Bukefalos 28 år!

B

Bumbiiii

Hej!
Alldeles nyss ringde det på min mobil telefon. Det var en man i luren som sa att jag hade en guld chans framför mig. Det ligger till så här sa han: vi har 20st travhästar på gården 4st ska ridas och dom ska du få rida. Du ska även få köra hästarna och sköta om hingstarna. Alla hästarna har bra stam och kommer från väldigt fina travhästar. En av deras 4 åringar har tagit recordet på åbo travbana och kvalat bland dom 3 bästa i danmark och norge :O. Jag får även ett eget hus på gården där finns det dusch och toa det mesta som ett hus innehåller. :love:

Men jag bor i västmanland och det här ligger i malmö. Men vad hindrar det mej?! Förutom att få åka för mina föräldrar. Men jag får ju pengar för det så jag klarar väl mej?! Men vad är en rimlig summa tycker ni att ta. vi skulle nämligen disskutera priset. Tack på förhand.
 
Sv: Guldläge

Du ska ha avtalsenlig lön, för hästskötare har jag för mig att det är runt 13700 kr före skatt som ingångslön.

Edit: Skulle hyran av huset ingå som en löneförmån?
 
Sv: Guldläge

Var lite petig. Arbetstider? Schema? osv...

Blev för länge sen erbjuden ett jobb hos mkt känd hästmänniska där man fick eget hus på plats. Dock inga fasta arbetstidet (dvs jobb 24 tim/dygn) och bara ledigt 1 helg i månaden.

Det är slaveri. Jag tog inte jobbet!

/C
 
Sv: Guldläge

Trissa: Tack för att du sa vad en lön kan ligga på. Hyran av huste tror jag dom betalade.

Cyllene: Mitt schema är att rida 4st hästar per dag en sträcka dom sträckat upp. Släppa ut hästarna och ta in. Hjälpa till att fodra varannan dag. Någon mer häst per dag skulle jag få räkna med. så uppfattade jag det. Mer tider kan jag lägga ut exakt senare ikväll eller i morgon. Ledigt 1 gång i månaden ojsan det var inte mycket. Jag hoppas iaf på att få vara ledig någon gång mer.

Trissa: Tack ska läsa igenom den tråden

Någon mer som kan hjälpa mej?!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Guldläge

Trissa: Ja det är klart. Jag fyller 17 snart. Det är inte första gången jag jobbar i travstall men det är första gången jag ska bo borta och få fast lön. Jag har skrivit upp en massa frågor på pappret nu som jag ska fråga om när jag ringer upp dom senare ikväll så jag har full koll sen.
 
Sv: Guldläge

Kolla med facket angående löner, försäkringar, förmåner mm innan du skriver på något avtal. Hästskötare blev anslutna till kommunal för ett par år sedan.
Jag hittade även detta på nätet i ämnet om hur många hästskötare blir behandlade av arbetsgivare http://www.kommunal.se/index.cfm?n=1215&o=1248&c=62221, där står det b la också att minimilönen vid fyllda 18 år är 15105 kr/månad om man är anställd som hästskötare vid ett ridhusföretag, vet ej om det är andra nivåer för travhästar eller vad som gäller om man ej fyll 18, men kolla du med facket. Lycka till!
 
Sv: Guldläge

Nu vet jag inte var det är du har blivit erbjuden jobb. Men jag vet att det finns travtränare här nere på elitnivå som jag aldrig skulle råda någon att jobba hos. Speciellt inte om man vill ha betalt. Finns en hel del att hitta om hästskötare som inte fått den lön och de vilkor som varit avtalade.
 
Sv: Guldläge

Masse:
Dom är ny inflyttade där nere. Så dom har precis fått i ordning allt. Det ligger vid volsjö om du vet vart det är?!
 
Sv: Guldläge

Det ligger en bra bit från Malmö ca 7 - 8 mil och då är det inte den tränare jag känner till. Även om han inte har sin träningscamp så långt därifrån. Men jag vet en som bor i de trakterna har travhästar och tyvärr även grava alkoholproblem. Så ta reda på så mycket du kan om den ev nya arbetsgivare innan du säger ja till jobbet.
 
Sv: Guldläge

Är det ett sommarjobb eller en praktikplats?? Eller ett "riktigt" jobb??

Det jag reflekterar över är varför en arbetsgivare med ärliga avsikter väljer att anställa någon som är så ung som du. Hade jag varit arbetsgivare hade jag velat ha någon som är myndig, bland annat med tanke på ansvarsfrågan om något skulle hända.

Rör det sig om en praktikplats är dte förstås en annan sak eftersom det i så fall ska finnas någon som handleder dig på plats och som övervakar ditt arbete.

Nu menar jag inte att du inte skulle bli en bra anställd p.g.a. din ålder, men jag vill att du ska se upp så du inte blir utnyttjad! Är arbetsbelastningen rimlig och lönen skälig?? De anställer dig väl inte bara för att de inte kan få någon med lite mer erfarenhet att ställa upp på villkoren?
 
Sv: Guldläge

Okej alla.
Det är ett sommarjobb det pratas om. Inte ett heltidsjobb eftersom jag fortfarande pluggar. Jag ska ner dit och hälsa på så jag vet vilka människorna är. Jag vet vad ett slaveri jobb är och jag märker om jag blir utnyttjad men tack för att ni oroar er. Dom "anställer" inte mej bara för dom inte kan få någon med rimligare ålder eftersom erfarenhet har jag lika mycket som någon som skulle vara 18år, utan för att dom tycker jag låter intressant och vill ha någon som kan hjälpa dom över sommaren. Någon som tycker om att hålla på med hästar helt enkelt. Jag får bestämma min lön själv så jag behöver hjälp om vad en rimlig summa kan ligga på?! Någon mer som vill tilllägga något som kan hjälpa mej genom kanske mitt livs roligaste tillfälle?!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Guldläge

Då tycker jag att du ska begära minst ingångslönen för en hästskötare, och kanske lite mer beroende på vad du har för erfarenhet. Om nu inte hushyran skulle ingå i lönen, förstås.
 
Sv: Guldläge

Måste berömma dig för att du ser till att ha så mycket information som möjligt innan du bestämmer dig! Som sommarjobb tycker jag verkligen att det låter som ett guldläge.
Var noga med att kolla vad du har för försäkringar. Är jobbet vitt eller svart?
 
Sv: Guldläge

Luleå: Tack jag försöker vara på den säkra sidan. Vet inte riktigt om det är svart eller vitt. :smirk:
 
Sv: Guldläge

När det "bara" gäller ett sommarjobb under studietiden så kanske man inte behöver eller ens kan ha lika stora krav som på ett "riktigt" jobb.
Jag vet flera som haft sommarjobb som inte gett några enorma summor direkt men fina meriter som varit guldvärda senare efter skolan, och en rolig och lärorik sommar.

Finns där också en bostad så är låter det ju jättebra. Besök gården först, kanske med en förälder eller annan äldre bekant. Till skåne tar ju inte så många timmar med tåg så verkar saker och ting gå fel senare så åker du bara hem.

just det: vitt är ett krav tycker jag för annars kanske inte försäkring gäller och kolla självklart försäkringar men jag tror du har det genom skolan fortfarande.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte varför jag gör denna tråden. Men jag får stundtals så ont i mitt hjärta när jag tänker på min älskade gamla häst som bor...
Svar
16
· Visningar
2 092
Senast: ptr
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 708
Hästmänniskan Jag är fullt medveten om att det är slitgöra för lite pengar, dåliga arbetstider och massa kroppskneg. Jag kommer inte komma in på...
Svar
14
· Visningar
1 862
Senast: Hippocampus
·
Övr. Hund Jag bor ute på landet i ett eget hus utmed en stor väg där folk går titt som tätt. Grannarna bor några hundra meter ifrån mej och dom...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 567
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp