Bukefalos 28 år!

Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Men om min kompis då har 2 hästar, då kan det vara jämförbart.

Om vi säger att TS har 4 hästar och hon har en inackorderad som har 2 hästar..

Och ett heltidsjobb med ex 2 pass/dag? :S

Förlåt mig, men jag förstår faktiskt inte :confused:

Förstår inte varför de inackorderade automatiskt blir anställda bara för att de hjälper stallägaren med hästarna..
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Ja precis, och lunch kan man faktiskt ordna mha lunchgrind. Man kan ju också ha fri tillgång på mat om man har hästar som fixar det.. :laugh:
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jag har kanske missat det, men jag har inte sett att hon någonstans angett hur många ggr om dagen hästarna ska ha mat. Säg att man ska fixa 2 ggr om dagen, morgon och kväll så hinner man ju utan problem jobba däremellan..

Läs igen men så här står det:

Jag tänker in & ut M-F + frukost & lunch fodring (middagsmaten ges inne) (L&S + kvällsmat tar jag själv om jag inte ska bort då jag ändå finns på gården)

Mockningen tar jag gärna själv, det är just in&ut + fodringar jag skulle vilja ha hjälp med då, det är ju det som stör "familjerutinerna" med att hinna till dagis, jobb, skola osv!
det som gäller är frukost och lunch 5 dagar i veckan, lunchen inkluderar att ta in hästarna och fodra inne


Minimum är det då morgonfodring, utsläpp, insläpp lunchfodring och då troligen utsläpp igen. Osäker på om det inkluderar och ta in dem på kvällen igen. Du är i princip fast i stallet åtminstone mellan 7 och 14 eller så om du ska fodra, vänta på att hästarna ska äta och ta ut dem igen.

Om hästarna inte ska ut igen, ja då är det ingen trevlig stallplats alls med alltför kort utevistelse. Som det är skrivet så är det osäkert om kvällsinsläppet också ingår i arbetsuppgifterna men i så fall är det ett heltidsjobb, annars är det väl 75%.

Tycker du fortfarande att det är en bra deal?
 
Senast ändrad:
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jag kommenterar inte det hela med svartjobb/anställd, det överlämnar jag åt andra som kan reglerna.

Däremot skulle jag satsat på fodringsautomater i hagarna. Går ganska lätt att bygga med en timer och en magnet. På så vis får du bort lunchfodringen och har garanterat mycket lättare att hitta någon som kan hjälpa dig. Jag hade lätt kunnat släppa ut+ta in när jag var student (förutsatt att jag bott inom ett rimligt avstånd). Luncherna hade jag dock haft trixigare med.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Ja där stod det ju lite mer specificerat! Tyckte väl det verkade som att ni visste mer än mig :angel:

Jag hade som jag sa tidigare tyckt det va en kanonbra deal om det var som jag skrev, in och ut och en lunchgrind.
Förstod inte riktigt det där med middagsmat om de ska ha middag och sen kväll igen eller hur TS menar..

Men som sagt återigen, morgon + kväll och en lunchgrind, mer än så behöver man ju faktiskt inte ha..
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Men om min kompis då har 2 hästar, då kan det vara jämförbart.

Om vi säger att TS har 4 hästar och hon har en inackorderad som har 2 hästar..

Och ett heltidsjobb med ex 2 pass/dag? :S

Förlåt mig, men jag förstår faktiskt inte :confused:

Förstår inte varför de inackorderade automatiskt blir anställda bara för att de hjälper stallägaren med hästarna..

Om din kompis har 3-6 hästar (det är det som TS skriver om) så kan det vara jämförbart. Det är svartjobb om man utför jobb mot ersättning, oavsett vilken form ersättningen är. Sköter du din kompis 2-4 hästar + 1-2 inackorderingar + din häst i utbyte mot värdet av gratis boxplats så är det svartjobb.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jo jag skrev om lunchgrind tidigare och flera andra har nämnt det, men TS specificerar annat och då är det det jag svarar på inte en hypotetisk lunchgrind som inte är påtänkt.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Men hon har väl inte sagt någonstans att det är ett företag? Så om jag sköter om min häst plus min kompis häst ex så måste jag skatta på det..? Jag skulle inte kalla det ett JOBB överhuvudtaget..

därför att man FÅR box osv gratis, det räknas som förmån istället för lön och därför blir det jobb och man måste skatta själv. Hade du och jag delat stall och du tagit ut hästar och jag in hästar så blir det inget.
Men denna person ska få gratis box osv, det är det som ställer till det.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

I teorin kanske det kan vara en hyfsad idé, men i praktiken fungerar det väldigt mycket sämre. Lisa har stall och jobbar, har därför tagit in Anna (som studerar) och Fia (som är mammaledig). Anna och Fia hjälper till i stallet för Lisa har heltidsjobb och kan därför inte fixa mer än morgonfodring och kvällsdito. Utsläpp, intag och fodringar däremellan hjälps Anna och Fia åt med. De ska ju ändå dit en gång per dag var och samordnar därför.

Så ska Fia börja jobba och upptäcker att hon inte hinner med familj, jobb OCH så mycket hästtjänst. Vilket innebär att Anna är ensam kvar att sköta stallet, vilket hon orkar en månad innan studierna blir lidande. Ingen annan är intresserad av dealen och plötsligt står Lisa där med sina egna hästar, ensam, och ett stall som inte fungerar. Eftersom inget funkar så får hon heller inga nya inackorderingar och det blir tungt både med skötsel, familj och ekonomi.

Inte alls ovanligt. Det går bra så länge alla gör det de ska, men det går 13 på dussinet som gärna tar lägre kostnad men inte är så intresserad av att sköta det jobb som kommer med i dealen. Eller så funkar det NU, men inte sedan (när folk börjar jobba, får ändrade tider, det blir tungt med hästeriet - you name it).

Och det är inte helt enkelt att "bara byta ut" någon som ska ansvara för så mycket. Dels klarar få av det, sedan är det väldigt mycket färre som faktiskt vill ha det på detta sätt.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Ja precis, och lunch kan man faktiskt ordna mha lunchgrind. Man kan ju också ha fri tillgång på mat om man har hästar som fixar det.. :laugh:

Lunchgrind i all ära, men översynen av hästarna är guld värt. Så mycket som kan hända om man är borta hela dagarna. :( Även om man har familj borde man kunna sköta sina hästar, åtminstone morgonpasset, sen kan de inhyrda kanske turas om med lunchen.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

9000.- kostar det inte ens att stå uppstallad på Östermalm eller Djurgården.
Ska du få in folk och ha konkurrenskraftiga priser så kan du nog knappast ta mer än 3500.- om du inte kan erbjuda ngt speciellt.

Det lättaste är väl att du anställer någon att sköta passen helt enkelt. Kan du dessutom anställd ngn som vill stalla upp sin häst hos dig, så har du iaf en inackordering som betalar hyra.

Ditt stora problem är dock att du inte vill ha hjälp hela dagen utan en timme på morgonen, en halvtimme mitt på dagen och en halvtimme på eftermiddagen.

Någon ska alltså jobba
07.00 - 08.00
12.00-12.30
17.30-18.00

Sålänge ingen bor granne med dig är det en ren förlustaffär, även om du erbjuder avtalsenlig lön på säg 110.-/h f skatt. Det är knappt 80 efter, mao 160.-/dag. Att åka bil fram och tillbaka tre gånger på en dag kostar säkert minst de pengarna i soppa. Så anställer du någon kommer denne gå plus minus noll och dessutom betala dig fullt pris för att ha hästen där och dessutom göra i princip allt jobb själv.
Kvittar du stallhyra mot hjälpen (dvs kör svartjobb) får den som jobbar svart visserligen en gratis stallplats, men lägga de pengarna de skulle lagt på stallplatsen på att ta sig fram o tillbaka till stallet.

O vad gör du den dagen din häst bli rädd för något på väg ut till hagen, springer över den som hjälper dig så hon får åka ambulans till sjukhuset och sedan får hoppa på kryckor i ett halvår, medans din häst springer ut på vägen och blir påkörd? Vad gör du då, när varken ansvarsförsäkring eller olycksfallsförsäkring för den anställde finns?
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Har de tiden/orken och man dessutom är i behov av att hålla häst billigare tror jag att det är ett mycket bra koncept!
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Varför inte ha ett kollektiv/halvkollektiv istället? Dvs billigare stallhyra men du slipper passen? Jag hade lätt kunnat morgonfodra varje morgon om stallet låg på väg till jobbet, det ger mig plusflex och extratid på jobbet eftersom jag är urbota dålig på att gå upp i tid när jag inte måste..
Däremot hade jag ogärna lunchat och tagit in varje dag.
I vårat kollektiv har vi en bra blandning av kvälls och morgonjobbare, dvs det är ganska enkelt att täcka passen, tom nu när häflten släppt på bete är det sällan någon behöver åka dubbelt.
Det verkar enklare än att anställa 2-3 personer?
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Har de tiden/orken och man dessutom är i behov av att hålla häst billigare tror jag att det är ett mycket bra koncept!

Skulle du på allvar övervägt att ta ett jobb som innebär 2-3 stallpass om dagen 4-5 dagar i veckan och odefinierat antal dagar fullt ansvar ( låt säga 2 sommarvecor och 3 helger och fem vardagar om året) med en svart ersättning motsvarande 2-4000 kr på öppna marknaden?

Man kan tjäna in samma summa vitt genom lågt betalt arbete så där en 4-6 dagar i månaden.
 
Senast ändrad:
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Ungefär den reflektionen jag gjorde. För mycket besvär för för lite pengar. Är det dessutom körning involverad kommer bensinen/dieseln att kosta mer än vad slitet inbringar.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Varför inte köra den dealen bara för morgonfodring och utsläpp och sedan ha lunchgrindar i hagarna? Insläpp/middag kan ni ju hjälpas åt med, om du nu ändå är hemma på gården. Hästarna kan ju gå in efter ni har slutat jobbet. Eller varför inte bara ge middag i hagen när du kommer hem och sedan ta in på kvällen?
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Om din kompis har 3-6 hästar (det är det som TS skriver om) så kan det vara jämförbart. Det är svartjobb om man utför jobb mot ersättning, oavsett vilken form ersättningen är. Sköter du din kompis 2-4 hästar + 1-2 inackorderingar + din häst i utbyte mot värdet av gratis boxplats så är det svartjobb.

I så fall är det svartjobb med kollektivstall också? Alla hjälps åt=lägre hyra. Jag kan inte se skillnaden mot att hjälpa till mer och få ännu lägre hyra? Att ta alla pass som TS skriver tycker jag inte är rimligt, men bara morgonfodring och utsläpp tycker jag låter helt ok. Lunch/eftermiddagsfodring och insläpp går ju att ordna rätt lätt för ts själv (lunchgrind, slänga till dem eftermiddags hö efter jobbet och ta in senare).
 
Senast ändrad:
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jag hade inte fixat det så ens om jag hade haft en gård utan ordnat med fordringshagar och magnetgrindar så att man kan rationalisera och sköta ett vettigt jobb.

Eller så ger man mycket stor fodergiva på morgonen så behövs ingen lunchgiva.

Jag personligen hade inte nappat på TS erbjudande. Om man inte bor på plats är det väldigt krångligt att åka fram och tillbaka flera gånger dagligen för att släppa ut, fodra, ta in.
Bor man på plats är utsläpp och inhämtningar inte särskilt besvärligt för man har åtminstone inte restiden som extra pålaga.
Nu har jag egen gård som jag sköter helt själv. Men jag är ju helt stollig så jag gillar att rota med hästarna. Och jag ger grovfoder i stor giva två gånger per dygn. Doserar så att det ligger lite grovfoder kvar vid nästa giva, det vill säga i stort sett fri tillgång (om det begreppet nu är tillämpligt) och djuren ser ut att må bra.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jag hade kunnat vara intresserad av en liknande deal. Mitt jobb gör att jag kan vara i stallet alla dagar utom 6 stycken i månaden då jag jobbar 7.30-20. Så visst, hade jag fått avdrag på hyran så hade jag gärna gjort delar av stalljobbet. Men inte så mycket som du behöver hjälp med.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jag hade kunnat vara intresserad av en liknande deal. Mitt jobb gör att jag kan vara i stallet alla dagar utom 6 stycken i månaden då jag jobbar 7.30-20. Så visst, hade jag fått avdrag på hyran så hade jag gärna gjort delar av stalljobbet. Men inte så mycket som du behöver hjälp med.

Dessutom, när jag nu läst tråden en gång till, blir det väldigt osäkert för den tilltänkta hyresgästen
"helgerna fixar jag själv om jag inte är borta" - OK, och hur lång varsel är det tänkt? Hur ofta har TS tänkt vara bort på helgerna så att hyresgästen plötsligt får ett helgansvar också...

Sedan kan jag tycka att en del skribenter krånglar till läget genom att tycka att hästen ska äta frukost och lunch inne. Vad är det för fel med att fodra i hagen?
Eller är det jag som missat att alla hästar äter kraftfoder flera gånger per dag och därför behöver plockas isär?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 214
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: Lona
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 750
Senast: Zamira
·
Anläggning Jag behöver lite hjälp.. Jag ska slå upp dörrarna i mitt stall för inackorderingar och blir så osäker med hyra. Det jag erbjuder i mitt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 164
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp