Bukefalos 28 år!

gravid och ridning samt mamma och häst

K

kickilinisen

Jag är intresserad av att höra hur andra har lyckats kombinera barn och häst. Jag är gravid i 4e månaden och får höra många olika historier om att man inte kommer att ha tid med sin häst knappt alls och att man ändras, "vänta bara tills du själv får barn". Hur länge brukar man rida in i graviditeten? Jag förstår att det oxå är väldigt individuellt, men det kan vara kul att höra!
 
Sv: gravid och ridning samt mamma och häst

Hej!
Jag blev också "skrämd" för alla sa åt en att det inte gick att rida när man var gravid eller hade småbarn.
Det stämmer inte alls, jag red sista gången när jag var i 8:e månaden (bara skritt). Men jag tränade fram till 4:e-5:e månaden, fast bara markarbete då.
Nu är min son snart elva månader och jag rider 5-6 dar i veckan, funkar väldigt bra tack vare en snäll mormor och en underbar sambo. Tror att jag började rida en månad efter förlossningen, men ett tips; glöm inte bort att göra knipövningar....
Lycka till!
 
Sv: gravid och ridning samt mamma och häst

Jag har ett barn, som fyller sex år i år. När jag var gravid med henne, red jag i någorlunda normal utsträckning tills ca 6 veckor innan beräknad förlossning. Började sedan rida igen ca 5 veckor efter förlossningen.

Köpte en unghäst när dottern var fyra månader, och red in honom själv. Det är den hästen jag fortfarande har, och som dottern nu lär sig rida på (islandshäst, så han är inte så förfärligt stor).

Jag rider 4-5 dagar i veckan, tränar för tränare regelbundet och tävlar då och då. Nuförtiden är dottern ganska ofta med i stallet, men när hon inte är det, samt när hon var för liten för att det skulle gå att rida när hon var med, så är/var hon hos sin pappa.

Vad man kan och inte kan göra och vad man har tid med är till stor del en fråga om prioritering och vilja. För mig har det varit oerhört viktigt att fortsätta mitt hästliv och att ha egen häst, och därför har jag till stor del prioriterat det.
 
Sv: gravid och ridning samt mamma och häst

Lite knivigt är det hinna med heltidsjobb, barn och häst....
Går väl bra så länge man är föräldrarledig (eller sambon) men när båda jobbar är det värre. Lättare nu den ljusa årstiden...
 
Sv: gravid och ridning samt mamma och häst

Nu jobbar jag visserligen inte riktigt heltid (87,5%, dvs 7tim/dag), men jag tycker inte det är några stora problem att hinna. Kanske för att jag bor nära stallet, och för att dottern är med åtminstone 1-2 dagar i veckan.
 
Sv: gravid och ridning samt mamma och häst

Min son är 1,5 år så det är lite svårt ha med honom i stallet....
Men som sagt jag hoppas det blir bättre när han blir lite äldre.
 
Sv: gravid och ridning samt mamma och häst

Under den perioden (1,5 till ca 3,5 år) red jag konsekvent kvällstid efter att min dotter gått och lagt sig. Samt på helgerna, förstås. Hade dock med mig henne i stallet när jag INTE skulle rida. "Hjälpa till att mocka" var rätt populärt - tur att det finns galonkläder och spolspilta.....
 
Sv: gravid och ridning samt mamma och häst

Jag är mamma till två barn 3 & 6 år. Jag skaffade min egna första häst i somras och fick skaffa en medryttare som hjälper mig 2gg/v. Jag ska flytta hem honom så jag har honom på gården och då tror jag att det kommer att gå lättare.

Man får prioritera helt enkelt, så klart att det går. Ge inte upp dig själv och dina intressen för att du har fått barn!!

Jag red så länge som det kändes ok att rida. Jag fick ordentligt med foglossning så jag fick snabbt lägga ned ridningen då, tyvärr.
 
Sv: gravid och ridning samt mamma och häst

Rid så länge det känns bra:)

Det e inte alltid lätt att kombinera barn & häst.
Jag brukade låta min dotter sova middag i vagnen medans jag red.
Hjälpa till med mockning, soppa o dyl. brukar vara populärt.
Annars brukar kvällstid vara bra & rida så här års när barnen gått & lagt sig.
Vintertid är man lite mer beroende av en hjälpsam sambo eller mormor ;)
 
Sv: gravid och ridning samt mamma och häst

Jag har häst och son på närmare 5 år nu. Utan tillgång till hjälp hade jag inte klarat av att ha kvar hästen hemma. Inhyrd med service (framförallt fodringar in/ut släpp) hade möjligen varit ett alternativ.

För mig hade inte orken och tiden räckt till att ha en häst i full kondition med träningar och tävlingar. Men då har jag ett krävande jobb, ett hus och lite mark som också skall tas om hand.

Och så blev jag också oväntat ensamstående mamma när sonen skulle fylla tre år så då blev det knepigare med pusslandet. När sonen var liten försökte jag rida en sväng varannan dag och varannan dag fick pappan göra vad han ville. I praktiken blev det förstås inte varannan dag ändå för det kom ju ofta något emellan som t.ex. fika hos bekanta, släktkalas, familjeangelägenheter, höhämtning och liknande. Så jag bytte häst från min fina men något krävande häst till en renodlad hobbyhäst som inte är någon arbetsnarkoman.

Sonen har alltid fått vara med i stallet och mocka, mata och liknande. Och suttit på skottkärran vid kärrning bort med skiten och kärrning in med nytt strö. Jag har paddock hemma på gården och min förhoppning är att inom modern tid kunna rida en 20-30 min hemma någon gång själv med sonen. Om inte förr så när han börjar ta hem flickor :) Då vill han väl gärna mamma försvinner en stund :)
 
Sv: gravid och ridning samt mamma och häst

har inte häst själv, men min lillasyster red hela graviditeten, red sista gången en vecka innan förlossningen och var tillbaka i sadeln 2 veckor efteråt... men hon hade inte heller några problem med foglossning eller så och har en supersnäll häst... och givetvis var det bara skrittrundor på slutet... tror största problemet var att komma ner från hästen...

hon har förresten hästen i stall med fullservice...
 
Sv: gravid och ridning samt mamma och häst

min kusins flickvän som jag rider med hon slutade rida i 5e månaden tror jag pga hon fick ont i magen av ridningen då men började rida drygt 8 veckor efter att hon fick göra ett akut kejsarsnitt men hon har en farmor och sambo som ställer upp så hon tränar spinning flera ggr/vecka har 2 hästar som rids flera ggr/vecka osv... allt går bara man vill och kan planera å så .. beror ju på hur man är som person .. personligen kommer jag nog aldrig bli sån där mamma som bara sitter med en bebis i knät hela dagarna verkar alldeles för tråkigt i längden.. bara för att man skaffar barn så ska man ju inte försumma sitt eget liv.. då tror jag inte att man orkar vara en bra mamma... men klart man kanske bör skaffa en medryttare som hjälper till lite i början då man kanske inte kan vara i stallet varje dag eller orkar... beror ju på hur "snäll" bebis man har också ...
 
Sv: gravid och ridning samt mamma och häst

Ursäkta, men "hjälpsam sambo"?!?!?!? Är det inte hans barn också? Och är det inte den naturligaste sak i världen att ta hand om sitt eget barn, utan att det skall klassas som "hjälpa till" bara för att det är pappan det handlar om? Detta är givetvis inget påhopp på dig, men ibland blir jag bara såååå trött på den inställningen....
 
Sv: gravid och ridning samt mamma och häst

tyvärr är det ju så att många killar är "barnvakt" åt sina egna barn medan mammorna ska minsann finnas där hela tiden... men som tur är finns det iaf några riktiga pappor som tar sitt ansvar... men det kan ju även vara svårt för pappan att hjälpa till om han jobbar heltid medan mamman är hemma med barnet... även om han också ska orka hjälpa till osv.. svårt sånt där..
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 319
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp