grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hej igen på er!

Måste bara få berätta hur det går med min lilleman!

Bestämde mig för att byta stall och hästkompisar. Och oj! vilken skillnad det blivit på min trotsiga unge sen han fått gå med två andra hästar.
En äldre quarter och ett jämnårigt sto med lika mycket liv och bus i kroppen som honom.
Förut gick han ju bara med ett jämnårigt sto som bara ville stå och mysa och äta av sitt hö .:D
Lyssnar mycket bättre nu och verkar trivas med livet överhuvudtaget!

Från att ha vägrat att ens gå in i gamla stallet, så går han nu glatt in själv och ställer sig i sin box.
Inte några sura miner för minsta lilla längre.

Har börjat följa med till ridhuset på söndagarna då hon som äger stallet åker iväg och tränar sin häst.
Och han tycker det är roligt.
Jag har till och med ridit på honom två gånger. runt ett varv i ridhuset.

Både matte och häst trivs bättre nu med varandra och jag blir så lycklig av att se honom lycklig.

Att ett stallbyte kunde göra en sån stor skillnad!

Imorgon är det resa till ridhuset igen och denna gången får det nog bli lite tömkörning tror jag :)

Ha det så bra med era hästar!

Förresten min lille pålle har tappat sin långa vita man och nu blivit helt gråhårig haha! en liten guling med grå man. lustig färg men så vacker! :love:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Intressant inlägg! Det jag märkt med min Karisma (som just nu surar pga dåligt väder och växtvärk, tror jag..) att hon hellre flyttar undan bakdelen för mig, men ser ut som en kobra när jag flyttar framdelen på henne! Någon som har en vettig förklaring?! Är det att hon, för att korrekt kunna flytta framdelen, måste sätta tyngden på just bakbenen?



*skratt gott* den där kobra minen känner jag igen...fast min har den jämt så länge de inte är sommar och knott/mygg sesong :devil:
att en liten going som hon kan se ut som en drake...va:) de kan man inte tro...fast hon aktar sig noga för att sätta sina hot i verk...dvs hon skulle aldrig sätta vare sig tänder eller hovar på matte får då vet hon att hon får igen...

så vår överrenskommelse står...man gör inte hur man vill med matte...men okejdå...hon får väl se ut sånn om hon vill så länge hon följer reglerna..det är ju en del av hennes individ.

catten
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Härligt att det funkar för er och att han hittat "lekkompisar"
Sätt gärna in en bild så man kan se hur han ser ut i sin nya" man..
Låter sk..häftigt...:)
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hejsan alla hästvänner!

Har dåliga nyheter... Karisma mår dåligt, på något sätt.. magkänslan säger mig det... :( Hennes päls är glanslös, hon fäller och är allmänt känslig för beröring och visar detta genom att vara extra grinig!

Skall till kliniken med henne på tisdag för att kolla blodvärden etc... Hoppas innerligt att det inte är något farligt! (brist på något??)

Dessutom har hon en konstig skarp bula (ej stor) på käkbenet, skall eventuellt röntgas på tis. Jag hoppas att hon hålls i skinnet under vårt besök hos vet. så att vi får alla prov och undersökningar understökade!! Jaa, och att hon är villig att åka transport, har ju inte varit iväg på länge... :angel:

Så, keep your fingers crossed! :crazy:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Ånej:eek: ...fy va oroligt det måste vara för dig....
Hoppas allt går bra hos vet....
Jag känner med dig...
Hade precis likadant m Raiza förra året och det va inget "farligt", dock hade hon ingen "bula"...
Men trött, glanslös päls etc...
Tog alla prover som tänkas kan...visade någon form av infektion och låga blodvärden....även låg halt av Magnecium...
Köpte av vet Mg och började ge direkt...vid ÅB (2v) var värderna UA och hästen mkt piggare....
Kollade även hennes träck...som innehöll en hel del sand, så hon fick en 1v kur av Phsylliumfrön...sen dess ger jag det till henne 1dg i veckan....för det verkar va så att hon får sand i magen inte bara ute, utan jag misstänker även från Miner och Algerna hon får...
Det är över 1 år sen och hon har inte haft så glanslös päls sen dess...
För det är i pälsen man ser hur hästen mår....
Jag håller tummar och hovar på att allt ordnar sig för er....
Kram
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Ånej:eek: ...fy va oroligt det måste vara för dig....
Hoppas allt går bra hos vet....
Jag känner med dig...
Hade precis likadant m Raiza förra året och det va inget "farligt", dock hade hon ingen "bula"...
Men trött, glanslös päls etc...
Tog alla prover som tänkas kan...visade någon form av infektion och låga blodvärden....även låg halt av Magnecium...
Köpte av vet Mg och började ge direkt...vid ÅB (2v) var värderna UA och hästen mkt piggare....
Kollade även hennes träck...som innehöll en hel del sand, så hon fick en 1v kur av Phsylliumfrön...sen dess ger jag det till henne 1dg i veckan....för det verkar va så att hon får sand i magen inte bara ute, utan jag misstänker även från Miner och Algerna hon får...
Det är över 1 år sen och hon har inte haft så glanslös päls sen dess...
För det är i pälsen man ser hur hästen mår....
Jag håller tummar och hovar på att allt ordnar sig för er....
Kram


Var detta i samband med pälssättning på hösten?? *nyfiken* hade en annan häst tidigare med motsvarande symtom... rekommenderades biotin tillskott!
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Nej inte vid pälssättning, utan snarare efter fällning...
Men min fick Biotin kontinuerligt då (hade inga skor)...så det hjälpte inte...
Iår har hon inte haft dessa problem alls.
Biotin ger jag bara på vintern då hon är oskodd....
Nä, MG har hjälpt min...
Men det kan ju va olika....
Hoppas allt går bra iaf....
Tänker på er på tis när jag sitter på flyget ner till Tjeckien...
Skall till Klara Salkova och förhoppningsvis bli en bättre w,ryttare...
Såååå spännande...
http://www.painthorse.cz/en/about.htm
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Nej inte vid pälssättning, utan snarare efter fällning...
Men min fick Biotin kontinuerligt då (hade inga skor)...så det hjälpte inte...
Iår har hon inte haft dessa problem alls.
Biotin ger jag bara på vintern då hon är oskodd....
Nä, MG har hjälpt min...
Men det kan ju va olika....
Hoppas allt går bra iaf....
Tänker på er på tis när jag sitter på flyget ner till Tjeckien...
Skall till Klara Salkova och förhoppningsvis bli en bättre w,ryttare...
Såååå spännande...
http://www.painthorse.cz/en/about.htm


Hej BonRaiz!

Det ordnar sig för oss! *positiv* så länge transportfärden går lyckligt, har riktigt vinterföre här nu å jag är inte alls förtjust i att köra när det är halt... :(

Nog om det! Hoppas du hinner läsa detta innan du reser iväg: HA EN JÄTTE SKÖN RIDSEMESTER!!!! Inväntar med spänning rapportering ang nya kunskaper etc... :p
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Har du fått reda på något? Hoppas inte det är något farligt.


Hej och tack för visad omtanke! :)

Veterinären konstaterade följande:
- hårfällningen beror på inflammerade hårsäckar. ny päls kommer att växa efter att hårfällningen gett med sig. Finns ingen känd orsak varför vissa hästar drabbas, inte finns det något man kan göra åt det heller. Ifall hästen får varande små sår ges antibiotika.

- tänderna kollades och vassa piggar upptäcktes så de raspades ner med det samma!

Med andra ord var det inget allvarligt, lite jobbigt bara med en häst som fäller päls mitt i vintern.... hmm, hon e säkert lite öm i huden och surar dessutom över det.. Men man får väl vara glad över att det inte var något allvarligare. :bump:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hej och tack för visad omtanke! :)

Veterinären konstaterade följande:
- hårfällningen beror på inflammerade hårsäckar. ny päls kommer att växa efter att hårfällningen gett med sig. Finns ingen känd orsak varför vissa hästar drabbas, inte finns det något man kan göra åt det heller. Ifall hästen får varande små sår ges antibiotika.

- tänderna kollades och vassa piggar upptäcktes så de raspades ner med det samma!

Med andra ord var det inget allvarligt, lite jobbigt bara med en häst som fäller päls mitt i vintern.... hmm, hon e säkert lite öm i huden och surar dessutom över det.. Men man får väl vara glad över att det inte var något allvarligare. :bump:

Ja men vad skönt att det inte var något allvarligt :banana:.
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hemma igen...hinner inte skriva så mkt...har nämligen en massa läsbart som måste tas igen här...
Men återkommer...
Det var iaf kanon, att Karisma inte hade "större" problem, iofs kan det sätta ner hennes humör dock....
När Raiza hade dessa "fläckar", baddade jag dom med koksalt...för att ta död på bakterierna, som ev kunde finnas där....
Dock tycker jag det är konstigt att en vet säger att det inget är o göra åt...do det alltid syns på pälsen, om en häst mår dåligt...
Alltså hävdar jag fortfarande, att något fattas...
Dock kommer detta oftast just vid pälssättning/fällning....
Raiza fick några såna nu på hösten, och jag ökade Magneciumet till henne (ofarligt, då överskott går ut i urin)....och vipps va de borta...
Kram på dig...
Berättar mer om min resa senare...
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hemma igen...hinner inte skriva så mkt...har nämligen en massa läsbart som måste tas igen här...
Men återkommer...
Det var iaf kanon, att Karisma inte hade "större" problem, iofs kan det sätta ner hennes humör dock....
När Raiza hade dessa "fläckar", baddade jag dom med koksalt...för att ta död på bakterierna, som ev kunde finnas där....
Dock tycker jag det är konstigt att en vet säger att det inget är o göra åt...do det alltid syns på pälsen, om en häst mår dåligt...
Alltså hävdar jag fortfarande, att något fattas...
Dock kommer detta oftast just vid pälssättning/fällning....
Raiza fick några såna nu på hösten, och jag ökade Magneciumet till henne (ofarligt, då överskott går ut i urin)....och vipps va de borta...
Kram på dig...
Berättar mer om min resa senare...

Väntar med spänning på "semesterberättelsen"!! :bump:

Det var ju det som gjorde mig lite skeptisk, just att hon fäller päls + att den är matt. Tänker pröva med magnecium som du skrev, å eventuellt lite biotin... Hon var så pigg och på alerten när vi besökte vet. att jag nästan kände mig dum för att ha släpat oss ända dit och hästen verkar frisk... förutom den konstiga pälsen då...:confused:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Jag håller på med en unghäst på 3 år (dock inte arab) men han kan vara lite små tjurig ibland och han gör det oftast när han är rädd eller osäker ... mitt råd är att skaffa FÖRTROEMDE
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Jag har märkt med min tös också att hon är mest "grinig" i sådana situationer där det är tänkbart att hon just känner sig rädd och/eller osäker. Hennes beteende tyder lite på det... har försökt på sistone att göra sådana saker som hon är van vid och som dessutom inte innebär en massa stress, i hopp om att återuppbygga, det tydligen, bristande förtroendet...:smirk:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Japp ska försöka komma ihåg att ta med kameran :D
Fast jag har klippt av manen, eftersom den var jättesliten.
Var bara tunna striper kvar av det vita liksom.
Men den växer ut igen så det knakar,och blir mycket tjockare :love:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Svårt att svara på. När är hon grinig? Är det alltid eller vid beröring? Hon kanske försöker medla ngt och precis som du - tappar tålamodet? Växer hon mkt just nu? Är hon öm i skinnet el. musklerna? Är det dumheter hon börjat med skulle jag tipsa dig att ut och leda henne. Ge mkt beröm när hon uppför sig, visa spöt eller snärta på bogen om hon bråkar. Var lugn och konscekvent. Undvik strider. Ibland fungerar det bra att rygga en häst som testar sin rang. Där kan du vinna en maktkamp utan bråk. Ibland får man efter en tillrättavisning snabbt be om ngt nytt för att få hästen på nya tankar. En fråga.. är El Karisma namnet på ditt sto, är hon möjligen efter El Catero. Nyfiken...
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Puttar på tråden lite....
Hur går det för er El Karisma, Tess444 och andra m unghästar?

För Raiza var det tänkt vintervila, men det tyckte hon var en dålig idé, så vi jobbar från marken just nu...:(

I torsdags, för 2v sen, tog jag av skorna, så hovarna får växa "normalt"....vi hade haft vår sista träning för säsongen helgen före och så tog vi en långrunda dagen innan hovis kom...allt hade varit sådär perfekt som man vill att det skall vara...:love:
En kanon avslutning på säsongen, tyckte jag...dock ej Raiza,som sagt.

Hon blev bara odrägligare för var dag som gick....tjurig på alla sett och vis i allmän hantering och hämtning i hage....det var som o vända på en hand...

Tänk, man tror att har man en gång fått den där hanteringen fr marken till att funka, så skall man inte behöva "gå tillbaks"...:mad:
Men min lilla "diva" är ju en återfallsförbrytare, så varför inte skaffa sig lite extra arbete....

Det här är vår 3je vinter, men aldrig har hon varit så här....
Kan det månne va, att hon behöver "gå" året-runt, ha "hjärngympa" hela tiden?

Tess444...du satte aldrig in nån bild....:smirk:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hej BonRaiz!

Det har gått lite bättre nu igen... *peppar peppar* Vi har börjat tömköra och nu har vi till och med travat. Igår lunkade hon på så lungt och fint. Lite vingligt går det ju framåt, men vi är ju båda noviser inom området! ;) Tror att hon varit lite uttråkad till lika och är så jätte nöjd när hon får nåt att fundera på! :idea:

Dessutom var vi på kurs i söndags och den var jätte givande. Tränaren jobbade kanske mest med Karisma själv, men det var bra för mig att se att Karisma nog också kan bara hon förstår vad som begärs av henne + att den som ber henne göra nåt VET hur man skall... Blev flummigt men kanske ni begrep lite av det hela?! :crazy:

Karisma har varit ganska bökig på sistone, knuffat med huvudet, bråkat med hovarna vid kratsning... men det har hjälpt att vara konsekvent... då ger hon med sig snabbare... dock för att pröva på nytt nästa dag! :cool:

Låter som din häst fått lite samma symptom som min!! ;) hur går det för er nu då? Märkte att det var några dagar sen du skrev inlägget!
 

Liknande trådar

E
Träning Jaa. here we go again!! Har ett arabsto (läs :devil: ) på 2 år i min ägo. Trevlig liten prick, men inte nu!! Kort sagt: en dam med en...
Svar
1
· Visningar
807
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp