gått in dit p.g.a. mat utan för att ägaren för tillfället inte släppte in katten alt så trivdes katten inte så bra hemma. Katten på vårt område som går in till folk gör det ju säkert för att han vill ha sällskap och vara inne ett tag och är ägarna inte hemma så löser han det på annat sätt d.v.s. hittar någon annanstans att gå in. Trots att ägarnas inglasade uterum står lite öppet så att han hade kunnat gå in där och få skydd från väder och vind. Men det är ju inte lika trevligt som ett hus där någon är hemma.
 
Det är ju så att kastrerade katter inte går lika långt hemifrån. Så om du hade kastrerat honom innan du släppte ut honom hade han kanske aldrig vandrat iväg så långt att han hade upptäckt grannarna med den goda maten (eller iaf inte lika många grannar med god mat) men nu när han vant sig vid reviret och hittat bra matställen finns det nog en stor risk att kastreringen inte begränsar hans område lika mycket som det annars kunde ha gjort.

Kastration gör väldigt mycket även om de har skaffat sig ett revir som okastrerade. Min numera kastrat går samma rundor som förut bara det att han uppehåller sig inte lika länge på varje spännande plats, han kollar av reviret och sen går han hem. Från som mest 18 kilometer på en dag till som mest 4
 
Tänk så här, du har en utekatt. Dina grannar matar småfåglar varje vinter. De älskar att kolla på fågelbordet. Din katt tar så många fåglar att bordet snart är tomt. Dina grannar kräver att du slutar ha utekatt och håller den inne eftersom den förstör för småfåglarna. Gör du det?

I det här exemplet är det du som måste anpassa dig till att dina grannar anser att din katt förstör för dem.

Ett till exempel. Du har utekatt. Till ditt hus kommer det en stor okastrerad hane - jag tar en fertil hane som exempel eftersom de allmänt är mer aggressiva och revirbetonande. Hanen jagar bort din katt från 'sitt' revir. Din katt vågar inte komma hem igen (och jo det gör katter som förlorar sitt revir) och söker sig till ett annat hus/gård. Kan du kräva att ägaren till katten som kört bort din katt från din gård gör sin katt till innekatt.

Det som jag och många andra i tråden vill få fram är att priset du får betala för att ha en utekatt är att den gör som den vill och att du inte har någon rätt att kräva att dina grannar ändrar sitt beteende för att underlätta ditt kattägarskap. Jag hatar, verkligen hatar, grilloset som lägger sig över villaområdet så fort det blir varmt. Jag verkligen avskyr det. Har jag rätt att kräva av mina grannar att de slutar grilla eftersom jag störs av deras beteende? Nej. Har du rätt att kräva att dina grannar ändrar sitt beteende, dvs hur de matar sina katter, för att underlätta för dig? Nej.

Att du sedan släppt lös en okastrerad hane, det är ett kapitel för sig, och jag förundras bara över att han inte gett sig iväg och riskerat att bli överkörd eller liknande. Kastrera NU, det finns ett skäl till uttrycket marskatter, honorna börjar snart löpa och då kommer du inte att få se röken av honom. När löpningstiden börjar så har hanarna en sak i huvudet och det är inte att fånga möss. Tvärtom kommer han att gå dit det är lättast att få mat man kan äta snabbt så han kan ge sig ut på jakt efter honkatter igen. Dina möss och annat skiter han fullständigt i.
 
Tänk så här, du har en utekatt. Dina grannar matar småfåglar varje vinter. De älskar att kolla på fågelbordet. Din katt tar så många fåglar att bordet snart är tomt. Dina grannar kräver att du slutar ha utekatt och håller den inne eftersom den förstör för småfåglarna. Gör du det?

I det här exemplet är det du som måste anpassa dig till att dina grannar anser att din katt förstör för dem.

Ett till exempel. Du har utekatt. Till ditt hus kommer det en stor okastrerad hane - jag tar en fertil hane som exempel eftersom de allmänt är mer aggressiva och revirbetonande. Hanen jagar bort din katt från 'sitt' revir. Din katt vågar inte komma hem igen (och jo det gör katter som förlorar sitt revir) och söker sig till ett annat hus/gård. Kan du kräva att ägaren till katten som kört bort din katt från din gård gör sin katt till innekatt.

Det som jag och många andra i tråden vill få fram är att priset du får betala för att ha en utekatt är att den gör som den vill och att du inte har någon rätt att kräva att dina grannar ändrar sitt beteende för att underlätta ditt kattägarskap. Jag hatar, verkligen hatar, grilloset som lägger sig över villaområdet så fort det blir varmt. Jag verkligen avskyr det. Har jag rätt att kräva av mina grannar att de slutar grilla eftersom jag störs av deras beteende? Nej. Har du rätt att kräva att dina grannar ändrar sitt beteende, dvs hur de matar sina katter, för att underlätta för dig? Nej.

Att du sedan släppt lös en okastrerad hane, det är ett kapitel för sig, och jag förundras bara över att han inte gett sig iväg och riskerat att bli överkörd eller liknande. Kastrera NU, det finns ett skäl till uttrycket marskatter, honorna börjar snart löpa och då kommer du inte att få se röken av honom. När löpningstiden börjar så har hanarna en sak i huvudet och det är inte att fånga möss. Tvärtom kommer han att gå dit det är lättast att få mat man kan äta snabbt så han kan ge sig ut på jakt efter honkatter igen. Dina möss och annat skiter han fullständigt i.

Angående överkörning? Han blir väl inte mer överkörd för att han var okastrerad. Vi bor i skogen. Inga stora vägar att springa runt på. De katter som blir överkörda här har varit under 6 månader. Gäller både grannars och tyvärr två av mina - men två katter på 50 år är väl ganska lite.

Och angående småfågelätande. Jepp, det gör katter. Så om grannarna inte vill ha min katt där så får dom ge fasen i att ge honom käk. Då går han därifrån. Jag har haft fågelbord och inte ens mina egna katter har hängt där. Fågelbon har jag däremot fått skydda med taggtråd.

Det menar du inte att katter löper i mars? Lugn, han är kastrerad nu.
Det är ju det hela tråden handlar om. Att han inte kommer hem på flera dagar ens under vintern för att andra tar in honom och stoppar i honom mat. Att han riskerar att dö i förtid för att en massa grannar ska stoppa i honom käk.
Och om man har en egen katt - varför matar man andras så den egna får konkurrens? Korkat.
Har du ens läst trådstarten ordentligt?
Och jodå han äter möss. Duktig kisse.
 
Rastgård för katter får mig att må dåligt faktiskt. Men det är vad jag känner. Det finns katter, oftast raskatter där man avlat bort mycket av instinkterna som säkert trivs fantastiskt bra i den miljön.
Inget ont i det.
Det handlar väl snarare om huruvida ägarna aktiverar sina katter eller inte och att många anser att en katt sköter sig själv mer än den faktiskt gör. En katt som inte får utlopp mår dåligt helt enkelt. En utekatt får utlopp automatiskt. En innekatt behöver en ägare som tillgodoser behovet av aktivering, det räcker liksom inte med en liten klöspelare, någon leksaksmus och lite klappar.
Min ena katt (jag har huskatter) skulle säkert må hur bra som helst som utekatt - men han mår lika bra inomhus då han helt enkelt får den stimulans han behöver. Förut hade han rastgård där han var så fort jag öppnade, numera är han utan det sen drygt ett år i väntan på att jag ska bygga klart på balkongen och mår lika bra ändå. Det är inte så mycket en fråga om instinkter utan snarare hur lat man är som ägare.

Jag blir bara upprörd för att DU tycker att ANDRA ska anpassa sig för att DU valt att ha djur. Och för att du inte inser att du inte kan bestämma över vad som händer med katten när du släpper ut den. Det är liksom en del i att ha utekatt.

Jag är absolut mot utekatter. Både för att katter kan fara väldigt illa av det, för att folk inte har vett att kastrera katterna INNAN första gången de släpper ut dem och för att det faktiskt finns katter som går in till grannar som inte är det minsta intresserade av katterna (som alltså varken matar eller klappar eller nåt annat). Jag känner kattallergiker som inte kunnat ha sin altandörr öppen för att då gick grannens utekatt in och la sig i soffan. Jag är emot utekattsägare som anser att deras katts frihet går före allt annat och att alla andra ska anpassa sig för att de valt att ha utekatt.
För att inte tala om hur det går för andra katter och kattägare.
Själv växte jag upp med en kastrerad innekatt. En grannes okastrerade hankatt pissade ofta på vår veranda och där var det kört - vår katt började pissa i våra skor och fick till slut tas bort. Jag måste ha varit typ 8-9 år och var givetvis helt förstörd.
Jag är så sjukt glad över att ha flyttat till 4e våningen nu, för största skräcken när jag bodde på bottenplan var en repris av salig Morris. Man ska inte behöva avliva sin katt för att andra kattägare inte tar sitt jävla ansvar och kastrerar innan katterna släpps ut, om de prompt ska gå ut.
 
Jag blir bara upprörd för att DU tycker att ANDRA ska anpassa sig för att DU valt att ha djur. Och för att du inte inser att du inte kan bestämma över vad som händer med katten när du släpper ut den. Det är liksom en del i att ha utekatt.

Jag är absolut mot utekatter. Både för att katter kan fara väldigt illa av det, för att folk inte har vett att kastrera katterna INNAN första gången de släpper ut dem och för att det faktiskt finns katter som går in till grannar som inte är det minsta intresserade av katterna (som alltså varken matar eller klappar eller nåt annat). Jag känner kattallergiker som inte kunnat ha sin altandörr öppen för att då gick grannens utekatt in och la sig i soffan. Jag är emot utekattsägare som anser att deras katts frihet går före allt annat och att alla andra ska anpassa sig för att de valt att ha utekatt.
Vår katt tar råttor och möss i grannens lada. Råttorna lärde sig komma undan Anticimex fällor, de lärde sig känna igen stegen på andra grannen som kom och sköt av dom. De kom undan grannens egna katter. De kom dock inte undan vår katt - och råttinvasionen är ingen invasion längre.
Han går inte in i nån grannes hus (provade nån gång första året - de sprayade vatten på honom, enligt vårt förslag, och han fattade vinken). Han sover inne varje natt. Han kommer hem flera gånger dagligen. Du kanske anser att han ska hållas inne ändå? Det gör varken han eller jag (eller grannen med får).

Edit: Jag matar för övrigt småfåglarna vintertid. Katten föredrar smågnagare.
 

Liknande trådar

E
Övr. Katt Skaffade lilla Ärtan i början av december. Hon var väldigt liten som kattunge och därför har vi hittills inte släppt ut henne. I...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: Heulwen
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp