Bukefalos 28 år!

Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

kl.

Jag har blandat. De hästar som är lite kärva att fånga (inte mina utan en foderhäst) har grimma på sig i hagen. De hästar som "tar av sig" grimman, får gå utan pga jag ids inte springa runt hagen och leta.
Den häst som är tunn i hårremmen och får skav, får gå utan. Föl går utan.

Jag kan inte se så hemskt stor skaderisk iochmed att grimmorna som regel går sönder ganska lätt, innan hästen skadar sig.
Kan vara oerhört praktiskt med grimma på, om någon häst hamnar utanför hagen. Enklare för mig eller för någon snäll människa som passerar, att få tag i hästen med grimman.

Har hört argument FÖR grimma i stall, att om det börjar brinna så är det väldigt bra att inte behöva försöka få på grimma på stressade hästar och det argumentet köper jag. Finns inget i mina boxar som hästarna kommer åt att fastna i.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Ytterst sällan grimma på i hagen eller ens vid intag :angel: Min stallplan är inhägnad och ofta lägger jag ett rep om halsen eller helt enkelt håller handen lite på ganaschen så går det bra.

angående fånga lösa hästar utan grimma eller grimskaft så har jag vid ett tillfälle använt skärpet ;) stötte på en lös ponny en natt (inte min) och la skärpet om halsen tills jag fick hjälp att leda in den i rätt hage. Så ett långt skärp har jag så gott som alltid i byxorna oavsett om det behövs eller inte. då har man alltid ett "grimskaft" med sig
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

har grimma på i hagen när hästarna är uppstallade, ibland så får de gå nakna om t ex grimmorna fortfarande är blöta efter gårdagens regn men jag har grimmorna på mest av lathet :rofl: min gamla.gamla ponny hag nästan aldrig grimma på sig, han går in och ut ur hagen själv och efter 12 års letande så har jag inte hittat en enda grimma som sitter bra :(.
i boxen så har de inga grimmor, förutom när man ska iväg tidigt på morgonen och gör i ordning allting kvällen innan för att slippa stressa.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Mina hästar har grimma på hemma i hagen när de står inne om nätterna. I deras hagar finns träd, buskar och annat - men känner ändå att det känns bäst att ha dem på, ifall de skulle komma lösa (vilket har hänt) eller så.

På sommarbete är de nakna, möjligen med en flughuva om de behöver.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Varför är det farligt??? och vadå lathet!!!!!! Bakdörren på stallet ligger i hagen. Vadå för olyckor kan hända om man släpper ut dom där, som inte händer när man leder ut dom??? Jag öppnar en och en boxdörr och släpper ut nästa häst när föegående gått bort mot foderhäcken. Du talar bara strunt hästar kan lika väl skada sig vid "insläpp" i hagen även om man leder dit dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Mina hästar går utan grimma i box och hage (både sommarbete och vinterhage). I hagarna finns det träd, och jag vill inte att de ska fastna och hänga ihjäl sig.
Skulle de komma lös är de inte alltför svåra att få tag på, även om jag pga vägen som går utmed hagen skulle vilja ha grimma på dem ifall de kom lös så tror jag att största risken för skada är med grimma i hage.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Våra går utan.

Jag har sett en häst fastna med bakhoven i en grimma. Det var visserligen i stallet men då fanns det ju folk där som kunde fixa problemet.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

i boxen så har de inga grimmor, förutom när man ska iväg tidigt på morgonen och gör i ordning allting kvällen innan för att slippa stressa.

Vad tar det att sätta på en grimma? 30 sekunder?
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

jösses så agressiv ton du har!

Jag har väldigt dålig erfarenhet av att släppa o skulle aldrig göra det. Har varit med om att hästar gått omkull ordentligt i gången osv.
Men som sagt du gör som du vill. Du har din åsikt o jag har min.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Ja agressiv ton, jag tycker inte om att någon människa kallar mig för lat eller bedömmer risker på min djurhantering som inte vet hur vi har det i vårat stall eller hur det går till när vi tar ut våra hästar. Det går VÄLDIGT lungt till alla hästar GÅR bakom oss ut en i taget precis som när man leder dom i grimskaft. Sen tycker jag att det är fräckt att bedömma och häva ur sig att det beror på lathet att vissa väljer grimma. I dom allra flesta fall så är det av annan anledning.Jag påpekar igen att alla har sina skäl och sina sätt att hantera sina hästar utifrån risker och olika skäl och som sagt alla som väljer att inte ha grimma på sina hästar har sina skäl och alla vill säkert sina hästars bästa.Ps så aggresiv är jag inte men jag säger ifrån när jag tycker att någon häft ur sig något som inte stämmer och är onödigt att säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

ja vi har helt enkelt olika åsikter.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Instämmer;)Alla kör på det som man tror på och funkar bäst för sig själv.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Har hellst inte grimma på i hagen, oavsett installning eller inte. Tycker att det ur säkerhetssynpunkt är bra, men samtidigt vet jag vilket hel....te det är om hästarna kommer ut ur hagen och inte har grimma på sig.. :crazy:
En av mina hästar måste ha grimma, jättelätt att få tag på i hagen när grimman är på, när den är av är den i stort sett omöjlig att få in, så där är jag helt enkelt lat. Har inte tid att jaga häst hela dagarna när det bara är att ha grimma på.
Har dock alltid grimmor av dålig kvalitet, som kommer att gå sönder vid minsta ryck i stort sett, då vet jag att grimman går sönder före hästen. Så det är klart, det går ju nån grimma då och då då.... :grin:
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag har inte grimma på min häst varken i hagen eller i boxen. Jag tycker helt enkelt att det inte behövs. Han är lätt att få tag på å ingen rymmare. Men jag vet oxå att det är jobbigt att jaga hästar som inte har grimma på sig :S.
Dom andra 2 hästarna i hagen/stallet har alltid grimma på sig då dom annars e så svåra att fånga. Går på lösdrift därför har dom det även på nätterna.

Har fångat hästar utan grimma förut. En gång var på en skola där en häst kommit lös och jag och en kompis hade våra hundar med oss så vi använde deras koppel. En annan gång var det stallets hästar som jag stod med då som hade kommit lösa då fick jag tag på lilla ponnyn å tog henne i hennes långa man å ledde tillbaka allihopa till stallet. Har hänt nåra gånger att man fått jaga dessa hästar :p.

På sommarn om han behöver skydd för flygfän så tar jag på en flughuva då behövs ingen grimma där heller :).
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Tack så väldigt mycket allihopa för alla era inlägg! Det har varit intressant att läsa, verkligen! :)
Det finns onekligen många olika sätt att se på saken. Jag kan också tycka att omgivningar och staket spelar en viss roll. Och hur många hästar man har och på viket sätt.....Hur som helst, tack för era inlägg och lycka till med era hästar, med el utan grimma i hagen!!!!;) Fortsättningsvis kommer vissa hästar hos mig att ha grimma, och andra inte:)!
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Ingen grimma i hagen, ser ingen anledning till det. De kommer när man ropar och stoppar självmant in huvudena i grimmorna.
Min ena grejar runt en hel del i hagen, jag är övertygad om att han skulle fastna och göra illa sig om han hade grimma på sig.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Olika, fölet och avelsstoet går utan, den ena nordisen har på (den går sönder om det mot förmodan skulle hända nått) halvbloden går utan (pga skaderisken) de nadra utan för att ägarna ville ha det så helt enkelt.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Beror helt på häst, stall och omgivning.
Har aldrig haft grimma på någon av mina tidigare hästar, men de har varit lätthanterliga för alla och kan "ledas" utan grimma om det krävs.

Har det dock på hästar som är svårfångade eller som rymmer, mest för andras skull som kan behöva hantera dem.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag undviker grimma på i hagen. Har väldigt sociala hästar och det är aldrig några problem att få dom med sig i eller utanför hagen.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

En av mina hästar måste ha grimma, jättelätt att få tag på i hagen när grimman är på, när den är av är den i stort sett omöjlig att få in, så där är jag helt enkelt lat. Har inte tid att jaga häst hela dagarna när det bara är att ha grimma på.

Du är inte lat du är tidsekonomisk ;)
Det blir mer tid över för viktigare saker, som att ta hand om hästen och de andra hästarna. Det är ju inte precis så att hästen far illa av att ha grimma på sig i hagen.

Fastnar dom med grimman är det en olycka precis som det är om hästarna rymmer ut ur hagen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 901
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp