Bukefalos 28 år!

Grannars inställning till utomhuskatter på landet.

Bor på landet, matar inte grannarnas katter och skulle definitivt inte ta in nån annans katt (ser knappt till dem på gården ens) tvärtom så jagar jag ut dem om de lyckas smita in på sommaren, vilket hänt 1 gång med 1 katt.

Grannarna ser knappt heller till mina katter, då den vita håller sig kring gården och den nya grå håller sig kring den vita.

Har heller ingen "gomat" för att de ska föredra hemma, det gör de ändå :)
Lika samma när jag hade katt tidigare, har aldrig haft såna problem med att andra matar, förutom fd svärmor, då på samma gård, men det känns ju som inte räknas.

Tror de (äldre mestadels enligt min mening) som gör så, att de matar andras katter gör det för att vara snälla och inte alltid förstår att det inte är okej, men om man pratar med dem och förklarar på ett bra och utförligt sätt så brukar det ju inte vara nått större problem att komma till rätta med.
 
Nu handlar det inte om vad som folk tycker är okej utan lagen. Och lagen berör arter och inte raser inom arten. Många ogillar att katter springer lösa också. Jag spekulerade varför lagen ser ut som den gör. Hunden kan vara farlig för människan och är ofta stor, katter är möjligen i undantagsfall farlig och då bara om den blir mycket trängd och är mycket mindre än hundar i max och snittstorlek.

Jag menade allmänt accepterat. Synen på hund respektive katt är orsaken till att katter springer vind för våg men inte hundar. Men att det inte är tillåtet att låta hundar springa omkring utan uppsikt handlar inte heller om att de kan attackera människor, det är inte därför lagen ser ut som den gör.
 
Det gäller som sagt att förvara gödsel,. mocka hagar osv på ett ordentligt vis.
Oavsett antal möss så är det inte värt att ta död på viktiga småfåglar.

Helt OT, meeen...
Hur förvarar man gödsel så att möss inte kommer åt?
Det krävs ju lufttäta behållare för att möss inte ska komma in?
Nu frågar jag av ren nyfikenhet, inte för att ifrågasätta dig. Vi fick en invasion i stallet när jag hade egen häst, och vi var verkligen ordningsamma med allt vi kunde komma på.
Det fanns dock tillräckligt med mark att det inte behövde mockas, det kanske förklarade mössen?
 
Jag menade allmänt accepterat. Synen på hund respektive katt är orsaken till att katter springer vind för våg men inte hundar. Men att det inte är tillåtet att låta hundar springa omkring utan uppsikt handlar inte heller om att de kan attackera människor, det är inte därför lagen ser ut som den gör.
Och varför ser lagen ur som den gör då?
 
Helt OT, meeen...
Hur förvarar man gödsel så att möss inte kommer åt?
Det krävs ju lufttäta behållare för att möss inte ska komma in?
Nu frågar jag av ren nyfikenhet, inte för att ifrågasätta dig. Vi fick en invasion i stallet när jag hade egen häst, och vi var verkligen ordningsamma med allt vi kunde komma på.
Det fanns dock tillräckligt med mark att det inte behövde mockas, det kanske förklarade mössen?

Det finns nog flera olika sätt att hantera det på. Men jag kan berätta hur vi gör.
Vi har gödselplattan avskild från stallbyggnader och den är så varm att mössen inte trivs där.
Vi mockar samtliga grushagar efter varje användning och gräshagarna mockas veckovis.
Sopar efter fodring och mockar boxarna två gånger per dag.
Vi har inga katter och inte heller några möss.

Vi har inga buskar eller betesmarker intill husen och krattar bort löv och höspill utanför hästarnas fönster (utsidan), allt sånt som gör det trevligt för oss människor gör det mindre trevligt för mössen.
Sen har vi även hundar som är suveräna på att jaga möss, jack russel, say no more :D
 
Ta ut Anticimex.
Ibland måste man göra det för att täppa till alla gångtunnlar och jaga ut mössen. Isolering kan mycket riktigt vara en god idé att plocka bort och byta.
Men försvinner all mat så kommer mössen på sikt minska i antal. Möss brukar leta föda och bosätta sig i närheten av maten. Det är knappast vinden i sig som mössen dras till.

Riva huset och bygga nytt då, om man har ett gammalt. Omöjligt täta allt tyvärr.
 
Det finns nog flera olika sätt att hantera det på. Men jag kan berätta hur vi gör.
Vi har gödselplattan avskild från stallbyggnader och den är så varm att mössen inte trivs där.
Vi mockar samtliga grushagar efter varje användning och gräshagarna mockas veckovis.
Sopar efter fodring och mockar boxarna två gånger per dag.
Vi har inga katter och inte heller några möss.

Vi har inga buskar eller betesmarker intill husen och krattar bort löv och höspill utanför hästarnas fönster (utsidan), allt sånt som gör det trevligt för oss människor gör det mindre trevligt för mössen.
Sen har vi även hundar som är suveräna på att jaga möss, jack russel, say no more :D

Jaha, jag trodde att du hade någon typ av källa/beprövad metod/annan uppbackning när du skrev att det fanns sätt att slippa möss.
Det krävs förresten inte sällan enorma mängder möss innan man börjar se dem, så att de inte syns betyder bara att ni inte har mängder av dem.
 
Jaha, jag trodde att du hade någon typ av källa/beprövad metod/annan uppbackning när du skrev att det fanns sätt att slippa möss.
Det krävs förresten inte sällan enorma mängder möss innan man börjar se dem, så att de inte syns betyder bara att ni inte har mängder av dem.
Vi har inga problem med möss, så dom kanske finns, men dom syns inte = inget problem.
 
Mycket har med jakt att göra men det är delvis samma sak.

Fast nej, det har inte med jakt att göra att där råder hundförbud och koppeltvång. Det har med att göra att under den tiden som det gäller enligt lag, så sker alla föryngringar i det vilda.

Eller ja, jakt på så vis att hundar inte får jaga okontrollerbart efter vilt. Vilket de för övrigt aldrig får göra, men det är ju något annat än jakt tycker i af jag.

Sen bedöms katter annorlunda pga att det är en annan art som anses behöva få utlopp för sitt naturliga beteende i större utsträckning än hundar och visst tillför de skada på småfågel/harungepopulationerna, men i förhållande till vad vilda rovdjur tar och av fler arter så är det väl "värt det" enligt de som stiftade lagen.

Nu är det iofs länge sen jag läste igenom det där ordagrant, men i stora drag så är det väl den enkla förklaringen till att hund och katt gör skillnad på, på så vis enligt lagen.
 
Det är ett givande och tagande.
Jag matar inte mina katter ute för att jag vet att det skulle locka hit andras. Lagårdskatterna skulle definitivt komma hit och äta, dom får bara torrfoder när mjölken är slut morgon o kväll. Grannens med kattluckan också troligen, en har ju reda gjort det utan fodring. De andra katterna som jag ser passera förbi skulle naturligtvis också stanna. Och bråka med mina katter. Nä, jag begriper inte varför man matar andras katter - definitivt inte avsiktligt men inte heller oavsiktligt.

Du kan inte kräva att alla andra ska tycka som du. Folk är olika. Så länge de inte gör nåt olagligt kan du inte göra ett dugg åt det förutom att anpassa dig.
 
Du kan inte kräva att alla andra ska tycka som du. Folk är olika. Så länge de inte gör nåt olagligt kan du inte göra ett dugg åt det förutom att anpassa dig.
Va, det menar du inte.
Jag har hela tiden skrivit vad jag tycker andra ska göra. Sluta mata min katt.
Du (och andra) menar alltså att jag inte kan stämma dom som Lobelia skrev. Ringa kattmatarpolisen. Protestera på gator och torg. Soldiers against catfeeders. Åhhh, jag kan göra en grupp på facebook. Men nä, ni är bara emot mig.
Nu flyttar jag till USA. Trump skulle säkert hålla med mig.
Under tiden så kan folk sluta mata andras katter.....tycker jag.
 
Har du sagt a får du säga b ;).

Obs, jag menar inte att det är hela förklaringen. Det finns fler bitar. Mycket har med jakt att göra men det är delvis samma sak.

I djurskyddslagen står att ägare av katt och hund ska ha koll på sina djur. Sen finns det tingsrättsdom som motsäger det och där står att eftersom det är i kattens natur att vara ute, så får den vara det. Man får heller inte ha katt i löplina i trädgården t.ex.
 
Va, det menar du inte.
Jag har hela tiden skrivit vad jag tycker andra ska göra. Sluta mata min katt.
Du (och andra) menar alltså att jag inte kan stämma dom som Lobelia skrev. Ringa kattmatarpolisen. Protestera på gator och torg. Soldiers against catfeeders. Åhhh, jag kan göra en grupp på facebook. Men nä, ni är bara emot mig.
Nu flyttar jag till USA. Trump skulle säkert hålla med mig.
Under tiden så kan folk sluta mata andras katter.....tycker jag.

Jag förstår bara inte att du inte förstår att ger du katten dess frihet så kommer katten (och andra människor) att utnyttja det. Trivs den bättre någon annanstans så flyttar den, för du har gett den dess frihet. Om katten går runt i grannskapet och äter mat som folk ställt ut till sina egna katter eller mat som folk bjuder din katt på genom att bjuda in den för att de tycker att det är trevligt så har du på förhand godkänt det genom att ge din katt dess frihet. Genom att ge katten dess frihet har du avsagt dig delar av beslutanderätten kring dina katt.

Vill du ha tillbaka bestämmanderätten så får du hålla katten under kontroll. Det finns väldigt fina exempel på innekatter som har kontrollerad utevistelse. Folk som bor på landet som byggt fina rastgårdar, hägnat in hela/delar av trädgården eller på annat sätt ger sina katter kontrollerad utevistelse. Googla rastgård katt och kolla på bilderna så får du se många fina exempel.
 
Jag förstår bara inte att du inte förstår att ger du katten dess frihet så kommer katten (och andra människor) att utnyttja det. Trivs den bättre någon annanstans så flyttar den, för du har gett den dess frihet. Om katten går runt i grannskapet och äter mat som folk ställt ut till sina egna katter eller mat som folk bjuder din katt på genom att bjuda in den för att de tycker att det är trevligt så har du på förhand godkänt det genom att ge din katt dess frihet. Genom att ge katten dess frihet har du avsagt dig delar av beslutanderätten kring dina katt.

Vill du ha tillbaka bestämmanderätten så får du hålla katten under kontroll. Det finns väldigt fina exempel på innekatter som har kontrollerad utevistelse. Folk som bor på landet som byggt fina rastgårdar, hägnat in hela/delar av trädgården eller på annat sätt ger sina katter kontrollerad utevistelse. Googla rastgård katt och kolla på bilderna så får du se många fina exempel.
Ja, det finns mycket djur man kan ha inne. Men jag har valt att ha utekatt. Och jag vill att folk ska sluta mata honom.
Rastgård för katter får mig att må dåligt faktiskt. Men det är vad jag känner. Det finns katter, oftast raskatter där man avlat bort mycket av instinkterna som säkert trivs fantastiskt bra i den miljön.
Inget ont i det.

Jag undrar om den här tråden rör upp så mycket känslor för att folk får dåligt samvete. För att dom kanske knyckt någons katt, för att dom ser att deras innekatter skulle vilja gå ut. Av goda intentioner säkert.
Men någonstans tog den här tråden rakt i hjärtat.
Jag ville att folk skulle tänka efter innan dom matar kors o tvärs.
Det blev en låååång tråd om katters rätt att leva kattliv. KRIS. Katters rätt i samhället.
Intressant.
 
Jag blir bara upprörd för att DU tycker att ANDRA ska anpassa sig för att DU valt att ha djur. Och för att du inte inser att du inte kan bestämma över vad som händer med katten när du släpper ut den. Det är liksom en del i att ha utekatt.

Jag är absolut mot utekatter. Både för att katter kan fara väldigt illa av det, för att folk inte har vett att kastrera katterna INNAN första gången de släpper ut dem och för att det faktiskt finns katter som går in till grannar som inte är det minsta intresserade av katterna (som alltså varken matar eller klappar eller nåt annat). Jag känner kattallergiker som inte kunnat ha sin altandörr öppen för att då gick grannens utekatt in och la sig i soffan. Jag är emot utekattsägare som anser att deras katts frihet går före allt annat och att alla andra ska anpassa sig för att de valt att ha utekatt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

E
Övr. Katt Skaffade lilla Ärtan i början av december. Hon var väldigt liten som kattunge och därför har vi hittills inte släppt ut henne. I...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: Heulwen
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp