Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

B

Bonyana

Kakse inte så mycket hästhanterings som avses, men hittade ingen bättre plast. Efter 30 i hästvärlden har jag o en av hästägarna i mitt stall haft en helt oväntad diskussion kring grimmans vara eller icka vara i hagen. trots att vi känt varandra i ett antal år har frågan aldrig dykt upp innan.
Jag har haft hand om mellan 2 och 10 hästar under mitt hästliv. haft hästar i travstall, stora inackorderingsstall, ridskolor, i småbyar, i stan och på stora anläggningar. Den allmänna policyna jag mött är att hästar på bete oftast går utan grimma. Dels för att de kan få skav om de har grimma dygnet om men också för att kontrollen om något händer (fastnar el likn) ofta är sämre i stora hagar.
Under tiden hästarna varit installade har de alltid haft grimmor på i hagen. Som skäl har jag bara vetat att det är enklast så. Jag har aldrig ifrågasatt detta, då jag eg aldrig varit med om att någon häst skadat sig för att de fastnat med el i grimman. Grimmorna har alltid gått sönder. Möjligen har jag hört att man inte ska ha lädergrimma för att de kan vara för starka, inte heller repgrimma, av samma skäl som man inte binder upp häst i repgrimma.

Hästägaren blev ganska chockad över att jag hade grimmorna på i hagen nu när vi stallat in, då hon har uppfattningen att anledningen till att man har det är att hästarna är ohanterliga/ouppfostrade, annars har man inte det, eftersom de kan fastna med ett bakben mellan ganascherna och bryta nacken. Eftersom jag aldrig hört detta så har jag mest haft det av ren vana och rationalitet. Jag tycker det är smidigt att bara haka på grimskaftet när flocken ska tas in i mörkret på kvällen.
Jag ser inte det här som något problem egentligen. Jag är mest nyfiken på lite fler åsikter. Förmodligen kommer inackorderingen att gå utan grimma (då jag inte vill ge hästägaren magont...)men mina egna med...som vanligt. Om något händer i hagen är det ju också säkrare om hästarna har grimma, men givetvis bara om inte grimman orsakat det som hänt! Jag är alltid noga med att grimmorna är välsittande och inte hänger runt huvudet då detta borde vara en större risk om man nu ska trassla in grimman någonstans. Speciellt för fölungar, där jag om det är möjligt haft dem utan, men då måste de ju också vara hyfsat grimtränade först enligt min uppfattning!
Så var finns alla ni som enligt henne har hästarna utan grimma i hagen, och är skälet skaderisken?
Och ni andra, som har det som jag, hur tänker ni och finns ni kvar? Eller är jag gammalmodig i frågan?
Är annars rätt blandad och "modern" i min hästlära tycker jag. Har jobbat i travstall, galoppstall, tävlat dressyr, hoppning, fälttävlan, ridit western, håller på med nh, tränar gärna lite körning och umgås med hästfolk från olika "branscher".
Ska bli intressant att läsa era tankegångar, gärna utan påhopp på ena el andra "sidan" -livet är så sällan svart el vitt...;)
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag har på i hagen och av när den är uppstallad. När den går på sommarbete dygnet runt etc. låter jag min gå utan :)
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Hej jag har alltid grimma på i hagen dels för att vi har en liten rackare som inte vill komma in när det är dags att bli riden och sen är det ju trevligt om någon häst råkar komma lös så att även andra lättare kan fånga in hästen. Sen kan jag tänka lite så att varför finnas grima om dom aldrig ska användas men smaken är ju som baken tvådelad;) Obs vi har stall så på nätterna står hästarna inne självklart utan grimmor.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag har aldrig grimma på fölen, även om de inte är så väldigt grimtränade, det skulle jag inte våga.

Jag brukar ha grimma på någon av hästarna så att man lättare kan leda in i alla fall en häst i rätt box (jag har insläpp direkt från hagen i stallet och just insläpp kan ibland bli lite trixigt). Men jag skulle nog haft grimma på alla de vuxna hästarna om jag skulle leda dem in i stallet.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag har aldrig grimman på ute. Mina hästar är inte svåra att få tag på och skaderisken är alldeles för stor. Har stora välbevuxna hagar vintertid med.

Enda undantaget har varit nu i vår, när jag haft sammanlagt tre hästar som varit misskötta och instängda tidigare i livet. Två av dem kom direkt från stallet dom stått i 4 månader.

De var inte alltid så sugna på att komma in, vilket ju inte är svårt att förstå! Så de fick ha grimma ute också.

Till den här vintern finns bara shettisen kvar här (och de andra två blev av med sina problem) och om han kommer bli svårinfångad i vinter blir det nog grimma ett tag tills han lär sig att inne är bra. ;)

Angående lädergrimma så går den (rätt konstruerad) lättare sönder än en syntetgrimma. Därför kan dom vara att föredra ute! Även om det kostar mer och kräver mer skötsel. ;)
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag har aldrig grimma på förutom när:

*Hästen hamnar på ett nytt ställe

*Hästen går in i en ny "flock"

*Det kommer en ny häst i "flocken"

*Hästen har sår som skall behandlas flera ggr/dag


Jag har sett en häst som höll på att fasta i grimman när den kliade sig,det räckte. Det går lika fort att trä över grimman över huvudet som att haka fast ett grimskaft!

Min häst är kanonsnäll att ta in från hagen,men även om hon hade krånglat hade jag inte velat ha grimman på.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Grimma ute ifall de smiter eller om någon annan måste ta in dem av någon anledning. Det går dessutom en väldigt stooor häst i samma hage som min som är lite huvudskygg. Dit upp når jag knapp :crazy:

Inne är de alltid utan grimma. Förr stod den stoooora hästen med grimma även inne eftersom jag hade svårt att få på den vid utsläpp, men efter att ha fastnat med spännet i låset till boxen så är alla grimmor av inne.

På bete är det också grimma dygnet runt av samma anledning som i hage plus att de har ju flugpannbandet då.

På ett föl skulle jag dock inte ha grimma i hagen.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Kan bara instämma vet hästar som smitit ut och tagit med sig hela flocken ut UTAN grimma plöjde järnet i byn i flera timmar ingen fick tag på dom och kunde ta tillbaka dom. Då är ju skaderisken VÄLDIGT hög för både häst och allmänhet.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Utan grimma

Våra hästar går lösa från stallet och ut i hagen - orka sätta på 10+ hästar grimma då när grimmorna inte hänger vid varje hästs box.
Det är också en skaderisk
Dom biter i varandras grimmor - vissa hästar slutar aldrig och lämnar inte de andra ifred
Dom är lättfångade i hagen
Grimman är alltid torr och ren när man grejar med den (jag hatar blöta leriga grimmor... och ja jag vet att man kan ha två men den leriga måste tas av efter utevistelsen)
Skavrisk
Dom kan gå sönder i hagen och ligger då där (tills den hittas) så de kan trassla in sig i den med benen

Nackdelen är ju om de smiter men våra hästar är vana vid att få ett grimskaft slängt över halsen i stället och är då oftast lika "fast" som med en grimma på (sitter i deras hjärnor).


Står man i kollektivstall eller ett stall där hästarna leds in och ut varje dag förstår jag om man har grimma på för att man tycker det är enklare. En välsittande grimma är helt ok.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Hingsten har grimma, de andra är nakna. Om han skulle komma lös ska andra lätt kunna fånga honom och ta in/hem honom igen, det känns som att han kan ställa till med mer om han kommer på fri fot än vad stona gör. De skulle förmodligen bara ställa sig på närmsta gröna plätt (för det är ju alltid grönare på andra sidan, även i gräshagar) medans hingsten skulle kunna betäcka hela byggden.
Han är nästan den som är lättast att fånga i hagen så av den anledningen spelar det ingen roll. För att undvika skav har han alltid minst två olika grimmor att alternera med varav den ena klädd i ludd.

Jag ser ingen anledning att ha grimma på de andra. Det måste vara skönare att vara utan om inte annat?!
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Vi har aldrig grimmorna på i hagen eller i boxen pga skaderisken.

Jag är rädd att de skall fastna och valackerna leker mycket och "biter" på varandra. Det är lätt att tänderna fastnar eller de fastnar i något..

För ett tag sedan så såg jag en trav hingst som fastnade i en staketstolpe och drog.. Som tur var hände det inget..

Sedan tycker jag att det är skönt för dem att vara utan.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Den enda som har grimma på sig i hagen i stallet här är hingsten. Hans hage är "naken", så det finns inga träd att fastna i. Han kan dessutom vara lite jävlig att ta in (speciellt om nån annan tagit in en annan häst före honom!), så då är det smidigt att bara kunna ta på kedjan och knata in.

De andra är grimlösa, jag tror att anledningarna är ifall de skulle fastna. Och för att ingen av dem är svårfångade vid insläppet. Flera av hästarna släpps in och behöver då inte ha grimma för att komma till boxen.
Och de som leds in vet att de ska få komma in och få mat, så de står vid grinden och kan lätt fångas och trä på grimmorna.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

pa hastarna som gar ute aret om i stor hage har vi "halsband" med nummer pa gjorda av mjuk plast och brytbara om de skulle fastna. Nar det ar 35+ hastar ar det bra att veta vem som ar vem lol..
Har pa torpet har jag grimma pa i hagen. en ar svar att fanga men ok nar grimman ar pa, denna har ocksa tagit med resten pa en sken fard pa E 45 i rusningstrafik sa darfor grimma. De andra har grimma pa for att det ar enklare att bara snappa av grimskaft nar de skall ut.
Inne i boxen har de forstas inte grimma pa sig, den hanger pa krok utanfor dorren. Och mina pallar har mer an en grimma per hast, snarare 4 eller 5 lol.. kor med ludd pa nacke och nos som ar tvattbart och kan bytas nar sa onskas..
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Hej.
Jag har alltid mina hästar gående med grimma i hagen. Framför allt i rasthagarna för att det är lättare och mer tidsbesparande att ta in hästarna. Grimmorna plockas alltid av i boxen vid insläpp.
En väl sittande grimma som sitter åt lite lagom under ganaschen är viktigt annars finns risken att grimman blir avpockad av någon hjälpsam kompis.;)
Hästarna på lösdrift har också en välsittande grimma.
Sommartid är grimman på också eftersom man måste ha flugpannbandet i något. I början på sommaren har alla grimma och vid ihopsläpp med nya kompisar har alla alltid grimma av säkerhetsskäl ifall man måste ta in någon snabbt eller eller sära på dom.
Efter ett tag när det är lugnt i flocken får dom gå utan grimma som behöver det pga. skav.
Sammanfattningsvis kan jag säga att mina hästar (och inackorderingar) alltid ska ha grimma på i hagen(undantag den som alltid lyckas få av sig grimman ändå,för att man tröttnar på leta efter grimma hela tiden).
Jag har hållit på med hästar i över 35 år i olika stall(från 6box till30), olika inriktnigar och det har alltid varit en skälvklarhet att hästen ska ha grimma i hagen, så när som några få undantag.

OM ..hästarna kommer lösa, hur ska man annars kunna få tag på dom utan grimma och inget rep i närheten?
En person har berättat för mig för länge sedan om en häst som kom springande lös. Personen hade i stort sett fått tag på hästen men hade svårt att hålla den kvar då den saknade grimma. Det sluta med att hästen sprang iväg och blev senare på körd av en bil...
Fy vad onödigt. Bara för att hästen skulle gå utan grimma.....
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Våra går utan grimma, och är normalt sett lika lätta att fånga ändå. När vi släpper ihop nya hästar brukar dock de stora få ha grimma på (men inte fölen). Enda "problemet" jag märkt av är att fyraåringen som är född här blir otroligt irriterad om man nån gång släpper henne med grimma, verkar tycka det är både obekvämt och integritetskränkande :grin:, så i fortsättningen kanske unghästarna borde få en invänjningsperiod där de faktiskt tvingas gå med grimma i hagen, det är ju inte tänkt att alla ska behållas, så de får ju kunna finna sig i andra rutiner.

En risk med grimma som jag faktiskt inte tänkt på själv fick jag höra av en kompis. Det var en bekant till henne som en dag noterade att hennes hästar verkade ovanligt sällskapliga, de gick och betade så kärvänligt på samma grästuva. När hon såg dem ett par timmar senare och de fortfarande gick lika tätt ihop började hon undra och gick för att titta till dem, varpå hon upptäckte att haken på den ena grimman lyckats knäppas fast i käkringen på den andra. Troligtvis hade den ena kliat huvudet mot den andra, som sedan tvingats stå ut med sällskapet i flera timmar.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag tycker man gått kan leda in mina hästar med en hand på manken, men det vill inte stallägare och andra hyresgäster vilket jag kan förstå.
Jag vill inte att andra som hanterar våra hästar ska "pajja" dem, vilket har hänt (plötslig grav öronskygghet som resultat vilket tog massor av min tid att träna bort), genom att ta av och på grimmor.

Så nu har de flesta av våra hästar halsringar istället.

Fri att dra vilken slutsats som helst :p
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag tycker nog att du ska vara glad att den stallägaren inte tänker på ren bekvämlighet- som så många verkar göra.

Om jag kom till ett ställe där de ska ha girmman på för ev. rymningsrisk- skulle jag bli misstänksam mot staketuppförandet eller aggregatets kapacitet.

BTW så har det hänt svåra olyckor med föl som fastnat i mammas grimma eller kompisars:eek:

Jag har grimma på då flyweil används- mkt kort tid- annars mössa eller utan.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag har grimma på vid ledning till och från hage eller vid uppbindning när vi gör i ordning dem. Aldrig i hage eller i box eftersom tanken på vad som kan hända om de skulle fastna räcker, jag vill inte behöva uppleva det.
Våra hästar är välhanterade och stoppar självmant huvudet i grimman när man kommer.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Mina har inte grimmor på sig, Men Honey har en halsring. För hon går genom staketet med lr utan ström. Kan finnas hur mycke grönt gräs som helst i hagen, men hon står mitt på grusvägen. men som tur bor jag på en återvänds gränd. Och jag vet att de inte är bra att hon går ut genom staketet. Men hon gjorde så hos sin förra ägare oxå. Men dom är inga svåra att fånga. Så utan grimma för mig (och ibland utan halsring).
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 327
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 816
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 273
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp