Bukefalos 28 år!

Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Det är TS idé att hästarna ska att lunch inne och då är det lätt att anta att hon vill att de ska äta frukost inne. Förutom själva arbetet blir det ett himla väntande också på att hästarna ska äta. Får de bra med mat så är det timmars väntan.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Hästarna ska inte äta lunch inne??!!
VART har jag skrivit det? :mad:

Frukost inne - Lunch ute

Middag - inne Kvällsmat - inne
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Men det är ju fortfarande en tur ut för någon, för att fodra.

Själv körde vi frukost i hagen (samma som utsläppet alltså), fri tillgång i hagen, middag vid intag (tillräckligt mycket grovfoder för att vara fri tillgång till morgonen).

Just för att undvika att köra ut tre-fyra gånger/dag (vilket det blir när man har stallet själv men inte hemma).

På det sättet hade du kunnat sköta morgonen själv (eller?) och inackorderingarna hade kunnat dela på insläppet.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Ledsen att jag missuppfattade dig, det största problemet är dock att du vill att man ska vara närvarande vid 3 tillfällen per dag. Och du vill att din hjälp ska vänta ut frukosten innan utsläpp eller hur?

Hade du själv gillat dealen? Alltså få motsvarande några tusenlappar för ett jobb som var utspritt under hela dagen?
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Frukost och lunch är det jag efterfrågar, intag bara i nödfall så jag själv älskar att pyssla i stallet! :)
Jag hade absolut lätt kunnat göra ALLT själv, mina hästar är mitt allt!
Men detta var bara en tanke och fundering :)
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Så du menade inte insläpp och att ta hela dagen de dagar du inte kan såsom du skrev?

Även med frukost och lunch så blir det en dålig affär då man antingen är bunden halva dagen eller får åka fram och tillbaks. Det är inte mängden jobb som är problem utan att man är låst och det troligen blir en massa resande. Bor man på gården och exv studerar så skulle det troligen funka.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Ta hela dagar blir ju när vi är på semester och såååååå ofta reser jag inte :)
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Det är uppenbarligen ofta nog för att du vill ha någon tillgänglig som kan släppa allt och ta hand om hästarna.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Nu ska jag vara dryg men jag fattar inte ;)
Man fodrar-går o äter frukost-tar ut hästarna-åker till jobbet. (Får hästarna inte kraftfoder kan man ju ge frukost i hagen)

Man kommer hem från jobbet-äter-mockar-gör iordning hästarnas mat-tar in de-ge de mat. Man rider-ger de nattmat :D

Eller så har man en kompis som står i samma stall och så delar man. Varför göra det krångligt med svartarbete och allt?
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Nu hoppar jag in i tråden igen. Jag har 3 hästar, en fölunge en mamma och en starthäst. Mina hästar står inhyrda hos min fd arbetsgivare, så jag har jobbat på denna gård tidigare, i stallet står det förutom mina hästar även 3 andra som alla tränas och tävlas i travsportens härliga värld. Stallägarna har sitt hus precis runt stallknuten och går ut och fodrar mellan 6-7 varje morgon, oftast tar de ut alla hästarna inkl mina på morgon och de tar även in dom på kvällarna. När jag känner för det, dyker jag upp i stallet och mockar o fixar foder åt mina samt att jag även kan mocka åt deras hästar ibland. Jag hjälper även till att träna en av hästarna regelbundet och passar då på att ta min starthäst på släp då han är för het att köra, slår då två flugor i en smäll.

Oftast är det alltid någon som är på gården hela dagarna, så vi har full tillsyn på dom varje dag. Hästarna får kraftfoder 2 gånger om dagen (morgon, kväll) och de får hö morgon, lunch, kväll. På 3 starthästar har de tillsammans sprungit in 250 000 i år, de klarar sig alltså på kraftfoder 2 gånger om dagen och de får så mkt hö på morgon att de ska klara sig till kvällen om det är så. På sommaren har de gräs i hagarna att noppa på med.

Är det fel att jag ibland hjälper till att mocka åt stallägarna o min fd chef? Att jag tränar en av deras samtidigt som min kan få motion? Att de mockar o tar hand om mina hästar om jag ska bort? Och att jag får en något lägre stallhyra än vanligt? Om stallägarna åker bort, ska de måsta leja någon annan som kan ta hand om deras OCH mina hästar när jag ändå är hemma? Jag betalar 1500 för 2 hästar i kallhyra, jag får hästarna fodrade och in/uttag .. de jag gör själv är att träna, mocka å givetvis köpa foder och strö.

Jag förstår inte varför man ska göra allt så krångligt, se till att hästarna har hö i hagen så att de klarar sig till eftermiddagen, och ge andra givan kraftfoder när du kommer hem från jobbet och ge sista innan du går å lägger dig eller nåt. De dör inte.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Nej. Tror ingen vettig människa skulle gå med på det. Kanske en pensionär som bor granne med gården..
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Och jag betalar närmare 3000kr varje månad, ingår ej mockning, dock ridhus & paddock! + jour för HELA STALLET var 10:e vecka! ;)

(In & Ut M-F)
Vad får dig att tro att din verksamhet skulle vara värd upp till 7000:confused:

De flesta jobbar ju FM o ska de dessutom ha jour hela dagarna är det rena slavkontraktet.

Vill man inte sköta sitt stall så får man nog betala för det.

Räkna istället på vad den skulle ha för ersättning grundat på vad du tar ut för var häst mult. med antalet hästar.

Du ser det du tillhandahåller som värt mer än arbetet. Det funkar inte så eller ska inte göra det.

Ditt höpris var ganska grovt uppskörtat om du menar silage....spånet.. svindyrt det med.

Du betalar mindre än hälften själv o ha stalltjänst var 10- e v.= rimligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Det borde vara mer rimligt att TS som förmodligen bor på stället masar sig upp o morgonfodrar samt släpper ut. skaffar lunchgrindar o lejer endast vid sem.

Varför ska man ha eget stall om man inte kan göra ngt förrän efter jobbet... som de flesta andra som hyser in sina.:confused:
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Och jag betalar närmare 3000kr varje månad, ingår ej mockning, dock ridhus & paddock! + jour för HELA STALLET var 10:e vecka! ;)

(In & Ut M-F)

Så denna stalltjänst vad innebär den, är det in och ut m-f som du antyder, det motsvarar 1 pass i veckan. Lite udda upplägg men knappast jämförbart med dina 15 pass i veckan+hela ansvaret när du är borta, det är typ 15 gånger så ofta.

1-3 pass i veckan är tämligen normal arbetsinsats i ett kollektivstall
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Det borde vara mer rimligt att TS som förmodligen bor på stället masar sig upp o morgonfodrar samt släpper ut. skaffar lunchgrindar o lejer endast vid sem.

Varför ska man ha eget stall om man inte kan göra ngt förrän efter jobbet... som de flesta andra som hyser in sina.:confused:

Håller med, morgonpasset borde man klara själv, även med barn. Fast det bygger ju på att man är två. Jag morgonfodrade alltid mina hästar(5 st) gick in och åt frukost och gjorde iordning barnen. Sen tog mannen dem till dagis medan jag släppte ut och fodrade med hö en gång till. Sen var ju jag hemma redan vid tre så då fick de hö igen. Jag valde själv att jobba 75% för att kunna vara mer med barn och hästar + att jag fick in lite stallhyra av två inhyrningar. Jag tyckte det var skönt om de tog in hästarna ibland om kvällarna när vi gjorde lite aktiviteter med barnen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 211
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 865
Senast: Lona
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 743
Senast: Zamira
·
Anläggning Jag behöver lite hjälp.. Jag ska slå upp dörrarna i mitt stall för inackorderingar och blir så osäker med hyra. Det jag erbjuder i mitt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 162
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp