grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Va gott att det funkar för er igen och hoppas hennes päls är ok nu...

Ja, de är ena riktiga "återfallsförbrytare" de små liven....
Man kan aldrig riktigt slappna av och hoppas på att de kommer ihåg vad som gäller...nä, det skall testas och testas...men de blir väll "vuxna" nån gång, el?:crazy:

Ja, Raiza tycker nog att hon är vuxen nog att "jobba" hela året, behöver inte nån vintervila länge...
Det var som om hon kom ihåg, att när skorna åker av, då blir det ingen ridning...
Så hon satte igång med allehanda "småhyss", som hela tiden fick rätta henne för....brunstade samtidigt, så jag tog det för det 1st.
Satte in "Stroppy Mare", men inget hjälpte.:(
Så det var bar till o gå tillbaka till punkt 1...repgrimma och ledarskapsövningar...inga problem där...
Inte hjälpte det heller, utan hon blev bara tjurigare, tom sprang ifrån oss (inte bara mig), när vi skulle ta in dom...även till kvällen:eek:
Så då gick jag tillbaka på punkt 2...lösträning i pickadero, en "provisorisk corall" som jag byggde....något seg 1a dan, men andra dagen ok, "gav sig" efter 20 min...
Inte hjälpte det ändå, dagen efter ville hon inte alls komma i hagen, så då fick hon springa där istället....i 1tim:eek:
Tala om seg tant....
Men hon blev bara "sämre", nästan apatisk till slut, bara stod där och "sket" i vilket...jag skötte hennes hovar ute i hagen, men tog inte in henne...
Men eftersom hon aldrig varit så här "konstig" förut....så fundera jag o fråga hit o dit....
Sen slog det mig, att den där "Stroppy Mare" innehåller en massa andra örter oxå, än bara munkpeppar.
En hel del lugnande sådana....:cool: till en redan lugn häst?
Kan det vara därför hon ser apatisk o ledsen ut? Tänkte jag...
Ja menar, hon har ju "vilat" i 2v förut, utan o bli konstig....
Nåja, jag tog bort örterna och idag (3dagar efter), var det en helt annan häst som mötte mig i hagen....:banana:
I stallet tom kom hon o kela, la sitt huvud på min axel och blåste mig på kinden:love: ....hon som annars inte är den kelaiga typen....
Så nåt har hänt....
Ryckta av henne, tog på reflexer (mörkt ute) och red barbacka till skogs......Underbart:love: ...hon pigg o glad, jag likaså.
Det var en sten som föll fr mitt hjärta....
Jösses, nu blev det en hel roman igen...ursäkta.
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Putt, putt...jag bara måste:D
Hur går det för er alla...ni som har/hade "griniga unghästar på 2"...som nu är 3?
Berätta, berätta.....:bump:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Putt, putt...jag bara måste:D
Hur går det för er alla...ni som har/hade "griniga unghästar på 2"...som nu är 3?
Berätta, berätta.....:bump:

HEJSAN!!!

Oj vad jag har haft fullt upp hela våren, har inte besökt Buke på vem vet när!! :crazy:

Karisma har fått ta det ganska lugnt hela våren pga av att jag haft fullt upp med min skolgång + jobb på sidan om.

Men jag har tömkört å nu gäller det att träna för utställningen som är om 2 veckor... kommer allt för snabbt på, men vi gör så gott det går! Sen har det lokala stuteriet lovat att rida in Karisma i slutet av sommaren! :banana: *blir såååååå spännande*

Jag har haft sadeln på henne, köpte en bomlös Knights som hon trivs jätte bra med. Ännu är hon busig mellan varven, men man märker nog att hon blivit lugnare eller rättare sagt lite mognare... Busa kan hon nog ännu... men, men...

Vilken härlig bild på din "Raiza"? Hur är det med galoppen? Har ni tävlat något?

Många kramar från FI!
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

:bump: Härligt o höra, att ni är på G igen...jag skulle tro att ni behövde båda denna vilan...
Såg inte att du svarat förrän nu...så du har väll utställning i nästa v då?
Håller tummarna att det går bra...
Kanon att du får(?) henne inriden på nära håll...låter kanon.
:rofl: Buset får du nog räkna med ett tag till...det är ju bara test...håll på dina prinsiper/regler o rucka inte på dom, så hittar hon "sin" plats till slut...
Det gjorde (tillsvidare iaf:angel:) Raiza....det kommer troligen en 6-årstrotts oxå;)
Sen jag köpte ny sadel och när pälsfällningen var klar, har hon gått från klarhet till klarhet...
Vi har tränat för tränare under hela våren 1-2x/mån...men nej, inga tävlingar än...får se:o , är nog lite feg.
Hon trottsade ju rätt rejält förra året med det mesta (mkt hård skalle)...försökte iaf, men till ingen nytta...bla skulle hon inte åka hemifrån, men jag väntade ut henne och idag är det inga problem...likaså var det m galoppen...går kanon idag...tar tom fr skritt, så nu vill jag ha henne i form där med och det är på G...sen är det nog dax för byten...får se hur långt vi kommer innan semestern om hon nu vill ha nån vill säga...ett par v iaf:D
Ha det nu så bra...och lycka till med utställningen:bow:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hej igen!

Jo det kan hända att den egentligen ofrivillga vilan gjorde gott åt både kropp & själ, både för häst och ägarinna!! ;)

Inridningen kommer nog att kosta sin beskärda del, men iom att hon testat så mycket med det mesta hittills vill jag inte riskera att jag lär henne en massa onödiga hyss iom att jag inte ridit nästan alls sen jag köpte henne... Red du in Raiza själv eller hade du någon annan att göra det åt dig?

Jag börjar bli såå sugen på att sitta upp, men kanske det skulle löna sig att hålla sig i skinnet ett tag till!

Utställningen gick helt OK, Karisma uppförde sig bra, ville nu inte stå riktigt still för domarna. ännu påpekades det samma som ifjol & vi fick samma poäng totalt sett. *vi tränar vidare* :smirk:

njut av det härliga vädret så hörs vi! =)
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Suck...det var ju synd, att det inte gick lite bättre än förra året...men du får se det positiva i att det iaf inte gick sämre:crazy:

Ja, jag har ridit/kört in henne själv...naturligtvis tar det dubbelt så lång tid, men då hon varit den coola hästen, från rygg och jag har alltid haft tillgång att fråga erfarna ryttare, så tog jag chansen...och så har jag inga tävlingsambitioner...
Det får ta den tid det tar...enda jag kan ångra idag är, att jag varit för snäll, låtit henne va "bäbis" för länge...men nu har vi kommit dit hän, att hon vet vad som gäller, utan att tjura...så jag tror inte hon kommer att ha några framtida men av det:)

Javisst kostar det att lämna in på in/tillridning, men det kan det vara värt alla gr, speciellt om hästen visar tecken på o va "bongstyrig"...då kan man spara mkt obehag själv...

Men att sitta "in" hästen (om den är trygg i det), tycker jag är helt ok och Karisma är ju 3, så det möter väll inga hinder...men då måste man ju vara "klar" på marken 1st...där skall hon visa förtroende för dig, så hon har det sen m dig på rygg oxå....
Jag jobbade Raiza fr marken jättemkt de 1a 8mån, innan jag hoppade upp..och det var under en helt vanlig skogspromenad barbacka, så för henne blev det ingen större deal...
Lycka till...

Ps...njuter inte särskilt just nu, är lite väl för hett:crazy: 35gr i skuggan..
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hej BonRaiz, vad hörs? Börjar närma sig inridning för Karisma. Hon har haft en otrooligt lugn sommar i år, jag har haft så fullt upp med annat så hon har inte blivit stressad av för hård träning åtminstone. Men jag tror tillika att det gjort henne bara gott att hon fått ta det lilla lugna efter alla upp och nedgångar som vi haft sen hon kom till oss...

Skriv gärna några rader när du hinner om hur det går för er!!

Sommarhälsningar från Åsa ;)
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hej själv...roligt och få höra lite ifrån dig...
Så spännande höst du kommer att ha:banana:...inridning.
Jag kan tänka mig att det varit skönt för er båda...att bara få va.
Tids nog blir det allvar av...

Som jag tidigare sa, så har Raiza gått fr klarhet till klarhet...men sa även att det kan komma en 6års-trotts oxå...
Och jag känner att nåt är på gång, men det blir mest halvhjärtade försök, precis som om hon visste, att det är inte lönt...
Vad har vi då hittat på sen sist?
Jo, i juni ställde jag upp i en "rasparad"...det var mest för dom inte hade nån Paint att visa och jag tyckte det var perfekt träning inför större evenemang...
Raiza skötte sig exemplariskt...som om hon inte gjort annat i sina dar...sååå stolt spatserade hon där (medan matte var hur nervör som helst:
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/traningar/Tingsryd.jpg
Nu i juli var vi med på en hästrally...där man rider vissa sträckor och gör olika "bruks-prov" när man kommer tillbaka...
Vi red på 2dgr ca 35km och gjorde 8 prov av varierande slag...
Gick kanon, jämfört m förra året då hon var livrädd för det mesta..
Vi låg på delad 1a plats(av 18)under lördagen, men pga att jag inte var med på maskeraden oxå, så trillade vi ner till 7e plats...vilket vi bättrade under söndagen igen och slutade på delad 4e...mkt nöjda...
Här är en station:
Ställa båda ba på en stäng m spån och stå stilla 1min där (2min allt som allt hade vi på oss):
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/traningar/IMG_6278.jpg
Sen har jag blivit "hettsad" att anmäla mig till vår 1a tävling, som blir den 8/9, en Ranch Trail cup....
Så det är väll vad vi just nu håller på med...träna en massa konstigheter.
Köpte mig bla ett lasso, för att vänja henne vid det.
Har även anmält oss till en Roping-clinic här rätt nära, så då kan det va bra o att ha hållit i lasso...
Vidare fick vi lite extra "kosse-träning" i förra veckan...grannens 11 kvigor hade rymt o jag var påpassligt ute o red, så vi vallade ihop dom o föste hem dom till egna marker...kanonkul:banana:

Vilat har hon inte gjort några längre stunder, max 2-3dagar i sträck...
Det gick ju inte så bra i vintras och så behöver hon röra på sig, annars rullar hon fram...våren började tidigt, så har haft gott om mat:crazy:
Eventuellt kommer jag o anmäla mig till en klubb-tävling i höst, om de skall ha det och Raiza får ha hälsan och inte tröttnar...
Och i vinter skall hon få en viloperiord iaf...om hon vill...

Kommer inte solen till oss snart, så kommer det att bli en låååång höst...det har nämligen regnat i stort sett sen midsommar:(
Här är en bild fr en av många regniga träningspass (i söndags):
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/traningar/Galopp3.jpg
Ha det nu så jättebra...och berätta sen när inridningen skall börja o hur det går osv..
Kram Anne
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Länge sen sist är väl det minsta man kan säga!

Har lite tid nu, men tänkte skriva ner några rader ändå! Har haft fullt upp med jobb å annat å tyvärr har detta än en gång drabbat lilla Karisma som inte är såå liten längre. Hon förblir nog ponnystorlek, men huj va hon har växt! :)

Har tömkört henne en del vilket hon tycker om... dessutom har jag till och med suttit på henne en gång, vilket jag aldrig trodde jag skulle göra ... men tji fick jag och visst kom den dagen. Hon tyckte inte alls det var märktvärdigt, men förstås... vi stod ju bara stilla! :smirk:

Förhoppningsvis kommer jag att ha mera tid för henne i sommar/vår och att vi då skulle komma vidare med inridningen... hon blir ju trots allt 4 nu i vår... tänk va tiden går fort!!!

Hur har ni det då BonRaiz, allt väl??

Många varma hälsningar,

Åsa
 

Liknande trådar

E
Träning Jaa. here we go again!! Har ett arabsto (läs :devil: ) på 2 år i min ägo. Trevlig liten prick, men inte nu!! Kort sagt: en dam med en...
Svar
1
· Visningar
807
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp