Bukefalos 28 år!

Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Vogue

Trådstartare
Jag har en fråga/fundering (alltså ingen riktig efterlysning då gården i sig inte finns ännu!!)

Jag är i tankarna på gård nu och funderar på att ha ett stall med cirkus 8 boxar, vill väl själv ha kanske 2-4 hästar och så någon vän eller två installade! :laugh:

Nu till frågan:

Skulle DU gå med på (tycka att det kändes som en bra deal) att tillsammans med eventuellt någon annan som har samma deal som du, sköta om det mesta av stalljobbet såsom ut&insläpp, fodringar och även passa stallet närhelst (ja, rimligt då!) vi behöver det (vi = min familj) mot att du har fri stallplats och tillgång till ridhus & paddock, grus & gräshage och ca 15kg hö/dag och 4 spånbalar månad? :laugh:
Givetvis ligger det inte 17 mil ifrån samhället utan vi får utgå ifrån att läget är helt okej!

Vad tror ni, något annat som behövs så att säga? :)
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Allt beror ju på hur ofta man skulle släppa ut,in fodra osv. Ska man mocka också?
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jag tänker in & ut M-F + frukost & lunch fodring (middagsmaten ges inne) (L&S + kvällsmat tar jag själv om jag inte ska bort då jag ändå finns på gården)

Mockningen tar jag gärna själv, det är just in&ut + fodringar jag skulle vilja ha hjälp med då, det är ju det som stör "familjerutinerna" med att hinna till dagis, jobb, skola osv! :)


Och så att denna då passar stallet HELT om vi är borta!
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Nej det är det inte värt och jag är mycket tveksam till om någon vettig människa går med på det, nästan bo i stallet för ganska måttlig ersättning. Hur har du tänkt dig att din inackordering ska kunna sköta sitt liv om denne då inte praktiskt taget bor på gården? Har man 3-4 som delar på det så ser det mer vettigt ut.

Arbetet i sig är kanske inte så mycket beroende på antalet hästar och men 15 fodringar i veckan (om man nu inte är 2 som delar) och ibland 28 om du är bortrest. Det kanske skulle funka om man bor på gården och studerar, men man blir nästan livegen. Även om man är 2 som delar blir det tufft då det är 3 fodringar om dagen man ska dela på.

Jag hade inte fixat det så ens om jag hade haft en gård utan ordnat med fordringshagar och magnetgrindar så att man kan rationalisera och sköta ett vettigt jobb.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Problemet är ju att personen måste ha annat jobb också och det kan bli svårt. Dessutom måste du ju räkna ut vad för timpenning som erbjuds och dessutom måste personen skatta för det, annars är det svartarbete.
Bästa är väl kollektivstall då om du inte vill sköta allt själv. Sen vet jag inte hur många barn du har, var du jobbar osv.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jag tänker in & ut M-F + frukost & lunch fodring (middagsmaten ges inne) (L&S + kvällsmat tar jag själv om jag inte ska bort då jag ändå finns på gården)

Mockningen tar jag gärna själv, det är just in&ut + fodringar jag skulle vilja ha hjälp med då, det är ju det som stör "familjerutinerna" med att hinna till dagis, jobb, skola osv! :)


Och så att denna då passar stallet HELT om vi är borta!

Då antar jag att denna/dessa personer inte har något jobb eftersom det verkar vara varje dag och dessutom två ggr om dan. Inget för mig som jobbar långt bort. Skulle gärna göra ett par morgonfodringar i veckan innan jobbet( kl.6.30). Det här förutsätter nog att alla hjälps åt, så hellre reducerad stallhyra till de som gör mest.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jo, det är ju detta jag skall fundera på! ;)

Men samtidigt:

Spån: Ca 400kr/mån
Hö: 1350kr/mån (Räknat på 450kg/mån x 3kr/kg)
Stall med 16kvm box, ridhus, paddock, BRA hagar, osv osv = 2-5000kr! (Om jag räknar häromkring, sen vet jag ju inte vart jag hamnar!)

Så denna person sparar någonstans emellan 4-7000kr/mån på att hjälpa till, beror ju dock på hur man lever såklart! Det skall ju inte vara så att vi får gratis arbete mot ingenting, herregud! :crazy:
(Kan ju vara en student som vill kunna ha kvar sin häst, behöver ju inte vara någon med familj)

:)
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Om du hittar exempelvis 3 personer som tiderna PASSAR för är det en mycket bra deal (för dom iaf) tycker jag.

Du måste ha lite tur att hitta rätt personer men om jag hade bott granne med ett sådant stall och jobbat som nu skulle jag inte haft problem att morgonfodra, släppa ut, rida och lunchfodra innan mitt jobb börjar kl 13:00. Skulle ändå vara där och rida vid den tidpunkten och kanske hyrt två av dina boxar.

Nu har jag själv stall och hyr ut platser så för min del är det inte aktuellt. En av mina hyresgäster sköter mina och installade hästar/katter/post på min semester mot att jag sköter hennes ponny mestadels av resterande året (hon pluggar på annan ort). Hon betalar vanlig stallhyra.
 
Senast ändrad:
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Rent krasst så finns det fler stall än hästar i våra krokar och jag tror att det hade varit svårt att få någon att ta så mycket ansvar. Tänker på mitt stall där vi betalar runt 2500 och då ingår allt det du tagit upp samt mockning, dock utan ridhus. Det är liksom inte värt att spara dom kronorna för allt det arbetet.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Tack för ett vänligt svar, det var lite mer utvecklande! :laugh:

Jo, nu har jag inte ens köpt gård ännu men jag gillar att planera och sätta bollar i rullning, ingen ide att slöa och sen stå där utan plan så att säga! :)

Jo, det är nämligen så att en av mina bekanta står gratis hos sin stallvärd (vän) och får sköta massor hos denna, det är deras deal. Hon ser det inte som arbete (för det har hon ett annat) utan mer att det är sjyst att hon får stå gratis och gör en hel del arbete i gengäld.


Det är liksom så jag tänker! :)
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

3 kr är dyrt för hö. Kallhyra för en box på 2-5000 kr har jag aldrig hört! O då har jag bott i Sthlm, Göteborg och andra städer, nu bor jag i skåne. Här kostar helinackodering 3000 kr inkl hagar, ridhus, paddock osv. Fri tillgång till halm och hösilage, morötter samt betfor och havre.

Men personen måste ju skatta förmånsskatt och du blir arbetsgivare och måste betala arbetsgivaravgift. Så säg att det är värt 5000 kr. Då kommer du betala ett par tusen i skatt för detta och den som jobbar betalar även den några tusen i månaden.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Och jag betalar närmare 3000kr varje månad, ingår ej mockning, dock ridhus & paddock! + jour för HELA STALLET var 10:e vecka! ;)

(In & Ut M-F)
 
Senast ändrad:
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Det jag menar är att du och personen som ska sköta stallet måste ha andra jobb eftersom ni måste betala för detta "projekt", båda två. O jag vet ingen som vill hjälpa till i ett stall och ändå betala typ 2000 kr i månaden för det, i skatt.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Så denna person sparar någonstans emellan 4-7000kr/mån på att hjälpa till,

Har man inget jobb så är det säkert en trevlig deal, men annars är det en förlustaffär att vara upplåst må-fre, på kontorstid, med stalltjänstgöring, då man inte kan ta de vanligast förekommande jobben på arbetsmarknaden.

Har du tur att hitta någon som jobbar kvällar eller flexibelt egenföretagande kan ni nog dock säkert komma överens.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Ah, kanske inte går att lösa ändå då, får väl köra på svart som min vän då eller? ;):D

Jo tanken är att jag ska kunna ha familj & ett vanligt jobb och slippa anställa en dräng! :)
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Jag står på fullskötsel på en fin anläggning för 3400kr + moms/ mån. Jag tar 150/tim vitt för att jobba i stallet så jag skulle förlora på att stå hos dig.
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Är det klubben du står på nu eller holme?

Men det är så när man har ridhus. Hade vår stallägare byggt ridhus hade han varit tvungen att höja med 1000;-
Stalljour var 10:e vecka är ju helt ok:)
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Ja jag menade inte att det var dyrt, tycker att det är kanon och TRIVS VERKLIGEN för första gången i ett stall! :love::bow:
 
Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?

Har man inget jobb så är det säkert en trevlig deal, men annars är det en förlustaffär att vara upplåst må-fre, på kontorstid, med stalltjänstgöring, då man inte kan ta de vanligast förekommande jobben på arbetsmarknaden.

Har du tur att hitta någon som jobbar kvällar eller flexibelt egenföretagande kan ni nog dock säkert komma överens.

Eller en glad pensionär :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 211
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 865
Senast: Lona
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 743
Senast: Zamira
·
Anläggning Jag behöver lite hjälp.. Jag ska slå upp dörrarna i mitt stall för inackorderingar och blir så osäker med hyra. Det jag erbjuder i mitt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 162
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp