grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hej flugskimmel...
Min 2åring (snart 5) var likadan, inget vatten på henne, nej tack...
Nu är det så, att hon är skäck o vit där bak, då kan du tänka dig hur hon såg ut efter 20mil i trp, när jag hade köpt henne....
Jag tog det lugnt o i små etapper, lite ena dan och lite till andra....
Till slut hade jag fått bort sk...där bak...
Samma sak har jag gjort med ben, tog en hink m ljummet vatten o en svamp...lite åt gången...typ en kota, slutade när hon lät benet stå still på marken...
Massor av beröm naturligtvis, när benet var på marken...
När detta gick bra, tog jag ett ben till osv
Idag kan jag "spola" av hela hästen o hon står stilla....
Tålamod...hon är inte så gammal än....
Lycka till
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Har också en tvååring som har varit underbar -tills nu! Det uppmuntrande jag fick i stallet var att värre än så här blir det inte (tack gode gud...) och att många (ston) är "en smula" trotsiga i den här åldern. Det var medkännandet...
vi hade en unghästtränare ute som framför allt pratade om vikten av att kontrollera bakbenen. Om du puttar lite på din hästs rumpa ska den flytta undan och ställa sig med huvudet mot dig och fråga dig vad den ska göra. Ledarskapet handlar om att kontrollera bakbenen (även vid ridning, vi vill ju att hästen ska trampa under sig). Jag tror att om du får koll på baken kommer hon inte att gå om dig utan acceptera att du väljer vart ni ska. Men som sagt så vet jag att dom har sina dagar då man helst skulle sälja billigt;)
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Har också en tvååring som har varit underbar -tills nu! Det uppmuntrande jag fick i stallet var att värre än så här blir det inte (tack gode gud...) och att många (ston) är "en smula" trotsiga i den här åldern. Det var medkännandet...
vi hade en unghästtränare ute som framför allt pratade om vikten av att kontrollera bakbenen. Om du puttar lite på din hästs rumpa ska den flytta undan och ställa sig med huvudet mot dig och fråga dig vad den ska göra. Ledarskapet handlar om att kontrollera bakbenen (även vid ridning, vi vill ju att hästen ska trampa under sig). Jag tror att om du får koll på baken kommer hon inte att gå om dig utan acceptera att du väljer vart ni ska. Men som sagt så vet jag att dom har sina dagar då man helst skulle sälja billigt;)


Intressant inlägg! Det jag märkt med min Karisma (som just nu surar pga dåligt väder och växtvärk, tror jag..) att hon hellre flyttar undan bakdelen för mig, men ser ut som en kobra när jag flyttar framdelen på henne! Någon som har en vettig förklaring?! Är det att hon, för att korrekt kunna flytta framdelen, måste sätta tyngden på just bakbenen?
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

:rofl: Haha, det där har jag oxå hört förr....men blev det så?
Nähä....värre kan det bli...min är 4,5 nu;)
ElKarisma hej....Mitt sto har fortfarande svårare med att flytta undan fr mig med framdelen....ja, vad kan det bero på?
Jag tror det beror mer på att hon fortfarande har svårt att "ta order" fr mig...
Det är nedsättande för henne att hon som är så stor-stark, skall behöva flytta undan för mig...jag får ta i mkt "hårdare" där, när en blick i baken flyttar den...
Men från ryggen= inga problem...
Ju starkare sto, destå mer övertygelse (ansökningar;) ) behövs...tycker jag iaf...
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hejsan alla hästvänner, länge sen sist..

Kan någon vänlig själ säga mig: unghästar, är det vanligt att de har humör svängningar?! Testa perioder, jävliga perioder när de skulle kunna säljas för en tia?!

Någon som har en aning??

Jag blir bara så uppgiven, här har vi haft en helt underbar sommar, vart iväg på träning, utställning, promenader... Allt funkat helt bra! Nu, hästen testar, försöker mer eller mindre motarbeta mina förslag på vettiga övningar.. Jag var en vecka borta och nu är det så här!?! Kan godkänna att våra regelbundna promenader blivit lite färre i höst, kan det ha något med saken att göra?? Bör påpekas att Karisma tycker om att promenera i skog och mark och då är den mesta uppstudsigheten som bortblåst!

Oj vad det lättade när man fick skriva av sig!! :crazy:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hej själv El Karisma...
Jodå, jag är inne på min/vår 3je höst nu och har lagt märke till att det är då "trottsen" kommer...
Jag tror det beror på att den varma sommaren är förbi, och de har mer kraft nu, luften är frisk och de har mer ork till "test o bus"...
Men har oxå märkt att min har mer kraft till träning o ridning, är mer positiv till det...så man får ta det goda m det onda....
Jag kör m Munkpepper vid hennes brunst, då hon är extra "grinig" o det hjälper...sen gör jag inte så stor "affär" av hennes grinighet, utan tar vara på de bra sakerna o berömmer mkt...då kommer hon liksom av sig....
Snart är det dax för min att få vintervila, som hon väl behöver fr träningen...att bara få va häst ett tag gör henne gott...
Vi har bara en träning kvar planerad, den 21a...
Sen åker jag på en ridsemester i Tjeckien:bump:
Inget o oroa sig för...det är övergående...gör bara ingen affär av det...
Kanske din oxå behöver bara få va ett tag?
Ha det gott till nästa rapp...:)
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Tog henne ut på promenad efter att jag skrev senaste inlägg och då var hon jätte glad för att få komma ut i naturen.. Det är så sant som du skriver om att nu när sommaren är förbi och luften inte lika tung mer så har även de små liven mera ork, både för positiva och tyvärr negativa saker!!

Skall låna en bomlös sadel nu till helgen för att pröva om hon skulle trivas bättre med en sådan, hon har inte jobbat riktigt lungt och avslappnat med vanlig bomsadel när jag löslongerat, longerat eller promenerat med henne (har provat några olika men inte hittat någon som sitter som gjutet).

Ha de bäst! ;) Återkommer med rapport om sadeln....
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Ett gammalt talesätt;

En hingst säger du till!
En valack ber du
Ett sto skickar du ansökan med dubbla kopior:rofl:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Ett gammalt talesätt;

En hingst säger du till!
En valack ber du
Ett sto skickar du ansökan med dubbla kopior:rofl:



har följt tråden lite här och oj oj oj vad kul jag haft dels skrattat åt dråpligheter och likheter med min egen dam och nu detta

om ston...min dam räcker nog inte dubbla kopior till snarare tio men hon gör oftast som matte vill just bara för att hon än så länge inte vunnit...dock började hon testa hårt o nu menar jag hårt redan som 6 månader gammal....så vi har kämpat...men hon kommer bli en superhäst eller är ju redan men som ridhäst kommer hon inte gå av för hackor...*S*

så här gör jag för er alla andra som kämpar också som jag

:bow: :bow: :bow: :D :D :D :banana: :banana: :banana:

catten
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Håller med....inte räcker det m dubbla ex inte....:D
Hur gammal är din nudå?
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Håller med....inte räcker det m dubbla ex inte....:D
Hur gammal är din nudå?


min tjej är 3,8 hon är född 15 februari...men just nu så gör vi inte ett skvatt då jag sitter med nyopererat knä och hon har i minnet sen sist att matte har MYCKET stor räckvidd!!!

inget ont som inte har nått gott med sig...kryckor är bra till mycke!!!:)

cattten
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Ajdå...stackars er båda som har kryckor "ivägen":smirk:

Min är nu 4,7år och trottsen börjar alteftersom träningsviljan kommer, minska....skönt, så man kan använda energin till rätt saker....
Från att ha varit hur "lat" som hellst, har jag äntligen fått en som har lite "klös"i....och som gärna tar en galopp istället för en jogg...
Då e det kul o träna...
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Ajdå...stackars er båda som har kryckor "ivägen":smirk:

Min är nu 4,7år och trottsen börjar alteftersom träningsviljan kommer, minska....skönt, så man kan använda energin till rätt saker....
Från att ha varit hur "lat" som hellst, har jag äntligen fått en som har lite "klös"i....och som gärna tar en galopp istället för en jogg...
Då e det kul o träna...


*viftar lite så där med kryckorna*

akta dig...som jag sa...jag har lång räckvidd *s*:smirk:

kan tänka mig roligare saker än att hoppa på kryckor....fortsätta inridningen av min tjej :smirk:

catten.
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Tusen tack för tråden! Har nyligen skaffat en arab valack på 2,5 år, mer eller mindre helt ohanterad. Har inte haft egen unghäst tidigare och vissa saker känns helt stört omöjliga. Höll tex på en kväll i ca 5 timmar med att ta på en grimma... Kom en kille som är duktig på NH sen, men han sa slutligen bara "hästen är för smart, kan tyvär inte göra mer". Och morgonen efter var det inga problem... :smirk:

Men tycker så mycket om hästen min och hoppas att vi med mycket tid, tålamod och konsekvens ska komma någon stans med tiden! Men får panik när folk pratar om 3-års tester och liknande, glad om han kan ha sadel på ryggen när han är 3!
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Tusen tack för tråden! Har nyligen skaffat en arab valack på 2,5 år, mer eller mindre helt ohanterad. Har inte haft egen unghäst tidigare och vissa saker känns helt stört omöjliga. Höll tex på en kväll i ca 5 timmar med att ta på en grimma... Kom en kille som är duktig på NH sen, men han sa slutligen bara "hästen är för smart, kan tyvär inte göra mer". Och morgonen efter var det inga problem... :smirk:

Men tycker så mycket om hästen min och hoppas att vi med mycket tid, tålamod och konsekvens ska komma någon stans med tiden! Men får panik när folk pratar om 3-års tester och liknande, glad om han kan ha sadel på ryggen när han är 3!

Hej på dig!

Vad roligt att det kommit nya "medlemmar" till denna tråd, samt att tråden är uppskattad.

För visst är det tufft att ha sin första unghäst, det är ju så mycket mer huvudbry än att ha en "färdig skolad" häst. Men tack vare att man själv måste tänka till lite i olika situationer, för att komma på en lösning ang hur något dilemma skall lösas, utvecklas man själv och blir många lärdomar rikare... Fastän det hundratusen gånger känns som att häst f*n skall säljas till första bästa.... så i nästa ögonblick (eller åtm. nästa dag ;) ) vill man inte sälja ens till högst bjudande!
:love:


Prövade den bomlösa sadeln i lördags och Karisma jobbade så mycket mera avspänt... Kan det faktiskt bara bero på att tidigare sadlar som jag prövat varit så obekväma?? :o

Jag köpte annars nytt sällskap till Karisma, ett shettissto.. Om nån vill se bilder finns de till påseende enligt följande: www.sukuposti.net i vänstra marginalen finns en sökfunktion, skriv in Kaitalan Ruu där och tryck enter. Tryck sedan på ponnyns namn så kommer bilderna upp.:)
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Va kul att sadeln passade och att hon trivs med den...:bump:

Men kul iaf att hon har fått en ny kompis i hagen...
Hon är jättesöööt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Jo då, den här tråden passade mig som bara den :smirk: , hoppas få bättre koll på honom framöver och att grund saker som grimmträningen ska gå bättre!

Tycker för mycket om honom redan efter den korta tid jag haft honom, kan inte lämna tillbaks honom eller så! :) Har haft häst i 10 år innan, men han var 14 år när jag köpte honom, så viss skillnad!
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Personligen känns det bra att veta att man inte är ensam med en liten "vimsig" unghäst... Har själv också bara haft äldre hästar, men det är absolut lite annorlunda att ha en unghäst...;)

Jag glömmer allt för ofta bort att jag kan inte kräva att min tös skall kunna uppföra sig eller kunna de saker som mina tidigare hästar gjort... Hon är ju inte såååå himla världsvan ännu :o
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

ja detta är en bra tråd....kul att dela erfarenheter...just nu är min huggorm jätteledsen på matte å hennes kryckor...de innebär inget jobb..och hon är en sånn som äääääääälskar att jobba och de går ju inte nu...så nu är det pyssel på hög nivå....å de e trist...tycker jag....men men...nästa helg så ska vi löshoppa och de blir kul....

catten
 

Liknande trådar

E
Träning Jaa. here we go again!! Har ett arabsto (läs :devil: ) på 2 år i min ägo. Trevlig liten prick, men inte nu!! Kort sagt: en dam med en...
Svar
1
· Visningar
807
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp