Bukefalos 28 år!

Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Det är en svår fråga det där. jag har alltid grimma på i hagen just pga att de ska komma lösa och springa iväg. Hade en häst som sprang ut på motorvägen och det är inte så lätt för utomstående att fånga en grimlös häst hur snäll den än är. Sen kan man ju alltid säga staketen ska vara så bra att de inte kan ta sig ut..Har aldrig varit med om att någon häst fastat med grimman i hagen men det förekommer säkert. Har ingen grimma just nu inne i stallet men hade det på förra hästen då han var extremt svårfångad och vid något akut situation varit helt omöjlig att ta tex brand.Efter att ett stort stall brann i närheten för några år sedan hade jag grimma i boxen länge efter ,det är nästan omöjligt att få på grmman på en panikslagen häst och helt omöjligt för en ovan .Jag tror att risken är väldigt liten med en välpassande grimma och boxar utan nät mm som de kan fastna i. I hagen ska det ju vara nästan omöjligt om man väljer bort grimmor med karbinhake och inte har för stor grimma.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Min häst går utan grimma i hagen. Hon går i en hage vid en bilväg, men jag ser ändå inte att fördelarna skulle vara större än nackdelarna. De andra i stallet kör på "det är lättare att få tag på en lös häst om den har grimma", men det räcker inte som skäl nog för mig.
Min häst får lätt skav, även av välanpassade grimmor. Visst kan jag använda grimmor med ludd/fluff, men jag ser då de grimfria varianten bättre. Risken att fastna i grimman är för stor, tycker jag.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag anser inte att grimman ska vara på i hagen, just pga risken att fastna och skador som inte kan åtgärdas.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

jag gör som de flesta här, hänger upp den i stallet.
tar på den ibland, annars funkar det lika bra med luggen , kommer med som en hund, hovis fnissade lite sist jag kom in med honom i luggen....

den lille mannen i stallet fick ha grimman på sig i hagen i två dagar när han "råkade komma under tråden"....

men aldrig annars, inte heller inne, jo (!) vid uppstallning, vet besök osv...

skönt att vara utan
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

+ 1 på det! :)
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Ingen grimma i hage eller box. Våra går lösa in i sina egna boxar. Så behövs inga grimmor. Har alltid haft det så. Gillar inte tanken att de kan fastna någonstans om de har den på.

Har haft grimma på rymlingar dock.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Mina har inte grimmor. De är snälla o hämta o jag vill inte riskera skav och/eller att de fastnar. Bara lathet att ha grimma på.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Har grimma på 2 och 1 utan i hagen.

Om någon rymmer så är det lättare att få med sig hästen för dom som hittar hästen.
Om jag hade haft ett trä staket så skulle jag troligen tänka om men inte som det är nu med en massa rådjur som under perioder har som hobby att springa ner mina trådar.

Har själv stött på rymmare 2gånger.
En fick jag nätt och jämt med mej och den andra fick jag lämna där jag hittade den.

Båda utan grimma.

Kram
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Att säga att någon är lat för att man väljer att ha grimma var det dummaste jag hört! Jag släpper ut hästarna dirrekt ur stallet och in i hagen om jag vore lat så skulle jag väll inte krångla på och av med grimmor varje dag vore enklare att bara släppa ut dom. Jag har mina skäl till att jag väljer att ha grimma ser det som en säkerhet medans ni som inte vill det, har era skäl och det är väll helt ok . Jag tror nog att alla här vill sina hästrars bästa och föresten är man lat så passar det väll inte så bra att ha häst överhuvudtaget.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Gör lite olika.
På lösdrift och bete - inga grimmor.
Ute ca 12 h per dygn - inga grimmor
Ute ca 4 h per dygn - grimmor på

Jag tycker det är bra att undvika grimma i hagen pga skaderisk (att de eller annan häst fastnar) och dels skavrisk.
Men när det gäller ca 4 h utevistelse som ridskolehästarna (de ensam- eller pargående) och tävlingshästarna (ensamgående) jag har hand om, så är det dels mindre skaderisk, och dels underlättar det vid intag och utsläpp som går snabbare och smidigare med grimman på.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

o det tycker jag är farligt o lathet om ngt att bara släppa. Har varit med om flera olyckor när folk gjort på det sättet.
Men vi tycker alla olika....
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

KL

Jag har inga grimmor på i hagen/boxen. Andledningen e att jag helt enkelt inte vill ha det. Båda pollarna e lika lätta att fånga i hagen och stoppar i regel snällt ner huvudet (den ena har fått för sig att man har grimman i munen). Och skulle dom inte vilja ta på sig grimman så e det grimskaftet runt halsen sen står dom stilla.


Dock om jag åker bort e det grimma på i hagen. Då det e personer som mina hästar inte e vana vid, eller har någon större hästvana för den delen heller.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag har oftast utan grimma. Utom när "rymningsrisken" är ovanligt hög.

Framförallt pga skaderisken. Dessutom biter de sönder varandras grimmor.
Det är ingen som är svår att ta på grimma eller svårfångad på något vis. De går ute morgon till kväll. Skulle hästarna rymma utan grimmor så visst är chansen något större att få tag i en häst med grimma... Men en häst som verkligen inte vill bli fångad/är uppskrämd får man inte tag i även om den har grimma :)
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Vår häst har flera gånger hoppat över staketet, trots att detr cirka 150 cm. Med en ganska tätt trafikerad bilväg två meter ifrån hagen är det reflexgrimma som gäller.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Mina hästar har bara grimma på när de skall ledas någonstans, aldrig annars.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

I regel har hästarna i vårt stall grimma på sig i hagen men min och ett par andra går utan. Varför de andra inte har grimma vet jag inte, men min får gå utan för att han fick skav till slut. De första två åren stod han med grimma i hagen men nu har han som sagt fått skav så då fick den åka av.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Började fundera lite på om jag ska låta mina hästar gå med grimma i hagarna, dom har tidigare alltid gått utan..

Dels för att det blir lättare att fånga och ta in tre i kolmörkret om dom redan har grimma och dels för att dom då ska få ha reflexgrimmor om något skulle hända och dom kommer lösa, men samdigit har jag unghingstar och dom leker ju en hel del och jag är lite orolig för att dom ska skada sig själva eller varandra om dom ska stå och dra i dessa grimmor dagligen.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Knapplån.

Jag har mina utan grimma i hagen dygnet runt just nu. Dom två jag haft längst leder jag oftast i ett grimskaft runt halsen och det funkar bra, den nya har jag dock grimma på än så länge vid all hantering.
Funderar på att ha reflexgrimmor på alla hästarna under dygnets mörka timmar utifall dom skulle rymma så dom syns lite iallafall.

Under mina 25 år med hästar så har jag aldrig varit med om att en häst skadat sig pga grimma i hagen. Men hästar som av någon anledning blivit rädd och kastat sig så grimman gått sönder har jag hört talas om i min bekantskapskrets ett antall gånger. Jag personligen tror att det är lika viktigt att ha en väl anpassad grimma som övrig utrustning, och inte köpa en grimma som är förstor bara för att den är snygg och inte finns i rätt storlek. Det är då grimman kan vara farlig och hästen ex få in ett bakben i grimman. Sen ska man också se till att grimmans spänne knäpps inåt, och då kan inte en häst nr 2 fastna med sin grimma i häst nr 1 grimma.

Mina har gått utan grimma i hage i flera år men i höst kommer dom att gå med reflexgrimna under dom mörka timmarna.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Min äldsta häst ( 16 årig islandsvalack) brukar gå utan grimma i hagen. På sommaren har han det på eftersom jag har flugband på då. Min unghäst (3 årig islandsvalack) får ha grimma på i hagen för han är så rädd om öronen och kan vara helt hopplös att få tag i när han fått för sig att han ska akta öronen. Ibland går det bra att få på honom ibland inte. Så han måste komma ur det "traumat" innan han också får gå utan :) Vill inte att de andra i stallet ska behöva jaga runt honom när de ska ta in honom, då är det bättre att jag gör det eftersom det är min häst :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 901
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp