Bukefalos 28 år!

grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

BonRaiz skrev:
Härligt o höra El Karisma att det går bra för dig...
Det peppar andra till att inte ge upp...:bump:
Jag o min 4åring har oxå haft våra "motsägningar", då hon bara måste stundtals ifrågasätta saker o ting....:devil:
Men talar man bara bestämt för henne "var skåpet skall stå", verkar hon vara nöjd m livet....
De vill ju ha en ledare o veta sin plats i flocken....
Annandag Påsk åkte vi för o "prova på kor"....så spännande det var o se hur hon skulle reagera....
Cool tjej, säger jag bara...så nu har vi ytterligare en "gren" till "meritlistan, o kan välja o vraka på olika träningsgrenar:banana:
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Provapkoapr-06034.jpg
Här är smakprov...

Vilken otroligt vacker häst du har!!! Har alltid tyckt att skäckar är fina! ;)
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

El Karisma skrev:
Vilken otroligt vacker häst du har!!! Har alltid tyckt att skäckar är fina! ;)
Tack så mycket:bow: ...ja, jag tycker hon är speciell i sin teckning...bla har hon vita ögonfransar på hö öga, där bläsen går igenom...
Usch, jag får äta upp det jag sa igår.....Vi har fortfarande ett problem, stort sådant börjar jag tycka....märkte jag idag...
Hon formligen vägrar ta hö galopp med mig på ryggen, i paddock, jag vet inte vad som gett henne denna "låsning", men det går bara inte...
Höll på i nästan 1,5 tim idag (gjorde annat oxå), men hon ger sig inte...jag är helt förtvivlad:(
Min stallvärd va med hela tiden för o "dirigera" o till slut hoppade hon upp, efter 2 försök tog hästf...hö galopp, men när jag kom upp, samma visa igen....
Va f...kan jag göra sååååå fel i hjälpen?
Inget tror jag, hon e bara så j...envis, och då är det väll meningen att jag skall va ännu envisare, el....?
Jag har aldrig någonsin sett en häst ha så lite självbevaresedrift som hon....andra hade gett sig o fått vila, men inte hon, hon jobbar på:devil:
Jag fattar inte, vi har ju inte problem med nåt annat, som ryggn,sidepass, skänkelvik, bakdels/framdelvänd you name it....men den där hö galoppen går inte...medan vä räcker att jag petar henne lite, så går hon tom från skritt....
Va f skall jag göra?
Inte ge mig, nä det vet jag...men skall jag varje dag (utom vilodag då) gå in i paddocken efter en ridtur o tjata detta, tills hon ger sig?
Och vet ni va hon gjorde när jag släppte dom i hagen igen?
Hon springer iväg, stannar till o vänder sig om mot mig i öppningen, och tar galant hö galopp fr skritt:mad:
Nån som har några råd o ge?
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

BonRaiz skrev:
Nån som har några råd o ge?

Jag är inget proffs när det gäller westernridning, men jag har varit och tittat på en del kliniks som vår klubb ordnat.

Senast var det en stor finnhäst som deltog. Hästen funkade helt bra i alla övningar, men ville inte riktigt bjuda till i galoppen. Tränaren beodrade dem att rida på en stor volt och sedan fatta galopp. När hästen fattat galopp (hennes problem var kanske att hålla galopp, medan din inte alls fattar galopp?!) höll hon innerhand högt med ena tygeln i (red på långa tyglar, höll i med ytterhand båda tyglarna, men med innerhand höll hon i änden på innertygel), så att hon då kunde "snurra" repet som drivning när hästen inte lyssande tillräckligt på övriga hjälper.

För att fatta galopp: titta utåt (tyngden utåt), lyft innerhand... luta inte framåt. *åsikterna är säkert många i denna fråga*

Du blev säkert än mer bortkommen med mina "expert råd"! Men som det alltid gäller när man läser något på buke: Använd sunda förnuftet. Allt passar ju inte alla... :idea:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Tack för ett försök till klarhet för mig...men har redan provat...
Det va liksom det första jag prova...
Och jag har inte några som hellst problem m vä....
Och hon inte några m hö heller, utom med mig då förstås...
Idag hade det inte heller nåt o göra med utbildning, western/eng...
Hon kan skänkeln, så hon vet vad jag vill...
Men den som satte sig på henne idag, rider varken western el i sådan sadel, ännu mindre m korta tyglar...
Och hon tog den där j...galoppen...
Så är det konstigt om man blir deprimerad?:cry: :crazy:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Ja det är jättekul att höra att folk lyckas,när det kan kännas som om alla motgångar kommer på en gång :crazy:

Min lille pojke gick i stor flock på lösdrift då jag skaffade honom..sen när jag tog hem honom så fick han gå med två jämnåriga ston..efter ett tag så flyttades en av dem ,så nu är de bara han och ena stoet som går tillsammans.
Jag tror själv att han kanske skulle må bättre av att få gå med fler hästar för att få ut sin energi eftersom stoet inte är så aktiv i sitt lekande och min har överskott på den varan :D

Ska ev. släppa dem på sommarbete tillsammans med 4 hästar till och det tror jag han kommer älska.

Om jag ska vara ärlig så tror jag att jag varit för "snäll" och inte sagt ifrån på en gång så skarpt som jag borde gjort..
Han är ju lite så att om man säger till honom så vill han gärna ta en diskussion. Och det är där jag fegar till lite eftersom jag vill vara säker på att jag klarar av att ta den när den dyker upp..

Vissa dagar funkar det jättebra mellan oss och han tycker det är jätteroligt att få komma ut och hitta på saker :)

Visst han ser ut som en surkart rätt ofta ,men han är ju underbar samtidigt..jag tycker om honom sååå mycket! Han har en otrolig personlighet :love:

Sist jag tog hem hovslagaren för verkning var han verkligen en finne i röven :devil: , så nu har det blivit benlyft rätt ofta så det visar sig hur det går nästa gång..

Tror att om jag får till honom så kommer det bli en underbar ridhäst!! Längtar tills den dagen kommer då allt bara funkar! :D

Lägger in en liten bild på min söting!
KopiaavIMG_1238.jpg
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Ååååå.. så fin han är:love:
Hur gammal är han nu?

Jag har haft en likadan fight med min idag igen, som igår:cry:
Är hur deppig som hellst....
Säg mig nån, kan det verkligen bli så låst i skallen på en häst, som gör allt annat m glans, men inte hö galopp?
Än en gång idag hoppade den andra ryttaren upp o hon tog högern...
Snart ger jag upp:(
Hur i hela friden skall man kunna tävla en dag m denna häst?
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hej hej!

Han blir 2 år nu den 11 maj, har haft honom i 8-9 månader ungefär.

Han är en blandning mellan Quarter och arab,och ja han är verkligen jättefin ..:love:

Har bestämt mig för att köra igång i veckan lite smått med honom,nu när äntligen ridplanen kommit fram! Och det finns verkligen gott om vårkänslor i honom nu :D Så vi får se hur det funkar..Är han på riktigt jobbigt humör och ska nafsas och stegra och greja så går ju ingenting in av det man försöker lära honom. Så jag måste få honom att vara mer koncentrerad på mig!

Konstigt det där för vissa dagar är han from som ett lamm :D

Det som jag tycker är lite jobbigt är hans griniga humör..men det är ingen idé att hetsa upp sig för då blir han bara värre,många gånger får man bara stå och vänta ut honom tills han inser att matte inte tänker ge med sig för att han är sur.


Ja man kan verkligen känna sig nere då det inte funkar..men med motgångar kommer framgångar ;) Förhoppningsvis?

Ibland kan det behövas att man rider för en annan tränare eller dylikt för att få den där aha! upplevelsen..Min kompis red för en kille ,men testade en annan en gång som fick henne att inse vad hon gjorde för fel i sin ridning,:idea: Funkade bra sedan!

Hoppas verkligen att det ordnar upp sig med hennes hö.galopp! Tyvärr har jag inga bra råd att ge dig..
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

*knapplån*

Hej alla! Det var ett tag sedan senast, tänkte bara återkomma med en liten rapport!

I dag har jag nämligen efter ett långt uppehåll åter kommit igång med tömkörningen av mitt lilla vilddjur (ett nsv brukssto på snart 2 år) här hemma :banana:

Det gick jättebra, hade en erfaren medhjälpare som höll i tömmarna och gick själv bara med som stöd vid sidan med slakt grimskaft. Hästen fattade precis vad det handlade om och det var öronen framåt mestadels hela tiden!

Det känns så kul eftersom det tagit sin tid och krävt mycket träning, inkl. en hel del blod, svett och tårar :crazy: att nå dit där vi är nu. Fick hem henne som avvant föl, hon var då tömkörd några gånger. Som åring hann jag bara tömköra henne en gång innan jag lyckades skada ett knä, lyckligtvis var det precis i början av sommaren så hon fick gå på ett låååångt bete medan jag själv hoppade runt på kryckor...efter det fick vi i höstas dock börja om från början med att bara träna uppbindning, hantering och enklare ledövningar på gårdsplanen. Nu under våren har det verkligen gått framåt och efter att hon klarat av att gå iväg själv på lite längre promenader på vägen och i skogen kändes det som att det var dags att slänga på en enklare sele och se hur det gick. Och det var ju inga konstigheter (fast man får ju förstås inte ta ut för mycket i förskott, en unghäst är ju en unghäst och vad som helst kan ju hända nästa gång även om det gick bra idag...:angel: ). Även om hon ska lämnas bort för inkörning är det skoj att kunna lägga en del grunder hemma innan.

Önskar jag hade bilder att lägga upp men det får väl bli nästa gång... :idea:

Hur går det för er andra???
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Jaså du har fått en ny dator nu?
Va roligt att det går bra för dig med ditt sto...:bump:
När har du tänkt o lämna henne till inkörning?
Och ja, man kan aldrig va säker på dessa unghästar...vad som hellst kan hända....

Så har jag försökt o tänka hela tiden, trotts att min är så otroligt cool i alla lägen.....
Men i förra v "glömde" jag av mig, hon har visat sig lite "tittig" den sista månaden, dock mkt lite....så när en bil startade bakom oss, föll det aldrig i mig att hon skulle reagera, men oj vilken rivstart hon gjorde...när fläktremmen tjöt till:rofl:
Jag hade inte w,sadeln på (skulle träna den där j...galoppen m annan sadel för ombytets skull), så jag hann ju inte ta i "knoppen", inte heller i manen, ja jag hann ingenting förrän jag låg på marken:crazy: ....med tygeln i handen fortfarande, aj där gjorde det ont...dessa j...halkfria eng tyglar, ajajaj, vad de skalade av mitt ringfinger (brukar ha handskar, men det va så varmt)...
Jaja, det va bara o hämta hanskarna o på´t igen....

Ingen hö galopp iaf, så jag fick ta henne i longer, så hon åtminstånde hade jobbat rätt i båda varven...:mad:
I lördags började jag för en ny tränare, i hopp om o få "hjälp", hade tom förvarnat henne om att ta fram alla alternativ...
Jag hoppades hon hade nåt som inte vi provat...men ack nej:(
Hon trodde inte sina ögon, hade inte i sin vildaste fantasi trott att en häst kunde va så envis...så vi fick åka hem utan galoppen, och med läxa till nästa gång.....
Som tur är det 3v dit, så vi hinner o träna...;) om det nu hjälper...
Jag är tveksam....men det kanske är det som är problemet...att jag tvekar, räknar m att hon inte skall ta den o så gör hon det inte?
Det kanske är som för vissa m transportträning, de räknar m att hästen inte skall gå in, och så gör den inte det:D ,el?
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hej hopp!

Hmm..en intressant tanke du hade där på slutet! Ja vem vet..kanske ligger det nånting i det..
Trist för övrigt att din nya tränare inte kunde komma med nån kanon idé,det är så skönt när man får svart på vitt vad man bör göra :)

Cafu: jätteroligt att det gick så bra för dig!! :)

Själv har jag haft en riktigt bra vecka tillsammans med min illbatting , har inte gjort några underverk ,men han har snällt gått med mig ute på promenad.
Fast lite trots är det ju allt :p
I lördags var det lite studs och nafs,hade sambon med mig ut så lille Cute fick väl inte all "sin" uppmärksamhet.

Men igår när vi var ensamma och han inte var vild som en orkan ,så segade han på istället som om han satt fast i tjära hehe!

Är verkligen en bedrigt att få honom att gå tillbaka till sin hage. Då står han gjutet och ser allmänt oskyldig ut.
-Vadå?tillbaka dit?? Jag har ju inte kollat på allt där borta! :D

Sen när man väl fått in honom så står han bara och kollar..precis som han säger
-Matte! Du glömde mig!!:mad:

Han bryr sig verkligen inte ifall kompisen står och skriker efter honom då vi är ute på våra upptäcktsfärder. Det är ju mycket roligare att vara ute med matte ju!!

Han stod till och med snällt på gången igår när vi vart ute på promenad ,utan att tjura det minsta! Vad har hänt med min bubbe??

Fast jag vet att nästa gång vi går ut kan det vara raka motsatsen Då kan den lille onde ha flugit i honom igen.:devil:

Men som en tränare sa åt mig:

Du måste se alla positiva saker runt honom med!
Tänk på allt det han kan ,och inte bara på det som känns jobbigt och tungt :bow:

Visst ser det emellanåt ut som om öronen växt fast i nacken på honom :angel: Men han är så underbar ändå :love:

Visst är det lite lustigt hur mycket man kan stå ut med när det gäller våra fyrbenta vänner? Man älskar dem så mycket ,fast tårarna kan spruta och svetten kan rinna som en flod utför ryggraden :D

Nej nu ska jag ut och gå ut och bättra på brännan en stund!

Ha det bra!!
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Tjena! Länge sen jag sist varit inne här! =)

Vad roligt att det går framåt för er andra också, kanske våra kusar helt enkelt blir klokare i takt med att vi får gråa hår för allt bekymmer de åsamkar oss.... :crazy:

Själv var vi iväg på kurs i söndags, karisma fick åka transport ensam för första gången. De gick riktigt bra, men jag trodde ärligt talat jag skulle dö förrän vi var tillbaka hem igen, livrädd för att hon skulle ställa till med något i transporten... men, men, tji fick jag än en gång för att jag trodde det värsta om min pålle... :smirk:

I övrigt har vi börjat ta allt längre vägar när vi är ute på promenader. Hon bråkar inte alls lika myckt längre, lite studsande ibland, men inget jag inte kunnat reda ut! *peppar, peppar* Hennes ilskna humör har också mattats av, vilket gör att det är betydligt trevligare att handskas med henne!

Men ännu har vi en lång väg kvar, utställingen närmar sig med storm steg, och jag har inte ännu lett henne i träns (rädd för att göra henne illa om hon börjar bråka när jag har bettet i munnen på henne...) Men den dusten är jag snart illa tvungen att ta, går inte att skjuta upp saken i evigheter... Traven har vi också börjat träna på nu, målet är att hon skall kunna följa smidigt med utan att studsa runt som en gummiboll...:cool:

Så det var lite vad vi hållit på med... Kom gärna med goda tips för hur man får en arab att visa upp sin fina trav utan att gå på som en ångvält...... :smirk:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

tess444 skrev:
Hej hopp!

Hmm..en intressant tanke du hade där på slutet! Ja vem vet..kanske ligger det nånting i det..
Ja, det va bara en tanke, men som du säger, det kan ju ligga i en del, man överför ju ofta sitt "humör" på hästen
Trist för övrigt att din nya tränare inte kunde komma med nån kanon idé,det är så skönt när man får svart på vitt vad man bör göra :)
Visst är det skönt, men hon ursäktade sig verkligen för att hon inte kommit m underverk...
Men det belastar jag inte henne för, hon var duktig ändå...
Igår, fick jag nog en "hint" om var felet ligger, då kiropraktorn kom på återbesök...hon hade fortfarande stelhet på HÖ sida manke o bog, så vi spekulerade i vad som kan ha hänt henne, då det sitter så "hårt"...:confused:
Det kan va så illa att, det kom då, när hon som 2åring fastnade i boxen...och hon hade inte levt idag om inte en tjej saknat sin häst så mkt att hon en sen kväll bara måste in i stallet o krama om honom...och då hittade hon min ordentligt fastkilad m manken i en fåra mellan vägg o spån..:eek:
Hursom....kommer kirop åter om 2v, och hjälper inte det heller så tyckte han att jag skulle best en tid till röntgen...:(


Men som en tränare sa åt mig:

Du måste se alla positiva saker runt honom med!
Tänk på allt det han kan ,och inte bara på det som känns jobbigt och tungt :bow:
Mkt kloka ord, tycker jag...det är så himla lätt o se bara de neg sakerna som händer, men om man tänker till en stund, så är det så mkt positiv med "busarna" att man bara blir såååå glad:rofl: :love:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

*BonRaiz* har galoppen lossnat något ännu?

*Cafu* hu går det med din lilla vilde?

Här rullar det på i sakta mak. Vi har varit till den lokala uppfödaren och tränat inför utställningen. Det gick helt OK. De trodde hon skulle få bra poäng... *Håll tummarna sen* :banana:

Idag skall vi iväg på en matchshow, skall bli intressant att se hur stollig hon blir när det är mycket hästar i farten.. :bump:


Annat spännande??
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Jiiiihaaaaa..........:bump: :bump: :D
Jag tror nog f...att det lossnat nu, men man skall inte ropa hej än...:smirk:
Kiropr har inte varit här ännu, och nu får han inte komma heller, förrän efter helgen:crazy: , för jag skall iväg på träning sön...:banana:
Har kört henne och ridit denna vecka och hon har tagit hö galopp alla gånger jag bett om´t....så, kanske har hennes bog blivit starkare nu...igår tog hon det tom på volt i paddocken, visserligen satt det hårt inne, men hon fatta det, och kanske kom hon på "att det gör faktiskt inte ont"...
Fast häromdan blev jag lite "skraj", hon va öm i halva ryggen o korset:eek: ....men det va träningsvärk....de små liven hade visst haft jättekul i hagen, den ena hade i vanlig ordning trampat av sig skon...:mad:
När hon hade så ont, hoppade jag över ridningen.....
Men vad gör hästaskrället i hagen.........jo, världens frispel igen, hoppar jämfota rakt upp i luften och sparkar bakut där uppe, inte undra på att hon är öm ibland..:mad:
Så, då sa vi att här kan man inte låta dom vila o äta en massa proteiner om de bli såna.....:devil: så dan efter fick dom gå en 1,5tim runda och sen har det vat lite (bara lite) lugnare...
Håll tummarna att hon tar högern på söndagsträningen:bow:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

You can tell a gelding, you can ask a mare, but you have to discuss it with a stallion ;-)

Härligt att läsa om alla arabston. Rider själv sen 3 år ett 17årigt arabsto, som är guds gåva till människan (tycker hon själv iallafall). Det tog nästan ett år innan hon accepterade mig, men nu litar hon på mig och är väldigt kontaktsökande - när hon vill. Men hon "försvinner" ibland i sin egen värld. Sen har hon ett speciellt frustläte om man t ex fyller på lite extra i kruban medan hon äter och blir oootroigt förolämpad vid tillsägelser. Kan vara riktigt huggorm och provocerande mot boxrannen, men hugger den tillbaka så skvallrar hon genast för mig och skriker högt. Låg/mellanrang i hagen (flyter med), undviker konflikter, men tar hand om och försvarar svaga/sjuka hästar. Och jag lovar - hon går så försiktigt att snöskaren bär henne. Rids med långa tyglar och bara sätes- och vikthjälper (western)
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

El KarismaHåller tummarna att hon får bra poäng....när är det dax?
Och vad är matchshow? Hur gick det där?
Usch, nu sitter jag här o bara väntar på att tiden skall gå, och att man skall kunna åka på träningen.........det öser ner:mad:
Tur vi skall va i ridhus, men det är klart, man skall ju sadla ute:(
Nåja, inget o göra åt, el som de säger i Finland "mitä kesä kastaa, sen myös kuivattaa", el hur....:)
För er som behöver översättning: "vad sommaren blöter ner, den oxå torkar...":rofl: :bow:
Ha en bra morsdag alla...:bump:
På mig väntade en blomma o pengar till träningen, när jag nu på morgonen kom hem fr jobbet....de är för gulliga de mina "små", 175 o 178cm i strumplästet...:crazy:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

J*vla system, slängde ut mig efter att jag skrivit en halv roman!! :cool:

BonRaiz skrev:
El KarismaHåller tummarna att hon får bra poäng....när är det dax?
Och vad är matchshow? Hur gick det där?

vid en match show ställs hästar av olika raser mot varandra och bedöms enligt hur de visas och uppför sig. Karisma hade inte sin bästa dag, skritten var det enda som fungerade, i traven bara busade hon och stod så slarvigt med benen när hon stod uppställd... *SUCK* har visst en hel del att träna denna sista vecka innan "D-day" som närmar sig med storm steg...

Usch, nu sitter jag här o bara väntar på att tiden skall gå, och att man skall kunna åka på träningen.........det öser ner:mad:
Tur vi skall va i ridhus, men det är klart, man skall ju sadla ute:(
Nåja, inget o göra åt, el som de säger i Finland "mitä kesä kastaa, sen myös kuivattaa", el hur....:)
För er som behöver översättning: "vad sommaren blöter ner, den oxå torkar...":rofl: :bow:
Ha en bra morsdag alla...:bump:
På mig väntade en blomma o pengar till träningen, när jag nu på morgonen kom hem fr jobbet....de är för gulliga de mina "små", 175 o 178cm i strumplästet...:crazy:
Vilken trevlig morsdags present!!

Hur gick tränigen?
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Oooo tack det gick kanon...:bump:
Ja, förutom du vet vad....
Men jag sk... i det nu, håller inte på o "ältar", utan jag stärker bogen på raka spår istället, och så körningen, där fattar hon den bara jag tar i vä tygel lite o "kysser"....
Annars tränade vi på Trail (efter att ha gjort lite serpentiner), skritt o trav över bomar, stop i fyrkanten, vändningar däri, både bak o framdels, sidoförflyttningar åt båda håll....och så avslutade vi med stoppar i skritt, trav o galopp....
Hon går ju i vä galopp från halt, den spjuvern:rofl:
Men stoppen måste jag själv träna mkt på...är fortfarande för "stel", så höftet böjer sig inte automatiskt...hehe

Det va väll synd att det inte gick så bra för er...men håller tummarna på att D-day går bättre :d ...är det nu till helgen?
Jag kan tänka mig att det inte är lätt o få en Arab "lugn", de som har så mkt energi och alltid vill visa upp sig (spänna upp sig)
Men så är dom Granna med:love:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

BonRaiz skrev:
Oooo tack det gick kanon...:bump:
Ja, förutom du vet vad....
Men jag sk... i det nu, håller inte på o "ältar", utan jag stärker bogen på raka spår istället, och så körningen, där fattar hon den bara jag tar i vä tygel lite o "kysser"....
Annars tränade vi på Trail (efter att ha gjort lite serpentiner), skritt o trav över bomar, stop i fyrkanten, vändningar däri, både bak o framdels, sidoförflyttningar åt båda håll....och så avslutade vi med stoppar i skritt, trav o galopp....
Hon går ju i vä galopp från halt, den spjuvern:rofl:
Men stoppen måste jag själv träna mkt på...är fortfarande för "stel", så höftet böjer sig inte automatiskt...hehe

Det va väll synd att det inte gick så bra för er...men håller tummarna på att D-day går bättre :d ...är det nu till helgen?
D-day är den 7 juni.. jag blir redan nervös när jag tänker på det...! ;)

Jag kan tänka mig att det inte är lätt o få en Arab "lugn", de som har så mkt energi och alltid vill visa upp sig (spänna upp sig)
Hon får mer än gärna vara lite "showig" av sig, men det är ju inte direkt så hon beter sig... lite mer att hon vill glömma bort att det är någon som finns i andra änden av tyglen... men, men, det kommer väl med tiden... alla hästar är ju olika!! snälla trösta mig att det är så!! :crazy:
Men så är dom Granna med:love:

Hon var SÅ samarbetsvillig ett tag här nu, men nu tycks vi få några bakslag (såhär lagom till utställningen!!:mad: ) Hon testar igen säkert, dock inte lika "sur" av sig som tidigare ivår när jag startade tråden... Men ändå tillräckligt för att jag redan skall ha hunnit tänka "tänk om hon blir lika jävlig igen"... Det är väl just det jag mest räds.. att hon skall bli som i våras... :eek:

Nu börjar djursjukhuset!! Vi skrivs!!
(ang. galoppen... trägen vinner!! ;) )
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Ja jösses...nu blir jag oxå nervös för dig...men det får man ju som bekant inte va, det känner ju hästarna av, vet jag...:crazy:
Jaså, det va inte Arabshowig hon va...annars hade det ju vat fint...
Det kommer o går hela tiden, jag har oxå en som ofta gör nåt "dumt", precis som om hon skall "kolla" om de gamla reglerna finns kvar ?
Är det du "matte" som är ledaren?
Eller får jag ta över?
Men skall trösta dig med, att om du konsekvent håller på dina regler, så blir det inga större diskutioner i framtiden...
Frågan kommer, som igår, när jag var o red barbacka med min...
Hoppade av sista biten, för att skritta av mig själv lite oxå....
Hade inget träns, så hon tyckte att då får jag väll äta lite här o var...nä sa jag, flera gånger, och hon tyckte sig vara dööööööhungrig, trotts att de går på mkt bra bete nu...
Till slut kom det där lilla....får jag inte äta NU, så tar jag i din tröja, bara så du vet det....och jag kände hur hon snabbt som blixten tog m läpparna och släppte...
Gjorde ingen större affär av det, utan lyfte bara handen i luften och blängde...hon rättade sig i ledet sen o va from som ett lamm...
Efter en stund hade ledaren (jag) bestämt ett ställe, där vi kunde stanna o beta....
Allt frid o fröjd, tills nästa ifrågasättande kommer....
Men som sagt, hon vill bara kolla om jag är en rättvis ledare, en som hon vill ha....
Så, snälla, tänk inte på det så mkt...utan försök va positiv, trotts att hon är tjurig, lossas att du inte äns såg det....beröm mkt för det hon gör bra....
Det kommer att gå sk...bra, är jag säker på.:bump: :banana:
 

Liknande trådar

E
Träning Jaa. here we go again!! Har ett arabsto (läs :devil: ) på 2 år i min ägo. Trevlig liten prick, men inte nu!! Kort sagt: en dam med en...
Svar
1
· Visningar
809
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp