Bukefalos 28 år!

Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Okej, tack för ditt svar. Får läsa det bättre en annan dag när jag är piggare, för nu fattade jag inte så mkt. :P Men den första balen är snart slut, och då ska jag ta lite hösilage från "botten" av denna balen, och sen ta lite från det översta lagret på nästa bal och skicka in på analys, så får vi se hur värdena blir då och om dom skiljer sig mkt, nu försöker jag mest vänja in hösilaget och har inte ändrat på deras kraftfoder än utan gör det först när den nya analysen kommer, =)
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Okej, kort sagt: för en foderstat i balans behövs 6 ggr så mkt smrp som Mj energi. :)

En häst som behöver 80 Mj energi behöver i snitt 6*80= 480 g smrp. Du har alltså på tok för mkt energi eller på tok för lite protein i foderstaten eller lite av varje.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Okej, kort sagt: för en foderstat i balans behövs 6 ggr så mkt smrp som Mj energi. :)

En häst som behöver 80 Mj energi behöver i snitt 6*80= 480 g smrp. Du har alltså på tok för mkt energi eller på tok för lite protein i foderstaten eller lite av varje.

Okej, nu hängde jag nog med lite bättre, :P Får som sagt kolla upp det bättre sen när jag skickat iväg analysen, =) Skriver här inne igen då. En liten fråga så länge, ska man göra något speciellt till analysen? Eller är det bara att ta två tussar hösilage, blanda och lägga i en påse och sen skicka iväg det?
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Ett tips till andraskörden. Har man ett K (kalium) värde under 20 så har man gödslat för lite K. Öka k givan nästa är så får du en bättre skörd. Kalium ska ligga mellan 20 - 30, aldrig över 30.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

När man tar på hö tar man ur en massa olika balar, brukar finnas instruktioner hos företaget mna skickar det till. Har för mig att man kan ta prover ur hösilagebalar och sedan sätta igen hålet med nån speciell lufttät tejp eller vad det var, är abbsolut inte säker på hur det fungerar. Har alltid fodrat med hö :)
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Aha okej. Mina två hästar kommer få hö på lunchen, eller i alla fall den ena och hösilage resten av dygnet, då analys kommer att tas även på höet. Men det jag undrar är hur man gör? Är det bara att ta tussar och blanda ihop? Eller ska man klippa stråna eller nåt?
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Det är alltid bättre att klippa ner tussarna till ca 5 cm.
Jag gillar inte att öppna silagebalar eller att frysa in silage, så jag tar alltid bara från en bal, om jag inte lyckas matcha in ett balbyte. Då tar jag lite från den gamla balen och lika mycket från den nya, ca 1 liter per bal. Sen är det bara att klippetiklippa ner det till strån på ca 5 cm, lägga i lufttät påse, i vadderat kuvert och skicka iväg till företaget med en följesedel.
Man kan även skicka efter analyskuvert o följesedel. Det står bra instruktioner på hemsidorna.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Hej!
Kul att nån är nöjd med sitt hö.Jag fick analysen på mitt andra val då det första var dåligt (mögligt).
smältbart råprotein 106 g/kg ts
energi 10.3 g/kg ts
Så nu blev jag tvungen att fodra gammalt fjolårs hö för att halvblodsvalacken inte ska skita löst och det dräktiga stoet får för mycket protein hon också,men hon är svårfödd så det verkar inte göra nåt. Dom står på halm så det kan dom ju äta men jag tror inte dom gör det.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

*kl*

Vår stallägare har bytt hö!!! :bump:

TS 74%
MJ 8,0/kg vara
Smrp 53/kg vara
Ca 8,8g/kg TS
P 2,7g/kg TS
Mg 2,4g/kg TS

Lite högt Ca kanske men betydligt bättre med protein. :D
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Tack för svaret, =)Jag skickade iväg analyserna i Söndags, så de skulle vara framme igår (måndag) Skickade in både på Hösilaget och höet. Hösilaget tog jag lite från den "gamla" balen, lite högst upp på den nyöppnade och sen lite längre ner i den nyöppnade, blandade och klippte =) Höet tog jag lite ur några olika balar och klippte. Tog analys för Energi, smrp, plus mineralerna =) Hur lång tid brukar det ta innan man får svaret? Kommer få det via mail =)
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

KL.

Idag fick jag analysresultatet på silaget i det nya stallet:

Torrsubstans 81,9
Omsättningsbar energi MJ 8,3
Råprotein 133
Smältbart råprotein 99,4

Jösses! Det blir väl en kvot på närmare 12 om jag har räknat rätt? Det blir till att stödfodra med halm eller gammalt hö, med tanke på att jag har en proteinkänslig häst.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Jag skickade också in i söndags till Agrilag och fick svaret nyss:-)
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Jag fick mitt också precis =)

Hösilage: Per kg (första siffran) Per kg Ts (andra siffran)

Ts: 75,8%
Energi: 8,0 10,6
Råprotein: 52 69
Smältbart Råprotein: 25,4 33
Kalcium: 3,7 4,9
Fosfor: 1,4 1,8
Magnesium: 0,8 1,1
Kalium: 12,2 16,1
Kalcium/fosfor (Kvot): 2,7

Kvot:3,1 (?)

Hö: Per kg (första siffran) Per kg Ts (andra siffran)

Ts: 80,0%
Energi: 7,0 8,8
Råprotein: 66,0 82,0
Smältbart Råprotein: 36,6 46
Kalcium: 3,9 4,9
Fosfor: 1,2 1,5
Magnesium: 0,8 1,5
Kalium: 14,7 18,4
Kalcium/fosfor (Kvot): 3,2

Kvot: 5,2 (?)

Här har ni analysen på hösilaget som säljaren skickade in:

TS: 81,5 %
Råprotein: 59 g/kg TS
Smb. protein häst: 20 g/kg vara
Energi till häst: 8,4 MJ/kg vara

Som det ser ut nu kommer stoet (13år) få ca 10kg hösilage och valacken ( 1,5 år) ca 8kg hösilage och 4kg hö (lunchen) Skulle ni enbart gett av detta hö till båda, och struntat i hösilaget då höt verkar ha bättre värden? Eller skulle ni gett hösilage enbart, eller blandat? Ska sätta mig och kika lite på Hippocampus nu så får vi se om jag kommer fram till något bra :P Har skrivit kvoten under alla värden, och jag tror jag räknade rätt på det =)
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Har räknat lite på stoet nu, har räknat på enbart hö och då får jag dessa värden:

Ts 4.5 8.0 77.8 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 68.6 74.0 7.8 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 411.7 441.0 7.1 OK
Ca 26.6 52.5 97.5 Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.
P 17.2 19.8 15.1 OK
Ca/P 1.5 2.7 OK
Mg 10.3 14.0 36.0 OK
Se 0.9 1.6 75.6 OK

Ser detta ok ut tycker ni?
Då ska hon i så fall ha:

10kg Hö
0,5kg Lucern (kan ökas till 1kg)
100g Krafft miner vit

Är det forfarande för mkt mineraler?

Här kommer värdena när jag räknat på Hösilage:

Ts 4.5 5.7 26.7 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 68.6 72.0 4.9 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 411.7 415.5 0.9 OK
Ca 26.6 57.3 115.4 Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.
P 17.2 20.8 21.0 OK
Ca/P 1.5 2.8 OK
Mg 10.3 12.0 16.6 OK
Se 0.9 1.6 73.0 OK

Då får hon:

7,5kg hösilage (tycker det låter väldigt lite men) Ökar jag givan till 8kg står det såhär: Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
1,5kg lucern
100g miner vit

Usch vad svårt det här ska vara då.... :/
 
Senast ändrad:
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Och här kommer unghästens värden:

Ts 4.1 6.4 54.6 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 59.1 64.0 8.3 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 384.0 442.8 15.3 OK
Ca 23.6 50.0 111.4 Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.
P 14.8 15.4 3.9 OK
Ca/P 1.6 3.3 OK
Mg 5.9 9.4 59.1 Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.
Se 0.8 0.8 - 1.7 OK

Då får han:
8kg hö (trodde han skulle behöva mer?)
1kg Lucern
50g miner vit

Om jag inte lägger till miner vit fattas fosfor och selen, finns det något enskild mineral som innehåller både fosfor och selen?

Höet blir betydligt dyrare att köpa, men det är ju bättre så det är det kanske värt?
 
Senast ändrad:
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

KL.

Idag fick jag analysresultatet på silaget i det nya stallet:

Torrsubstans 81,9
Omsättningsbar energi MJ 8,3
Råprotein 133
Smältbart råprotein 99,4

Jösses! Det blir väl en kvot på närmare 12 om jag har räknat rätt? Det blir till att stödfodra med halm eller gammalt hö, med tanke på att jag har en proteinkänslig häst.

Gammalt hö kan ha samma värden, däremot ska du ha ett hö med lågt värde på proteinet.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Det har du rätt i. Jag tänkte nog inte riktigt när jag skrev...
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Vilket sammanträffande =) Jag kollade precis runt på återförsäljare till Kvarnbys lucern (jag hade inte det innan som jag trodde) och återförsäljaren närmast mig råkar vara han som jag köper både hö & hösilage av :):):)

Vet ni om det finns något mineralfoder som motsvarar miner vit? Kan Vitafor solid göra det kanske? Vore ju enklast att köpa allt av samma person. Och är det någon som vet vad en 25kg säck med vitafor solid kostar på ett ungefär?

Är väldigt tacksam för svar både på detta och mina frågor angående Hö/hösilage samt det jag räknat ut på hippocampus =)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
7 962
Senast: Newbee
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 512
Foder & Strö Ja som rubriken frågar hur ser era analyser ut i år ? Här var det segerdans :banana: de lux i år prickade jag precis var jag vill...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 794
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Har fått analys på höt vi kommer börja ge av över vintern, jag är inte så kunnig på analyser så vore oerhört tacksam om någon kunde...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp