Bukefalos 28 år!

Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Njä, så får man en spark, blir invalid och ingen försäkring/inkomst...leva på soc...nejtack. Skatteverket är stenhårda mot hästverksamhet idag.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jag kan svara för mig själv. Stället jag har mina 3 hästar inhyrda på nu, betalar jag 750 per box, då köper jag spån, foder och hö själv. I normala fall går stallägarna ut och fodrar på morgon och de tar även ut hästarna, på kvällarna tar de in hästarna och går en sista runda i stallet och kollar läget runt 23 tiden.

Mitt ansvar då som inhyrd är att mocka mina boxar, nu är dock stallägarna bortresta på semester och mitt ansvar är då att fodra alla tider, ta ut och in hästarna, mocka och givetvis träna hästarna, det är 6 hästar totalt. För detta står jag gratis just denna månad. Om jag hjälper till och mockar, tar in/ut ibland och tränar en häst så får jag stå betydligt billigare än vanligt.

Om det är värt de? Jadu, det beror helt på. Just nu känner jag att jag verkligen behöver något annat än att ta ut hästarna en morgon, dock är jag inte uppe i ottan å tar ut dom utan de går ut runt 8 på helgerna. Jag har inte mkt annat för mig ändå på kvällarna så mig spelar det egentligen ingen roll, dock beror de ju på helt hur trött jag vill vara på morgon :)

Men helt klart kan jag hjälpa till på ett eller annat sätt för att försöka få ner hyran, om jag anser att jag har tid och ork för det.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jo det är ju det, jag är inte ute efter att slita ut någon stackare direkt, utan mer som att jag låter någon stå gratis på en gård som har det mesta, i gengäld mot att jag får hjälp med det jag behöver utan att behöva anställa någon!

Sen så är ju inte tanken att denna människa ska bli sämre behandlad än tex mina vänner som får betala som vanligt, utan mer att vi hjälper varandra! Och är jag hemma en onsdag så tar jag det naturligtvis, inte ligger jag inne på soffan bara för att det är sagt M-F, utan det är M-F OM jag behöver det! :laugh:

Och det är inte tanken att denna X ska göra något annat än just In&Ut + Fodringar.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jo, det är ju detta jag skall fundera på! ;)

Men samtidigt:

Spån: Ca 400kr/mån
Hö: 1350kr/mån (Räknat på 450kg/mån x 3kr/kg)
Stall med 16kvm box, ridhus, paddock, BRA hagar, osv osv = 2-5000kr! (Om jag räknar häromkring, sen vet jag ju inte vart jag hamnar!)

Så denna person sparar någonstans emellan 4-7000kr/mån på att hjälpa till, beror ju dock på hur man lever såklart! Det skall ju inte vara så att vi får gratis arbete mot ingenting, herregud! :crazy:
(Kan ju vara en student som vill kunna ha kvar sin häst, behöver ju inte vara någon med familj)

:)

Hiskeligt dyrt hö, och alla hästar äter inte så mycket. 9000 inklusive allt kostar det i centrala stockholm och du värderar en stallplats till upp till 7.000 kr och det exklusive mockning? och väldigt begränsad service ( gör ju över hälften själv) det låter som du värderar din stallplats väl högt.
 
Senast ändrad:
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Ja jag kanske tog i lite, men här varierar det väldigt mycket! :laugh:
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Givetvis förstår jag att du menar så. Det är exakt så det fungerar i mitt stall, jag hjälper dom och dom hjälper mig. Jag är jättetacksam över den hjälp jag kan få, och ibland är det skönt att vara ifrån hästarna en dag så då kan man ju fråga om inte stallägarna kan göra rent åt mina hästar en dag. Och det fungerar hur bra som helst :)
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Men du måste ju anställa någon enligt regler! Det är ju ett jobb!
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Fast va? Jag tror inte riktigt du förstår.... Äsch, jag har fått bra svar! :laugh:
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Personen måste betaka förmånsskatt eftersom hon får "saker" istället för lön. Och får hon inte pengar-lön, är du skyldig att betala skatt och arbetsgivaravgift.
Och hon måste betala skatt, varje månad. Och de pengarna måste hon ju jobba in någonannanstans.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jag tror det kan bli svårt, Speciellt om du ska ha fyra hästar själv +inackorderade.
De flesta har ju trots allt problem att ta sig till morgon/lunch (pga jobb) och att då fixa ~8 hästar när man förmodligen har resväg också. Nja.

Det känns lite som att du komplicerar det lite också. Ha gångar ut till hagen och bara släpp ut dem på morgonen så tar det inga tider. Fritt med foder ute, sen hjälps man åt med kvällen och delar på helgerna.

Sen tror jag det kan bli svårt att ha folk installade på olika villkor. Det är som upplagt för konflikter.
Har man bara en så KAN det ju funka på det sätt du vill, det är ju bara att höra sig för liksom.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Ett problem är ju att livet inte alltid rullar på i samma banor hela tiden. Att hänga upp hela stallruljangsen på att en person kan ta hand om utsläpp insläpp osv varje dag verkar lite osäkert i mina ögon. Den som väljer din deal skulle ju plötsligt kunna få ändrade livsvillkor och vips måste du hitta en ny person som kan fixa alltihop. Det bäddar ju inte för någon bra relation till övriga heller, tänker jag.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jag tycker inte höet var speciellt dyrt, här får man betala 2,80 + moms för hö..
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Nu måste jag fråga, varför i hela friden ska man betala skatt? Man är ju inte direkt anställd?
:confused:
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jag hade tyckt det var en perfekt deal, om jag hade haft tiden och mindre pengar så jag inte hade råd att betala för en stallplats då hade jag blivit kanon glad att hitta en sådan stallplats som du beskriver. :)
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jo det är just det man är, svartjobb kallas det annars.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Ja ska man ha ett sådant jobb så gäller det att man har försörjningen ordnad på annat håll, för jobba hinner man då inte ;)
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Men hon har väl inte sagt någonstans att det är ett företag? Så om jag sköter om min häst plus min kompis häst ex så måste jag skatta på det..? Jag skulle inte kalla det ett JOBB överhuvudtaget..
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jag har kanske missat det, men jag har inte sett att hon någonstans angett hur många ggr om dagen hästarna ska ha mat. Säg att man ska fixa 2 ggr om dagen, morgon och kväll så hinner man ju utan problem jobba däremellan..
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Det spelar ingen roll om man har företag eller inte. Anställer man någon på vad som nästan liknar ett heltidsjobb som hästskötare så är det ett jobb.

Om du och en kompis hjälps åt med era 2 hästar är inte direkt jämförbart.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Ja alltså tanken är att person x sköter tex utsläpp och frukost och person y lunchar + att dom tillsammans eller själva rår om stallet när vi är borta. Mer än så är det inte! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 214
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: Lona
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 750
Senast: Zamira
·
Anläggning Jag behöver lite hjälp.. Jag ska slå upp dörrarna i mitt stall för inackorderingar och blir så osäker med hyra. Det jag erbjuder i mitt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 164
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp