Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Vid brand. Att hästar står kvar i stallet- så var det förr- när de stog inne hela tiden. Är hästarna vana vid att släppas ut i hage är det lika mkt "hem".

om brandrisken är så stor så undrar jag igen- varför inte åtgärda gammal el o sätta in jordfelsbrytare. Kan inte tänka mig att det skulle börja brinna av kaffebryggare eller dylikt- de ska ha timer.

I vårt fall så var hästarna vana att släppas i hage.
När det gäller byggnader så var det faktist torken, som står brevid som tog eld först.

Men hade dom inte haft grimmor på sig så hade det inte gått vägen.

Och det gäller samtliga 40 djur som räddades hos oss.

Stallbrand 1

Stallbrand 2

Stallbrand 3

När du läser ovanstående länkar så kanske du förstår varför, i alla fall vi, har grimmor på.


AM
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag förstår när det handlar om uppfödning med många djur, men ändå torde brandrisk vara mindre än att en fölis fastnar i mammas grimma.
När det gäller brand beror ju mkt på hur byggnaden är utformad, typ av brand o tidpunkt.

Att ha en infotavla om var hästarna är placerade o oxå ha kontakt med sin brandstation för övning är av vikt. Brandmän är rädda för hästar:crazy:

Att man har som t.ex Härnösands RK en plats där yxa, kniv o grimskaft placerade utan för ytterdörren är ypperligt.
hur många stallar har brandlarm eller direktlarm?
Jag vet ett:crazy:

det mest optimala torde vara separat utgång från var box.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Fast jag tror nog bestämt att jag skrev att ston som har föl vid sidan inte har nån grimma ;);)

Varje stall har 3 utgångar men men.. Vill i alla fall inte vara med om nåt sånt igen.

Elen har vi koll på och är brandsäkrat.
Brandsläckare i stallarna. Grimskaft precis inanför varje ingång.

Brandmännen i vårt distrikt är faktist "tränade" för häst/nöt.
Dom har med regelbundna mellanrum brandövningar i stallarna runt omkring oss.

Det får mig faktist att fundera på en sak.
Hästar kan ju vara lite stolliga av olika orsaker men en sak verkar dom finna sig i.
Att rökdykarna går in i boxen och leder ut dom ur stallet.

Dom flesta med stall kanske inte har haft sådan övning och jag kan berätta att det väder som f-n ur rökdykarnas utrustning.

Däremot kan ju hästarna reagera mera då dom kommer ut.
För brandbilar med ljusblandare på och framförallt brandslangar som ligger kors och tvärs på stallplanen.

AM
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Vi har oftast grimmor på våra hästar eftersom det har förekommit att dom är på rymmen (inte just mina men andras i närheten) och då är det kanonbra att ha grimmor på dem! Annars så är det upp till var och en :) Någon kanske är lite svår att hämta i hagen andra inte, så bra fråga! :) men var och en får bestämma hur dom vill ha det tycker jag :)
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag tror att DU har koll. synd bara att behöva erfara en stor brand.

Missade att du tänkte på bebisarna:o
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Min har aldrig grimma på sig och personligen skulle jag byta stall om stallinnehavaren skulle begära det.Min häst är lättfångad och säkerhet är A och O för mig.Ren lathet från stallinnehavare är inte accepterat!!!Är det fallet så brukar dom även fuska med annat som rör hästarna ,är min erfarenhet.:mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 813
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 273
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp