Bukefalos 28 år!

Guldfasanerna

Är det det som ser ut som de är lite fuktiga? Jag tänkte att de hade fått lite vatten på pälsen och den klibbat ihop lite och då blev lite tydligare i fluffet. Men det är fjädrar? Annars kan jag tyvärr inte se, om det inte är det. :)

Här kan du zooma om du vill. 🙂
20240514_231203.jpg
 
Men åh @Sel :heart
Hur känns dem att ta på? Har aldrig hållit en kyckling, så hur känns deras fjun? Och hur känns de där nya små fjädrarna?
De känns mest mjuka och otroligt sköra. Jag har aldrig hanterat så här små kycklingar förut och tycker nästan det är lite läskigt att sluta handen runt dem och hålla fast dem, de är så himla pyttiga. 😅 :love: Hönsen vi hade kändes mysigare, de hade lite massa ändå... men fjunen är som väldigt mjuk päls. Så små fjädrar blir mest som lite styvare hår.

Men visst måste det finnas någon Bukefalist med kycklingar i närheten som du kan få besöka och hålla!? :heart Stackars barn-Enya som aldrig fick hålla en kyckling!
 
Klarar sig kycklingar utan förälder - alltså jag tänker från beteende och socialt perspektiv, vilken roll hönan har i att lära dom saker? Slog mig nu, att det är ganska intressant - hästar t.ex kan ju bli problematiska i avsaknad av uppfostrande conspecifics.
Roligt att de alla är kvar och har benen under sig. De är så söta!
 
Klarar sig kycklingar utan förälder - alltså jag tänker från beteende och socialt perspektiv, vilken roll hönan har i att lära dom saker? Slog mig nu, att det är ganska intressant - hästar t.ex kan ju bli problematiska i avsaknad av uppfostrande conspecifics.
Roligt att de alla är kvar och har benen under sig. De är så söta!

Mycket intressant fråga!

Jag har nu för det mesta kläckt fram i kläckare när jag vill ha hög kläckningsprocent eller köpt dyra ägg, samt slippa vissa sjukdomar.
De klarar sig själva väldigt bra även om det förstås inte är ultimat. Man vill ju vara så naturlig som möjligt.

Jag har kläckt Kalkoner, gäss, ankor (mysk, gul, cayuga), höns och vaktlar i ett antal år nu och alla har trots uppväxt utan mor varit perfekta föräldrar redan första året, vilket är tämligen förvånande måste jag säga.
Någon höna tog det väl ett dygn innan hon fattade grejen men sedan fungerade det som det ska.

Vaktlar av vanlig sort ruvar väldigt sällan och sprider mest ut sina ägg så där har jag inte testat.
 
Fem små fasaner. 💔
Jag tog Femman till veterinären för att försäkra mig om att det verkligen var vitaminbrist och inte deformerad nacke, för jag tyckte jag kunde känna en krök där. Världens finaste vet kände igenom henne och beklagade, de tog bort henne där.
Fyra dagar och jag gråter som ett barn.
 
Jag är glad ändå att jag kände mig för och gick dit, så att jag inte fortsatte behandla och behöll henne längre utan framtid. De var så himla gulliga, jag visste inte om de skulle ta emot oss alls när jag ringde för receptionisten verkade lite förvirrad... men när jag kom dit fick jag träffa en helt ny veterinär jag aldrig mött förut. Jag vet att de gör lantdjur också och det här var absolut en lantdjursveterinär... det syntes på händerna. 😅
Han var så himla gullig när han såg hur upprörd jag blev, inte det minsta krass och "nonsens" som jag upplevt från veterinärer på den sidan ibland. Jag tror egentligen han visste ganska omgående men han kände ändå igenom henne ordentligt innan han beklagade och sa att han kunde ta med henne och avsluta.
Jag betalade tre pund för besöket och avlivningen. :heart Samt terapipratet från receptionisten.
 
Jag är glad ändå att jag kände mig för och gick dit, så att jag inte fortsatte behandla och behöll henne längre utan framtid. De var så himla gulliga, jag visste inte om de skulle ta emot oss alls när jag ringde för receptionisten verkade lite förvirrad... men när jag kom dit fick jag träffa en helt ny veterinär jag aldrig mött förut. Jag vet att de gör lantdjur också och det här var absolut en lantdjursveterinär... det syntes på händerna. 😅
Han var så himla gullig när han såg hur upprörd jag blev, inte det minsta krass och "nonsens" som jag upplevt från veterinärer på den sidan ibland. Jag tror egentligen han visste ganska omgående men han kände ändå igenom henne ordentligt innan han beklagade och sa att han kunde ta med henne och avsluta.
Jag betalade tre pund för besöket och avlivningen. :heart Samt terapipratet från receptionisten.
Ja, du gjorde helt rätt.
Man fäster sig snabbt vid de små liven, kan förstå att det var känslosamt. :heart
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har två hönor sedan tidigare. I somras fick vi en tupp av en "granne" och samtidigt 10 ägg, 5 vita och 5 ljusbruna, eftersom vår ena...
Svar
3
· Visningar
3 052
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp