Bukefalos 28 år!

grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

cafu skrev:
Tråkigt med shettisen! Vad är det för häst du skaffat i stället då, är den ridbar eller bara sällskap *nyfiken*?

Varmblodet har inte blivit mycket riden, någon har väl försökt, men den stressade upp sig så... Själv har jag inte tid att jobba henne desto mer, har bara kört en del ledövningar.. Så hon är nog "endast" sällskapshäst.

Jag tror också det löser sig med tiden, 2 hästar går nog lättare ihop än 3, och det är mer praktiskt om man t ex är själv och behöver leda dem nånstans, då kan man i värsta fall ta båda samtidigt...å andra sidan blir 2 hästar lätt väldigt bundna till, och beroende av varandra...å tredje sidan (?) är det lättare att träna ensamträning med 2 (som Alexandra W varit inne på tidigare i tråden)...

Det finns fördelar med att ha 3 hästar och det finns fördelar med att ha bara 2. Men som sagt är det enklare att träna dem att vara ensamma, något som jag förstod av dina skriverier att de (stona) nödvändigt bör bli vana vid. 3 hästar är förstås mera en flock än 2 och valacken har ju säkert mera "visdom" än de 2 unga tösarna?!:crazy:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

35ElKarismaSE1.jpg
[/IMG]

35ElKarismaSE2.jpg
[/IMG]

*jag lyckades!!!* :banana:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Vad vacker hon är!! :love:

Jätteskoj att det gick så bra för er! :banana:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

:d :love: Mums...jättefin:love: :love:
Jag skall banne mig ha en Arab, om jag skall ha fler hästar...
Dom är ju sååååå fina...:d
Min förra häst gick ihop med en hingst (2år), när han själv va 3...och de hade döskoj ihop....han var grå skimmel då...idag är han 6 och börjar mer o mer bli lik sin mor, vit....men han är så fin med...:love:

Ang det där med att ha 2 el 3 hästar...som sagt, det är för o nackdelar med båda...:crazy:
Ibland vill jag att vi skulle ha en skättis el nåt som sällskap till den andre hästen i hagen...hon kan nämligen inte lämnas själv, om jag skall ut o rida i skogen ex...då springer hon sig fördärvad i hagen och min blir oxå orolig för det...:(
Så jag måste alltid ta in henne oxå och så mocka efter, när hon skitit 3-4 högar o trampat i det....extra arbete för mig med andra ord...:(
Stallvärden tror inte att det hjälper m en häst till, utan tror att det handlar om min häst, att hon vill vara där hon är...
Men jag är lite tveksam till det, då hon håller sig lugn i hagen om jag lastar min o vi åker iväg:confused:
Då vet hon att vi inte finns i närheten...
Har varit borta en dag 9 tim och det gick hur bra som hellst...
Stallvärden har varit hemma och kollat henne, så vi vet...
Alltså måste det handla om att hon vill följa med på turen...
Eller vad tror ni?
Min däremot kan hålla sig lugn ihage, när dom är iväg, skriker lite då o då mellan tuggorna...
Så jag tror nog att de är så olika individer, den ena accepterar sin situation och vet att det hon kommer tillbaka, medan den andra inte kan acceptera att inte få följa med...:mad:
Dessutom tror jag inte att hon heller någonsin kommer att acceptera det, det går ej att träna bort:(
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

BonRaiz skrev:
:d :love: Mums...jättefin:love: :love:
Jag skall banne mig ha en Arab, om jag skall ha fler hästar...
Dom är ju sååååå fina...:d
Min förra häst gick ihop med en hingst (2år), när han själv va 3...och de hade döskoj ihop....han var grå skimmel då...idag är han 6 och börjar mer o mer bli lik sin mor, vit....men han är så fin med...:love:
Araber är verkligen en ras för sig... på gott och ont... ;)

Hur går det med galoppen BonRaiz? Det är ett tag sedan senaste rapport!

Hur går det för CAFU?

:bump:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hej på dig, ja det va ett tag sen...
Ingen förändring m galoppen:mad: :(
Och nu har hon kommit in i en trottsperiod igen...skall inte in i transporten...tror hon, men tji får hon varje gång...vipps så är hon där, utan att veta hur det gick till...:eek:
Nä jag blir inte klok på henne...
Vi var på "sista" träningen i söndags och allt annat går ju så j...bra, utom högern...
Vi har provat allt...nu e det bara en Psykolog kvar (el vet):rofl:
Hade man inte vetat bättre, så kunde man tro, att det är just den hon bestämt sig o krångla med...men så är det ju förstås inte...hästar är ju inte såna...
En sak är säker, att när hon väl börjar ta den (och behålla), så blir hon fenomenal med byten:D , då hon gör så himla fina byten nu...alltså tar hon hö så vips har hon snart bytt till vä, utan att man fattade nåt....
Nu har hon fått 1v vila, skrittar henne nästa v, sen får hon gå igång igen, då vi skall på "hästrally" den 21e...
http://s79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/?action=view&current=Piatrning2juli-06.flv
Sätter in en liten träningsfilm fr i söndags... Sidepass träning...dålig kvalite, men hoppas ni kan se lite iaf...

Hur e det själv då?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

El Karisma skrev:
Jaa. here we go again!! Har ett arabsto (läs :devil: ) på 2 år i min ägo. Trevlig liten prick, men inte nu!! Kort sagt: en dam med en egen vilja av stål och ett hett temperament... Ack å ve den människa som säger åt henne, just nu iallafall.

Hon är super grinig för tillfället, och jag vet inte hur jag skall få hästfan att inse att mitt tålamod tryter.

Jaa, jag har sagt ifrån. När hon är grinig mot mig schasar (felstavat??) jag iväg henne, hon fattar vinken... för 1 min. Sen skall det prövas igen ifall man får utmana matte! HUR SKALL JAG EN GÅNG FÖR ALLA FÅ HENNE ATT FÖRSTÅ ATT JAG TÄNKER INTE GE EFTER?!:confused:

Jag är inte rädd henne och hon vågar inte heller bita mig, där vet hon att gränsen går. Hon är inte heller skadad eller sjuk.

Är det bara att hålla på som tidigare och tro att det lugnar ner sig? Har någon ett motsvarande exemplar i stallet?

*Är i behov av lite... hmmm... råd och uppmuntran* :banana:


Min welsh mountain betedde sig så i ungefär två månader, en liten trots period, dom hör till, men det är bara att stå på sig så ger hästen efter ganska fort, det går över med tiden.
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

BonRaiz skrev:
Hej på dig, ja det va ett tag sen...
Ingen förändring m galoppen:mad: :(
Och nu har hon kommit in i en trottsperiod igen...skall inte in i transporten...tror hon, men tji får hon varje gång...vipps så är hon där, utan att veta hur det gick till...:eek:
Nä jag blir inte klok på henne...
Vi var på "sista" träningen i söndags och allt annat går ju så j...bra, utom högern...
Vi har provat allt...nu e det bara en Psykolog kvar (el vet):rofl:
Hade man inte vetat bättre, så kunde man tro, att det är just den hon bestämt sig o krångla med...men så är det ju förstås inte...hästar är ju inte såna...
En sak är säker, att när hon väl börjar ta den (och behålla), så blir hon fenomenal med byten:D , då hon gör så himla fina byten nu...alltså tar hon hö så vips har hon snart bytt till vä, utan att man fattade nåt....
Nu har hon fått 1v vila, skrittar henne nästa v, sen får hon gå igång igen, då vi skall på "hästrally" den 21e...
http://s79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/?action=view&current=Piatrning2juli-06.flv
Sätter in en liten träningsfilm fr i söndags... Sidepass träning...dålig kvalite, men hoppas ni kan se lite iaf...

Hur e det själv då?

Vad tråkigt att galoppen krånglar fortfarande. Jag har märkt med Karisma att hon har betydligt svårare att fatta höger galopp än vänster, så jag har resonerat som så att det måste finnas någon vettig orsak bakom. Därför bestämde jag mig för att ta ut massören på lördag för att hon skall få gå igenom henne. Det är ju bra att få bot på ev. spänningar ännu så länge som de är unga så att man kan jobba dem så "liksidig" som möjligt!! ;)

Sen det där som du skrev att du själv hade problem, var det med muskler eller nåt..?! kanske det är det som spökar trots allt??:confused:

Karisma har fått ta det lite lugnare nu efter ruljansen med utställningen i våras... Jag har haft sadeln på henne nu några gånger å den verkade hon acceptera helt bra! Nu är det tömkörning å lite löshoppning som står till följande på schemat!
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Aaaa va kul, att sadelträningen gått bra...hoppas löshoppningen oxå gör det...att hon tycker det är kul, för du skall väll ha henne till det?
Har inte provat det på RAiza än, men tror inte det är hennes grej, är för lat till det...:crazy: Får väll testa en dag...
Hon har inga problem att ta hö galopp i hage och gör fina byten där...så det här sitter i huvet på henne, eller så är hon så envis...
Hon har svårare att gör allt åt höger, är stelare...
Nä, jag är fixad, så är inte sne länge (hö höft var högre än vä)...på henne har jag haft kiropraktor 3x, och nu verkar det att lossna, men han sa att det satt "hårt", var fortfarande spänd vä höft, men hö bogen var bättre...
Hon slutade m hö galopp förra året, då hon fick ont i hö höft och vä bakknä...så det kan va det som sitter i huvet, djupt.
Men börjar det inte lossna snart, tar jag henne till vet, så får dom röntga hö bog/manke, det är där jag tror problemet sitter isf...
Det verkar ändå inte som om hon hade ont, då hon inget visar i övrig ridning och hon försöker verkligen ta galoppen...och tar hon den så gör hon en flygande byte till vä, när det blir för jobbigt...alltså med mig på, så det verkar mer som om hon inte orkar hålla den, med ryttare...hon har oxå välldigt svårt att sträcka (strecha) hö fram...
Det är ju sjutton oxå....hade vi inte haft detta som problem, så hade vi kunna tränat inför tävling i höst, allt annat funkar ju:(
Ha en skön sommar....:) ,om vi inte hörs mer på ett tag..
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

:rofl: Föl och unghästar är ju i trotsåldern! Herregud, ha tålamod madam! Hur var du själv i tonåren? HAHA
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

ishbel skrev:
:rofl: Föl och unghästar är ju i trotsåldern! Herregud, ha tålamod madam! Hur var du själv i tonåren? HAHA

om du läser lite mera noggrannt kanske du märker att tråden startades i vår-vintras nångång... Mycket har hänt sedan dess! :cool:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

BonRaiz skrev:
Aaaa va kul, att sadelträningen gått bra...hoppas löshoppningen oxå gör det...att hon tycker det är kul, för du skall väll ha henne till det?
Har inte provat det på RAiza än, men tror inte det är hennes grej, är för lat till det...:crazy: Får väll testa en dag...
Hon har inga problem att ta hö galopp i hage och gör fina byten där...så det här sitter i huvet på henne, eller så är hon så envis...
Hon har svårare att gör allt åt höger, är stelare...
Nä, jag är fixad, så är inte sne länge (hö höft var högre än vä)...på henne har jag haft kiropraktor 3x, och nu verkar det att lossna, men han sa att det satt "hårt", var fortfarande spänd vä höft, men hö bogen var bättre...
Hon slutade m hö galopp förra året, då hon fick ont i hö höft och vä bakknä...så det kan va det som sitter i huvet, djupt.
Men börjar det inte lossna snart, tar jag henne till vet, så får dom röntga hö bog/manke, det är där jag tror problemet sitter isf...
Det verkar ändå inte som om hon hade ont, då hon inget visar i övrig ridning och hon försöker verkligen ta galoppen...och tar hon den så gör hon en flygande byte till vä, när det blir för jobbigt...alltså med mig på, så det verkar mer som om hon inte orkar hålla den, med ryttare...hon har oxå välldigt svårt att sträcka (strecha) hö fram...
Det är ju sjutton oxå....hade vi inte haft detta som problem, så hade vi kunna tränat inför tävling i höst, allt annat funkar ju:(
Ha en skön sommar....:) ,om vi inte hörs mer på ett tag..

Det är väl som du skriver, att hon troar sig inte att fatta den där högergaloppen... *men trägen vinner!* ;)

Va synd om ni inte kan tävla till hösten, hon verkade väldigt lyhörd (hänvisar till filmen, synd bara att den var så mörk). Men vem vet, kanske det lossnar på en gång när hon väl kommer igång! *håller tummarna*:banana:

Skön sommar åt er med, vi kan ju uppdatera lite nu som då hur det framskrider med träningen :bump:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Ja, mkt har hänt sen i början på Februari, både för dig o mig.....:angel:
Ja, håll oss underrättade på hur det går, är spänd på att höra hur löshoppningen gått...:bump:

Ja, jag tror oxå att den där galoppen lossnar och som tidigare sagt, har ingen brådska med tävling...och förrästen en träningstävling kunde man väll ta iaf...skit i galoppen, det får bli som det blir..:rofl:
Hon kanske gör ett vackert byte, där hon inte skall;)
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Uppdatering är väll på sin plats här El Karisma, då mkt av det vi skrivit de senaste mån är bortsuddat pga "datakrångel"...

Ja, nu funkar det mesta för oss, även galoppen både på rakt o böjt spår....:banana:
Läste i en bok att hästar till 80% är "vänsterhänta", så de har mer problem m hö galoppen...inget att bli "hysterisk" över, om det tar mer tid att lära...
På sön är det träningsdax igen och nästa helg åker vi på ridläger..
I slutet av okt skall jag åka till Tjeckien och "bli" förhåppningsvis en bättre westernryttare, hos Klara Salkova...
oooo, vad jag längtar...vågar knappt tro, att det är sant..:crazy:
Om jag inte minns fel, så skulle du oxå på nån clinic nu?
Har du varit iväg?
Berätta...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

BonRaiz skrev:
Uppdatering är väll på sin plats här El Karisma, då mkt av det vi skrivit de senaste mån är bortsuddat pga "datakrångel"...
*jo ja märkte att en del försvunnit, synd!*

Ja, nu funkar det mesta för oss, även galoppen både på rakt o böjt spår....:banana:
Läste i en bok att hästar till 80% är "vänsterhänta", så de har mer problem m hö galoppen...inget att bli "hysterisk" över, om det tar mer tid att lära...

Kan bara lyfta på hatten för att du fått galoppen att fungera, har säkert kännts motigt vid flera tillfällen... :bump:

På sön är det träningsdax igen och nästa helg åker vi på ridläger..
I slutet av okt skall jag åka till Tjeckien och "bli" förhåppningsvis en bättre westernryttare, hos Klara Salkova...
*sotis*;)

oooo, vad jag längtar...vågar knappt tro, att det är sant..:crazy:
Om jag inte minns fel, så skulle du oxå på nån clinic nu?
Har du varit iväg?
Berätta...

Vi var senast på klinik 20 augusti (om jag inte tar helt fel på datum), gick helt bra, förutom att hon var lite rastlös i transporten TILL träningen... Nu i september blir det ingen träning för våran del iom att det på denna månads träning ordnas träningstävling, något som vi då inte kan delta i...

Oturligt nog har min lilla otursfågel hamnat i trubbel med varmblodet som håller henne sällskap... Karisma har rivit upp ett lite otäckt sår på insidan av baklåret + lite små kala fläckar var pälsen har skrapats bort, när hon, högst troligt, försökte komma undan en spark, som istället prickade en planka som kom lös = Karisma sprang förstås i den,... Lång historia kort återberättad! :angel:
Hur som helst är det bara för typiskt...! :mad: Så hon får ta det lite lugnare nu tills svullnaden ger med sig...

Hon har nu blivit tömkörd 3 gånger och det har som sagt gått lite vingligt fram, men de´ blir väl bättre när både jag och hon blir lite vanare. Så tömkörandet fortsätter jag med lite till tills snön kommer. Sen blir det mest promenader... Förhoppningsvis kan jag sitta upp, bara en kort stund, före 2006 blir 2007. *väntar så, men måste samla lite mod ännu och klänga lite till* :idea:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Ja, se dessa ungdomar....jag tycker de jämt har nån skada här o där..:(
Har de inte busat runt o "råkat" träffa varandra, så har dom lyckats själva m konststycket att "repa" till sig...
Tycker Raiza har smårevor på benen jämt...:mad:

Träningen gick mkt bra i söndags...just nu funkar allt, fick tom beröm för min fina sitts, som förbättrats mkt sen 1a träningen.....utom Transport...jag begriper inte varför det alltid måste va nåt hon testar med...:mad:
Då vi tidigare inte haft några bekymmer med det...så tyckte jag ju i somras att nu va det dax för henne att ta över ansvaret, av att gå in själv...så nu har det blivit en "fight"...
Hon ställer sig m alla 4 på lemmen, men tar all evighet sen att gå in...om inte jag går 1st....(upp till 3tim tom, som jag gav henne)
Jag tycker att hon är så stor nu, så hon kan gå in själv...
Alltså, jag vet att hon går in med mig före, så i en nödsituation får jag väll använda det....
Men som nu i söndax, när vi skulle på träningen...som tur va hade jag en halv tim extra tid, för det va det tog för mig att övertyga henne om att jag menar allvar......hon skall in:cool:
Men då hade hon surnat till ordentligt efter att ha fått jobba en hel del utanför transporten...
Hon måste ju få känna att det är jobbigare utanför, än inne....
Och det kan hon inte acceptera...har aldrig sett henne så j...sur tidigare...öronen va hur slickade som hellst, stundtals..
Tala om o ha en riktig "pissemärr", som de kallas här i Sverige.
Alltså, jag har gett henne tid utan tvång, men så kan vi ju inte hålla på...nån gång måste hon väll fatta, att det inte är lönt, för jag är väll om ännu värre p...märr;)
Ja, gode gud, det skall bli roligt o se på lördag morg...då måste vi åka hemifrån kl 7.30 senast för o komma i tid till 1a passet....
Haha, när tycker du jag skall börja?:D
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Jag blir väldigt konfunderad över när du skriver att ditt tålamod "tryter". Vad menar du med det, kan du förklara lite mer utförligt?

Boel - med näst intill oändligt tålamod.
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

BonRaiz skrev:
Ja, se dessa ungdomar....jag tycker de jämt har nån skada här o där..:(
Har de inte busat runt o "råkat" träffa varandra, så har dom lyckats själva m konststycket att "repa" till sig...
Tycker Raiza har smårevor på benen jämt...:mad:

Jag har många gånger om funderat hur Karisma skall komma igenom ungdomstiden med livet i behåll när hon alltid tycks råka i de mest absurda situationer... Som tur är förstår hon att inte bli panikslagen, som den gången när hon rullade sig för nära staketet och hamnade med benen mellan staketet... eller den gången när hon rullat sig i boxen och hamnat med benen för nära väggen för att komma upp (far och jag fick rulla henne över igen så hon skulle komma upp)

Träningen gick mkt bra i söndags...just nu funkar allt, fick tom beröm för min fina sitts, som förbättrats mkt sen 1a träningen.....utom Transport...jag begriper inte varför det alltid måste va nåt hon testar med...:mad:
Då vi tidigare inte haft några bekymmer med det...så tyckte jag ju i somras att nu va det dax för henne att ta över ansvaret, av att gå in själv...så nu har det blivit en "fight"...
Hon ställer sig m alla 4 på lemmen, men tar all evighet sen att gå in...om inte jag går 1st....(upp till 3tim tom, som jag gav henne)
Jag tycker att hon är så stor nu, så hon kan gå in själv...
Alltså, jag vet att hon går in med mig före, så i en nödsituation får jag väll använda det....
Men som nu i söndax, när vi skulle på träningen...som tur va hade jag en halv tim extra tid, för det va det tog för mig att övertyga henne om att jag menar allvar......hon skall in:cool:
Men då hade hon surnat till ordentligt efter att ha fått jobba en hel del utanför transporten...
Hon måste ju få känna att det är jobbigare utanför, än inne....
Och det kan hon inte acceptera...har aldrig sett henne så j...sur tidigare...öronen va hur slickade som hellst, stundtals..
Tala om o ha en riktig "pissemärr", som de kallas här i Sverige.
Alltså, jag har gett henne tid utan tvång, men så kan vi ju inte hålla på...nån gång måste hon väll fatta, att det inte är lönt, för jag är väll om ännu värre p...märr;)
Ja, gode gud, det skall bli roligt o se på lördag morg...då måste vi åka hemifrån kl 7.30 senast för o komma i tid till 1a passet....
Haha, när tycker du jag skall börja?:D Fredag kväll?? :D

Jaa, det är väl så här att ha unghästar.... Ena dagen funkar det mesta, nästa dag inte nära på heller... Men det där med transporten fixar du, gäller väl bara att utrusta sig med en stor knippe tålamod. ;)

Till Boella

alla är vi olika, somliga har hur mycket tålamod som helst, för andra kan faktiskt bägaren rinna över... Du kan trösta dig med att det första inlägget skrevs i vår-vintras, dvs det börjar bli en tid sedan. Under dessa månader har jag absolut lyckats förlänga mitt tålamod med några mil... :smirk:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Jag känner igen problemet med en dam med myket egen vilja och egenheter. Sj har jag fått en ohanterad 2 åring på halsen..(ingen arab men ändå) Söt som socker men envis som synden och tar egentligen inte "årder" från någon.

Nu har jag kommit till stadiet där damen måste lära sig att "gilla läget" och kanske ta ett andetag eller två...Vi har kommit till skräckens ställe, vattnet. Nu råkar det vara så att jag bor utomlands och därför är det här med att kunna spola av henne ganska viktigt. Hon är inte rädd för slange utan det är just vattnet som gör henne upprörd. Lite vatten på ena framkotan och hon far iväg så långt linan räcker (och hällst lite till) Vad ska jag göra??

Den andra hanteringen fungerar bra så länge hon inte blir stressad av saker som händer runt omring henne...det skäl hennes uppmärksamhet ifrån mig....det är oxå ett problem...

// Jag
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

:rofl: :rofl: Ja, det vore nåt....tänkte på det igår:rofl: ...att kanske stoppa in henne ikväll redan...så är hon på plats i tid iaf :rofl:
Facit av det hade väll blivit, att hon aldrig mer skulle gått 15m närmare en transport;)
Till er som läser det här: Ta det med en nypa salt....;)

Oh fy, har hon oxå varit med om o fastna i box...det gjorde min med, bara 2v efter jag fått hem henne...en sen fre kv, som tur va, kom en "kelsjuk" tonåring in o hittade henne och kunde hjälpa henne upp...annars hade hon nog inte levt idag...:eek:


Boella...som El Karisma sa, tråden startade vår-vintern...mkt har hänt sen dess...jag är säker på att uttrycket "tålamodet tryter" många gånger är just vad det är, ett uttryck för sin förtvivlan just då...
Inget som gör att man "misshandlar" sin häst för...
Vilken tur då att hon satte in en tråd om det då, o fick "hjälp" av dom med oändligt lång tålamod, så att även hon har fått milslångt nu...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

E
Träning Jaa. here we go again!! Har ett arabsto (läs :devil: ) på 2 år i min ägo. Trevlig liten prick, men inte nu!! Kort sagt: en dam med en...
Svar
1
· Visningar
807
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp