Grönt kort vuxen

Ja, jag skrev obligatorisk utbildning :) inte grönt kort.

Man har inte alltid fått slå i TR, jag har kvar info-mail från när det kom definitiva riktlinjer att det ska tillåtas under provtagningen.
Fattar fortfarande inte. Vilken obligatoriska utbildning menar du, eftersom det tydligen inte är grönt kort du pratar om?

Ok, jag tog mitt gröna kort bland de första åren som det hade införts, då fick man använda TR på provet. Har sedan varit grönt kortutbildare, fram till för ca 2 år sen (har inte gått på uppdateringarna för utbildare så antar att jag inte är behörig att ha kurser längre), då var det också tillåtet.
 
Fattar fortfarande inte. Vilken obligatoriska utbildning menar du, eftersom det tydligen inte är grönt kort du pratar om?

Ok, jag tog mitt gröna kort bland de första åren som det hade införts, då fick man använda TR på provet. Har sedan varit grönt kortutbildare, fram till för ca 2 år sen (har inte gått på uppdateringarna för utbildare så antar att jag inte är behörig att ha kurser längre), då var det också tillåtet.

För de under 18 år var det i alla fall när jag tog kortet för ett par år sedan obligatoriskt att gå en kurs för att få skriva provet för att ta det gröna kortet, var man över 18 räckte det med att bara skriva själva provet.
 
För de under 18 år var det i alla fall när jag tog kortet för ett par år sedan obligatoriskt att gå en kurs för att få skriva provet för att ta det gröna kortet, var man över 18 räckte det med att bara skriva själva provet.
Ok, fast vad har det att göra med om man får slå i TR på provet?
 
Fattar fortfarande inte. Vilken obligatoriska utbildning menar du, eftersom det tydligen inte är grönt kort du pratar om?

Ok, jag tog mitt gröna kort bland de första åren som det hade införts, då fick man använda TR på provet. Har sedan varit grönt kortutbildare, fram till för ca 2 år sen (har inte gått på uppdateringarna för utbildare så antar att jag inte är behörig att ha kurser längre), då var det också tillåtet.

Nej, du missförstår mig. Jag skrev ”Jag pratade utifrån det nya systemet som tillkom i början av 2000-talet med obligatorisk utbildning för alla under 18 år o.s.v.”. Jag har alltså aldrig skrivit att grönt kort inte varit obligatoriskt men innan det nuvarande systemet var det bara ett teoretiskt prov och fanns ingen centralt uppstyrd kurs som det gör nu. Jag tog mitt gröna kort år 2000 och då var det bara ett teoriprov som mer eller mindre helt gick ut på att slå i TR. Är du med? :)

Osäker på om du menar att du tog det när det gröna kortet infördes eller det nuvarande systemet?

Jag kikade i mina gamla mail och det var december 2013 som det kom besked att TR skulle tillåtas under provet.
 

Bifogade filer

  • B4A73CE2-21C0-48A3-9096-D0840830BB36.png
    B4A73CE2-21C0-48A3-9096-D0840830BB36.png
    47,1 KB · Visningar: 53
Nej, du missförstår mig. Jag skrev ”Jag pratade utifrån det nya systemet som tillkom i början av 2000-talet med obligatorisk utbildning för alla under 18 år o.s.v.”. Jag har alltså aldrig skrivit att grönt kort inte varit obligatoriskt men innan det nuvarande systemet var det bara ett teoretiskt prov och fanns ingen centralt uppstyrd kurs som det gör nu. Jag tog mitt gröna kort år 2000 och då var det bara ett teoriprov som mer eller mindre helt gick ut på att slå i TR. Är du med? :)

Osäker på om du menar att du tog det när det gröna kortet infördes eller det nuvarande systemet?

Jag kikade i mina gamla mail och det var december 2013 som det kom besked att TR skulle tillåtas under provet.
Jag tog kortet så som jag skrev. Bland de första åren som gröna kortet infördes. Och sedan har jag varit godkänd utbildare på denna sidan sekelskiftet. Jag har inte gått på några uppdateringsträffar för utbildare, så de senaste 2 åren är jag nog inte "godkänd" som utbildare längre.

Det där mailet är ju mest en dementi på något som nån vid tidigare tillfälle har spridit ut fel info kring.

Så du menar alltså så här:
Under en period så var de personer som gått kursen förbjudna att använda TR under provet, medan andra som inte gått kursen (de som var över 18) fick ha TR under provet. Den som vaktade provet skulle alltså hålla reda på det på provtillfället.

Låter jättemärkligt, har aldrig hört talas om att det skulle varit så under en period, men om du är säker så...
 
Det låter mycket märkligt att TR inte skulle vara tillåtet under grönt kort prov. Det är ju det som är själva grejen, att man ska lära sig hitta vad som gäller i TR så att man inte gör fel.
När jag tog grönt kort i slutet av 90-talet eller början av 00-talet, minns inte vilket år det var, så ingick visa häst för hand och även ridprov utöver det teoretiska provet och det stämmer med vad som står på ridsportsförbundets hemsida om grönt kort även nu. Däremot som målsman behöver man inte göra ridprov. http://www.ridsport.se/Tavling/GrontKortny/
 
Jag är Grönt Kort-utbildare och varit sen "nya" utbildningen kom.
Har ofta blandade grupper (vilket jag tycker är roligast) med allt från 13-åringar som ska ta sitt egna kort, föräldrar som tar med sina tillsammans med sina barn och vuxna som börjat tävla på äldre dar.
Grönt Kort-utbildningen handlar mer om själva utbildningen än slutprovet (som inte är ett dugg svårt om man deltagit på kursen och gjort delproven).

Vi som utbildare har krav på att gå en uppdateringskurs vartannan år (jag ska gå i november) och man måste även gå ridsportsförbundets BAS-utbildning (kan rekommenderas för alla som har någon slags roll som ledare i en förening).
Man har tillgång till TR under slutprovet och jag personligen går alltid igenom eventuella felsvar med varje person efter skrivningen, är det något som är oklart får de nytt försök svara på frågan. I vissa fall tar jag det muntligt. Har barn med skriv och lässvårigheter så jag vet att ibland kan man svaret men det blir fel när man läser/skriver :)
 
Jag är Grönt Kort-utbildare och varit sen "nya" utbildningen kom.
....
Man har tillgång till TR under slutprovet och jag personligen går alltid igenom eventuella felsvar med varje person efter skrivningen, är det något som är oklart får de nytt försök svara på frågan.
Och man har fått använda TR på slutprovet under hela den tiden du varit grönt kort-utbildare? Dvs det har inte varit "förbjudet" under någon period?
 
Och man har fått använda TR på slutprovet under hela den tiden du varit grönt kort-utbildare? Dvs det har inte varit "förbjudet" under någon period?
Det var lite "oklart" första året då olika personer på förbund/distrikt sa olika saker :cool:
Så mina första elever fick inte men de klarade provet galant iallafall
För de hade sån makalöst duktigt utbildare :D:rofl:
 
Det var lite "oklart" första året då olika personer på förbund/distrikt sa olika saker :cool:
Så mina första elever fick inte men de klarade provet galant iallafall
För de hade sån makalöst duktigt utbildare :D:rofl:
Ungefär som med olika överdomare då, de tolkar TR olika och ibland är det någon ÖD-utbildare som fått för sig något och sprider felaktig info till sina "överdomarelever", vilket leder till förvirring i vissa områden. Då krävs det ett förtydligande från någon på förbundet som har koll för att rätta till :D
Det var så jag uppfattade mailet som klipptes in här ovanför.
 
Det låter mycket märkligt att TR inte skulle vara tillåtet under grönt kort prov. Det är ju det som är själva grejen, att man ska lära sig hitta vad som gäller i TR så att man inte gör fel.
När jag tog grönt kort i slutet av 90-talet eller början av 00-talet, minns inte vilket år det var, så ingick visa häst för hand och även ridprov utöver det teoretiska provet och det stämmer med vad som står på ridsportsförbundets hemsida om grönt kort även nu. Däremot som målsman behöver man inte göra ridprov. http://www.ridsport.se/Tavling/GrontKortny/

När jag tog mitt gröna kort fick man inte ha med TR vid provtillfället. Det var väl under de där mellan-åren.
 
Hej! Har aldrig varit intresserad av att tävla när jag var barn/ungdom och tog där för aldrig grönt kort.
Är dock sugen på att ta kortet nu.
Är det svårt att ta grönt kort?
Är det bara barn och tonåringar som tar grönt kort så att jag kommer känna mig lite gammal och dålig :o:eek:
Har haf/hart egna hästar och tränat för tränare regelbundet så är inte nybörjare på så sätt.
Mest rädd att bli utskrattad pga av att jag inte har tävlat förut och är såpass gammal (30) dom flesta har tävla sen dom är liten.

Nån som har börjat tävla som vuxen?
Hur tyckte ni att det var?

Jag tog grönt kort för några år sen. Som vuxen :D visst var jag ganska ensam om att vara där i min ålder. Mest var det föräldrar till barn under 13 och ungdomar. Men utskrattad blev jag absolut inte. Ingen brydde väl sig om det. Det var två heldagar med teori som avslutades med ett jätteenkelt skriftligt prov på slutet som jag lätt hade klarat även utan utbildningen innan :laugh: men är säkert jätteolika på olika ställen.
 
Jag tog grönt kort för några år sen. Som vuxen :D visst var jag ganska ensam om att vara där i min ålder. Mest var det föräldrar till barn under 13 och ungdomar. Men utskrattad blev jag absolut inte. Ingen brydde väl sig om det. Det var två heldagar med teori som avslutades med ett jätteenkelt skriftligt prov på slutet som jag lätt hade klarat även utan utbildningen innan :laugh: men är säkert jätteolika på olika ställen.

Jag håller med.

När jag frågade om vi fick ha med TR på provet (hade ju läst det på nätet) sa hon som höll i det bara att det inte behövs. Det var verkligen inga detaljfrågor!
 
Jag tog grönt kort för ett par år sedan, som vuxen. Var en blandad liten grupp med några ungdomar och några barn med föräldrar på kursen (som inte var obligatorisk för mig som vuxen, men jag tyckte den var givande, jag, kursledaren och någon förälder hamnade i massa intressanta diskussioner :laugh:). Sedan var jag inte med när de yngre deltagarna tränade lastning och min tränare skrev et intyg om ridningen, själva provet var inte särskilt svårt när man haft egen häst ett tag och varit med och arrangerat och som hästskötare på ett antal tävlingar, men jag var ändå glad att jag var med på kursen innan så att jag hade lite bättre hum om ungefär hur jag skulle svara på frågorna.

Blev inte det minsta utskrattad och kände mig inte fånig som var enda vuxna som tog kortet för egen del.

Tänkte oxå gå hela kursen och hoppa över dom praktiska delarna då jag redan kan lasta osv om det blir nått sånt.
Kul att höra att det är flera som har tagit grönt kort i vuxen ålder :D
 

Liknande trådar

Tävling Jag tänker att jag behöver ta grönt kort. När jag var liten och tävlade behövde man inget grönt kort. Sen flyttade jag till Irland och...
Svar
13
· Visningar
2 041
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 108
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 059
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp