Bukefalos 28 år!

Grisägare, se hit!

Sv: Grisägare, se hit!

nepp, inget gelegodis eller yoghurt eller plagg av skinn eller dylikt.

har vant mej lite nu, men i början höll jag på bryta ihop för det fanns nästan inget vegetariskt ,,,
 
Sv: Grisägare, se hit!

men dom äter ju korv sa du ju.? det är väl en massa delar från gris i korv om jag inte är helt ute & cyklar?
 
Sv: Grisägare, se hit!

men dom äter ju korv sa du ju.? det är väl en massa delar från gris i korv om jag inte är helt ute & cyklar?

Det är skillnad på att systematiskt utfodra med korv vilket jag inte gör och att ha en kött-tokig gris som brakar genom stängsel i ett obevakat ögonblick och snor grillkorv bara för att det luktade smaskens.

Inte heller lätt att stoppa en lantrassugga på sisådär 175 kilo som gett sig tusan på att all korv på bordet endast tillhörde HENNE!

Vilket torde framgå om man läser inlägget jag skrev ordentligt. Det står

"Man fick vakta tex om man grillade annars snodde hon rubbet."

Vilket svårligen kan tolkas som att vi ger grisarna korv med vilje.

Däremot äter de flesta grisar med glädje allt kött dom får tag i och rår på. Tex daggmaskar, larver, kadaver, djurungar etc. Grisen är nämligen allätare. Men ur smittosynpunkt är det inte lämpligt att mata dom med svinkött.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Grisägare, se hit!

inte i alla, men många... även yoghurt i förpackningar :crazy:
 
Sv: Grisägare, se hit!

Apropå äta minigris kan ni se vad för spekulant som mailade mig idag angående minigris!

Kan väl lugnt säga att mitt pris gick upp med möe pengu!!!!!

...................

mailet som kom:

Hej !
<br>Hur mycket väger en sådan här minigris när den är fullvuxen?
<br>Jag undrar detta för att om man tröttnar på den så kanske det är hyfsat
<br>mycket kött att få ut.

MVH X

mitt svar:



Dyrt kilopris när man kan få en stor färdigslaktad produktionsgris för ca 1500-2000:-. Men det är klart vill du betala sisådär 500:- per kilo griskött när man kan köpa i butiken färdigt att lägga i grytan för omkring 50:-/kilo så är det ju upp till dig!

/kt

...................

Vilka folk det finns SUCK! Undrar om klillen tänker äta upp hundvalpar om han tröttnar på de också??

/KT
 
Sv: Grisägare, se hit!

Gelatin är slaktbiprodukter från främst gris, men det finns även gelatin från kossor. Ganska (läs: VÄLDIGT) äckligt, om du frågar mej ;)
 
Sv: Grisägare, se hit!

men om man äter mindre kött ,så blir det mer plågsamma djurtransporter för djuren, det e flera grisuppfödrare som har fått lägga ner pga detta,och då åker grisrana mer plågsamma transporter från tex utlandet,samma sak gäller slakttransporterna t italien med hästar,hade bara fler ätigt hästkött i sverige så hade hästarna aldrigt behöt gå de plågsamma transporterna ,utan mat och vatten. jag tänkte att jag ska adrig äta hästkött innan,men kan jag hjälpa 1 enda hästa att gå till italien så gör jag gärna det!! hellre äter jag kött från sverige helst ekologiskt griskött..... så ig dom som inte äter kött e större djurplågare än dom dom gör...då fler djur INTE hade behövt gå plågsamma djurtransporter om efter frågan hade varit stor!
 
Sv: Grisägare, se hit!

men om man äter mindre kött ,så blir det mer plågsamma djurtransporter för djuren, det e flera grisuppfödrare som har fått lägga ner pga detta,och då åker grisrana mer plågsamma transporter från tex utlandet,samma sak gäller slakttransporterna t italien med hästar,hade bara fler ätigt hästkött i sverige så hade hästarna aldrigt behöt gå de plågsamma transporterna ,utan mat och vatten. jag tänkte att jag ska adrig äta hästkött innan,men kan jag hjälpa 1 enda hästa att gå till italien så gör jag gärna det!! hellre äter jag kött från sverige helst ekologiskt griskött..... så ig dom som inte äter kött e större djurplågare än dom dom gör...då fler djur INTE hade behövt gå plågsamma djurtransporter om efter frågan hade varit stor!

Hm.....

De går väl inte på plågsamma djurtansporter? Förhoppningsvis åker dom eller blir transporterade? För så dåliga är väl inte slaktbilarna att botten har trillat ut?

? ? ?

/KT
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag äter nog det mesta.

Ser helst att djuret har haft det så där riktigt rosalulligt bra förstås, vilket ju egentligen gör att jag borde sluta äta nöt- och griskött som inte är "hemslaktat", men jag känner ingen som slaktar. Och jag vill inte sluta äta kött. Får iom detta inte heller tag i viltkött, man ska ju helst känna någon. Äter i varje fall bara svenskt kött, om jag kan välja. Men:

*Jag åt hästkött även när jag som liten mer eller mindre bodde i stallet.
*Skulle jag skaffa gris skulle jag garanterat fortsätta äta fläskkött. (svar på huvudfrågan)
*Hade kanin som liten, och testade att äta hare då. De vuxna blev serverade det på en fest och då passade jag på att smaka. Fick ingen egen tallrik dock, vi barn blev serverade varmkorv med bröd... *suckar*
* Tycker lamm är jättesöta och har hjälp till att ta hand om en flock med tackor, men nog äter jag lammkött.

Människokött skulle jag naturligtvis inte vilja äta.
Är också lite skeptiskt mot rovdjurskött (björn, varg, kattdjur o. dylikt). Men jag skulle säkert smaka en liten bit om jag fick tillfälle, bara för att ha testat. Kanske inte hund, där det serveras har man ju sett hur hundarna har det... Usch!

Äter inte heller de här exotiska köttsorterna som finns i frysdiskarna numera. Som känguru, zebra, krokodil och skallerorm. Det är inte min grej, och man har ju verkligen ingen aning om "hur de har haft det" eller vilka transporter som krävts för att få hit det...
 
Sv: Grisägare, se hit!

jo det gör grisar! jag har jobbat på flera gårdar och vet att dom skickar tex suggor till tyskland för att dom får dubelt så mkt betalt där,och det e ingen sk vila vid den transporten och det e trångt! allt för att de ska tjäna så mkt pengar som möjligt och det hade inte funnits om fler hade ätigt griskött i sverige.........
 
Sv: Grisägare, se hit!

jo det gör grisar! jag har jobbat på flera gårdar och vet att dom skickar tex suggor till tyskland för att dom får dubelt så mkt betalt där,och det e ingen sk vila vid den transporten och det e trångt! allt för att de ska tjäna så mkt pengar som möjligt och det hade inte funnits om fler hade ätigt griskött i sverige.........

Det var inte det jag menade.... jag menade dina formuleringar i ditt inlägg rent språkligt. Jag fick läsa flera gånger innan jag insåg vad du menade.

Du skriver tex: "så hade hästarna aldrigt behöt gå de plågsamma transporterna " och

"men kan jag hjälpa 1 enda hästa att gå till italien så "

Etc etc. Blir riktigt jobbigt att läsa. Och då har jag inte nämnt alla stavfelen..

/KT
 
Sv: Grisägare, se hit!

så du menar alltså att man är "snällare" mot djuren om man äter kött?! :eek:
 
Sv: Grisägare, se hit!

I princip ja, för då besparas de långa transporter och en hantering som i vissa länder är snudd på djurplågeri om man jämför med hanteringen inom landets gränser.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Personligen tycker jag inte att det är särskilt snällt mot djuren att äta upp dem faktiskt.

Milles mamma: så du tycker alla vegetarianer är "djurplågare" bara för att vi INTE äter upp djuren? Men om alla i Sverige hade varit vegetarianer, hade vi inte haft alls några plågsamma transporter för djuren, eftersom ingen äter kött eller hur?
 
Sv: Grisägare, se hit!

Men om alla i Sverige hade varit vegetarianer, hade vi inte haft alls några plågsamma transporter för djuren, eftersom ingen äter kött eller hur?
Jag håller med om att plågsamma djurtransporter åtminstonde varit färre, eftersom vi inte haft så många djur att transportera!

Det hade inte funnits några grisar!
Antalet nötkreatur hade varit betydligt lägre, men några hade ändå fått leva, för vi får väl dricka mjölk? Annars hade även dom varit utrotade, och som konsekvens av det hade hagarna vuxit igen.
Vi får inte äta ägg heller för dig? Så försvann all dålig hönshållning ihop med den goda... och hönsen blev också utrotade.
Samma sak med getter, får, ankor osv, osv.

Kvar blir bara hästar, om vi får fortsätta att rida och köra dom? Annars lär även dom försvinna som art.

Personligen tror jag att dålig djurhållning drabbar fler djur än dåliga transporter. Är det inte självklart att kräva god djurhållning och dito transporter? Gör detta i st f att försöka ge köttätare dåligt samvete. Djuren får det inte bättre för att vi slutar äta kött, dom upphör att existera!

Sluta att äta upp djurens mat! :devil:

LIA
 
Sv: Grisägare, se hit!

För vi får väl dricka mjölk?

Vi får inte äta ägg heller för dig?

Kvar blir bara hästar, om vi får fortsätta att rida och köra dom?

Sluta att äta upp djurens mat! :devil:

Jag har aldrig förbjudit er i något av mina inlägg att inte dricka mjölk, äta ägg (jag äter själv ekologiska, närproducerade ägg), och jag har aldrig nämnt något om att rida & köra hästar! :eek: Eller har jag fel?!

Och djuren skulle inte alls dö ut, eftersom det fortfarande kommer att finnas intresse hos många att ha dem som sällskap.

Och att vi ska sluta äta upp djurens mat, tänker jag inte ens kommentera, det känns väldigt onödigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: Takire
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 827
Senast: Lingon
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 367
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp