Bukefalos 28 år!

J*vla hund

Sv: J*vla hund

Givetvis måste man ha ett staket så att hunden med säkerhet håller sig inne. Det har trots allt gått en del hundar här genom åren så staketet är väl beprövat. Dessutom har hon aldrig fått för sig att försöka hoppa över ens när hon har löpt. :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: J*vla hund

Det är stor skillnad på att "bara" skälla och skälla samtidigt som hunden ser aggresiv ut o gör utfall, som TS hund gör.Ett vanligt staket hindrar knappt annat än väldigt små hundar om så är, alla andra kan faktiskt som regel ta sig över, om eller inte vet knappast fotgängaren utanför. Dålig stil tycker jag att ha det som TS har det o liknande.

Jag har aldrig hittills (har nog haft tur) råkat ut för att hundar tar sig igenom/över staket, så ett så stort problem tror jag inte att det är.
Självklart finns det dock andra som råkat ut för det, måste förtydliga att jag förstår det det eftersom att många nu kommer att svara att det hänt dem, allt är ju svart eller vitt på Buke.

Så förutsatt att staketet håller hunden inne, så får den skälla, göra utfall eller vifta med kniv om den så kunde, för mig är det bara att fortsätta gå förbi.
 
Sv: J*vla hund

Hunden kan faktiskt inte ta sig över staketet, vad för vits är det annars att ha ett staket för att hålla hunden inne?

Ibland undrar jag det samma. Jag skulle säga att min hund har det rätt så bra, motion blandat med träning. Men när det kommer en hund så blockerar hon sig. Alla har väl något de måste träna på?
 
Sv: J*vla hund

Men vad är det som är dålig stil? TS har staket runt tomten som hunden de facto inte verkar kunna hoppa över och hon var dessutom i närheten.

Gud bevare mig för alla dessa perfekta hundägare. Jag undrar var ni finns i vardagen, för jag har då sällan träffat på er. En överväldigande majoritet av alla hundar jag stöter på skäller när någon går förbi. Här i byn gör alla det, utan undantag. Våra hundar är väluppfostrade i övrigt men visst skäller de när någon passerar precis invid tomten. Vi har inte prioriterat att träna bort detta eftersom vi bor i ett mycket lugnt område där det kanske passerar en person i timmen. Det räcker med att jag kallar på dem så slutar de.

Håller helt med! Och hur vet vi hur högt staket TS har? Jag har ett staket på... 160 ca, inget de tar sig över i en handvändning, det kanske TS också har, vem vet?
 
Sv: J*vla hund

Min sitter på balkongen och morrar åt andra hundar när de går förbi nedanför, kan pipa om det är någon han känner :angel:

Att "larma" tycker jag är okej men det där vansinniga non-stop-skällandet som en del har skulle jag inte stå ut med.

(Förra sommaren hade vi balkongdörren öppen så att katterna kunde gå ut. Grannarna listade ut att vovve skällde när andra gick förbi, galet pinsamt, katterna fick ett öppet fönster istället :o ).
 
Sv: J*vla hund

Jag bryr mig inte heller om en hund vaktar tomten som jag går förbi. Ser det som ett tillfälle att öva kontakt med mina hundar. Brukar faktiskt medvetet passera en bilskrot här i byn där det går vakthundar av den anledningen.

Sen håller jag med om att det är skillnad på att skälla och skälla. Hundar som står och vansinnesgapar vid staketen inbillar jag mig är ouppfostrade/understimulerade. Men jag skulle inte drömma om att klaga på resp hundägare. Deras hund och tomt, deras business!
 
Sv: J*vla hund

Efter att min sambo och hund blev påhoppade och bitna av en hund som i flera år sprungit och vaktat och skällt längs med staketet så kan jag säga att jag tycker inta alls att det är ok för din hund att bete sig som den gör. Ägaran till denna hunden var också ute och gjorde några lama försök att få hunden att sluta att vakta men det ledde till att hunden hoppade över staketet och flög på min hund istället. Idag vågar jag inte gå förbi den tomten och jag vet att många andra i byn också tycker det är obehagligt att gå förbi.

Vad exakt gör du för att jobba bort beteendet? Tänk på att för varje gång din hund får chansen att göra sådär så blir det svårare att träna bort. Om jag var du skulle jag förbjuda hunden att gå nära staketet så att det är DU som sätter upp reglerna för var hunden får röra sig och inte yttre "hinder" som tex ett staket. Tänk en gräns på kanske tre meter innanför staketet.
Mina hundar går lösa i trädgården och springer inte ut till förbipasserande trots att vi inte har staket och det tror jag beror på att de vet att det är strängt förbjudet att sätta en tass utanför min tänkta tomtgräns. Jag har aldrig sett en hund som springer längs med tomtgränsen och skäller och vaktar om det inte finns något staket....

Så mitt tips är att träna som om det inte finns något staket alls, och att du har E4.an utanför, då skulle du vara tvungen att tänka helt annorlunda än du gör nu och bli mer aktiv i din träning för då skulle det gälla liv och död.

Sedan skriver du att hunden är osäker i mötet med okända hundar. Jag tycker du ska sluta upp med att låta hunden hälsa på andra hundar som den inte känner, och definitivt inte hälsa genom staketet!

Hoppas du tycker att mina tips är konstruktiva och att du inte tar illa upp för det är inte min mening. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: J*vla hund

Men hur skulle du reagera ifall någon sa till dig att du inte fick ha dina hundar lösa på tomten för att denna någon en gång blivit påhoppad av en hund som var lös i trädgården?
 
Sv: J*vla hund

Det skulle jag inte bry mig så mycket om sålänge de håller sig på tomten och inte skäller eller vaktar. Sedan bor jag på ett sådant sätt så min tänkta tomtgräns ligger ca 50 meter från byvägen och det är en del buskage emellan så oftast så tror jag inte att förbipasserande ens märker att det finns två lösa hundar i trädgården.
 
Sv: J*vla hund

För min del stör jag inte mig sålänge hunden/hundarna är inom lås och bom. Det vill säga kommer ej ut. Jag är faktiskt mer koncentrerad på min egen hund än andras , hinner inte slänga svordomar , bara onödigt beteende.
 
Sv: J*vla hund

Så förutsatt att staketet håller hunden inne, så får den skälla, göra utfall eller vifta med kniv om den så kunde, för mig är det bara att fortsätta gå förbi.

Men den som går utanför vet fortfarande inte om staketet håller hunden inne!!!!!!- och det är väldigt obehagligt att gå förbi en tomt och en hund kommer farandes och gör aggresiva utfall, och väldigt dålig stil som hundägare att som du tycka det är ok.
 
Sv: J*vla hund

Gud bevare mig för alla dessa perfekta hundägare. Jag undrar var ni finns i vardagen, för jag har då sällan träffat på er. En överväldigande majoritet av alla hundar jag stöter på skäller när någon går förbi.


Det är skillnad på att skälla och att skälla och i det göra aggresiva utfall- skillnaden blir ännu större när hundägaren faktiskt tycker det är ok att hunden får göra det. Inte undra på att man har problem.

Jag ser det som självklart som hundägare att hålla hund så andra inte blir störda eller rädda, och ja, dit hör att ha sådan koll på sin hund så den inte gör aggresiva utfall mot förbipasserande fast den är i sin egen trädgård.

Självklart ska inte heller de som går förbi låta sina hundar vara lösa utan koll, göra utfall, springa in i andras trädgårdar osv osv.
 
Sv: J*vla hund

kl
Jag är nog en sån person så jag kan faktiskt vråla till hundar som skäller så som din att " TYYYYYYST". Min anledning är för jag tycker det är skitstörigt att en hund skäller o skäller o skäller när man går förbi, sen tänker jag alltid att grannarna kanske stör sig av att hunden skäller så då försöker jag få den tyst.

Visst inte mitt problem att fostra en annan hund men jag hade nog reagerat så som den kvinnan gjorde, dock kanske inte med ordet "jävla hund".
 
Sv: J*vla hund

bara en tanke rent allmant

ni som kan tanka er att gorma, alt gor det, pa en annans hund...

slar nagonsin tanken er pa att det kan gora hela situationen varre?

Ja vi har hundar som gormar nar folk kor in har. Ett j-vla halla faktiskt, precis som vi vill ha det (bor -inte- i stan), skulle en framling da gorma pa vara redan uppspelta grabbar sa blir det en helt annan femma - de gar ratt fort fran larmande till "du din :devil: hor inte hemma har". De har inte kommandot "tyst" - de ar vana att vi visslar for att visa att vi hor, vi tar over.

Det kan vara valdigt kontraproduktivt att hojta pa en frammande hund... :angel:

/Bew,
som om hon ar osaker pa folks staket gar en annan vag i stallet for att utsatta frammande hundar for onodig stress och egen hund for onodiga risker.
 
Sv: J*vla hund

Måste börja med att skriva att jag givetvis går en annan väg om det är möjligt!
Men... Om jag går på okänd väg och det dyker upp en hund på insidan ett staket, och hunden lever rövare. Ja då kan det mycket väl hända att jag säger något ogenomtänkt.
Jag skulle bli hemskt rädd att den skulle komma ut på något sätt, och med eller utan egen hund skulle jag säkert bli tvärförbannad.

Jag tror INTE att jag i detta läge skulle sansa mej och fundera på om hunden på andra sidan staketet tar illa upp...
Jag förstår hur du tänker, och möter jag en lös hund efter vägen läser jag nog av på ett annat sätt, men just bakom ett staket, där väntar jag mej inte att det ska stå en vansinnig hund.

Kommer jag själv till någon som har en hund som gormar, så lägger jag nog helst in backen. Jag gillar inte den typen av hund. Och ska lita MYCKET på ägaren för att ens vilja befatta mej med hunden.

Min egen hund är lite försiktig i hundmöten, och för henne skulle det vara katastrof om hon blev påhoppad, alltså är min enda tanke att skydda henne!

Här i byn finns massor av hundar, men de är inte många som ens skäller när vi passerar, när jag tänker efter är det 2 gråhundar som brukar ge något skall, annars kan man gå runt här utan att det gafflas och skälls.

* Jenny *
 
Sv: J*vla hund

sjalvklart kan man bli bade radd o stressad...

Trotts att jag ar van vid vara vaktgrisar sa kan jag bli ratt osaker runt andras vaktgrisar... i synnerhet om jag inte ser agaren. Det vi gor ar "glada pratet", "Haaaaai how ya doooin puppydaawg!" det brukar faktiskt funkar helt okey.

Beror ju pa varfor hunden gormar, i manga fall ar det ju osakerhet fran hundens sida. Vi tog oss "precis" an just en osaker morrig sak, han var/ar bara osaker och mar jattemycket battre har hos oss an inne i stan dar han bodde innan. Att gorma pa en sadan som han (da tio manaders catahoula unghund) triggar bara mer "ilska" i honom.

Jag ar knappast perfekt, langt ifran, men just det att vrala/hojta/gorma/svara pa en annans hund ar nagot jag forsoker undvika sa lange jag kan eftersom jag vet att det kan trigga igang annu varre beteenden. Manga hundar ar ju iofs bara "spel for galleriet" ("Jag ar stencool, supertuff, kollakolla va jag ar HAFTIG - mig vill du inte braka med!" - innerst inne - "om jag later jaaattefarlig och beter mig jaaaattefarligt sa kanske inte den andre hunden vagar gora nagot mot mig..." ungefar, nagot formanskligat men hanger du med pa hur jag menar?) skulle de komma losa ar det oftast ingen storre fara. Min Kaiser (schafern) ar lite san, fast hans gormande kommer inte ur osakerhet utan det ar ett beteende han plockade upp fran en av de gamla hundarna. Han beter sig som Kujo nar folk eller frammande hundar kommer in pa gardsplan. All Teeth and eyeballs sa att saga, men sa fort han slapps los eller tillats att halsa sa ar han varldens goaste kelgris. Superduktig med sma hundar eller valpar, jatteforsiktig med barn. I vart fall -vill- vi att han ska bete sig som Kujo... var tradgard ar valdigt oppen, alla kan se vad vi har och det ar mycket "Frammat folk" som kor forbi pga oljeverksamheten i omradet. Ser de da en stor mork schafer som gormar sa kor de inte bara in och hjalper sig sjalva till bensin eller annat. Och vi kan lamna dorren olast utifall att... (sa alla forstar varfor han far bete sig pa detta viset och inte far sina panties in a bunch...) Sen ska jag tillagga att folk som inte kanner honom ar tillsagda att OM han ar los och jag eller husse INTE ar ute med honom, att stanna i bilen tills vi kommer ut - for sakerhets skull eftersom det -finns- skarp "riktig" vakt i honom ocksa och jag ar inte helt 100% pa vad han gor om nagon beter sig dumt, vilket folk mkt val kan gora har... Men det ar mer for att skydda Kaiser fran folks dumheter an for att skydda folk fran nagra eventuella dumheter fran hans sida.

Det finns nog en osaker hund bakom "daligt" staket i varje stad... jag hade sarskilda vagar jag inte gick hemma i sverige vissa tider nar jag visste att den o den hunden var ute. Dels for att jag inte litade pa staketet (ruttet trastaket hos den ena, lagt staket hos den andra) dels for att min egen hund inte var 100%ig pa hundmoten efter att ha blivit paflugen som valp och det var en sak vi jobbade pa att fa vettig ordning pa... funkar ju mindre bra for en osaker hund att ha en agare som kanner sig osaker i situationen >.<
 
Senast ändrad:
Sv: J*vla hund

Jag avskyr skällande hundar vid staket och ger faktiskt blanka fan i vilka problem ägaren har med sin hund. Hundar får gärna vakta, men vakta innebär inte att vrålskälla på folk som går förbi. Passerar jag en sådan hund så kan jag mycket väl kalla den jävla hundkräk. Och mina tankar om en ägare som låter det fortgå ska vi inte ens tala om.

För att inte tala om hur stressande det är för både den skällande hunden och förbipasserande.
 
Sv: J*vla hund

Jag avskyr skällande hundar vid staket och ger faktiskt blanka fan i vilka problem ägaren har med sin hund. Hundar får gärna vakta, men vakta innebär inte att vrålskälla på folk som går förbi. Passerar jag en sådan hund så kan jag mycket väl kalla den jävla hundkräk. Och mina tankar om en ägare som låter det fortgå ska vi inte ens tala om.

För att inte tala om hur stressande det är för både den skällande hunden och förbipasserande.

:bow::bow::bow:
 
Sv: J*vla hund

Även jag är döless på hundar som vrålar som idioter när man kommer.
Själv bor jag i ett radhusområde och har grannens tomt 4-5 meter från min ytterdörr. Deras (ursäkta) jävla hundjävel tar alltid hus i helvete när jag ska ut med mina. Mina har aldrig skällt tillbaka eller hetsat den på ngt sätt. Ändå ger den sig inte. Vilket har lett till att min unghund helst kastar sig ut genom dörren för att komma så långt bort från hundjäveln som möjligt.
Det är ett jäkla jobb för mig varenda gång jag ska utanför dörren. Sitt, stanna gå lugnt. Denna procedur kan ta upp till 5 min ibland eftersom jag försöker jobba bort detta. Men det är svårt när hon blir så utsatt och i kläm varje gång.
Och grannen säger till sin hund följande. Det är tjejer, du behöver inte bli arg. Suck..
 
Sv: J*vla hund

Jag avskyr skällande hundar vid staket och ger faktiskt blanka fan i vilka problem ägaren har med sin hund. Hundar får gärna vakta, men vakta innebär inte att vrålskälla på folk som går förbi. Passerar jag en sådan hund så kan jag mycket väl kalla den jävla hundkräk. Och mina tankar om en ägare som låter det fortgå ska vi inte ens tala om.

För att inte tala om hur stressande det är för både den skällande hunden och förbipasserande.

Kan bara hålla med.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 452
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
797
Senast: Trassel12
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 171
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 954
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp