Bukefalos 28 år!

Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

funderar dock på vad som räknas med mycket protein?
Kallblodet får nu ca två liter lusernhack. ponnyhingsten får bara nån näve..

Båda två rids/körs relativt hårt 5 dagar i veckan.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Tack för tipsen :bow: hoppas med på att han kanske börjar äta lite mer när han börjar känna sig hemmastadd.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

tack för den länken!

Jag blir dock inte klok på hur jag ska få upp proteinet. har fyllt i lusernet jag fodrar med, men det är fortfarande STOR brist hos pållarna. Kanske bör leta upp ett annat hö..:confused:
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Ja, att leta upp ett annat hö kan vara en väldigt god idé. För det kommer krävas mycket protein från andra källor för att komma upp i rätt kvoter, oavsett häst. Så det blir billigare med ett grovfoder med mer protein i.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

:cry:

Fick äntligen vår analys efter lite tjat. Och som jag börjat misstänka eftersom pållen inte sätter de muskler han borde så är det skit med proteinet.

TS 71.7%
Smbrp 26g/kg
MJ 7,3
Ca 1,6g/kg TS
P 1,6g/kg TS
Mg 0,8g/kg TS
K 12,8g/kg TS

Kvot på ungefär 3,6. :crazy: Pålle vill ha en kvot på uppemot 8. :cool:

Jag vet verkligen inte vilken fot jag ska stå på!
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Kl

Min analys på senaste höet:

Ts 84%
Smrp 48
Mj 7,9
Ca 3,1
P 1,2
Mg 1,5
K 7,6

Är ngt besviken, men kunde ju varit betydligt sämre:grin:
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Torrsubstans 84 %
Smältbart Råprotein 47 g/k foder
Energi,foder 8.2 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1.9 g/kg foder
Fosfor P 1.7 g/kg foder
Magnesium Mg 1.0 g/kg foder
Kalium K 15.7 g/kg foder

HELNÖJD med mitt hö !
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Kl

Min analys på senaste höet:

Ts 84%
Smrp 48
Mj 7,9
Ca 3,1
P 1,2
Mg 1,5
K 7,6

Är ngt besviken, men kunde ju varit betydligt sämre:grin:

Besviken? Det är ju ett helt perfekt hö, iaf för mina hästar. Är de svårfödda kan man ju köpa billigt spannmål eller vad som helst. För en vanlig genomsnittlig ridhäst är ju det där super. Jag har ett snäpp högre energi och ett snäpp lägre protein, och mina stallkompisar tror att det är för mkt protein (8,5 Mj 40 g smrp). :crazy: Jag däremot pyttsar med en massa lucern i hinkarna.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Kl

Min analys på senaste höet:

Ts 84%
Smrp 48
Mj 7,9
Ca 3,1
P 1,2
Mg 1,5
K 7,6

Är ngt besviken, men kunde ju varit betydligt sämre:grin:

Besviken?! :crazy: Jösses du har en kvot på 6,1! Själv har jag och många andra en kvot på runt 3,5. :cool:
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

KL

Inte 'mitt' eget så att säga, men stallets ensilage (som jag då använder såklart)

Jag är jättenöjd :) Kvot på 6.28 (eller 6.3 om man rundar av då) Det enda jag behvöer ändra lite är att lägga på kalk. Annars tror jag det blir jättebra för min pålle.
TS:68%
Smrp: 49g/kg foder
MJ: 7.8 MJ/kg foder
Ca: 1.8g/kg foder
P: 1.6g/kg foder
Mg: 0.7g/kg foder
K: 12.1g/kg foder
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

*kl*

Jag fick idag hem hösilage och han som sålde det hade tagit en analys. Jag har dock aldrig tagit en analys tidigare..

Detta fick jag med i analysen:

TS: 81,5 %
Råprotein: 59 g/kg TS
Smb. protein häst: 20 g/kg vara
Energi till häst: 8,4 MJ/kg vara

Det var allt som stod, brukar det inte finnas med mer i analyser? Som t.ex mineraler?
Är det ett bra, dåligt eller helt ok hösilage?

Någon som har tips på foderstat till dessa hästar om man utgår från analysen?

Sto 13 år
Rids ca 6 dagar i veckan, "Medel ridning", (inte lätt och inte hård träning)
Hyfsat lätt att hålla hullet på, väger ca 320-360kg

Valack 20 mån
Går mest i hagen, tömkörs kanske 1 gång i veckan. Hyfsat lätt att hålla hullet på. Väger ca 350kg
 
Senast ändrad:
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Enskilda foderstater är inte tillåtna.
Men du har ett ha med lågt proteinvärde. Du får komplettera med soja, krafft protein eller liknande. Mer till unghästen än till stoet.
// Linda
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Enskilda foderstater är inte tillåtna.
Men du har ett ha med lågt proteinvärde. Du får komplettera med soja, krafft protein eller liknande. Mer till unghästen än till stoet.
// Linda

Okej, trodde bara det gällde egna trådar, sorry. Får man fråga om tips till foderstaten man redan har, eller har tänkt sig? T.ex min unghäst får nu ca 1kg Hippo Grow Breed och, 1 Kg Lucern och ca 10kg hö, har tänkt öka grovfodret nu så han får äta så mkt han vill i stort sett. Men ska man då ta bort något av kraftfodret och ersätta med något annat? Eller sånt kanske man inte heller får fråga? :P Det blir kanske ifs som en foderstat?

En annan fråga: Hur räknar man ut kvoten på sitt hösilage?
 
Senast ändrad:
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Du tar smb prot o delar med energin
20/8,4= 2,38
Ingen bra kvot alls.

Du kan fråga på vad du vill.
Jag tror inte att din foderstat till unghästen innehåller tillräckligt med protein. Men räkna på det.
Byt breed till alfa så vinner du lite. Men prova att leka på tex hippocampus så ser du vad som behövs.
// Linda
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Du tar smb prot o delar med energin
20/8,4= 2,38
Ingen bra kvot alls.

Du kan fråga på vad du vill.
Jag tror inte att din foderstat till unghästen innehåller tillräckligt med protein. Men räkna på det.
Byt breed till alfa så vinner du lite. Men prova att leka på tex hippocampus så ser du vad som behövs.
// Linda

Okej, detta är ju en analys från han som säljer det, tror ni att det är en fördel att skicka in en egen? Där jag även kan få med mineraler m.m? Och ta tester ur olika balar och frysa ner tills jag har rätt antal? Jag vet ju inte om han enbart tagit ur en bal eller ur flera, men gissar på det förstnämnda.

Sen en till fråga, Under hur många veckor behöver man vänja in hästarna på Hösilage? Jag hade tänkt så här ca, under kanske 2 veckor:

Dag 1: Ca ½kg
Dag 2: Ca ½kg
Dag 3: Ca 1kg
Dag 4: Ca 1½kg
Dag 5: Ca 2kg
Dag 6: Ca 3kg
Dag 7: Ca 4kg
Dag 8: Ca 4½kg
Dag 9: Ca 5kg
Dag 10: Ca 6kg
Dag 11: Ca 7kg
Dag 12: Ca8kg

Och sen därefter fortsätta öka tills dess att jag är nöjd med hur mkt de äter, både kommer antagligen gå på fri tillgång, alltså så mkt de äter upp (båda står på box).

Ska kika lite på Hippocampus så får jag se lite, måste fatta först hur man gör bara:P

Hur viktigt är det egentligen att man följer kvoten? Har läst att vissa bryr sig om den och vissa tycker den är onödig. Och hur mkt ska kvoten ligga på för en "normal" häst? Och ska den ligga högre eller lägre för en unghäst?
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Har suttit inne på Hippocampus nu i nästan 2 timmar och nästan fått ihop 1 foderstat. Jag skulle kunna ge min vuxna häst 12kg Hösilage, 2dl betfor, 0,5kg Lucern och 150g Miner Röd. Då är allt ok utom fosfor, vad kan jag ge för att höja det värdet? Vetekli? Vart kan man hitta innehållsförteckning till det i så fall?

Ts 3.5 9.8 181.1 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 53.0 107.0 102.0 Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

Pr 317.9 326.4 2.7 OK
Ca 20.7 26.3 27.2 OK
P 13.2 3.9 - 70.3 Foderstaten innehåller för lite fosfor. Prova att öka grovfodergivan eller ge vetekli eller mineralfoder.

Ca/P 1.6 6.7 OK
Mg 7.9 9.2 16.0 OK
Se 0.7 2.3 235.5 OK

Tilldelad mängd grovfoder KG : 12.5
Tilldelad mängd grovfoder TS KG : 9.8

Så står det när jag är klar, ser det bra ut eller är det något som ni skulle vilja ändra på? (ursäkta för väldigt långa inlägg men har som sagt aldrig gjort detta innan)
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Du har nog inte lagt till några mineraler på grovfodret? För du får konstiga värden där.
När man inte vet vad "höet" innehåller så skriv några medelvärde så att det inte blir så fel i uträkningen. Vet du vad jordarna brukar ge? Annars höfta med 3Ca o 2P o 1mg så du får med dig några värden. Då kan du säkert minska mineralgivan för du har ganska högt Se värde.

Med en foderstat på dubbelt så mycket energi för att proteinbehovet ska täckas så kommer du att få en häst som lägger på sig på hullet = fet.
Till unghästen hade jag försökt att få det lite mer balanserat. Den behöver mer protein dvs en högre kvot. Tillväxten kan bli fel om man har för mycket energi till proteinet. Prova med soja för att få upp proteinvärdet.

Lite andra tips; Byt till Kvarnbyfoders lusern (om du inte redan har den) då får du mer protein/kg än med ex Krafft.
Fattas du någon enskild mineral så lägg bara till den (finns fosforbalans, tokosel, mm).

Det kostar ju inte så mycket att skicka in själv så gör det om du vill. Beroende på hur stora balar du har kan du även ta 2 prover på samma bal (en i början o en i slutet om du har större balar).

// Linda
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Nej inga mineral har lagts till på grovfodret för jag inte hade någon analys som tar mineraler. :/ Då ska jag nog försöka skicka in en analys =) Jag har balar på ca 300kg, kan man ta i början och slutet då?

Jag tror jag har Kvarnabys lucern, får kolla det. Köper det på Svenska foder i alla fall.

Har ingen aning om vad jordarna här brukar ge då jag som sagt aldrig tidigare tagit analys, :S Ska testa lägga till dom värdena du skrev så får vi se hur det blir, =)
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Jag skulle föreslå att du tar bort nåt kilo hösilage och lägger till nåt kilo lucern, det brukar inte bli bra i längden att ha sååå stort energiöverskott och så lågt protein. Jag menar, om hästen kan äta över 100 Mj energi och hålla lagom hull (inte lägga på sig) så behöver den så mkt energi. 53 Mj, som tabellen anger är bara ett exempel på vad en häst av den typen KAN behöva, mina behöver mer än tabellen säger. Och behöver då din häst 100 Mj så behöver den normalt sett runt 6*100 = 600 g smrp (smältbart råprotein). Det är det de menar med texten Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.


Dvs står det plus 100% på energin ska det stå ungefär plus 100% på proteinet också. Din hästs energibehov får du fram genom att ge den så mkt mat den brukar få, knappa in det och se hur mkt Mj det blir. Ta det *6 så får du ungefärligt proteinbehov. Sen använder du programmet till att knappa in dina grovfodervärden och få ihop det. Det blir lite svårt med ditt dåliga hösilage, förmodligen får du ta mkt mindre hösilage och mkt mer lucern. Det är därför det är billigare att först titta på analysen, sen köpa grovfodret.


Ligger energin på jättemkt och proteinet lågt kommer hästn bli pluffsig och bukig men få dålig päls och inte bygga muskler. Det bör ligga ungefääär kvot 6 i totala foderstaten, dvs energi Mj /smrp. Inte så noga men däromkring.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
7 962
Senast: Newbee
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 512
Foder & Strö Ja som rubriken frågar hur ser era analyser ut i år ? Här var det segerdans :banana: de lux i år prickade jag precis var jag vill...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 794
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Har fått analys på höt vi kommer börja ge av över vintern, jag är inte så kunnig på analyser så vore oerhört tacksam om någon kunde...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp