Bukefalos 28 år!

Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

KL

Hösilaget (fick svar nu)
70% TS
Protein 31,2
MJ 8,2
Kvot 3.78:(

Höet (tog analysen i september)
85% TS
Protein 36,4
MJ 8,2
Kvot 4.49:(

Svårfödd, äldre (f.81) kblsherre
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Räkna först på vad du ger nu. Sen om du tycker att hullet på hästarna är ok så räkna med att de ska ha lika mycket MJ. Hippocampus räknar på en medelhäst o det är inte säkert att dina hästar är medelhästar.
Men du kan fortfarande använda Hippoc men kanske ändra vikt eller arbetstillägg så att det passar energibehovet för dina hästar.

Blir det billigare med hösilaget även om du räknar med att ge extra foder?
// Linda
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Räkna först på vad du ger nu. Sen om du tycker att hullet på hästarna är ok så räkna med att de ska ha lika mycket MJ. Hippocampus räknar på en medelhäst o det är inte säkert att dina hästar är medelhästar.
Men du kan fortfarande använda Hippoc men kanske ändra vikt eller arbetstillägg så att det passar energibehovet för dina hästar.

Blir det billigare med hösilaget även om du räknar med att ge extra foder?
// Linda

Tack för ditt svar. Just nu får ju den ena (stoet) ca 9kg hösilage och just nu inget kraft foder alls, innan har hon fått ½kg lucern, 1kg hippo cool och 3 dl betfor. Och unghästen har fått 7kg hösilage och 4kg hö, 1 kg lucern, 1 kg hippo grow breed och 3 dl betfor. Jag tycker att båda håller ok hull, men kan nog tycka att dom musklar sig dåligt, i alla fall stoet som rids varje dag. Unghästen har det senaste blivit lite "svankig"/toppig på ryggen och även lite toppig på korset, samt lite bukig, och jag har för mig att det kan tyda på proteinbrist?

Så om jag skulle fortsätta ge det dom får idag så kanske jag behöver lägga till t.ex krafft protein? Så att jag bara får upp proteinet men inte energin? Sen behöver jag ändå lägga till mineraler då fosfor och selen fattas.

Ska kolla lite nu på hippocampus, kanske blir billigare med hösilage trots allt. Och får jag ihop det med hösilage vore det ju kanon. =) Tack för hjälpen =)

Så om jag tycker att de är i ok hull nu, och vill använda hippocampus, ska jag då lägga till vikt, alltså skriva att dom väger lite mer än dom gör? Och ta bort det arbete jag skrivit att stoet gör?
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sitter och kikar på Hippocampus nu, men vet inte hur jag ska få ihop det för att det ska bli en bra balans mellan energi och proteinet, :/ Får detta svaret:

Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

Och lägger jag till mer protein så får jag för mkt protein istället, :/

Usch vad svårt det här är när man aldrig gjort det innan :S
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Så nu har jag suttit och räknat i flera timmar men nu ska jag nog ha fått ihop det:

Elma:
8kg hösilage
1kg lucern
0,5 kg hippo grow alfa
40g miner vit

Tabasco:
6kg Hösilage
4kg hö
1kg lucern
0,8 kg hippo grow alfa
50g miner vit

Tabasco får fortfarande för mkt energi mot proteinet men kan inte göra så mkt åt det tyvärr..
Så det blir både hö och hösilage, beställde hösilage, hö och lucern förut, 3 tusen, räcker väl 2-2,5 mån :/
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Lägg till mer vikt för HC tycker du ska ge henne 68,6MJ o hon har fått betydligt mer. Även unghästen har fått mer än HC behov på 59,1MJ.

Du kan också ta fram penna o papper.

Om stoet var ok på 90MJ (jag vet inte gissar bara) så ska hon ha 90x6= 540g smältbart protein.

Unghästen ska ha mer protein per MJ. Mellan 6,5-7.
Så om den ska ha 70MJ (gissar bara) så blir det 70x7= 490g smb rp

Precis som du skriver så blir proteinbrist muskelfattig rygg o rumpa. Så de har fått tillräckligt med energi men för lite protein.
Jag tror jag skrivit tidigare att du kan prova att byta kraftfoder till Hippo Grow Alfa. Då "vinner" du protein jämfört vad du ger nu.
// Linda
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Okej, tycker du alltså inte att dom två foderstaterna var okej? Hängde inte med riktigt. Elmas foderstat står det ok rakt igenom om man bortser från för mkt kalcium. Tabbes däremot är det fortfarande för mkt energi i. Dom får ju lite mindre hö/hösilage nu än tidigare, men mer lucern så dom kanske klarar sig på MJ ändå?
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Jag hann inte se ditt svar innan jag postade mitt.
För stoet blir det ok om hon håller hullet.
För unghästen kan det bli ok om hans proteinbehov är täckt trots att han får överskott av energi. Det du annars kan använda är soja eller krafft protein. Han får inte växa för fort av energin om proteinets byggstenar inte räcker till.
// Linda
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Ja om man nu ska kolla enligt tabellen så är hans proteinbehov täckt.

Här kommer siffrorna från Hippocampus:

Elma:
Ts 5.0 6.1 21.6 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 67.3 77.0 14.5 Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
Pr 403.6 418.2 3.6 OK
Ca 26.3 52.3 98.7 Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.
P 16.8 19.1 13.6 OK
Ca/P 1.6 2.7 OK
Mg 10.1 10.8 7.0 OK
Se 1.0 0.9 - 13.9 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.

Tabasco:
Ts 5.5 7.8 40.6 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 73.7 92.0 24.9 Din häst får mer energi än vad medelhästen behöver. Om hästen ändå är i lagom hull skall du sett till att proteintilldelningens balansresultat är i samma storleksordning som energitilldelningens balansresultat.
Pr 478.9 552.8 15.4 OK
Ca 29.5 63.8 116.3 Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.
P 18.4 23.3 26.2 OK
Ca/P 1.6 2.7 OK
Mg 7.4 14.2 92.7 Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.
Se 1.1 1.1 3.9 OK

Elma får också lite mer energi än vad hon ska ha, det blir svårt att få bort det med det hösilaget..
Kikade lite snabbt på krafft protein men tyckte att det innehöll endel energi?
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

En fråga.
Innan fick T 10kg hö + 1kg lusern + 1kg breed.
Kommer han få mer protein nu?

// Linda
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

En fråga.
Innan fick T 10kg hö + 1kg lusern + 1kg breed.
Kommer han få mer protein nu?

// Linda

Det har jag inte tänkt på faktiskt, :/ Men innan fick han ju breed, och det är väl mindre protein i den? Plus att han fick ett lucern jag köpte på Svenska foder som var väldigt "smuligt" nu har jag ju räknat på Kvarnbys Lucern som innehåller mer protein, så ja han borde få mer protein nu, =)
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Du får ca 50g mer av lusernen 10g av Alfan men sen mister du väl lite på hösilaget?
Hade jag varit du så hade jag lagt till soja eller KP istället för Alfa för att höja proteinet mer. Ser du proteinbrist på förra foderstaten behöver han betydligt mer.
// Linda
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

kl

Mitt hö var rätt ok för mina hästar i år :) Ca/p-kvoten hade ju kunnat vara bättre men i övrigt behövs det bara lite extra protein för mina hästar.

smrp 46g/kg foder
energi 8,3MJ/kg foder
ca 5,7g/kg foder
p 1,4g/kg foder
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Okej, Nja jag mister inget på hösilaget, då han fick av det hela förra månaden. Hur fort tappar de muskler pga proteinbrist? För förra månaden trappade jag ner på kraftfodret tills dess att det var slut, så dom gick väl ca 1-2 veckor helt utan kraftfoder eller lucern. Fick då enart av hösilaget.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Tidigt skördat hö (första skörden) Per kg foder:

TS 79,2 %
MJ 7,8
Råprotein 55 g
Smrp 27,2 g

(Smrp/MJ kvot: 3,5 :cry:)

Ca 0,9 g
P 1,4 g
Mg 0,6 g

( Ca/P kvot: 0,7 :cry: )

:eek::cry: Skitvärden alltså.
Blir alfalfa, sojamjöl, mineraler och foderkalk utöver höet till mina lättfödda ponnyer. Svårt att lägga till protein utan att det blir för mycket energi. Ska köpa sådana där Slow-Feeding hönät, så att de kan gå på begränsad fri tillgång.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Jag har nu fått analysen från min höleverantör, men jag kan inget om det här, så hadde blivit jätteglad om nån här på Buke kunde hjälpa mig lite:confused:

Var inte med någon analys på vitaminer, mineraler....

Det enda som står är:

Torrsubstans 84 % NorFor
Smältbart råprotein 34 g/kg foder Beräknad
Energi, foder 8,6 MJ/kg foder Beräknad


Råprotein 77 g/kg Ts NIR metod
Smältbart råprotein 41 g/kg Ts Beräknad
Energi 10,2 MJ/kg Ts Beräknad


Hur ska jag tolka det här?? âr det et ok hö att använda till 1 travare i träning och en normal tränad ridhäst??

Tacksam för svar:)
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

*kl*

Har bytt hö nu igen inför sommaren, och denna killen kan jag få köpa av till hösten med, kanon! =)

Här kommer analysen:

Torrsubstans (TS) % 76,0
Omsättningsbar energi MJ 8,2
Råprotein gram 76
Smältbart råprotein gram 47,9
Kalcium (Ca) gram 5,8
Fosfor (P) gram 2,3
Magnesium (Mg) gram 2,5
Kalium (K) gram 7,8

Alltså en kvot på 5,8 vilket är bättre än det jag hade innan i alla fall =)

Har räknat lite på hästarna nu också vilket ser bättre ut än med förra höet:

Elma Vip (14 år):
9kg hö
60g miner vit (för selenets skull, ger miner vit eftersom jag har kvar av det, till hösten får det bli enbart tokosel om det bara är selen som fattas.)

Ts 5.0 6.8 36.8 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 68.3 73.8 8.1 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 409.6 431.1 5.3 OK
Ca 26.7 55.5 108.1 Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.
P 17.1 24.6 44.2 OK
Ca/P 1.6 2.3 OK
Mg 10.2 26.1 154.9 Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.
Se 1.0 1.0 - 3.2 OK

Tabasco Vip (2 år):

9kg hö
0,5 hippo grow alfa
60 g miner vit

Ts 5.5 6.8 23.9 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 75.9 78.8 3.8 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 492.2 496.1 0.8 OK
Ca 30.4 60.0 97.7 Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.
P 19.0 27.1 42.8 OK
Ca/P 1.6 2.2 OK
Mg 7.6 28.1 270.3 Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.
Se 1.1 1.2 5.8 OK

Tycker ni att det ser okej ut? =)
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Jag har nu fått analysen från min höleverantör, men jag kan inget om det här, så hadde blivit jätteglad om nån här på Buke kunde hjälpa mig lite:confused:

Var inte med någon analys på vitaminer, mineraler....

Det enda som står är:

Torrsubstans 84 % NorFor
Smältbart råprotein 34 g/kg foder Beräknad
Energi, foder 8,6 MJ/kg foder Beräknad


Råprotein 77 g/kg Ts NIR metod
Smältbart råprotein 41 g/kg Ts Beräknad
Energi 10,2 MJ/kg Ts Beräknad


Hur ska jag tolka det här?? âr det et ok hö att använda till 1 travare i träning och en normal tränad ridhäst??

Tacksam för svar:)


Dåligt med protein, kvoten får du fram genom att dela smältbart protein med antal M; 41 / 10,2 = 4,01 (ska helst upp över 5,5 till "normalhästen". Dessutom är det mkt kalorier (MJ) i höet vilket gör att du kanske måste begränsa högivan för at hästarna inte ska bli feta men muskelfattiga. Mer protein behövs hur som helst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
7 962
Senast: Newbee
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 512
Foder & Strö Ja som rubriken frågar hur ser era analyser ut i år ? Här var det segerdans :banana: de lux i år prickade jag precis var jag vill...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 794
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Har fått analys på höt vi kommer börja ge av över vintern, jag är inte så kunnig på analyser så vore oerhört tacksam om någon kunde...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp