Bukefalos 28 år!

grubbleri...Varför ryttare har lättare/svårare för vissa typer av hästar.

Sv: grubbleri...Varför ryttare har lättare/svårare för vissa typer av hästar.

Jag håller med om det där med inställningen. När jag hoppade regelbundet för ett par år sen fick jag rida en häst som kallades för "kvastskaftet" för att hon inte kunde gå på tygeln (snarare att hon aldrig reds av en person som kunde rida henne i form men ni vet ju hur det är...). Då sa min ridlärare till mig: "Men eline, varför ska hon jobba för någon som inte vill jobba för henne?" Då började jag nästan gråta och sen red jag henne hela tiden. Ni kan tänka er hur stolt jag var när vi vann KM. Haha, det var ett tag sen :bump:
 
Sv: grubbleri...Varför ryttare har lättare/svårare för vissa typer av hästar.

Är det en häst som är lat ska ryttaren tycka om fart och kunna driva bra. Är hästen het ska ryttaren vara lugn ( och ha bra balans :D ) .
 
Sv: grubbleri...Varför ryttare har lättare/svårare för vissa typer av hästar.

Jag har en häst som är energisk/rädd för allt/spänd vid ridning, en väldigt svårt häst enligt mig :angel:.
Sen min andra är lugn, stressar inte i onödan och lat, att dem två skulle vara en spegel av mig är jag tveksam över.

Jag tror att jag passar ihop med alla sorters hästar bara jag får känna av dem i lugn och ro.
Kan vara lugn med spända hästar och energisk med lata.
Om man tar mina två, den lata hästen är uppfostrad av mig sen första början och
den andra är köpt och ägd av mig i 9 år nu, men båda är ändå motsatsen av varandra.
Om jag är ett fall där hästen blir en spegel av sin ryttare,
så måste det innebära att jag är annorlunda vid hantering av olika sorters hästar.
 
Sv: grubbleri...Varför ryttare har lättare/svårare för vissa typer av hästar.

det som dock är väldigt tydligt är att jag väljer komplicerade hästar!! som gärna har mkt blod och nerv och är känsliga, mjuka och reaktionssnabba. alla mina hästar är så, även om jag inte sökt efter problemhästar så har dom visat sig vara knepigare än jag kanske trott. ju svårare ju bättre verkar det som. och jag har precis samma mönster när det gäller män. :p

ha,ha! det där lät väldigt bekant (det sista) :rofl:


jag skulle bli helt uttråkad av att ha en vanlig fjording tex., eller ett helt lugnt och okomplicerad halvblod som aldrig hittade på nåt bus. det är verkligen inget för mig. jag vill ha hästar som tänker mkt och är intelligenta.
Håller med. jag vill ha en utmaning, men inte något nervvrak. När jag var yngre ville jag gärna hålla på med "problemhästarna" men den tiden är förbi. Har ingen lust alls med det nu, men för den skull vill jag inte ha en gunghäst.

på många sätt liknar nog mina hästar på mig.. jag är också snabb i vändingarna, tänker och filosoferar mkt, psykisk stark men ändå väldigt mjuk och känslig till sättet.

Låter som en beskriving av mig själv.:) Men jag sitter numera på en kallblodskorsning och inte alls den typen av häst jag är van att rida. Det är en utmaning i sig och inte tråkigt alls. Hon kan överraska mig rejält. Den händer ofta någonting. Men det är svårare med en hästtyp som inte faller sig naturligt för mig. Det har säkert med åldern (min alltså) att göra. Jag är inte så ung längre och när barnen kom blev jag en riktig fegis, vilket jag aldrig var förr.
Intressant att tänka på hur mycket vi påverkar bara genom att vara den person vi är egentligen. Trots att teknik osv utveckas med åren så är det ändå den person vi är innerst inne som påverkar mest när vi rider verkar det som. Spännande tanke vad mycket det kan göra faktiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: grubbleri...Varför ryttare har lättare/svårare för vissa typer av hästar.

Jag tror att i bland är det ryttaren som blir en spegel av hästen också. (Inte alltid vi som påverkar våra hästar.)
 
Sv: grubbleri...Varför ryttare har lättare/svårare för vissa typer av hästar.

jo jag har också blivit fegare med åren. nu för tiden sätter jag mig inte upp på andras problemhästar för att rida till dom, jag har blivit avslängd såpass många ggr att jag vet hur skadad man kan bli. :p

ja visst är det lite lustigt att man väljer samma sorts män som djur? :D

alla mina djur är lite konstiga, eksentriska skulle man kunne säga. min pappa brukar säga att dom är som sin ägarinna. :p
 
Sv: grubbleri...Varför ryttare har lättare/svårare för vissa typer av hästar.

Ja vissa likheter finns det mellan mig och min häst också, men om jag vore lika bitchig och dominant mot mina kompisar skulle jag nog inte ha många kvar. Jag såg en grimma med texten: "häxan i hagen"
Hade jag haft grimma på i hagen hade jag köpt den. Den var som gjord för min gumma.
 
Sv: grubbleri...Varför ryttare har lättare/svårare för vissa typer av hästar.

Jaså? Min unghäst är "stilig", långlinjerad, med lååånga ben otroligt smidig med mkt nerv.
Jag: Halvfet, lugn, stabil :rofl::rofl:
Det enda vi har gemensamt är nog att vi är lika envisa och arbetsvilliga med "vinnarskalle".
Men vi trivs otroligt bra med varandra.
 
Sv: grubbleri...Varför ryttare har lättare/svårare för vissa typer av hästar.

Ni kompletterar säkert varandra kalasbra. Jag tror inte det är fördel att vara för lika.
 
Sv: grubbleri...Varför ryttare har lättare/svårare för vissa typer av hästar.

Själv har jag enklast för de piggare hästarna åt det heta hållet, än de som e lite trögare & latare. Benmuskler har jag inte så mycket av:angel: Dessutom ger jag upp så lätt när jag rider en lite trögare häst för det känns inte som om hästen tycker det vi gör är roligt då försvinner min glädje med ridningen också. Sen så har jag alltid haft lite piggare hästar, kanske en vanesak? Pigga & känsliga hästar är de som jag helst vill rida! Dom är roligast (enligt mig). Sen kan jag bli helt chockad också då jag kanske har suttit & försökt mig på att rida en lite trögare häst och det uppriktigt sagt har gått åt pipan, inga framsteg alls. Det slutar oftast med att jag blir lite smått frustrerad och hästen bara latar sig och ser allmänt uttråkad ut. Sen har en annan tjej hoppat upp på hästen och alla spår av den innan "tråkiga" och segare hästen försvann och hästen såg ut helt plötsligt ut som en gud att rida:confused:. Jag kommer alltid ha enklare för de känsligare och piggare hästarna ( dom känns gladare tycker jag:smirk: ) Men lite konstigt är det, med tanke på att ingen jag känner ser mig som cool & lugn:cool: hehe.
 
Sv: grubbleri...Varför ryttare har lättare/svårare för vissa typer av hästar.

Jag tror det handlar om mycket KEMI mellan hästen/ ponnyn och ryttaren samt hitta den rätta melodin/ harmonin som funkar för just det ekipaget! Men visst är det så att vissa typer har vi extra svårt för, ändå kan vi rida dem till en viss del, men det funkar ändå inte fullt ut för oss. Vi upplever att den tjafsar/ springer för mycket eller liknande.
En del hittar just den där rätta knappen hos en slöhäst som kan förvandla dem till ett riktigt energiknippe och busfrö för just den.
Allt tror jag bottnar i hur oändligt olika vi är som individer och hur olika våra älskade hästar/ ponnyer är.
 
Sv: grubbleri...Varför ryttare har lättare/svårare för vissa typer av hästar.

En del hittar just den där rätta knappen hos en slöhäst som kan förvandla dem till ett riktigt energiknippe och busfrö för just den.
Allt tror jag bottnar i hur oändligt olika vi är som individer och hur olika våra älskade hästar/ ponnyer är.

Kunde inte sagt det bättre själv! :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 542
Senast: WBanna
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Senast: Roheryn
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 431
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 560
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp