Bukefalos 28 år!

Grisägare, se hit!

Sv: Grisägare, se hit!

Men om man får dricka mjölk men inte slakta djur så är det bara att destruera tjurkalvar överskottsvigor o gamla mjölkkor!
PL
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag har aldrig förbjudit er i något av mina inlägg att inte dricka mjölk, äta ägg (jag äter själv ekologiska, närproducerade ägg), och jag har aldrig nämnt något om att rida & köra hästar! Eller har jag fel?!

Och djuren skulle inte alls dö ut, eftersom det fortfarande kommer att finnas intresse hos många att ha dem som sällskap.
Alltså, jag har full respekt för dom som av olika anledningar inte vill äta kött. Däremot blir jag inte klok på hur en del vegetarianer tänker. Hur är det med logiken?

Du äter inte djur, men djurens ofödda avkomma går bra?
Att man oftast håller dessa äggtillverkare under vidriga förhållanden accepterar du alltså, för annars skulle du väl inte äta ägg?

Är du allvarlig när du säger, att man skulle hålla lantgårdarnas produktionsdjur enbart som sällskap? Hur många tror du kommer att ha stora svin (jo, dom blir stooora) lulla omkring i lägenheten?

Vad skulle ske med alla dessa "sällskapsdjur" när dom dör?
För att vi ska få tillräckliga mängder (ungefär som nu) mjölk, måste korna varje år föda en kalv, vilket innebär ett enormt antal djur i överskott i det långa loppet. Vad gör vi med dom? Mal ner dom till råvara i energiproduktionen?

Du lever i en dröm. Vakna upp!

LIA
 
Sv: Grisägare, se hit!

Men ägget har ju aldrig varit något liv, så därför tycker jag att jag inte har dödat eller ätit upp något.

Med djuren, jag skulle mer än gärna ha en bondgård med djuren som sällskap! Det tänkte jag på senast idag. Och sen att ha svin i lägenheten tror jag faktiskt inte det är någon som tänker ha, man har kanske heller inte en stor hur när man bor i lägenhet, utan det passar bättre när man bor i hus på egen gård, liksom de stora grisarna.

Men om vi antar att alla i Svergie nu är vegetarianer, så behöver man ju inte föda upp så mycket djur heller, eftersom efterfrågan inte är så stor.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Eeh?
Yoghurt som finns på burkar?
Det var iaf gelantin i alla?, de flesta ? förut, innan galna kosjukan- skriverierna.
Och då var det som jag fattade det gelantin av koben, därav debatten om dess farlighet.

Har tittat på min lilla burk, och den innehåller pektin, alltså stabiliseringmedel från någon frukt. Eller bär.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Ägget bara väntar på att väckas till liv (om det är befruktat) så snart ruvningen börjar. Om du inte äter upp det, så kläcks en kyckling 3 veckor senare.

Du blir antagligen ganska ensam om att ha svin enbart som sällskapsdjur i ett vegetariansverige. Hur ska du förresten göra med fortplantningen av dom? En sugga föder 10-14 kultingar, vad gör du med dom? Dessutom blir hon närmast hopplös att ha och göra med under varje brunst om hon inte betäcks, visste du det?

Samma frågeställning som för korna alltså, vad gör du med alla djur som "blir över"?
Sätta dom på en eländig djurtransport till ett ännu mer eländigt ställe där dom föds upp till mat åt icke vegetarianer?

LIA
 
Sv: Grisägare, se hit!

Men det finns ju minigrisar och det kanske finns fler människor som är godhjärtade och har dom stora djuren för sällskapets skull. Fast jag säger som Mary Taylor Moore:
"It may take a while, but there will probably come a time when we look back and say 'Good Lord, do you believe that in the 20th century and early part of the 21st, people were still eating animals?"

Men nu har vi varit ganska OT ett tag, så vi lägger ner tycker jag.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Om äggen är befruktade innehåller de ett levande embryo.
Själv tycker jag det viktiga är att vi håller våra husdjur på ett bra sätt inte om vi utnyttjar mjölk o ägg o kasserar köttet.
Du har inte svarat på vad man skall göra med tjurkalvarna från mjölkproduktionen?
Sälja till okunniga djurräddare?
Inbillar du dig att folk skulle ta över en massa stora suggor o galtar om grisköttsproduktionen lades ner???
Nej dina resonemang är ganska ohållbara så du gör rätt i att lägga ner:angel:
PL
 
Sv: Grisägare, se hit!

Är vi OT? Läser man dina första inlägg så är vi i allra högsta grad IT.

Varför kan du inte resonera sakligt och svara på berättigade frågor?

Människan är, och har alltid varit, allätare. Precis som grisen! Därför tror jag inte att vi någonsin kommer att välja att sluta äta animalia, däremot kanske vi av yttre omständigheter tvingas till det.
Snälla du, ge nu ett svar på tidigare frågor! Jag är så nyfiken på hur du tänkt att ditt vegetariska samhälle med sällskapskor, dito grisar m fl ska se ut. I realiteten och praktiskt!!

LIA
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag skulle bra vilja veta på vilket sätt det är elakt mot djuren att vi äter upp dem? Visst finns det djur som lider, speciellt sällskapsdjur, men av allt som jag har sett så är kontrollerna av produktionsdjur väldigt hårda. Djuren mår bra, behandlas bättre än en stor del av alla kaniner och andra smådjur i hemmen. Det är inte precis så att de har det sämre för att de inte bor i ett hus och sover i fotändan av ägarens säng varje natt.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Anledningen till att jag undrade var att jag själv aldrig sett den ingrediensen i burkyoghurt. Och jag är en sån som nästan alltid läser innehållsförteckningar...
 
Sv: Grisägare, se hit!

Nu var inte frågan riktad till mig men jag svarar vad jag tycker, och jag tror att jag representerar iaf en ganska stor grupp av vegetarianerna.

Varför det är elakt att äta upp djur? För att de för mig är varelser som har samma rätt till liv som jag har. Precis som jag inte äter människor äter jag inte djur.

Och när du säger att produktionsdjuren behandlas lika bra, ja tom bättre än vissa sällskapsdjur vet jag inte hur du tänker.
Även en gnagare i en liten bur, som aldrig får gå ut, har det bättre än t.ex. svin inom köttproduktion.

Du verkar tycka att de flesta produktionsdjur har det rätt hyggligt, men det är nog inte många vegetarianer som delar den bilden med dig.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Och när du säger att produktionsdjuren behandlas lika bra, ja tom bättre än vissa sällskapsdjur vet jag inte hur du tänker.
Även en gnagare i en liten bur, som aldrig får gå ut, har det bättre än t.ex. svin inom köttproduktion.

Du verkar tycka att de flesta produktionsdjur har det rätt hyggligt, men det är nog inte många vegetarianer som delar den bilden med dig.

Alltså, rent krasst, många av sällskapsdjuren i bur har det för jävligt fast man inte äter upp dem.
Rent vansinne att ha ex marsvin och kaniner i små burar!!
Inte ett skit bättre att vara vegetarian med marsvin i bur än köttätare som med sitt beteende sponsrar grisfabriken.

Det finns produktionsdjur som har det bra, äter man som konsument ekologiskt så bidrar man till djurs välbefinnande under den tid de lever.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag påstod inte att dessa sällskapsdjur har det bra. Jag har själv marsvin och skulle aldrig drömma om att ha dem instängda i en liten bur 24/7.
Det jag menade var att även gnagare som har det riktigt illa har det ändå bättre än som jag nämnde som exempel, grisar för köttproduktion.

Titta t.ex på de här bilderna så kanske du förstår varför jag tycker som jag gör.
http://www.drinfo.se/tema_bildreportage_01.htm

Om man tänker sig en kanin i en liten bur, så har den ändå visst utrymme att röra sig och kanske gräva lite och även att sova bekvämt.
De här grisarna har knappast något rörelseutrymme, de kan inte böka och inte ligga ordentligt. För att inte tala om hur smutsigt de har det.
 
Senast ändrad:
Sv: Grisägare, se hit!

Inbillar du dig att folk skulle ta över en massa stora suggor o galtar om grisköttsproduktionen lades ner???
PL

Det skulle säkert inte funka, men jag tycker det skulle vara bättre om de fick ett ett värdigt liv att leva och inte sluta efter halva livet på någons tallrik!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: Takire
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 827
Senast: Lingon
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 367
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp