Grisägare, se hit!

M

maalin_

jag har en fråga som jag faktiskt har funderat på ett tag ... ^^

ni som har grisar som sällskapsdjur, äter ni skinka o. dylikt som kommer från gris?

jag skulle aldrig kunna äta den sorts djur som jag hade och kelade med! det beror väl förstås på att jag är vegetarian, men iallafall :d
 
Sv: Grisägare, se hit!

En klassisk fråga till minigrisägare ;) som ofta ställs av just vegeterianer. :angel:

Ja, jag äter griskött, men inte mina minigrisar.:p
 
Sv: Grisägare, se hit!

Nu har jag inte grisar, men mormor hade får innan som jag lekte och kelade med dagligen.
Varje år lammade allihop, och varje år slaktades en hel del av lammen. Inget konstigt, de hade det verkligen jättebra (i jämförelse med hur djurproduktionen ser ut på sina håll idag) och jag har aldrig haft några problem med att äta varken våra egna lamm eller lammkött öht.

Lamm smakar jättegott. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Grisägare, se hit!

okej, men känns det inte konstigt att du äter ditt djurs 'kompisar'? :confused:
 
Sv: Grisägare, se hit!

jag kan förstå att det känns bättre att äta ett djur som har haft ett bra och riktigt liv, än de stackrarna på slakterien :(

fast jag kan ändå inte förstå hur man kan äta ett djur ;)
 
Sv: Grisägare, se hit!

Vill du göra den här tråden till en vegetarian vs köttätare- diskussion, så finns det redan många såna trådar du kan gå in i!

Vi har fött upp och slaktat åtskilliga djur här på gården, bl a grisar. Alla djur har levt ett bra liv, långt från det i djurfabrikerna, och därför kan jag med gott samvete säga att jag hellre äter upp dom än köper köttet i affär.
Att köttet dessutom smakar så mycket bättre gör inte valet svårare.

LIA
 
Sv: Grisägare, se hit!

jag har en fråga som jag faktiskt har funderat på ett tag ... ^^

ni som har grisar som sällskapsdjur, äter ni skinka o. dylikt som kommer från gris?

jag skulle aldrig kunna äta den sorts djur som jag hade och kelade med! det beror väl förstås på att jag är vegetarian, men iallafall :d

Jajemän!

Gris är jättegott! Och vildsvin också! Mmmmmmmmm!:d

Fast vi köper iregel gris fr kompisar som föder upp på ett bra vis och har i vår stora frys....inte i affären. Och köper vi i affären är det endast svenskt.

Jag är snarare selektiv carnivor vilket innebär att jag inte äter folk jag känner. ( Djur e också folk).

/KT
 
Sv: Grisägare, se hit!

men de är ju av samma sort eller ras eller vad man ska kalla det...
 
Sv: Grisägare, se hit!

okej, men jag personligen tycker att det skulle kännas konstigt att ha en sällskapsgris som husdjur som man leker med som vilket annat husdjru som helst, och sen ändå sitta och äta gris... men det är ju jag.
 
Sv: Grisägare, se hit!

men de är ju av samma sort eller ras eller vad man ska kalla det...

Regel 1a man ska inte äta sin egen art pga smittorisker etc. Människor och grisar är inte samma art.

Regel 1b man ska inte äta sina vänner.

Jag äter ingen jag känner.

Så enkelt är det faktiskt.

/KT
 
Sv: Grisägare, se hit!

okej, men jag personligen tycker att det skulle kännas konstigt att ha en sällskapsgris som husdjur som man leker med som vilket annat husdjru som helst, och sen ändå sitta och äta gris... men det är ju jag.

Jo men grisarna bryr sig inte själva faktist. Dom äter det dom tycker är gott.

Får dom tag på tex en korv äter dom glatt upp den.

Vi hade en gris för en massa år sedan som var rent tossig på kött. Man fick vakta tex om man grillade annars snodde hon rubbet. Hennes kompis däremot tyckte kött var superäckligt.

Så nog kan grisar liksom människor ha olika matvanor.

Jag accepterar att du inte äter kött och jag tänker inte tvinga dig att ändra mening. Jag förutsätter att du är lika fördragsam och inte tänker tvinga på andra dina matvanor.

/KT
 
Sv: Grisägare, se hit!

Känner rätt många bekanta som är vegetarianer med samma inställning som du har-inget fel i det- men de snaskar glatt gelegodis.
Dubbelmoral.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Vi föder upp får, har fött upp grisar och höns och ja, vi äter eget producerat kött från dessa djur. Slaktar själv, styckar själv och äter med gott samvete.
 
Sv: Grisägare, se hit!

jag menade att grisar & grisar är ju, ja grisar och samma art...
 
Sv: Grisägare, se hit!

jag själv har slutat med allt vad kött och "sånt som djur har fått dö för" heter, och även då gelatin.
och tyvärr finns det inte överdrivet mycket kvar att välja på när det gäller mat, då det allra mesta innehåller sjukt massa tillsatser :/
 
Sv: Grisägare, se hit!

jag själv har slutat med allt vad kött och "sånt som djur har fått dö för" heter, och även då gelatin.


Du får gärna vara vegetarian, men om du lever som du säger så...

Inget gelegodis? Yoghurt på burk? Läderarbete? Kläder med ull som du inte vet vart ullen kommer från?
 
Sv: Grisägare, se hit!

jag föder upp egna eko grisar som frå gå ute med vinskydd i hagaroch mår bra,får leva väldigt fritt, har arb som svinskötare innan och om jag hade tänkt så så hade jag inte kunnat äta ngt kött me tanke på att dom föder upp ca 50000slaktsvin per år! föder man upp ett djur som ska bli mat och man vet om det. och jag har inga problem att äta kött som jag har fött upp för då vet jag vart det kommer ifrån och att djuren har haft det väldigt bra!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Takire
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 759
Senast: Lingon
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 015
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 348
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp