Gueriniere om Terre à terre

Jegra

Trådstartare
Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar mekanik och inte förstår sig på ridkonsten.

Andra delen, Femte kapitlet, Tredje avdelningen - "Om konstmässig gång":

Terre à Terre

Hertigen af Newcastle har ganska riktigt beksrifvit manégen terre à terre såsom en galopp i två tempon på två spår. I denna gång lyfter hästen frambenen på en gång, och sätter ned dem på en gång. Bakbenen följa frambenen, hvarigenom en kort, hastig, lifvlig och låg galopp uppkommer hvilken ser ut som några i en rad på hvarandra följande små, ganska låga, nära marken gående språng, hvilka alltjemt gå sidvärts framåt.

Änskönt terre à terre med rätta räknas ibland låga manégen, så ligger likväl denna manége till grund för all hög manége, emedan alla språng verkställas i allmänhet i två tempo liksom terre à terre.

Andra delen, Sjuttonde kapitlet, Femte avdelningen - "Terre à terre"

Om Terre à Terre

Terre à terre är ganska riktigt, enligt Hertigens af Newcastle beskrifning, en galopp i två taktafdelningar på två spår, samt kortare och mera samlad än vanlig galopp, från hvilken den äfven skiljer sig genom fötternas nedsättande, i det att hästen uti terre à terre på en gång lyfter och på en gång sätter ned båda framfötterna; bakfötterna följa de främsta med samma rörelse, hvilket bildar en kort, snabb och låg gång, under det hästen utmärker alla tempo med en muskelspänning (Triller) i hancherna, hvilken uppkommer liksom af en slags fjäderkraft. För att få ett ann tydligare grepp om denna gång, bör man föreställa sig den såsom en rad små, ganska låga, nära marken gående språng, under det hästen beständigt går något framåt sidvärts; men då hancherna i denna ställning icke bringas så mycket fram under buken, som i galopp, så blir deras böjning derigenom kortare, hastigare och bestämdare.

Vid terre à terre anmärkes ytterligare, att h ästen deri mer stöder sig på yttre än inre benen, hvilka stå något mer framom och taga för sig, likväl ej så mycket som i galopp. Då kruppan i denna med så mycken ansträngning förenade manége, hvari hancherna så kort och snabbt röras, hålles i mycket tvång, så går hästen vidare åtskild med framdelen än bakdelen, hvarigenom yttre bogen drages något tillbaka och den inre erhåller frihet.

Det inses lätt, att denna manége är våldsam genom det tvång, hvaruti hästen hålles, och att få hästar äro i stånd att med fullkomlig noggrannhet och behörig nätthet verkställa den. Hästen bör vara mycket senstark och ytterst böjlig, när denna manége kan fordras af honom. De åter, som hafva mindre styrka och öfning än lätthet och mod, frukta tvånget i dessa så konstalde reglor. Men på denna grund anse också goda ryttare denna mycket sällsynta manége som en probersten, på hvilken ryttarens färdighet och hästens skicklighet visa sig.

Man bör ej irra sig lika med dem, som utan åtskillnad gifva namn af terre à terre åt sådana hästars gång, hvilka lunka åstad i en låg nära marken gående usel galopp, utan den korta och snabba rörelse som anstränger deras hancher, och drifvere dem till den bestämda raska gång, hvars blotta muskelspänning (triller) redan visat skillnaden mellan terre à terre och en eländig galopp.

Ofta är man genom brist på noggrann kännedom om hvarje särskildt manége ej i stånd att bedömma hästens skicklighet, och ännu mindre dressera honom i en för hans anlag passande manége. Detta misstag att sålunda med hvarandra förblanda manéger, hvilka utgöra en god ridskolas prydnad, gör att man hos åtskilliga ryttare, hvilkas största skicklighet består i en mechanisk öfning förmodar en öfverdrfven kunskap, som likväl endast har sin tillvarelse i deras eget grundlösa skryt, och i andras blinda beundran, hvilka utan minsta kännedom af ridkonsten öfverdrfvet berömma dem.

Till en fullkomlig terre à terre hörer att h ästen håller yttre hanchen sluten. Fyrkanten i volterna af denna manége bör således vara fullkomligare än i vanlig galopp, som göres på två spår; men i hörnen får man passa opp, att inre bakbenet ej kommer före bogarnas, emedan hästen i det fallet kommer för vidt åtskild med hancherna, hvarigenom kruppan skulle komma före framdelen, och hästen kunde med detsamma han trängde på ryttarens hand, göra ett språng för att hjelpa sig ur denna falska ställning. Äfven bör man akta sig att hålla handen för högt, emedan hästen då ej kan gå så lågt, kort och snabbt, eller med lika skyndsamhet sätta hancherna under sig.

Vanligaste felen, som hästen begår i terre à terre, äro, att han blir tillbaka och kommer med kruppan före framdelen, samt att han lyfter framdelen för högt, eller släpar hancherna. Inträffa något av dessa fel, bör hästen till straff köras fram med begge sporrarne, för att låta honom förstå att han ska hålla sig mera samlad och anställa sina satser hastigare; men då alla hans kroppsdelar utomordentligt ansträngas i denna öfvning, bör man beständigt gifva akt på förhållandet med hans krafter och mod, så att reprisen slutas innan han af trötthet föranlåtes att sätta sig emot.

Reglorna för hästens dressering i terre à terre bero på kännedomen af hans temperament och af hans anlag för denna manége. Om han enligt konstens regler är smidig gjord, märkes detta lätt när han samlas och köres fram, och han då af sig sjelf antager ofvannämnde muskelspänningen (triller) i hancherna: utan tvifvel har han då anlag till denna manége. Likväl bör man hufvudsakligen i början skola hans krafter mycket, och på det högsta endast afforda honom fyra halfva volter efter hvarandra, hvilka han också ganska lätt verkställer, så vida han är förberedd genom de begynnelse grunder, som böra vägleda honom till denna manége. Sedermera, allt i den mån som hans krafter och anda tilltaga, och han blir böjlig och smidig, kan man, när han gjort fyra halfva volter, d.v.s. två åt hvar hand, låta honom hämta sig i en långsam kortgalopp, hvarefter man midt på fyrkanten samlar honom, låter honom göra två tre volter i sin manége, och arrêterar honom samt sitter af.
 
Sv: Gueriniere om Terre à terre

Man blir så fascinerad av att läsa sånt som någon skrev för flera hundra år sen och se hur det fortfarande är giltigt, att människor är sej lika genom århundradena, vi allihop, :o

Som det här, bara för att välja något ur det långa citatet:

Ofta är man genom brist på noggrann kännedom om hvarje särskildt manége ej i stånd att bedömma hästens skicklighet, och ännu mindre dressera honom i en för hans anlag passande manége. Detta misstag att sålunda med hvarandra förblanda manéger, hvilka utgöra en god ridskolas prydnad, gör att man hos åtskilliga ryttare, hvilkas största skicklighet består i en mechanisk öfning förmodar en öfverdrfven kunskap, som likväl endast har sin tillvarelse i deras eget grundlösa skryt, och i andras blinda beundran, hvilka utan minsta kännedom af ridkonsten öfverdrfvet berömma dem.

Det fanns "hästmänniskor" då också, uppenbarligen:idea::cool:
 
Sv: Gueriniere om Terre à terre

Man blir så fascinerad av att läsa sånt som någon skrev för flera hundra år sen och se hur det fortfarande är giltigt, att människor är sej lika genom århundradena, vi allihop, :o

Det fanns "hästmänniskor" då också, uppenbarligen:idea::cool:

Exakt just det stycke jag syftade på! :)

Någon i övrigt som noterat att t-a-t verkar ha utförts sidvärts?
 
Sv: Gueriniere om Terre à terre

O ja!

Jag tror att vi diskuterade det för ett par år sedan, faktiskt.

Om man kollar på skisserna med vägar och spår hos DOG:sen så ser man ofta att vissa rörelser som vi tänker oss som rörelser rakt fram, går kraftigt i sidled hos dem. Jag har för mig att det samma även gällde courbetten, och att man där kunde se framhovsspår hos vissa DOG:s?

Det gör i så fall övningen där hästen courbetterar som ett kors, som BB jämt brukar ta upp (sarabande?), mer överkomlig och begriplig.
 
Sv: Gueriniere om Terre à terre

väldigt intressant inlägg:)

jag tänkte också på att det låter som att de går sidvärts... terre-a-terre gör man ju annars åt alla håll... som i framåtgående, skiffgalopp och reculade.. det står ju också beskrivet i böcker så undravarför han inte nämnde det?
 
Sv: Gueriniere om Terre à terre

Nu vet jag inte om reculade och skifgalopp finns med i några källor tidigare än DLG, men Anrep talar om dem.

Svea, en fråga bara "DOG:s"?
 
Sv: Gueriniere om Terre à terre

:rofl: :rofl:

men då måste jag bara fråga.. vad är DLG?:D

Klassisk Ridkonst forumet är numera kodat;):D

Men snälla rara det ska du väl kunna :cool::p Guerniniere, hur det nu stavas, t o m jag fattar det.:devil: (tror jag....)
 
Sv: Gueriniere om Terre à terre

neee för jag har total blackout på vad för namn som är innan Gueriniere.. kommer bara ihåg Robichon..nånting..haha vilket minne!
 
Sv: Gueriniere om Terre à terre

François Robichon de la Guérinière utskrivet i sin helhet. DLG låter så mycket fräckare tycker jag, och ska alla andra tränare kortas ner så varför ska DLG slippa undan? ;)
 
Sv: Gueriniere om Terre à terre

ja men lite svårförståligt när han har två namn innan DLG;)
Nej nej han ska verkligen inte slippa undan! Gueriniere är svårstavligt som det är:D DLG är mycket bättre
Min hjärna är lite seg en dag som denna bara...
 
Sv: Gueriniere om Terre à terre

KL KL KL

Holleuffer B H von, Reit- und Kutschpferdes zwischen den Pilaren, Charlottenburg 1895

"Der Redop (Terre á Terre), Mezair und die Kurbette.

Alle drei bewegungen sollen nach den Angaben der alten Schriftsteller das Gemeinsamme haben, dass sie ein Galopsprung in zwei Zeiten sind, der Sprung noch versammelter, erhabener und weniger raumgreifend als im gewöhnlichen Galop ist, und dass hauptsächlich sowohl beide Hinterschenkel zu gleicher Zeit sich senken und nachsetzen, als auch beide Vorderbeine zu gleicher Zeit sich heben und wieder zur Erde kommen.

Der Redop weicht von der anderen beiden Bewegungsarten in der Weise ab, dass er nur im Freien und nur auf zwei Hufschlägen in Traversrichtung stattfindet, weniger erhaben als Mezair und die Kurbette, jedoch lebhafter im Nachsetzen der Hinterhand ist, so dass die letztere, wie die alten Schriftsteller sich sehr bezeichnend ausdrücken, "einen Triller schlägt"; die inneren Schenkel greifen dabei noch etwas vor, aber nicht so viel wie im Dreizeiten-Galop"

Gast
 
Sv: Gueriniere om Terre à terre

KL KL KL

Holleuffer B H von, Reit- und Kutschpferdes zwischen den Pilaren, Charlottenburg 1895

"Der Redop (Terre á Terre), Mezair und die Kurbette.

Alle drei bewegungen sollen nach den Angaben der alten Schriftsteller das Gemeinsamme haben, dass sie ein Galopsprung in zwei Zeiten sind, der Sprung noch versammelter, erhabener und weniger raumgreifend als im gewöhnlichen Galop ist, und dass hauptsächlich sowohl beide Hinterschenkel zu gleicher Zeit sich senken und nachsetzen, als auch beide Vorderbeine zu gleicher Zeit sich heben und wieder zur Erde kommen.

Der Redop weicht von der anderen beiden Bewegungsarten in der Weise ab, dass er nur im Freien und nur auf zwei Hufschlägen in Traversrichtung stattfindet, weniger erhaben als Mezair und die Kurbette, jedoch lebhafter im Nachsetzen der Hinterhand ist, so dass die letztere, wie die alten Schriftsteller sich sehr bezeichnend ausdrücken, "einen Triller schlägt"; die inneren Schenkel greifen dabei noch etwas vor, aber nicht so viel wie im Dreizeiten-Galop"

Gast

Jag försöker mej på en översättning här för dom som inte förstår tyska så väl.. Rätta mej gärna!:)


"Redopen (Terre á Terre), Mezair och Courbetten.

Alla tre rörelserna skall, enligt uppgifter från dom gamla författarna (skriftställarna), ha gemensamt att dom är ett galoppsprång i två-takt, att språnget är mer samlat, luftigt (?) och mindre framåtgripande än den vanliga galoppen, och att huvudsakligen såväl båda bakbenen samtidigt sänker sej och flyttas fram, som att båda frambenen samtidigt lyfts och sätts ner igen.

Redopen avviker från dom båda andra rörelsemönstrena på så sätt att den bara utförs i det fria, på två spår och i traversriktning. Mindre luftig (?) än Mezairen och Courbetten men livligare i eftersättandet av bakbenen så att sistnämnda, som dom gamla författarna (skriftställarna) så bildligt beskriver det, "slår en triller"; dom inre benen griper i detta fram något mer, dock inte lika mycket som i en tre-taktsgalopp."
 
Sv: Gueriniere om Terre à terre

Jag försöker mej på en översättning här för dom som inte förstår tyska så väl.. Rätta mej gärna!:)


Har angett med STORA BOKSTÄVER det jag tycker bör stå. Tack för översättningen!

"Redopen (ELLER Terre á Terre), Mezair och Courbetten.
(Redop är alltså samma sak som Terre á Terre)
Alla tre rörelserna skall, enligt uppgifter från dom gamla författarna (skriftställarna), ha gemensamt att dom är ett galoppsprång i två-takt, att språnget är mer samlat, (luftigt) UPPREST, (?) och mindre framåtgripande än den vanliga galoppen, och att huvudsakligen såväl båda bakbenen samtidigt sänker sej och flyttas fram, som att båda frambenen samtidigt lyfts och sätts ner igen.

Redopen avviker från dom båda andra rörelsemönstrena på så sätt att den bara utförs i det fria UTOMHUS, på två spår och i traversriktning. Mindre luftig UPPREST(?) än Mezairen och Courbetten men livligare i NEDsättandet av bakbenen så att sistnämnda, som dom gamla författarna (skriftställarna) så bildligt beskriver det, "slår en triller"; dom inre benen griper i detta fram något mer, dock inte lika mycket som i en tre-taktsgalopp."

Triller är en benämning i musiken av en markering av växling mellan skalor, man accentuerar att nu gör man en växling.
 
Sv: Gueriniere om Terre à terre

Beskrivningen på redopen tycker jag låter som skolgalopp på "slutaspår, men jag är dålig på att förstå dom här gamla texterna..
 
Sv: Gueriniere om Terre à terre

Som jag har lärt mig är redopp-volt, en volt där antingen baken eller huvudet alltid pekas in mot mitten så kroppen går helt åt sidan på en volt. det är iaf så jag lärt mig:)
 
Sv: Gueriniere om Terre à terre

Beskrivningen på redopen tycker jag låter som skolgalopp på "slutaspår, men jag är dålig på att förstå dom här gamla texterna..

DLG skiljer ju på t-a-t och galopade/skolgalopp, så det tror jag inte det är.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 367
Senast: Alexandra_W
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 181
Ridning Är en relativt nybliven fanast av det barock inspirerade och har under några månader ridit för CS och en av hans elever, men i brist på...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 370
Senast: Carmenzita
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 631
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp