Graviditet med oeniga föräldrar

Känner att tråden spårade lite där ett tag, men för att hålla mig till ämnet - jag förstår att vissa ifrågasätter om tråden är sann (jag önskar att den inte vore det), och jag förstår er som tycker att han ska sluta gnälla och växa upp osv. Men jag förstår även att han mår som han mår, och tvivlar inte på att tjejen har sagt att hon ska göra abort om hon blir gravid. Vad jag inte har fattat är om hon hade något preventivmedel eller inte. Hon måste ju ha sagt till honom att hon äter p-piller eller något annat, annars tror jag verkligen (!) inte att han hade haft sex med henne. Alltså, att de skulle ha kommit överens innan att de ska använda abort som preventivmedel har jag väldigt svårt att tänka mig. Han måste mena att hon hade något skydd (eller i alla fall påstod det), men att de pratat om att ifall hon skulle bli gravid trots det, är det abort som gäller. Nu är ju det inte relevant, situationen är ändå som den är. Hur som helst håller jag med om att det var dumt gjort av honom att lita på det istället för att bara dra på en kondom, men han är en ganska godtrogen kille, och trodde säkert att det var lugnt. Sen hade han kanske reagerat helt annorlunda på hela situationen om han faktiskt hade mått bra och varit mentalt stabil. Jag har föreslagit psykolog för honom, men han har pratat med två stycken innan och inte fått ut något av det, så han vägrar. Så nu är det väl bara att vänta tills barnet kommer, och ta det därifrån. Tyvärr så tror jag inte att jag, eller någon annan, kan få honom att ta sitt ansvar och göra det bästa av situationen.

Hur som helst, tack så mycket för alla svar! Fick i alla fall veta det jag ville veta!
 
@mariiewijk Jag tycker att det är fullkomligt huvudlöst att helt och hållet själv släppa ansvaret vad gäller preventivmedel. Om fler män skulle ta sitt egna ansvar och inte lägga det på tjejerna så skulle vi slippa höra detta ändlösa gnäll om hur tjejer lovat si och så och bla bla de vill inte bli pappor. Det spelar INGEN roll vad hon sa, ville han inte ha barn skulle han ha skyddat sig. Punkt jäva slut.
 
@niphredil Jag håller med dig, förstår inte att många killar är så emot ex. p-piller för män och tycker det är så jäkla jobbigt osv, tycker de borde jubla av att aldrig behöva oroa sig över att hamna i en sån här situation. Om någon har uppfattat det som att jag tycker att han har gjort rätt och tjejen fel, så är det inte fallet. Jag säger inte att tjejen har gjort fel - även om jag inte förstår att hon vill ha barn med en person som inte vill ha med varken henne eller barnet att göra och dessutom i så tidig ålder, så är det hennes val och han får stå sitt kast. Jag försvarar inte hans beteende. Anledningen till att jag startade tråden var för att jag ville veta om det fanns något han kan göra, för jag vet inte vad som är värst - att barnet får växa upp med en pappa som inte ens vill ha sitt barn, dricker, sällan är hemma (är lastbilschaufför), inte klarar av mamman etc, eller att barnet får växa upp utan en pappa.
 
@mariiewijk

Anledningen till att jag startade tråden var för att jag ville veta om det fanns något han kan göra, för jag vet inte vad som är värst - att barnet får växa upp med en pappa som inte ens vill ha sitt barn, dricker, sällan är hemma (är lastbilschaufför), inte klarar av mamman etc, eller att barnet får växa upp utan en pappa.
Vad för alternativ tänkte du att det skulle finnas?
 
Känner att tråden spårade lite där ett tag, men för att hålla mig till ämnet - jag förstår att vissa ifrågasätter om tråden är sann (jag önskar att den inte vore det), och jag förstår er som tycker att han ska sluta gnälla och växa upp osv. Men jag förstår även att han mår som han mår, och tvivlar inte på att tjejen har sagt att hon ska göra abort om hon blir gravid. Vad jag inte har fattat är om hon hade något preventivmedel eller inte. Hon måste ju ha sagt till honom att hon äter p-piller eller något annat, annars tror jag verkligen (!) inte att han hade haft sex med henne. Alltså, att de skulle ha kommit överens innan att de ska använda abort som preventivmedel har jag väldigt svårt att tänka mig. Han måste mena att hon hade något skydd (eller i alla fall påstod det), men att de pratat om att ifall hon skulle bli gravid trots det, är det abort som gäller. Nu är ju det inte relevant, situationen är ändå som den är. Hur som helst håller jag med om att det var dumt gjort av honom att lita på det istället för att bara dra på en kondom, men han är en ganska godtrogen kille, och trodde säkert att det var lugnt. Sen hade han kanske reagerat helt annorlunda på hela situationen om han faktiskt hade mått bra och varit mentalt stabil. Jag har föreslagit psykolog för honom, men han har pratat med två stycken innan och inte fått ut något av det, så han vägrar. Så nu är det väl bara att vänta tills barnet kommer, och ta det därifrån. Tyvärr så tror jag inte att jag, eller någon annan, kan få honom att ta sitt ansvar och göra det bästa av situationen.

Hur som helst, tack så mycket för alla svar! Fick i alla fall veta det jag ville veta!

Det hade varit intressant o veta vad killen själv säger om sitt eget ansvar i det hela? Tycker han själv att han har något ansvar..öht? Tycker han själv att han inte har något som helst ansvar i att hon blev gravid? Att det bara hände?
 
Det hade varit intressant o veta vad killen själv säger om sitt eget ansvar i det hela? Tycker han själv att han har något ansvar..öht? Tycker han själv att han inte har något som helst ansvar i att hon blev gravid? Att det bara hände?

Nä, han tycker inte att han har något ansvar alls. Han lever i förnekelse, i princip. Han anser att han inte har fått göra något val, trots att jag har påpekat att han gjorde sitt val när han valde att ha sex utan kondom. Men jag hoppas att han ska ta sig samman innan barnet kommer och inse hur omoget han beter sig. Jag tror att han, även om det nästan har verkat så de senaste dagarna, inte är helt dum i huvudet.
 
Ptja.. Jag har ett barnbarn som kom till trots p-piller så att en kvinna äter p-piller är liksom ingen garanti för att inget barn kan bli till. Sånt händer.
 
Ptja.. Jag har ett barnbarn som kom till trots p-piller så att en kvinna äter p-piller är liksom ingen garanti för att inget barn kan bli till. Sånt händer.

Precis, det är det jag menar. Jag antar att det är så det har gått till, att de har använt någon form av skydd, men att hon ändå har blivit gravid. Men som sagt, jag vet inte. Lär väl få höra om det förr eller senare.
 
Ptja.. Jag har ett barnbarn som kom till trots p-piller så att en kvinna äter p-piller är liksom ingen garanti för att inget barn kan bli till. Sånt händer.

Avhållsamhet är verkligen det enda helt säkra preventivmedlet. Jag har ett syskonbarn som kom till trots spiral, för att nämna ett annat exempel på pålitligt p-medel som fallerade (piller kan man ju glömma, svårt att glömma en spiral).
 
Ptja.. Jag har ett barnbarn som kom till trots p-piller så att en kvinna äter p-piller är liksom ingen garanti för att inget barn kan bli till. Sånt händer.
Ja, och med tanke på hur många gånger jag glömt mina piller tidigare skulle jag ALDRIG lita på nån annan om jag var mån om att inte bli förälder. Jag känner flera killar (sorgligt få dock) som insisterar på kondom långt in i relationen för att de känner sig tryggast med det. Jag förstår dem, hade gjort exakt samma sak.
 
Nä, han tycker inte att han har något ansvar alls. Han lever i förnekelse, i princip. Han anser att han inte har fått göra något val, trots att jag har påpekat att han gjorde sitt val när han valde att ha sex utan kondom. Men jag hoppas att han ska ta sig samman innan barnet kommer och inse hur omoget han beter sig. Jag tror att han, även om det nästan har verkat så de senaste dagarna, inte är helt dum i huvudet.

Han har alltså inget ansvar i att han kom i henne?
 
Jag vetefan vad han tänker. Vad jag än säger till honom rörande hans ansvar så säger han bara att de hade en överenskommelse, hon bröt den, och därför har han inget ansvar.

Jag förstår.

Oavsett om han anser sig ha ett ansvar eller inte...så lär han märka att han har ett ansvar när barnet är fött. Det kostar att ligga på topp och det kostar att bli vuxen.
 
Jag vetefan vad han tänker. Vad jag än säger till honom rörande hans ansvar så säger han bara att de hade en överenskommelse, hon bröt den, och därför har han inget ansvar.

Alltså, han lär ju få rätt stora problem i livet när noll och inget är hans ansvar. Snacka om omogen, vem tror man att man är?
 
Han resonerar som en viss person jag känner gjorde i sena tonåren. 10-15 år senare hade han mognat ikapp och ville ha kontakt med sitt barn, men då hade inte barnet någon plats för/lust med en främling till pappa. Han sörjer det fortfarande, 20 år efter att han inte ansåg sig ha några skyldigheter mot sitt barn.

Så att mannen i tråden resonerar likadant känns tråkigt, men hellre ingen pappa än en dålig pappa. Tycker jag. Han får väl se i framtiden när han blir nyfiken på avkomman om vederbörande känner för att välkomna främlingen in i sitt liv, troligen inte.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 467
Senast: Nixehen
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 757
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 019
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 730
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp