Graviditet med oeniga föräldrar

Nu när det är som det är och om barnet är hans får han växa upp och vara en bra pappa till sitt barn oavsett hur han känner inför mamman, barnet kan inte hjälpa deras dumma val och ska inte behöva känna av dom.

Rent krasst kan han ju betala och inte ha kontakt, men det är väl inte att föredra. Ett barn har ju rätt till sina föräldrar vad man än själv tycker.

Det han gör är att be om ett faderskapstest när barnet är fött och visar det sig att han är pappa till barnet så ser han till att vara barnets pappa. Något annat är inte rimligt oavsett hur mycket ångest han har.

Barnet har inte bett sina föräldrar om att få komma till världen men genom att ha oskyddat sex så har han gjort sitt val där och då. [...] Oavsett vad han tycker om mamman till barnet så har barnet rätt till sin pappa. De får lära sig att samarbeta och om det behövs får de ta hjälp utav familjerätten. Som förälder har man inga rättigheter till barnet utan det är barnet som har rättigheten till båda sina föräldrar.

[...] Han bör finnas där för sitt barn och verkligen vara pappa och inte bara vara pappa rent genetiskt på avstånd.

Han har nu valet att antingen ta hand om sitt barn eller så smiter han undan och låter sitt barn växa upp utan pappa. Det är det valet han har.

Han ska bli förälder och det är hans förbannade skyldighet att vara den bästa föräldern han kan vara.

@niphredil, vet inte om jag fick med allt, men dessa alla dessa uttalanden ser jag som föranledda av denna upprördhet.
 
Men han är ju (eventuellt) förälder! Och han har redan fått välja om han vill bli det eller inte! En spermadonator är INTE en förälder.
Han använde visserligen inte skydd, men han och tjejen hade ju tydligen kommit överens om att hon skulle göra abort om hon blev gravid. Sjukt korkat, ja, men rimligen ett bevis på att han inte ville bli förälder och ett bevis på att han rakt ut informerade tjejen om den saken. Jag ser inte det som att han valt att bli förälder.
 
Han använde visserligen inte skydd, men han och tjejen hade ju tydligen kommit överens om att hon skulle göra abort om hon blev gravid. Sjukt korkat, ja, men rimligen ett bevis på att han inte ville bli förälder och ett bevis på att han rakt ut informerade tjejen om den saken. Jag ser inte det som att han valt att bli förälder.

Men om han verkligen inte ville riskera att bli förälder, så får han ju ta sitt ansvar och inte bara lägga det på henne. Att dessutom "riskera" att tjejen ska bli gravid och behöva genomgå en abort, när han VET att han inte vill ha barn och alltså lätt borde kunnat dra på en kondom eller helt avstått från att ha sex.
En kondom är ju MYCKET lättare än en abort liksom!
 
Han använde visserligen inte skydd, men han och tjejen hade ju tydligen kommit överens om att hon skulle göra abort om hon blev gravid. Sjukt korkat, ja, men rimligen ett bevis på att han inte ville bli förälder och ett bevis på att han rakt ut informerade tjejen om den saken. Jag ser inte det som att han valt att bli förälder.
Spelar noll och nada och ingen jävla roll. Han kan skydda sig, så enkelt är det. Det finns tusen och en skäl till att man kan tro att man lätt kan göra abort men sedan känna att man inte vill. Han är vuxen, han ska veta det och ta sitt ansvar.
 
Han använde visserligen inte skydd, men han och tjejen hade ju tydligen kommit överens om att hon skulle göra abort om hon blev gravid. Sjukt korkat, ja, men rimligen ett bevis på att han inte ville bli förälder och ett bevis på att han rakt ut informerade tjejen om den saken. Jag ser inte det som att han valt att bli förälder.

Att ha sex utan skydd är att aktivt välja barn som följd. Att ha sex, skyddat eller inte, innebär att man tar risken att bli förälder, eftersom att endast avhållsamhet är ett säkert skydd mot barn. Punkt slut.
 
Jag har jobbat på familjerätten i många år.

DNA-test görs sedan många år med munskrap vilket innebär att ingen lämnar blodprov.
När barnet är fött blir modern kontaktad av familjerätten som frågar vem fadern är. Man räknar ut konceptionstiden och ber henne uppge vilka hon haft sex med inom den tiden. Därefter tar man prov på dem och ser om det är någon av dem. Vägrar någon uppgiven fader går familjerätten till domstol som kan besluta att fadern testats mot sin vilja om man bedömer att moderns berättelse är tillräckligt trovärdig.

Man är alltid skyldig att betala underhåll för sina barn oavsett om man träffar dem eller inte. Man är försörjningspliktig för alla barn under 18 år och för de mellan 18 och 21 år om de går i skolan på motsvarande gymnasienivå.

Man kan inte avsäga sig sitt föräldraskap. Någon ovanför skrev att han kunde avsäga sig faderskapet men detta är omöjligt enligt lag.
 
@Lillkumpula, @_Charlotte_, @niphredil,

tycker ni att det är okej att avsäga sig ansvar som biologisk pappa om man använder en preventivmetod som misslyckas? Då har ju pappan ansträngt sig för att inte bli förälder, men barnet blir ju lika mycket utan sin pappa oavsett om pappan slarvat eller bara haft otur. Fokus måste väl rimligen ligga på barnet och inte på att "straffa" den pappa som inte har tagit ansvar?
 
@Kaos

tycker ni att det är okej att avsäga sig ansvar som biologisk pappa om man använder en preventivmetod som misslyckas?
Nej.

. Fokus måste väl rimligen ligga på barnet och inte på att "straffa" den pappa som inte har tagit ansvar?
Ja, precis. Och barnen ska få underhåll för att de har rätt till det, det är skydd för barnen och inte menat som nåt form av straff mot männen. Att han måste pröjsa är ju synd för honom men livet är ju så tyvärr. Vill du till 100% inte ha barn; ha inte sex eller sterilisera dig.

Hur är det här inte ett hån?
det var inte menat som ett hån. jag tyckte att det var uppriktigt roligt eftersom trådar på buke brukar vara tusen gånger mer upprörda :D ;)

"Väldigt upprördhet" var det jag vände mig emot. Men nu är vi ju tydligen överens om att ingen verkar vara "väldigt upprörd" så då är ju allt fina fisken :up:
 
Och om tjejen upptäcker graviditeten när det är försent för abort? Det är två människor som har sex, alltså två människor som bär ansvar för både skydd och eventuella barn. Så enkelt är det. Och att jämföra med spermadonator, alltså va? Där har föräldrarna från början tagit emot sperma från en annan man som är just det, en donator. Ingen förälder.
 
@Lillkumpula, @_Charlotte_, @niphredil,

tycker ni att det är okej att avsäga sig ansvar som biologisk pappa om man använder en preventivmetod som misslyckas? Då har ju pappan ansträngt sig för att inte bli förälder, men barnet blir ju lika mycket utan sin pappa oavsett om pappan slarvat eller bara haft otur. Fokus måste väl rimligen ligga på barnet och inte på att "straffa" den pappa som inte har tagit ansvar?

"Att ha sex, skyddat eller inte, innebär att man tar risken att bli förälder, eftersom att endast avhållsamhet är ett säkert skydd mot barn."

- citat från mitt tidigare inlägg.
 
Man kan inte avsäga sig sitt föräldraskap. Någon ovanför skrev att han kunde avsäga sig faderskapet men detta är omöjligt enligt lag.

Är det dock inte möjligt om en annan man går in och adopterar hans del av vårdnaden? (Var ett sådant "fall" på lyxfällan för några år sedan).
 
Är det dock inte möjligt om en annan man går in och adopterar hans del av vårdnaden? (Var ett sådant "fall" på lyxfällan för några år sedan).

Nu blandar du ihop olika begrepp.

Föräldraskap kan man aldrig avsäga sig, det går endast att komma ifrån om någon vill adoptera barnet och får detta beviljat av domstol. Då blir detta som vilken adoption som helst och barnet förlorar arvsrätt efter den biologiska föräldern som förlorat sitt föräldraskap, man ses inte längre som en del av dennes släkt.

Vårdnad är ett juridiskt begrepp som innebär vem som har rätt att bestämma åt barnet. Ett barn kan ha en eller två vårdnadshavare. Det är oftast föräldrarna men barn kan av olika skäl istället få särskilt förordnad vårdnadshavare.
 
@Lillkumpula, @_Charlotte_, @niphredil,

tycker ni att det är okej att avsäga sig ansvar som biologisk pappa om man använder en preventivmetod som misslyckas? Då har ju pappan ansträngt sig för att inte bli förälder, men barnet blir ju lika mycket utan sin pappa oavsett om pappan slarvat eller bara haft otur. Fokus måste väl rimligen ligga på barnet och inte på att "straffa" den pappa som inte har tagit ansvar?

Tar mig friheten att svara fast jag inte var tillfrågad. :D

Tycker inte att det är ok. Dels är det ju inte för att "straffa" någon som någon blir förälder, utan det är för att barnet ska ha en förälder (som i vissa fall enbart innebär försörjning).

Som jag ser det, en man och en kvinna har sex och båda är medvetna om att de kan bli graviditet som följd, oavsett om de väljer att skydda sig eller inte. Det är liksom basic-kunskap som alla ska veta. Sedan, om olyckan är framme och hon blir gravid trots att de ansträngt sig för att skydda sig - då har kvinnan ett val om abort att göra. Det är enbart hennes val och kan inte vara på något annat sätt. Det är hennes kropp och både att tvinga en ovillig kvinna till en abort mot sin vilja och att vägra en kvinna en abort mot hennes vilja är i mitt tycker övergrepp på hennes kropp. Därför är det valet endast och enbart hennes. Det påverkar liksom inte några andra faktorer.

Dessutom får vi betala för det med graviditet eller abort som båda är påfrestande för kroppen, så det är inte som att den valmöjligheten är kostnadsfri heller.

Men det ska aldrig bli en skyldighet för kvinnor att genomföra en abort. Näver bäver säger jag på den.
 
@Lillkumpula, @_Charlotte_, @niphredil,

tycker ni att det är okej att avsäga sig ansvar som biologisk pappa om man använder en preventivmetod som misslyckas? Då har ju pappan ansträngt sig för att inte bli förälder, men barnet blir ju lika mycket utan sin pappa oavsett om pappan slarvat eller bara haft otur. Fokus måste väl rimligen ligga på barnet och inte på att "straffa" den pappa som inte har tagit ansvar?
Spelar det ens roll på vilket sätt pappan "ansträngt" sig för att inte få barn? Hsn kanske hade otur när han tänkte och trodde att avbrutet samlag var en bra preventivmetod. Till exempel. Att ha sex är ingen rättighet, man kan liksom inte bara ligga och sedan tycka synd om sig själv när det vlir ett barn. Man borde tycka synd om mamman eller barnet i det läget istället, som tvingas dras med en så pass omogen "pappa".

Kan du utveckla detta med "fokus borde ligga på barnet istället för att straffa pappan"? Hur ska man fokusera på barnet enligt dig och vad är ett straff, och hur ska man komma ifrån det utan att barnet ska hamna i kläm?
 
Om han nu inte ville ha barn så desperat så skulle han väl tagit på sig en kondom eller två eller undvikit sex öht.

Måste bara lite snabbt inflika att två kondomer ger ett sämre skydd än en kondom, eftersom kondomer inte är utformade för att sitta mot en annan kondom, och friktionen mellan kondomerna kan göra så att de lättare går sönder. Det ska tydligen också vara lättare att de glider av isf.
 
Måste bara lite snabbt inflika att två kondomer ger ett sämre skydd än en kondom, eftersom kondomer inte är utformade för att sitta mot en annan kondom, och friktionen mellan kondomerna kan göra så att de lättare går sönder. Det ska tydligen också vara lättare att de glider av isf.

Så sant så rfsu poängterar detta under sina utbildningar.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 464
Senast: Nixehen
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 756
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 699
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp