Bukefalos 28 år!

Grannars inställning till utomhuskatter på landet.

Det kan bero på att det finns hundar som ger sig på människor men det är högst ovanligt när det gäller katter och hundarna är i snitt långt större. Men det finns länder med gatuhundar och det är väl knappast hundarna folk oroar sig för om de går ut på stan. Personligen blri jag aldrig rädd om jag stöter på en lösspringande katt men kan bli det när det gäller framförallt större hundar.

Fast vanligtvis tycker ju folk inte att det är okej att chihuahuor heller springer omkring utan uppsikt så som katter gör, så jag tror det beror på helt andra saker.
 
Det där med fåglar gör det också märkligt att det är så accepterat att låta katten springa löst hur som helst.
http://www.natursidan.se/nyheter/sa-minskar-du-risken-att-tamkatter-tar-faglar/
17,5 miljoner fåglar per år i Sverige står det där.
Det är så hemskt att ingen pratar om det. Snart kan det vara försent.
Det finns en mycket bra dokumentär om flyttfåglar på svtplay för den som vill uppdatera sina kunskaper lite.
http://www.svtplay.se/flyttfaglarnas-mystiska-dod
 
Är du säker på att dom medvetet lockar in din katt för att ge den mat? Att den inte bara går in där för att den kan?
Min förra utekatt knatade glatt in hos alla som hade öppen dörr, hon älskade människor. Lokala pizzerian ringde till och med och bad mig hämta henne där. Tror knappast dom bjöd in henne.
 
Är du säker på att dom medvetet lockar in din katt för att ge den mat? Att den inte bara går in där för att den kan?
Min förra utekatt knatade glatt in hos alla som hade öppen dörr, hon älskade människor. Lokala pizzerian ringde till och med och bad mig hämta henne där. Tror knappast dom bjöd in henne.
Nä, tyvärr så vet jag att två av grannarna släppte in honom. Upptäckte det av en slump i höstats. Ingen av dom har egna katter. Nu har den ena flyttat och den andre tror jag jag har fått att förstå.
 
Så genialt! Så enkelt!
Tänk vad märkligt att ingen i hela världshistorien kommit på det för länge sedan!
Jag kan ju ha allting i köket i stora soptunnor. Vinden dom bor på får jag väl helt enkelt ta bort all isolering på. Synd bara att huset blir obeboeligt då. Här är dom och springer i grytskåpet också. Där finns inget ätbart men dom ska absolut bajsa där.
 
Jag kan ju ha allting i köket i stora soptunnor. Vinden dom bor på får jag väl helt enkelt ta bort all isolering på. Synd bara att huset blir obeboeligt då. Här är dom och springer i grytskåpet också. Där finns inget ätbart men dom ska absolut bajsa där.
Ta ut Anticimex.
Ibland måste man göra det för att täppa till alla gångtunnlar och jaga ut mössen. Isolering kan mycket riktigt vara en god idé att plocka bort och byta.
Men försvinner all mat så kommer mössen på sikt minska i antal. Möss brukar leta föda och bosätta sig i närheten av maten. Det är knappast vinden i sig som mössen dras till.
 
Är du säker på att dom medvetet lockar in din katt för att ge den mat? Att den inte bara går in där för att den kan?
Min förra utekatt knatade glatt in hos alla som hade öppen dörr, hon älskade människor. Lokala pizzerian ringde till och med och bad mig hämta henne där. Tror knappast dom bjöd in henne.

Haha, ja det är inte ovanligt!
Min katt gillade inte kattvakten jag ordnat när jag åkte på semester för något år sedan, så han flyttade helt enkelt in hos grannen. Några timmar efter jag kommit hem igen så stod han utanför dörren och ville flytta hem igen :rofl: Hade han bara haft en liten resväska med sig så hade bilden varit perfekt :rofl:
 
Ta ut Anticimex.
Ibland måste man göra det för att täppa till alla gångtunnlar och jaga ut mössen. Isolering kan mycket riktigt vara en god idé att plocka bort och byta.
Men försvinner all mat så kommer mössen på sikt minska i antal. Möss brukar leta föda och bosätta sig i närheten av maten. Det är knappast vinden i sig som mössen dras till.
Du bor inte i ett hus byggt 1880 va?
 
Fullblodet här äter inte upp mat som hamnat i ströt och hur hönsens och fasanernas fodertråg skulle se ut för att mös inte skulle komma åt vet jag inte.

Nåt måste vi ju göra rätt då inga råttor finns här.
 
Man kan få invasion av möss trots pedantisk förvaring och kliniskt rena utrymmen. Hästar grisar tillräckligt med sitt foder för att det ska finnas så att det räcker till mössen tyvärr.
Det gäller som sagt att förvara gödsel,. mocka hagar osv på ett ordentligt vis.
Oavsett antal möss så är det inte värt att ta död på viktiga småfåglar.
 
Fast vanligtvis tycker ju folk inte att det är okej att chihuahuor heller springer omkring utan uppsikt så som katter gör, så jag tror det beror på helt andra saker.
Nu handlar det inte om vad som folk tycker är okej utan lagen. Och lagen berör arter och inte raser inom arten. Många ogillar att katter springer lösa också. Jag spekulerade varför lagen ser ut som den gör. Hunden kan vara farlig för människan och är ofta stor, katter är möjligen i undantagsfall farlig och då bara om den blir mycket trängd och är mycket mindre än hundar i max och snittstorlek.
 
Dom som inte har katter men vill mata djur kan ju mata småfåglarna. Synd bara att det verkligen drar till sig möss - och råttor...
 

Liknande trådar

E
Övr. Katt Skaffade lilla Ärtan i början av december. Hon var väldigt liten som kattunge och därför har vi hittills inte släppt ut henne. I...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: Heulwen
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp